Rood lintje in de staart

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:45

Wettelijk gezien ben je aansprakelijk voor de schade die je paard toebrengt ook al hang je er een bord van een meter aan dat je paard trapt. Je verzekering zal in deze situatie de schade niet vergoeden en zul je er zelf voor op draaien. Besef wel dat letselschade in de duizenden euro's kan oplopen.
Ik kan goed begrijpen dat je op wedstrijd wilt en ik zou dan inderdaad twee begeleiders meenemen. Ik zou m'n paard zeker bestraffen als hij zulk gedrag vertoont. Andere paarden zouden dit ook niet accepteren of ze zijn ondergeschikt aan jou paard.

Urielle

Re: Rood lintje in de staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:51

Waarom vergoedt de verzekering de schade niet Tabaluga?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 14:55

Normaal gesproken als een paard bijvoorbeeld dit uit eigen beweging doet is dit een gedekt evenement echter is het paard 'een trapper' en dan zal het niet gezien worden als onzeker voorval en zal de verzekering niet uit hoeven keren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:05

Dus ben ik beter af juridisch als ik het lintje er niet inhang? :+
Ik ga eens heel goed mijn polis nalezen nu.

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:13

tijdens het inrijden bij mijn vorige wedstrijd was er ook een paard met een iniminimuizen rood lintje in zn staart,
toen reed een meisje die ik ken er langs en die oren zag ik al plat gaan, toen ze naast me kwam rijden vertelde ik dat een rood lintje betekend dat het paard trapt, daarna ging zij iedereen waarschuwen dat dat paardje trapte(echt vet schattig) dus met communicatie kom je ook al ver ;)

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:18

En vinden jullie dan van een rood lintje in de staart van een paard wat bang is voor andere? Ik heb er een die al 2,5 jaar concours loopt en op drukke concoursen hang ik er toch echt een lintje in. Als een paard toch slaat of omhoog gaat, omdraait of er van tussen gaat uit angst. Ze leren van goede ervaringen en om op concour te gaan is die van mij al veel verbeterd, maar als ik geen lintje in doe en iedereen rijd recht op je af of dicht langs je heen omdat ze niet weten dat ze beter afstand kunnen houden, wat is dan beter ;)? Zelfde met slaan, sommige paarden zijn zo. Als je dan zegt ga er niet mee op concour vind ik echt onzin, als het paard wedstrijdklaar is kan hij op concours. Als ze nooit weggaan kunnen ze er toch ook niet van leren?!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:21

Stel dat er in deze situatie iemand raak getrapt zou zijn, en je zou deze schade melden; bijvoorbeeld ondanks het rode lintje in de staart van mijn paard is mevrouw x toch te dichtbij gekomen... enz enz die vlieger gaat niet op, ben jij wettelijk aansprakelijk en zal de verzekering de schade afwijzen.

Bovenstaande bericht is niet eens zo onjuist gesteld :D Urielle
(Maar eigenlijk is het frauderen als je niet zou aangeven dat je paard een trapper is)

Ik bedoel maar te zeggen, mensen hou rekening met de (financiële) risico's als je zo'n trapper hebt!

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:22

mijn paard is heel heel nerveus en hinnikt veel, als hij stilstaat gaat hij met zijn voorbenen slaan(bedankt les kinderen :() maar ik doe geen rood lintje in zijn staart omdat hij van mij weet dat hij het niet moet gaan proberen om iets uit te halen...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:23

Hoe leer jij dat dan af?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:24

Als er geen gevaar voor anderen is in de zin van trappen uit angst oid dan zou ik geen lintje inhangen x_tico.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:25

x_tico schreef:
En vinden jullie dan van een rood lintje in de staart van een paard wat bang is voor andere? Ik heb er een die al 2,5 jaar concours loopt en op drukke concoursen hang ik er toch echt een lintje in. Als een paard toch slaat of omhoog gaat, omdraait of er van tussen gaat uit angst. Ze leren van goede ervaringen en om op concour te gaan is die van mij al veel verbeterd, maar als ik geen lintje in doe en iedereen rijd recht op je af of dicht langs je heen omdat ze niet weten dat ze beter afstand kunnen houden, wat is dan beter ;)? Zelfde met slaan, sommige paarden zijn zo. Als je dan zegt ga er niet mee op concour vind ik echt onzin, als het paard wedstrijdklaar is kan hij op concours. Als ze nooit weggaan kunnen ze er toch ook niet van leren?!

