Is dit ook een optie? Rijlaarzen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maralyn

Re: Is dit ook een optie? Rijlaarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:01

Zo vaak rijd ik niet. Hooguit 2 keer in de week. Rest vul ik aan met longeren.
Dus marzano, denk dat het wel mee valt.
Mijn broeken komen ook niet boven de 50 euro uit. Ik hoef niet van dat luxe. Als het maar lekker zit!!

Maar Op maat gemaakte chaps, hardstikke mooi, maar nog wel 90 euro!
En dan ook nog Jophurs er over heen, ook wel 60 euro.

Nee.......Sorry, dat word mij gewoon echt veel te gek 150 euro.
Mijn kleding komt standaard niet boven de 50 euro uit.
(zelfs mijn normale broeken van de skooter niet. Want ik wacht tot de aanbieding van 2e halve prijs en sla ik in.)

Emmaa
Ik heb maat 40. En kinderlaarzen zijn te laag voor mijn been.

Heb mijn been opgemeten:

Hoogte is 42 (niet gemeten dot aan de knie holte zelf maar 2 cm er onder)
Dikte kuit= 35 cm
Voet maat- 40

Iele lange pootjes zeg maar gerust.

En Chaps komen daar qua maat ook lang niet aan toe. (de standaard dan)

Had al ff naar legerkisten gezocht, dames model.
Lekker smal! Zien er stevig uit. En komen net niet tot aan de kuit. Maar dat model is er ook, dat het wel tot aan je kuit komt.
Je kunt ze al krijgen voor nog geen 50 euro....

Waarom 100 neer tellen als je voor de helft ook iets goeds aan je voeten kunt krijgen?

steph94xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:03

Gewoon rijlaarzen of chaps dragen wees verstandig blijven hangen is ook niet fijn..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:05

Steph

Nu even een vraagje gericht op jou heh?

Heb je ooit gehoord van veiligheids beugels?

En heb je ooit met legerkisten gereden?
Waarom ben je zo zeker er van dat ik ga blijven hangen?
En daarnaast hoe? Want die ik uitzoek zijn niet veel breder dan gewone rijlaarzen.
Met de hak? Hak is zelfs groter dan die van een paardrijlaars.

En als je toch echt wil dat ik "verstandig" moet doen? Zou jij me dan 150 euro willen doneren?
Die ik nodig ben om chaps om maat te krijgen?

En dan mijn persoonlijke mening.
Als ik met mijn pony een bosrit maak, lekker modder loop. Ik weet dan wel niet
of ik dan wel zo blij word, dat ik 150 euro heb uitgegeven!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:13

Goede legerkisten zijn al snel 80 tot 100 euro. Ik had begrepen dat je ze al had.

Pas je kisten in de winkel, ik heb behoorlijk stevig kuiten (en anderhalve schoenmaat kleiner), en zo veel veterruimte heb ik niet over. Het zal vast schelen met de gemiddelde 4 vingers, maar vergis je daar niet in. Anders blijf je op en neer sturen.

Edit: ik heb even gemeten. Mijn kuitmaat is 44, en ik heb schoenmaat 38/39. Met goede zooltjes erin, heb ik dan kistmaat 245M.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:19

Nee, deze waren van de eigenaresse van mn bijrijd paard

Hier hebben we ook een legerdump in de buurt... In westerlee, daar zijn hogen, en goed strak zijn ze ook, 89 euro. Dus dat is geen probleem om daar de kisten te passen. Ik wil ook, wanneer ik ze ga kopen, ook gewoon echt lekker strakken om mijn voet. Want dat vind ik zelf ontzettend prettig.
Die paardrijlaarzen, rubber, schuiven ook alle kanten op. Nou wat een feest....Niet.

Dus dank voor je tips! En ik ga zeker daar op leten.

Wat ik standaard doe met nieuwe schoenen/laarsjes (scapino dingen ofzo) of een cap? Is aandoen, en 5 minuten op lopen, kijken hoe het zit, of het knelt, of te los zit.
En daardoor heb ik al mijn inkopen van de laatste 3 jaar (daarvoor deed ik dat nog niet) succesvol gedaan.

