1 paard, 2 'eigenaars', hoe zit dat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 14:45

Ayasha schreef:
Zijn persoon A en C getrouwd/hebben ze een samenleef contract?

Geen van beide :)
(indien gehuwd met gemeenschap van goederen valt het paard ook onder 'een goed')

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:51

Net als de samengekochte hond, kat, de cd's, het bankstel, of de ijskast etc. Als je uit elkaar gaat, verdeel je de spullen en dus ook het paard.
En dan maakt het niets uit wat A of C precies heeft betaald.

Misschien kan C of A een bezoekregeling aanvragen voor het paard. :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 14:53

Maar paard is toch niet "samen gekocht"?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:38

Mi_Amore schreef:
Ayasha schreef:
Zijn persoon A en C getrouwd/hebben ze een samenleef contract?

Geen van beide :)
(indien gehuwd met gemeenschap van goederen valt het paard ook onder 'een goed')

Klopt, maar er zijn ook contracten van scheiding van goederen, waarbij dingen die van de gemeenschappelijke rekening betaald worden, van allebei zijn, en dingen van de aparte rekeningen van de gene van wiens rekening het af gaat.
Kunnen zowel A als C dan bewijzen dat er geld van hun aparte en/of gemeenschappelijke rekening, in dat paard gegaan is, is het paard van beide. Daarom dat ik het vroeg.

Ik ga trouwen en ons huwelijkscontract zal bv vast leggen dat de paarden van mij zijn. :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 15:53

GamblersCup schreef:
Anoeska27 schreef:
Het paard op beider naam hebben staan heeft voor de rechtbank geen waarde. Het gaat er echt om wie het maandelijks onderhoud betaald. Dus ze moeten of om en om stalling betalen, of aan kunnen tonen dat ze beiden 50% van de stalling betalen.

Onzin. Het voorbeeld "als je lang genoeg de maandelijkse kosten betaald wordt je automatisch eigenaar" wordt weer genomen en dit klopt gewoon niet, is de grootste onzin. Zo simpel kan het niet gesteld worden. Als A eigenaar is, is en blijft A eigenaar. Dat persoontje C wat andere kosten betaald, zie het als "huur" om te mogen rijden, dit is niet van belang. Een zadel, tja, die kan persoon C fijn meenemen als de relatie over gaat. Heeft niks met het paard en wie is de eigenaar te maken.

Zoals ik al zei heb ik het geval zelf aan de hand gehad met een pensionklant. Was een uitspraak van de rechtbank, ik heb het niet zelf verzonnen.

Joosie200

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 17:49

Mi_Amore schreef:
Indien persoon A en C uit elkaar gaan, wat gebeurd er dan met paard B en de gemaakte kosten die persoon C gemaakt heeft?
Kunnen persoon A en C indien overeengekomen paard B op beide namen registreren?

Als A en C samenwonen, geen geregistreerd partnerschap zijn aangegaan of getrouwd zijn in gemeenschap van goederen dan wel op huwelijkse voorwaarden is van belang te weten wie het paard heeft gekocht. Leuk dat ze een paard hebben, maar belangrijker is: van wie was dat paard voordat ze gingen samenwonen?

Al die informatie over wat A doet en wat C doet is namelijk niet van belang bij samenwoners, bij echtgenoten wel. Als A/C dus uit elkaar gaan, zal paard B meegaan met de persoon die voor dat het samenwonen een feit was paard B al in eigendom heeft verkregen. En je verkrijgt iets alleen in eigendom (of specifieker: je verkrijgt het recht van eigendom op het paard) zolang er sprake is van een geldige titel, beschikkingsbevoegdheid en levering. Betaling doet niet ter zake. De gemaakte kosten die C gemaakt heeft blijven voor zijn/haar rekening, gezien de wettelijke verrekenplicht voor echtgenoten alleen geregeld is en niet voor samenwoners.

Paard B op zowel A als C's naam zetten kan vast wel, maar gaat niet uitmaken voor wie juridisch gezien eigenaar is. Door talloze kosten te betalen die als bijkomende kosten te gelden hebben bij paarden maakt dat je nog geen eigenaar. Persoon A bezit het paard, dat is mooi voor A. Maar heeft A paard B geleend van persoon D of hem zelf gekocht? C steekt tijd, moeite en geld in paard B, maar nogmaals: tijdens die wedstrijden bezit C paard B voor zichzelf dan wel houdt het paard mede voor A. Bezit/houderschap ≠ eigendom. Je kunt iets gemeenschappelijk benutten, maar de info uit de TS is wat dat betreft onvolledig om er echt een zinnig antwoord op te kunnen geven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:05

Anoeska27 schreef:
Zoals ik al zei heb ik het geval zelf aan de hand gehad met een pensionklant. Was een uitspraak van de rechtbank, ik heb het niet zelf verzonnen.