Het rode lintje is niet het probleem (al zouden mensen hun hele paard rood verfen!) maar je bent zo niet van je aansprakelijkheid af. Het is een afweging die je moet maken; is het risico het waard dat ik start met dit paard? Wil en kan ik de verantwoordelijkheid dragen als het misgaat omdat ik weet het paard kan doen? Stuk bewustwording want inderdaad... Letselschade is geen goedkope aangelegenheid als je verzekering het niet uitkeert.
Rood lintje vind ik prima voor een paard dat ook uit angst kan uithalen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:27

x_tico schreef:

Daar kun je oefensessies voor houden. Ga eens samen trainen op locatie met een stel, en HELP elkaar met problemen ipv alleen op elkaar te gaan zitten zaniken op ( of nog 'fijner', NA) een wedstrijd, (liefst via internet -O- ) of met gedoe met strikjes en andere ellende.
Paardensport is LEUK, dus deel het met anderen, los SAMEN problemen op, en LEER van elkaar.

(Algemene opmerkingen hoor Tico, ik zeg niet dat jij een zeiksnor bent).

Wat dit betreft kunnen dressuurruiters nog wat van westernruiters leren. Als "wij" merken dat een collegaruiter een probleem heeft, dan regelen we een locatie op een zondagmiddag, en gaan we dat met een stel oplossen. Lekker met z'n allen de bak in, SAMEN trainen en dingetjes ofenen en oplossen, en daarna gezellig aan de koffie (altijd wel iemand die een cake heeft gebakken) en evalueren.

Hoe moeilijk kan het zijn?!

XxChelsey1xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:31

Tabaluga12 schreef:
Hoe leer jij dat dan af?

nou ik had paardlief ooit een trucje geleerd 'voetje geven' alleen de les kinderen maakte daar gebruik van en gingen dat steeds doen,
toen is hij op een gegeven moment dat uit zichzelf gaan doen en het is ook voorgekomen dat iemand daardoor een trap kreeg(incl. ikzelf)
dus nu als hij dat wilt doen dan geef ik hem een tik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:32

Tabaluga12 schreef:
Stel dat er in deze situatie iemand raak getrapt zou zijn, en je zou deze schade melden; bijvoorbeeld ondanks het rode lintje in de staart van mijn paard is mevrouw x toch te dichtbij gekomen... enz enz die vlieger gaat niet op, ben jij wettelijk aansprakelijk en zal de verzekering de schade afwijzen.

Bovenstaande bericht is niet eens zo onjuist gesteld :D Urielle
(Maar eigenlijk is het frauderen als je niet zou aangeven dat je paard een trapper is)

Ik bedoel maar te zeggen, mensen hou rekening met de (financiële) risico's als je zo'n trapper hebt!

En hoe zit het dan met het stukje:
1. je wordt op concours al geacht om veilige afstand van een vreemd paard te bewaren
2. de getrapte persoon heeft er ondanks de waarschuwing voor gekozen om toch dicht op het paard te komen

Heb je dan niet te maken met
a) ik ben als ruiter van het trappende paard aansprakelijk maar
b) de getrapte partij heeft een eigen schuldfactor
?

Dat lees ik veel terug in de berichten van LDRD

Imo is het werken met een paard nl. altijd al een risico dat je bewust neemt. Ik kan ook niet garanderen dat die schattige brave nuchtere ponyhengst die ik rij nooit een keer maf uit de hoek gaat komen richting een hengstige merrie bijv.
Dat is ook iets waarvan ik me op voorhand bewust ben.