En 90 euro, of 150 euro voor chaps en jophurs......Wel 60 euro verschil natuurlijk!

En ik heb gelezen, omdat die dingen ook in het leger worden gebruikt, ze goed tegen vuil en water kunnen.
En laat ik nu net iemand zijn, die graag voor bad eendje speelt in het bos?

Ben gewoon echt bang, dat, omdat ik een modder eend ben, dat mijn chaps en jophurs sneller stuk gaan. Denk aan de rits (die kisten niet hebben) denk aan de zool. Wel ben ikzelf zo, dat als ik terug kom, het wel echt schoon moet, liefste met een likje vet erop. Zodat het water afstotend blijft. (mijn harnachement ook)
En rijlaarzen, 200 euro...In nog geen 200 jaar!

Ben een recreant die van de bossen geniet, geen wedstrijd ruiter die in de bak blijft (Niets mis mee hoor! Echt niet....Maar je laarzen blijven dan wel veeeel netter)

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:29

Jodhpurbroeken zijn misschien ook nog een mogelijkheid? Kan je rijschoenen onderaan trekken, slijten niet bij het onderbeen omdat het (kunst)leer doorloopt, staan lekker stoer en zitten heerlijk :D

Ik ben zelf een groot fan van Sonnenreiter, gaan echt jaren mee, ook met intensief gebruik. Maar ze zijn ook goedkoper te vinden natuurlijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:32

thkkadisje.....

Dat is inderdaad ook zeker een optie...! En ze zijn overal wel te krijgen jophurbroeken...
Dat is inderdaad wel prettig.

Maar hoelang gaan rijschoenen mee?
En vooral met een modder eendje als ik?
Ik bedoel, in de zomer, in een grote waterplas? ALs ik daar sta met mn poown? Nou, paardje zwemt niet alleen, vrouwtje doet vrolijk mee -.-"

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:35

Ik had de laatste jaren gewoon werkschoenen (zien eruit als wandelschoenen) met skisokken aan. Werkte voor mij prima

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:37

Als je meer dan alleen rijden wilt doen, gooi er dan wel goede zooltjes in. En inderdaad regelmatig invetten. Bij mij gaan kisten zo'n 3000km wandelen mee, naast zo'n 1-1.5 jaar dagelijks (= gemiddeld 10-12 uur per dag) dragen. Maar als ze eenmaal echt verwaarloost zijn of beschadigd (broertje mocht ze een ochtend lenen omdat hij er netjes uit wilde zien, is ermee gevallen en beide neuzen kapot gehaald) krijg je ze bijna niet meer netjes en ga je van eens per twee weken poetsen om ze er netjes uit te laten zien, naar eens per 2 dagen, en wordt het alsnog nooit meer zo strak als dat het was. Ik ben ondertussen aan mijn vierde paar bezig.

Let er ook op dat je voldoende teenruimte hebt omhoog toe. Ik heb nu een paar die daar krap zit waardoor ik eigenlijk geen echt goede zooltjes erin kan hebben. Het gaat dan dus om het stuk voordat de veters beginnen, bij de verharde neus. De neus hoeft niet altijd van staal te zijn, deze kan ook zijn van plastic of verhard leer.

Zelf heb ik 3 paar van het leger gehad (neef zat bij de marine), en 1 paar bij de dump. Die van de dump waren beduidend eerder versleten. Maar ondertussen heb ik begrepen dat er heel veel merken van zijn, dus dat dit niet altijd hoeft. Mijn huidige paar komt wel bij het leger vandaan, maar heeft dus voor mij te weinig teenruimte. Dus die wordt waarschijnlijk vroegtijdig vervangen. Dan hou ik die voor netjes, maar dat is voor jou niet handig.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:39

maralyn schreef:
thkkadisje.....

Dat is inderdaad ook zeker een optie...! En ze zijn overal wel te krijgen jophurbroeken...
Dat is inderdaad wel prettig.