Dat gaat gewoon niet op, dat zal net even met andere kosten te maken hebben gehad. TS heeft het over hoefsmid, dierenarts, tandarts, materiaal en voer. Alleen voer en hoefsmid komen regelmatig terug. Dierenarts staat er niet elke week (en als dat veel wordt, dan wordt het al een heel ander verhaal zoals ik eerder schreef) tandarts doe je 1 keer per jaar en materiaal doet er niet toe, een zadel en hoofdstel kun je mooi meenemen of verkopen. Hoeveel verzorgsters geven niet al hun geld uit aan materiaal... Kortom, de kosten waar TS het over heeft, is niet in zo'n verhouding dat C overal voor opdraait en veel meer uitgeeft dan A.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:10

Mi_Amore schreef:
En als A en C beide eigenaar worden van B en ze gaan uit elkaar?

In dit geval: ieder de helft.

Mi_Amore

Re: 1 paard, 2 'eigenaars', hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 19:21

Heel interessant!!

Het gaat hier inderdaad niet over een situatie die bestaande is, hierdoor kan ik dus geen 'complete situatie' beschrijven. Maar het houd ons wel al enige tijd bezig, flinke stof tot discussie dus :D

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 20:26

maar voer is toch duurder dan stalling ( bij ons in elkgeval wel, gratis wei of 35 pp per maand....) in dat geval zou c toch "eigenaar" zijn....

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 21:11

In geval van samenwonen;
Als kan worden aangetoond dat ze het paard sámen hebben gekocht is het paard van beide, maar was het paard al van persoon A voordat deze ging samenwonen is het paard van persoon A, omdat hij op haar naam staat. Dit is ook zo wanneer het paard van haar lopende rekening is betaald (dus geen en/of rekening).
Indien ze het paard graag van beide willen hebben moeten ze dit in hun samenlevingscontract op laten nemen. Ze kunnen bv. erin laten zetten dat bij een breuk het paard getaxeerd wordt en dat persoon A hiervan de helft aan persoon C schuldig is of dat paard wordt verkocht en ze de opbrengst delen. Indien er niks beschreven staat blijft het paard van persoon A.

Dit heb ik zelf bij de notaris nagevraagd toen ik ging samenwonen. Bij een scheiding moeten alleen de goederen gedeeld worden die van beide zijn, dus alles wat al van je was voor je ging samenwonen of wat je zelf hebt betaald van je eigen rekening is van jou en kan niet door je partner worden opgeeist als je uit elkaar gaat, tenzij dus uitdrukkelijk vermeld in het contract of gekocht van de gezamelijke rekening.
het maakt hierbij niet uit dat C heeft meebetaald aan het onderhoud van het paard/dier/auto/huis e.d.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 08:58

boeflover schreef:
In geval van samenwonen;
Als kan worden aangetoond dat ze het paard sámen hebben gekocht is het paard van beide, maar was het paard al van persoon A voordat deze ging samenwonen is het paard van persoon A, omdat hij op haar naam staat. Dit is ook zo wanneer het paard van haar lopende rekening is betaald (dus geen en/of rekening).
Indien ze het paard graag van beide willen hebben moeten ze dit in hun samenlevingscontract op laten nemen. Ze kunnen bv. erin laten zetten dat bij een breuk het paard getaxeerd wordt en dat persoon A hiervan de helft aan persoon C schuldig is of dat paard wordt verkocht en ze de opbrengst delen. Indien er niks beschreven staat blijft het paard van persoon A.

Dit heb ik zelf bij de notaris nagevraagd toen ik ging samenwonen. Bij een scheiding moeten alleen de goederen gedeeld worden die van beide zijn, dus alles wat al van je was voor je ging samenwonen of wat je zelf hebt betaald van je eigen rekening is van jou en kan niet door je partner worden opgeeist als je uit elkaar gaat, tenzij dus uitdrukkelijk vermeld in het contract of gekocht van de gezamelijke rekening.
het maakt hierbij niet uit dat C heeft meebetaald aan het onderhoud van het paard/dier/auto/huis e.d.

Maar dan nog eens de vraag: wanneer en hoe staat een paard op iemands naam?
Ik heb twee paarden gehad, maar daar stond er maar eentje van op mijn naam, omdat ik dat zelf bij de koop geregeld heb.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 10:24

boeflover schreef:
In geval van samenwonen;

áls ze dat heeft laten op nemen. Zo niet is het paard van beide. Wanneer er geen scheiding van goederen gevraagd wordt zijn enkel de erfenissen "beschermd" (dat klinkt nu naar maar goed)

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:14

nee het gaat ook om goederen die je al had voor je ging samenwonen en die je van je eigen rekening hebt betaald (dus geen en/of rekening). tenzij dus uitdrukkelijk vermeld in het contract als 'eigendom van allebei'. althans, zo legde de notaris dit aan mij uit. pony is dus van de gene die hem betaald heeft en op wiens naam hij geregistreerd staat, net als een b.v. een auto.
in je samenlevingscontract komen juist de goederen te staan die van jullie sámen zijn, in principe is alles wat daar niet in opgenomen staat dus van 1 persoon en niet van beide (tenzij dus samen gekocht van gezamelijke rekening).

