Krijgt hij nog wel weer een 'normale' zomer vacht???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nambi

Re: Krijgt hij nog wel weer een 'normale' zomer vacht???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:18

Er wordt nu veel onderzoek gedaan naar Cushing bij paarden. In Nederland blijkt het zo te zijn dat 3 op de 8 paarden boven de 16 cushing hebben. Een dikke vacht, die soms ook krullend is, is een symptoom van cushing. Door bloedonderzoek kan je dit uitsluiten. Als de paarden het wel hebben zijn er tegenwoordig goede medicijnen voor, voordat er nog meer symptomen bijkomen die veel erger zijn (zoals, ontstekingen, chronische hoefbevangenheid en blindheid). Dit verhaal gaat dus over de laatste paarden die al wat ouder zijn, niet het paardje van 8 waar dit verhaal door begonnen is.

laylaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:40

ohnee tog? die van mij heeft krullerig haar.. alleen ik kan niet zomaar zn bloed laten testen. het is een leaspaard dus van de manege en ik huur hen zeg maar. hij is ook de laatste paar maanden ook heel erg aan het schommelen met zn temperatuur. laatste maand gaat t wel al beter met m! wat zijn nog meer symptomen?

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:43

@ laylaa gekookt lijnzaad schijnt ook te helpen om door de verharing heen te komen

laylaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:47

heb ik geprobeerd. hij krijg ook extra vitaminen en mineralen omdat hij al ouder is. maar het mag allemaal niet helpen. hij heeft dit nu ong 1.5 a 2 jaar

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:52

laylaa schreef:
ohnee tog? die van mij heeft krullerig haar.. alleen ik kan niet zomaar zn bloed laten testen. het is een leaspaard dus van de manege en ik huur hen zeg maar. hij is ook de laatste paar maanden ook heel erg aan het schommelen met zn temperatuur. laatste maand gaat t wel al beter met m! wat zijn nog meer symptomen?

Wij hebben ook laatst een manegepaard laten testen. Misschien kan je er over praten met de eigenaar van de manege? Ik weet natuurlijk niet of hun er open voor staan.
Nog meer symptomen zijn spierverlies en vetophopingen (voornamelijk is manen kam, onder de kin en op de borst.)
Daarnaast dus snel ontstekingen, denk daarbij aan een klein wondje die voor grote problemen zorgt of bijvoorbeeld oogontstekingen.
Ook kan het paard wat futlozer worden. Dit waren de voornaamste symptomen bij ons manegepaard. Maar het is bij haar begonnen met de dikke vacht (eeuwig durende wintervacht leek het, dan begon ze ruien, maar dat stopte weer en kwam het net zo hard terug).

Kijk even op deze site: http://www.paardendokters.nl/Zieppid.html

Helaas is net de actie voorbij, waar je alleen de dierenarts moest betalen maar niet het bloedonderzoek zelf. Op deze site staat ook de evt. behandeling.

xVeraxLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 17:59

nambi schreef:
Er wordt nu veel onderzoek gedaan naar Cushing bij paarden. In Nederland blijkt het zo te zijn dat 3 op de 8 paarden boven de 16 cushing hebben. Een dikke vacht, die soms ook krullend is, is een symptoom van cushing. Door bloedonderzoek kan je dit uitsluiten. Als de paarden het wel hebben zijn er tegenwoordig goede medicijnen voor, voordat er nog meer symptomen bijkomen die veel erger zijn (zoals, ontstekingen, chronische hoefbevangenheid en blindheid). Dit verhaal gaat dus over de laatste paarden die al wat ouder zijn, niet het paardje van 8 waar dit verhaal door begonnen is.

Door de dierenarts vastgesteld heeft mijn pony van 25 ook cushing. En die wintervacht gaat er niet makkelijk uit. Al komt hij er wel steeds beter doorheen.

laylaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:02

ik hwb inderdaad ook momentwn dat hij wat futloos was. maar toen was zijn temperatuur ook niet goed. en inderdaad dan wel in de rui en dan stopt t weer.. zelf met dit warme weer weinig tot geen haarverlies..
ik ga het eens over hebben!

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:05

laylaa schreef:
ik hwb inderdaad ook momentwn dat hij wat futloos was. maar toen was zijn temperatuur ook niet goed. en inderdaad dan wel in de rui en dan stopt t weer.. zelf met dit warme weer weinig tot geen haarverlies..
ik ga het eens over hebben!

Inderdaad, niet geschoten is altijd mis. Misschien heeft de eigenaar er zelf nog nooit over nagedacht en staat deze iedergeval open voor bloedonderzoek. Waar je voor moet uitkijken is dat niet alle kosten op jou wordt verhaalt. Ik weet niet wat voor contract jij hebt en of jij de enige bent die hem 'least' en/of dat hij ook nog in de manegelessen loopt.