Maar hoelang gaan rijschoenen mee?
En vooral met een modder eendje als ik?
Ik bedoel, in de zomer, in een grote waterplas? ALs ik daar sta met mn poown? Nou, paardje zwemt niet alleen, vrouwtje doet vrolijk mee -.-"

Hoe lang ze meegaan ligt dan vaak ook weer aan de kwaliteit. En de kwaliteit gaat vaak hand in hand met de prijs :)

Ik verslijt mijn werkschoenen in een jaar (dan vallen er gaten in).
Maar ik werk er in het weekend ook mee, en dan komen ze in aanraking met vrij agressieve stoffen. Ik denk dat die verantwoordelijk zijn voor het snelle verslijten.

En, als jij buiten het grof omgaan met je schoeisel (modder en andere zaken) er ook zuinig op bent (op tijd schoonmaken, poetsen etc) verleng je de levensduur ook natuurlijk :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-13 11:41

Mizora

THANKS...zet ik er bij....

Heb nu een link gevonden van mijn favo ruitershop (gewoon qua instructie wat ze geven tijdens de koop, hele proffesionele mensen, vind ik)

http://www.reindersruitersport.nl/rijla ... 00002.html

Kan gewoon mee gereden worden...

Tzijn eigenlijk bijna kisten.
Ofwel, gewoon hoge werkschoenen! Jophurbroek er over heen.
KLAAR :D

LOL

Had me nog niet zo ver verdiept in schoenen....

++

Hier een link ook van bokt, ook over legerschoenen/kisten, hun ervaring ermee enzo.

Lijk allemaal heel positief, en ook erg veilig, als je een smalle hebt.
-- Dat overtuigd mij dus ook steeds meer.

[RUI] Wie rijdt er met kisten?

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 12:25

maralyn schreef:
Hoogte is 42 (niet gemeten dot aan de knie holte zelf maar 2 cm er onder)
Dikte kuit= 35 cm
Voet maat- 40

Iele lange pootjes zeg maar gerust.

En Chaps komen daar qua maat ook lang niet aan toe. (de standaard dan)

Had al ff naar legerkisten gezocht, dames model.
Lekker smal! Zien er stevig uit. En komen net niet tot aan de kuit. Maar dat model is er ook, dat het wel tot aan je kuit komt.
Je kunt ze al krijgen voor nog geen 50 euro....

Waarom 100 neer tellen als je voor de helft ook iets goeds aan je voeten kunt krijgen?

Dan zou je de cavallo kinderrijlaars passen denk ik
die heb ik ook, en zijn ook mooi lang :)
Die hebben ze trouwens ook bij Divoza, en daar geven ze vaak 25% korting :)
http://ooteman.nl/kinderen/rijlaarzen/l ... ars-junior
http://ooteman.nl/dames/rijlaarzen/lede ... p-rijlaars

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:17

Ik zou gaan voor jodhpurs met eventueel chaps erbij. Dit heb ik ook, maar ik draag mijn chaps nooit omdat ik het zo'n gedoe vind om ze aan of uit te doen. Rij altijd gewoon met alleen de schoenen en dan sokken over mijn kuiten. Ik heb ook echt de aller simpelste en goedkoopste die er zijn geloof ik, en ik heb ze nog nooit hoeven vervangen in de minimaal 5 jaar dat ik ermee rij.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:24

Die hoogte en dikte is zo gek niet hoor. :o Korte beentjes vind ik je juist hebben.
Ik heb kuitmaat 35 met een hoogte 51.

ik zou ook gaan voor jodphurs met chaps, ze hoeven toch geen dressuurboog te hebben? Dus ze mogen best wat korter zitten.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 18:25

Waarom zou je niet met legerkistjes kunnen rijden? Ik rijd normaal gezien altijd met mijn paar hoge bergschoenen (model als van timberland) en dat gaat prima. Ik denk dat legerkistjes daarmee vergelijkbaar zijn van model, behalve de afwerking dan.

De zool is iets breder als bij rijlaarzen maar als je stijgbeugels wijd genoeg zijn zodat je niet vast komt te zitten is dat geen enkel probleem. Het zit veel makkelijker (vind ik) en het verslijt minder snel dan rijlaarzen.
Doen, zou ik zeggen! Zeker gezien rijlaarzen voor jou gauw een duur grapje zou worden!

