Wanneer weer op je paard gaan rijden als hij net verhuist is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:25

xApple schreef:
Ik heb 4 dagen gewacht. Mijn paard was best wel onder de indruk van alles dus hebben
we 4 dagen lang gewandeld. Op het erf, binnenbak, buitenbak. Daarna was ze
een stuk rustiger en ben ik erop gegaan :)

Wedstrijd is toch anders imo. Daar heb je een bepaald ritueel van te voren, vaak 'weten' paarden
wel een beetje wat er aan de hand is. Plus meteen opzadelen enzo als ze op de andere locatie komen.
Mijn paard is met wedstrijden nooit echt nerveus. En met die verhuizing was het
toch erg spannend de 1e dagen. Achja zal wel per paard verschillen :)

maar waarom hou je je bij de verhuizing dan niet gewoon aan het wedstrijd ritueel? Aankomen , opzadelen en rijden en dan pas de stal in en je spullen inruimen
dat scheelt dan een hoop stress

Geryon

Re: Wanneer weer op je paard gaan rijden als hij net verhuist is

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:26

Ik ben er juist van om het paard alles te laten zien, zowel ernaast als onder het zadel.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:27

Toen mijn paard thuis gebracht werd na aankoop heb ik haar van de vrachtwagen gehaald, opgezadeld en ben gaan rijden en nadat we jaren geleden verhuisd zijn, heb ik haar 's middags eerst los gezet in de buitenbak en zijn we 's avonds gaan rijden. (in de binnenbak ;) dus niet eens die bak waar ze los had gestaan) En dat laatste was pas 's avonds, omdat ik met mijn bijrijdster afgesproken had. :)

Denk dat je het ritme zo min mogelijk moet onderbreken. Dus als je normaal elke dag iets doet (longeren of rijden) dan na een verhuizing ook gewoon. Wennen ze het snelst.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:28

Ik verhuis mijne vanmiddag om 5 en heb om 6 gelijk les in de binnenbak (hij is in de afgelopen 8 jaar pas één keer in een binnenbak geweest, en dat was gisteren, omdat ik er toen ook al ging rijden).

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:32

Paard kwam aan, even lekker het terrein verkend aan de hand en lekker gewandeld zodat hij lekker kon rondkijken, volgende dag meteen maar een bosrit gemaakt. Niks aan het handje.

Per paard verschillend. Kijk hoe hij is en hoe hij zich gedraagd, je kan hem ook opzadelen en even longeren voordat je besluit erop te stappen om te kijken hoe hij reageerd.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:37

Paarden die op wedstrijd gaan, komen ook dikwijls op vreemd terrein, waar ze direct moeten rijden.
Als je het niet vertrouwd, kan je hem misschien even loslaten in de bak om hem te laten wennen. Maar ik zou niet te lang wachten met rijden hoor. Het zal wel even duren voor je paard gewend is aan de nieuwe plek, maar dat uurtje of half uurtje werken kan geen kwaad volgens mij.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:11

Eerder per ruiter verschillend. Een wat dappere ruiter stapt er gewoon op, neemt een paar schrikjes op de koop toe. Een schijterd laat liever eerst het paard zelf wennen, zodat als je opstapt je meteen relaxt kan rijden.

Voor het paard lijkt mij het fijnst om gewoon meteen weer in een ritme te komen. Gewoon doen wat je altijd al deed. Dan heeft het paard daar tenminste houvast aan.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:57

Ojajoh schreef:
xApple schreef:
Ik heb 4 dagen gewacht. Mijn paard was best wel onder de indruk van alles dus hebben
we 4 dagen lang gewandeld. Op het erf, binnenbak, buitenbak. Daarna was ze
een stuk rustiger en ben ik erop gegaan :)

Wedstrijd is toch anders imo. Daar heb je een bepaald ritueel van te voren, vaak 'weten' paarden
wel een beetje wat er aan de hand is. Plus meteen opzadelen enzo als ze op de andere locatie komen.
Mijn paard is met wedstrijden nooit echt nerveus. En met die verhuizing was het
toch erg spannend de 1e dagen. Achja zal wel per paard verschillen :)

maar waarom hou je je bij de verhuizing dan niet gewoon aan het wedstrijd ritueel? Aankomen , opzadelen en rijden en dan pas de stal in en je spullen inruimen
dat scheelt dan een hoop stress

Dat zou inderdaad kunnen hoor :j
Alleen heb ik er zelf niet voor gekozen. Omdat ik het rustig aan wilde doen en het
niet zo erg vond dat we die 4 dagen vooral wandelde. Zo kon ik zelf ook
wennen aan de nieuw plek :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:23

[quote="Anoeska"]Eerder per ruiter verschillend. Een wat dappere ruiter stapt er gewoon op, neemt een paar schrikjes op de koop toe. Een schijterd laat liever eerst het paard zelf wennen, zodat als je opstapt je meteen relaxt kan rijden.

Das een goeie inderdaad!

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 23:35

Ligt aan je paard, je ziet snel genoeg of ze al wat gewend zijn of niet.
Mijn paard zag in de eerste dagen spoken maar later ging het goed en was ze fijn om te rijden.
Nieuwe geluiden en een nieuwe omgeving kunnen eng zijn als ze weten dat ze niet meer terug gaan naar de oude 'stek'.
Is je paard een koele kikker en boeit het hem niet zoveel zou ik het gewoon proberen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 13:32

mijn pony is vrij makkelijk..als ik die verhuis kan ik er dezelfde dag gewoon op.
beste is toch het gewone ritme op te pakken en ook belangrijk dat de verandering van stalling niet al te groot is.
de mijne is altijd verhuisd naar stallingen waar alles hetzelfde was behalve de paarden dan, maar ging altijd heel makkelijk :j

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:13

Denk dat het aan je paard ligt, wanneer hij rustig wordt.
Toen ik naar het noorden verhuisde kon ik de dag dat hij gearriveerd was al een rit door de binnenbak maken met mijn ruin toen. Maar die had zijn hele leven op wedstrijden gelopen en was vreemd terrein gewend. Als dit mijn Welsh pony was geweest had ik daar waarschijnlijk wel even mee gewacht.

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:23

Er is al zoveel veranderd voor het paard, ik zou juist het ritme van rijden en verzorgen gelijk houden.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:55

Ik ga mee met _Dune_ :j Mijn nieuwe aanwinst is er sinds gisteren en eigenaar van het paard dat er bij staat vond dat ik meteen al moest gaan rijden. Ik heb wel een zadel gepast en een paar rondjes stap (voor de zekerheid dat dat het zadel past) gedaan en toen er afgestapt en weer lekker terug gezet. Gewoon goed kijken naar de je paard! je paard geeft zelf aan wanneer hij zich op zn gemakje voelt :j