Ayasha schreef:Zijn persoon A en C getrouwd/hebben ze een samenleef contract?
Geen van beide

(indien gehuwd met gemeenschap van goederen valt het paard ook onder 'een goed')
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mi_Amore schreef:Ayasha schreef:Zijn persoon A en C getrouwd/hebben ze een samenleef contract?
Geen van beide
(indien gehuwd met gemeenschap van goederen valt het paard ook onder 'een goed')
GamblersCup schreef:Anoeska27 schreef:Het paard op beider naam hebben staan heeft voor de rechtbank geen waarde. Het gaat er echt om wie het maandelijks onderhoud betaald. Dus ze moeten of om en om stalling betalen, of aan kunnen tonen dat ze beiden 50% van de stalling betalen.
Onzin. Het voorbeeld "als je lang genoeg de maandelijkse kosten betaald wordt je automatisch eigenaar" wordt weer genomen en dit klopt gewoon niet, is de grootste onzin. Zo simpel kan het niet gesteld worden. Als A eigenaar is, is en blijft A eigenaar. Dat persoontje C wat andere kosten betaald, zie het als "huur" om te mogen rijden, dit is niet van belang. Een zadel, tja, die kan persoon C fijn meenemen als de relatie over gaat. Heeft niks met het paard en wie is de eigenaar te maken.
Mi_Amore schreef:Indien persoon A en C uit elkaar gaan, wat gebeurd er dan met paard B en de gemaakte kosten die persoon C gemaakt heeft?
Kunnen persoon A en C indien overeengekomen paard B op beide namen registreren?
Anoeska27 schreef:Zoals ik al zei heb ik het geval zelf aan de hand gehad met een pensionklant. Was een uitspraak van de rechtbank, ik heb het niet zelf verzonnen.
boeflover schreef:In geval van samenwonen;
Als kan worden aangetoond dat ze het paard sámen hebben gekocht is het paard van beide, maar was het paard al van persoon A voordat deze ging samenwonen is het paard van persoon A, omdat hij op haar naam staat. Dit is ook zo wanneer het paard van haar lopende rekening is betaald (dus geen en/of rekening).
Indien ze het paard graag van beide willen hebben moeten ze dit in hun samenlevingscontract op laten nemen. Ze kunnen bv. erin laten zetten dat bij een breuk het paard getaxeerd wordt en dat persoon A hiervan de helft aan persoon C schuldig is of dat paard wordt verkocht en ze de opbrengst delen. Indien er niks beschreven staat blijft het paard van persoon A.
Dit heb ik zelf bij de notaris nagevraagd toen ik ging samenwonen. Bij een scheiding moeten alleen de goederen gedeeld worden die van beide zijn, dus alles wat al van je was voor je ging samenwonen of wat je zelf hebt betaald van je eigen rekening is van jou en kan niet door je partner worden opgeeist als je uit elkaar gaat, tenzij dus uitdrukkelijk vermeld in het contract of gekocht van de gezamelijke rekening.
het maakt hierbij niet uit dat C heeft meebetaald aan het onderhoud van het paard/dier/auto/huis e.d.
boeflover schreef:In geval van samenwonen;
Als kan worden aangetoond dat ze het paard sámen hebben gekocht is het paard van beide, maar was het paard al van persoon A voordat deze ging samenwonen is het paard van persoon A, omdat hij op haar naam staat. Dit is ook zo wanneer het paard van haar lopende rekening is betaald (dus geen en/of rekening).
Indien ze het paard graag van beide willen hebben moeten ze dit in hun samenlevingscontract op laten nemen. Ze kunnen bv. erin laten zetten dat bij een breuk het paard getaxeerd wordt en dat persoon A hiervan de helft aan persoon C schuldig is of dat paard wordt verkocht en ze de opbrengst delen. Indien er niks beschreven staat blijft het paard van persoon A.
Dit heb ik zelf bij de notaris nagevraagd toen ik ging samenwonen. Bij een scheiding moeten alleen de goederen gedeeld worden die van beide zijn, dus alles wat al van je was voor je ging samenwonen of wat je zelf hebt betaald van je eigen rekening is van jou en kan niet door je partner worden opgeeist als je uit elkaar gaat, tenzij dus uitdrukkelijk vermeld in het contract of gekocht van de gezamelijke rekening.
het maakt hierbij niet uit dat C heeft meebetaald aan het onderhoud van het paard/dier/auto/huis e.d.
mylittlejoy schreef:Ik heb toevallig een paard samen met iemand anders (en eentje alleen). Maar voor het paard wat we samen gefokt hebben (en dus niet gekocht), hebben we samen een overeenkomst opgesteld waaruit blijkt dat we 50/50 eigenaar zijn. We delen dus ook ook alle kosten.
We zijn beste vriendinnen, maar toch hebben we alles op papier gezet. Al is het alleen maar om alles voor beide partijen gewoon duidelijk en ondubbelzinnig te hebben. Nu komen wij qua rijstijl en "omgang" met paarden zo overeen dat we (paard is nu 4) nog geen dag onenigheid hebben gehad over wat te doen met het paard, maar dan nog is het prettig om wat op papier te hebben.