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:18

Kaitlyn schreef:
Die hoogte en dikte is zo gek niet hoor. :o Korte beentjes vind ik je juist hebben.
Ik heb kuitmaat 35 met een hoogte 51.

ik zou ook gaan voor jodphurs met chaps, ze hoeven toch geen dressuurboog te hebben? Dus ze mogen best wat korter zitten.

Ik heb lange onderbenen volgens ongeveer iedereen, en hoogte 50 cm.
als ik het zelf meet, kom ik op 46 uit, maar 50 cm is zeker niet te hoog.
en zij heeft dus maar 2 cm kortere onderbenen als ik.
volgens mij worden de boog en de hak er vaak bijgerekend.
Laatst bijgewerkt door XxSasjuhh op 04-05-13 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:19

Ik doelde ook op TS; ze zegt dat ze lange benen heeft maar hoogte 42 vind ik niet hoog hoor. :n
En de kuitmaat erbij al helemaal niet gek.
In verhouding vind ik ze dan wel weer grote voeten hebben maar dat is een heel andere discussie. :')

XxSasjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:23

Heel abnormaal is het niet nee.
Volgensmij heeft petrie verschillende modellen die ze moet passen qua kuit en voet.
Ik heb voetmaat 40/41 kuitmaat 33 en hoogte dus 50.
Maar ik ben ook 15, dus mijn kuiten zullen denk snel dikker worden :')

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:30

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:35

Laatst bijgewerkt door Resfeber op 04-05-13 19:40, in het totaal 3 keer bewerkt

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 19:39

Ik heb hetzelfde probleem als jij.
Het is vaak zo dat duurdere merken ook laarzen hebben met kleine kuitmaten.
Ik heb toen op marktplaats gekeken. Daar heb ik mijn perfecte laars gevonden (petri's een keer gedragen 100 euro).
Dus daar zou je ook altijd nog kunnen kijken

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 19:52

Ben een miezert, want als ik 2e handse koop, zijn ze al gedragen, of ingelopen. En dat wil ik eigenlijk niet.
Ze moeten naar mijn voeten gaan zitten want dat vind ik belangrijk.

Jap, ik heb grote poten, en i dont care. Want met mijn 1.72, en met mijn 56 kilo, waai ik met deze voeten niet van de straat :D :D (Gaat ff lol hebben)

Heb toch in verschillende winkels, zoals in openings post heb vermeld, laarzen gepast, duren en goedkopen.
Maar ik kon gewoon niet zeggen, dat mijn kuit, met de hoogte prettig aansloot.
Ook de mensen die mij daarmee hielpen, zeiden ook: Het sluit toch niet helemaal lekker aan.

Ja Petrie heb ik aan gehad, ook onwijs smal sloot mooi aan. Maar het zat gewoon bij mijn voeten voor geen meter!! Verschrikkelijk stijf.....

Niets voor mij eerlijk gezegd.

Dus ik ga lekker (eigenwijs doen) voor Legerlaarzen, dames model met smalle voet.

Heb er zoveel goede dingen over gelezen en ik houd van stevigheid. En omdat ik er ook veel en graag naast loop, (vooral door plassen en modder heen, boeit me werkelijk echt niet) vind ik het wel zo prettig om lekkere stevige en veilige schoenen te hebben.

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:28

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-13 21:31

Word daar echt tot de knie gemeten? Tot naast halverwege de knie?

En laarzen dan??

Want ik zat met meten 2 cm onder mijn knie holte.....

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 21:38

Citaat:
Ben een miezert, want als ik 2e handse koop, zijn ze al gedragen, of ingelopen. En dat wil ik eigenlijk niet.Ze moeten naar mijn voeten gaan zitten want dat vind ik belangrijk.

Dat vind ik ook hoor maar er staan best veel te koop die maar 1keer gedragen zijn en die dus nog niet ingelopen zijn. Dus dat is dan best aantrekkelijk :)