En mijn ruin heeft gestaakt (nu niet meer), stel die kruipt achteruit op een juryauto, dan ben ik toch eigenlijk ook zelf aansprakelijk? Want ik wist natuurlijk verrekt goed dat hij staakte :o

Hoe zit dat precies dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:34

Sonja schreef:
Ga eens samen trainen op locatie met een stel

Heb ik idd ook ooit gedaan voor een stalgenoot. Dat paard draaide altijd om bij tegemoet komende paarden, liefst nog via de bakrand %)
Met samen rijden is dat een eind opgelost!
Zij gaf dan aan of ik door moest rijden of af moest draaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:38

Is dat niet vergelijkbaar met het gezeur wat je als manege kunt krijgen? Een paard kan altijd een keer vluchten of bokken, daar doet niemand moeilijk over. Maarrrrrr als je als manegehouder WEET dat een paard regelmatig bokt, en het staat zo bkend, en dán maakt 'ie brokken, dán heb je een probleem.
Degene die er afgelazerd is moet soms een uitgebreide omschrijving geven. Als die verklaart dat 'ie op een paard moest wat regelmatig bokt ( en mensen zeggen soms stomme dingen in hn onschuld, danwel pigingen om 'stoer' over te komen he!) dan kun je daar problemen mee verwachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:39

Urielle schreef:
Sonja schreef:
Ga eens samen trainen op locatie met een stel

Heb ik idd ook ooit gedaan voor een stalgenoot. Dat paard draaide altijd om bij tegemoet komende paarden, liefst nog via de bakrand %)
Met samen rijden is dat een eind opgelost!
Zij gaf dan aan of ik door moest rijden of af moest draaien.

+:)+ SUPER opgelost!!!
En nog retegezellig ook waarschijnlijk!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 15:52

Kan m'n antwoord niet mer terugvinden?! Nog een keertje dan..

En hoe zit het dan met het stukje:
1. je wordt op concours al geacht om veilige afstand van een vreemd paard te bewaren
2. de getrapte persoon heeft er ondanks de waarschuwing voor gekozen om toch dicht op het paard te komen

Heb je dan niet te maken met
a) ik ben als ruiter van het trappende paard aansprakelijk maar
b) de getrapte partij heeft een eigen schuldfactor
?

Dat lees ik veel terug in de berichten van LDRD

Imo is het werken met een paard nl. altijd al een risico dat je bewust neemt. Ik kan ook niet garanderen dat die schattige brave nuchtere ponyhengst die ik rij nooit een keer maf uit de hoek gaat komen richting een hengstige merrie bijv.
Dat is ook iets waarvan ik me op voorhand bewust ben.

En mijn ruin heeft gestaakt (nu niet meer), stel die kruipt achteruit op een juryauto, dan ben ik toch eigenlijk ook zelf aansprakelijk? Want ik wist natuurlijk verrekt goed dat hij staakte

Hoe zit dat precies dan?

Nr. 1, 2 en b is in deze benoemde situatie niet van toepassing. Je bent toch wettelijk aansprakelijk tenzij je overmacht kunt aantonen bv de andere ruiter / paard is er zelf tegenaan gebotst.

In jou voorbeeld met de juryauto ben jij inderdaad aansprakelijk alleen maakt het per situatie verzekeringstechnisch verschil of zij wel of niet gaan uitkeren

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:14

Sonja schreef:
x_tico schreef:

Daar kun je oefensessies voor houden. Ga eens samen trainen op locatie met een stel, en HELP elkaar met problemen ipv alleen op elkaar te gaan zitten zaniken op ( of nog 'fijner', NA) een wedstrijd, (liefst via internet -O- ) of met gedoe met strikjes en andere ellende.
Paardensport is LEUK, dus deel het met anderen, los SAMEN problemen op, en LEER van elkaar.

(Algemene opmerkingen hoor Tico, ik zeg niet dat jij een zeiksnor bent).

Wat dit betreft kunnen dressuurruiters nog wat van westernruiters leren. Als "wij" merken dat een collegaruiter een probleem heeft, dan regelen we een locatie op een zondagmiddag, en gaan we dat met een stel oplossen. Lekker met z'n allen de bak in, SAMEN trainen en dingetjes ofenen en oplossen, en daarna gezellig aan de koffie (altijd wel iemand die een cake heeft gebakken) en evalueren.

Hoe moeilijk kan het zijn?!