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:07

@xveraxleo. Hoelang ben jij nu bezig met medicijnen en zie je vooruitgang? Wij hebben namelijk pas bloedonderzoek laten doen. Ik ben wel benieuwt naar ervaringsverhalen.

laylaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:09

we hebben een paard op stal die t ook heeft dus t is bekent. kosten worden niet op mij gerekend.ik betaal een vast bedrag per maand. ik doe hem samen met 1 ander meisje voor de rest doet niemand hem! dus ook geen manege lessen

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:17

laylaa schreef:
zijn er toevallig ook tips om het sneller te laten gaan? mijn paard is nu 22 en nog steeds heel dik in zn vacht. en met dit weer.. hij staat al te zweten in zn stal.
[ Afbeelding ]

Die zou ik gewoon scheren hoor, had ik een aantal weken geleden al gedaan :j

Denk dat het wel goed komt met je streepmodel, bij mijn paard is het V'tje bij de staart ook nog heel goed te zien.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 08:28

nambi schreef:

inderdaad....als een ouder paard een andere vacht krijgt wat dikte en structuur betreft moet je aan cushing denken.
Voorheen werd gezegt,het is de leeftijd,een oud paard doet altijd langer over verharen.
Tja,oude paarden krijgen vaak cushing.
Die van mij heeft het ook.Nieteens een lange vacht maar het begon met een slag :) Op een plek.

laylaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 09:25

helaas is het een leaspaardje van mij. ik kan dus niet zomaar iets doen zonder de eigenaam ( de manege) daar had ik t al vorig jaar tegen gezegt dat hij geschoren moet worden. alleen hun denken anders.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 17:24

Mijn oude verzorgpaardje, 28 jaar alweer, heeft zo ongeveer maar 1 maand per jaar (augustus) een echt gladde vacht. Hij is nu wel al veel haar kwijt en ziet er goed uit, maar er blijven toch wat langere haren zitten. Hij is deels glad en glanzend :p Geen krullerige vacht o.i.d. maar het duurt heel lang voor die écht glad is en hij heeft ook erg last van jeuk. Wordt nu gelukkig al wel een stuk minder. Misschien dat iemand wat weet tegen de jeuk? Hij heeft geen schimmel o.i.d. Hij staat momenteel in een kleine kudde, geen andere paarden met jeuk of huidproblemen.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-13 19:17

Hm, tja je paardje is natuurlijk ook al aardig op leeftijd. En oudjes hebben er vaker last van dat ze niet meer goed door hun vacht heen komen.

Het enige wat ik kan bedenken om haar te verlossen van haar vacht en de jeuk is scheren..

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 22:57

Ja dat klopt. Ik ken hem niet anders dan dat hij moeilijk uit zijn wintervacht komt, vanaf zijn 23e ongeveer. De scheeroptie had ik inderdaad ook besproken bij het pension waar hij staat, zou het helpen? Dat hij niet helemaal mooi glad is, is natuurlijk geen ramp, ouderdom komt met gebreken zeg maar... :p Maar die jeuk is wel vervelend voor Rocky.

Bedankt voor je reactie in ieder geval!

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:10

Voor oudere paarden heb je een soort slobber die helpt bij het wisselen van de zomer-en winterharen.
Helpt ook goed bij paarden die er moeilijk uit komen .

En ze vinden het nog lekker ook ;)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:40

O, dat klinkt wel interessant! Hoe heet het? Merk? (of ik Google even...) :p

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:43

Haha idd zelf weet ik het merk niet direct..
Hebben ze dat ook niet bij pavo?

'Gaat ff googlen'

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 10:51

@Dagmar, ik zou ervoor kiezen om niet te lang te wachten met scheren. Mijn pony komt ook bar slecht uit haar vacht (waarschijnlijk ook Cushing, maar heb het niet laten testen) en die heeft heel erg staan zweten en daarna staan schuren. Ze had allemaal smetplekken onder haar wintervacht zitten, echt van top tot teen. Gewoon van het zweten in die dikke vacht. Volgend jaar ga ik véél eerder scheren. Ik heb me dit jaar een beetje laten ompraten door mensen die zeiden: scheren is slecht voor de weerstand, slecht voor de vacht, bla bla bla. En vervolgens schuurde ze zich helemaal stuk. Dat doe ik dus veel eerder volgende keer!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:02

Wat vervelend voor je pony! Als scheren helpt zeker doen dan!

Zweten doet Rocky eigenlijk niet, want hij is wel al veel vacht kwijt, maar bij zijn buik vooral zit nog lang haar en hier en daar wat. Schuren heeft hij wel heel erg gedaan én die neiging heeft hij nog steeds. Hij had echt zijn 'billen' helemaal kapot geschuurd zelfs, gelukkig is dat nu weer netjes genezen.

Scheren kon eerder sowieso nog niet, hij staat 24/7 buiten met toen een schuilstal en een ander oud paardje die ook wat extra zorg nodig heeft. Nu, met het goede weer, staat hij gewoon in een weiland met de rest van de kudde. Op zich zou dat buikhaar dan nu wel afgeschoren kunnen worden... Zal het eens overleggen met de mensen daar.

Levi24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 20:26

Mijn pony is 24 en ik weet sinds ongeveer een half jaar dat hij PPID heeft. Hij was even begonnen met verharen en is toen gestopt. Stond met warm weer te zweten en te pompen met ademen. Ik heb hem een paar maanden geleden geschoren, nog ongeveer 1 cm haar laten staan. Hij was helemaal gelukkig! Stond te genieten toen die dikke vacht eraf ging. Sinds twee weken is hij weer iets aan het verharen. Hij ziet er dus eigenlijk niet uit :). Zijn donkere zomervacht komt te voorschijn onder de lichte wintervacht. Het zadelstukje en het driehoekje bij de staart zijn nog heel goed te zien. Maar dat maakt niet uit, hij voelt zich er heerlijk bij!

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 22:57

Fijn dat het scheren zo goed uitgepakt heeft!

Rocky is inmiddels glad en glanzend en weer helemaal op gewicht! :) En het is nog niet eens augustus :p Vandaag dan ook fotoshoot gedaan! :)