Maar denk je nu echt dat ik nooit oefen en altijd alleen rij? Bij dit paard zit het er gewoon in. Wij hebben altijd op een drukke manege gestaan met kinderen die nog net niet onder je door reden. Hij heeft al veel geleerd maar als er dan een is op wedstrijd die dan net te dicht langs komt ben ik gewoon weer bij af. Met een lintje kan je het wat meer voorkomen, ik denk hierbij aan mezelf want hij slaat niet maar krijgt veel te veel spanning en kan geen een paard meer langs hem hebben of hij begint weer te springen of te vluchten. En ik hoop dat mensen je meer ruimte geven en meer opletten met een lintje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:49

Paardenkrant 28 mrt:

Wie is bezitter van een paard?
Bezitter van een paard is degene die het dier houdt voor zichzelf. Dit zal meestal ook de eigenaar zijn, en diegene die het paard onderhoudt. Dit betekent in geval er een bokincident tijdens een les van een vereniging plaatsvindt, waarbij een van de aan de les deelnemende bereden paarden bokt en zodanig uitslaat, dat een ruiter van een ander paard beenletsel oploopt, ten gevolge waarvan deze ruiter arbeidsongeschikt raakt, er sprake is van een aansprakelijkheid van de eigenaar van dat uitslaande paard voor de schade ontstaan tijdens die les.

Mede-schuld en eigen schuld
Wel kan er sprake zijn van mede-schuld van de berijder van dat paard en van eigen schuld van de ruiter die beenletsel heeft opgelopen. Immers indien de ruiter van dit paard met een rood lintje in de staart van dat paard zou hebben aangegeven, dat er gepaste afstand dient in acht te worden genomen, en dat desondanks de ruiter met het beenletsel nalaat om deze ruimte aan dat uitslaande paard te geven en te bewaren, dan is er mogelijk sprake van eigen schuld aan de door hem geleden schade.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:11

ik vind het goed dat je een lintje in de staart hangt om het aan te geven, ik ben dan zelf ook zo dat ik er op let en niet er extra achter ga rijden...
Zou t zelf ook niet fijn vinden als mijn pony dat zou hebben en iedereen blijft er maar de heletijd achter rijden...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:23

Tja het gebruik van lintjes is soms ook een beetje erger gemaakt dan het is.

Laatste keer was het bijvoorbeeld totaal niet druk in de losrijbaan. We waren maar met zn 2tjes nog en de andere ruiter had een rood lintje. Eerst werd door de groom nogal onbeschoft naar mij uitgehaald en even de betekenis van het lintje uit gelegd terwijl ik heel geconsentreerd aan het losrijden was.
Anyway, prima. Ik blijf aan deze kant en dan blijf jij aan die kant. Ik maak er geen probleem van.

Maar dan moet je niet als een 1 of andere idioot mijn kant op galoperen met de woorden "Pas op, Pas Op!".
Helaas misbruiken sommige mensen de lintjes dus wel. Ik blijf niet voor iedereen uitwijken omdat A trapt, B bijt en C boven op je springt. Een lintje is geen vrijbrief dat je laks mag hebben aan de andere ruiters en dat iedereen maar rekening moet houden met "jou". De lintjes drager is zelf net zou verantwoordelijk voor zijn/haar gedrag in de rijbaan.

Gelukkig doet mijn brave kikker er niet op reageren en is juist heel lief en sociaal naar andere paarden toe (gelukkig ook weer niet te veel, hij bijft goed met zijn kopie bij mij).
Maar soms vraag ik mij echt af of mijn paard de enige "brave" is, want soms rijden er meer lintjes dan lintlozen in de bak.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 07:57

wat hierboven gezegd word is inderdaad ook wel weer waar, heb zelf nog weinig last gehad van paarden met lintjes, maar als mensen het zo gaan gebruiken vind ik het een beetje raar inderdaad...

Annemiek184

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:28

Als je geschopt wordt of iets dergelijks door een paard met een rood lintje in zijn staart, dan is het toch je 'eigen schuld'? En dan kun je de ruiter van het paard met het lintje toch niet aansprakelijk maken? Of zit ik verkeerd? :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:32

Nee, het lintje is geen vrijwaring, alleen een waarschuwing.
Ik heb LDRD gevraagd om te reageren dus die plaatst volgende week nog een reactie hier over de verzekeringstechnische kant van het verhaal.