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:17

Is misschien anders in België. Maar hier is alles behalve de erfenissen van allebei, tenzij anders vast gelegd in het contract... Wanneer niks vast gelegd word, word na het huwelijk, ook het inkomen van beide van allebei enz. Dus kan je ook niks met "alleen jouw geld" betalen. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:22

Alles staat of valt met wat je schriftelijk overeengekomen bent. Als ze onderling een overeenkomst hebben waarin een 50-50 verdeling uit blijkt, is dat bindend. Al de rest is vatbaar ter interpretatie. Want stalgeld (ja kan er eentje stallen voor 100 of voor 1.000 euro per maand) materiaal idem dito. da kosten bij een gezond paard zijn redelijk, tot ze ziek vallen dan ben je snel een jaar stalgeld kwijt. Begrip meerwaarde is ook heel moeilijk aan te tonen. iedere ruiter zal dat van zichzelf vinden, maar echt meetbaar is dat niet. (behalve de zadelmak-maker, die kan echt aantonen dat hij een paard een meerwaarde heeft gecreeerd, de rest is emotie en ter interpretatie vatbaar). Dus bij dit geval zou bij een verkoop de pot in 2 gedeeld dienen te worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:30

wanneer een paard enkel zadelmak is. En een ruiter klasseert hem in het ZZ bv.
Dan denk ik dat dat toch een meetbare meerwaarde is bulck?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:39

Tja dan moet je dat al kunnen aantonen dat je dat echt volledig alleen gedaan hebt. Als je dat voor eigenaren doet wordt dat vaak dubbel. Vaak train je dan met die paarden bij een trainer door hen aangesteld en verhalen zij dan dat je dankzij hun paard en met begeleiding tot dat niveau geraakt bent.
Dus daarom best altijd alles op papier laten vastleggen als je er financieel voordeel uit wil halen bij ontbinding of verkoop. (zij het in een vorm van verbrekingsvergoeding of commissie bij verkoop). Paarden zijn grotendeels emotie. En vergeet niet dat de meeste ook wel eens een mindere wedstrijd hebben, dus enkel teren op successen is niet al te sterk. Maar bon voor een rechtbank, als het ooit echt misgaat, tellen enkel bewijzen van overeenkomst. Mondelinge akkoorden zijn steeds moeilijk aan te tonen en worder eerder een welles-nietes verhaal. Idem met sms of social media.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 13:46

Ja, indien je voor iemand traint, maar indien het paard in "gedeelde eigendom" is, is dat toch een andere situatie? Dan heb je nl. zelf de trainer aangesteld enz...

Ik denk hoe dan ook, dat je zulke dingen inderdaad best gewoon laat vast leggen op papier. Dat je dan het meeste kans hebt als het mis gaat. (hoewel dat ook geen garanties geeft meen ik)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:15

Tja als het echt misgaat is het altijd een heel spel, zeker met paarden waar er ook nog emoties om de hoek komen kijken. Maar 50/50 eigendom moet je gewoon vastleggen, er zal allicht een onbalans zijn in het voor of nadeel van 1 van de twee partijen bij een abrupt einde.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:30

Ik heb toevallig een paard samen met iemand anders (en eentje alleen). Maar voor het paard wat we samen gefokt hebben (en dus niet gekocht), hebben we samen een overeenkomst opgesteld waaruit blijkt dat we 50/50 eigenaar zijn. We delen dus ook ook alle kosten.

We zijn beste vriendinnen, maar toch hebben we alles op papier gezet. Al is het alleen maar om alles voor beide partijen gewoon duidelijk en ondubbelzinnig te hebben. Nu komen wij qua rijstijl en "omgang" met paarden zo overeen dat we (paard is nu 4) nog geen dag onenigheid hebben gehad over wat te doen met het paard, maar dan nog is het prettig om wat op papier te hebben.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:33

mlj; een mooi voorbeeld van: wanneer het vertrouwen en de eenheid zo groot is dat papieren onnodig zijn, zou het ook geen probleem mogen zijn om ze toch op te stellen. ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:34

mylittlejoy schreef:
Ik heb toevallig een paard samen met iemand anders (en eentje alleen). Maar voor het paard wat we samen gefokt hebben (en dus niet gekocht), hebben we samen een overeenkomst opgesteld waaruit blijkt dat we 50/50 eigenaar zijn. We delen dus ook ook alle kosten.

We zijn beste vriendinnen, maar toch hebben we alles op papier gezet. Al is het alleen maar om alles voor beide partijen gewoon duidelijk en ondubbelzinnig te hebben. Nu komen wij qua rijstijl en "omgang" met paarden zo overeen dat we (paard is nu 4) nog geen dag onenigheid hebben gehad over wat te doen met het paard, maar dan nog is het prettig om wat op papier te hebben.

Dat heb je inderdaad goed bekeken. Je hebt iets achter de hand. Je weet nooit hoe het soms kan draaien.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 19:26

Ik ben van plan om een paard te kopen samen met iemand anders. Maar hoe zet je dan het paard op beiden namen? En dan op een manier dat het paard officieel 2 eigenaren heeft. Dus als er ooit iets zou gebeuren, dat het paard dan 50/50 is enz.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-13 12:46

Het makkelijkste zou zijn een koopovereenkomst sluiten met de verkoper waarbij zowel jij als de andere toekomstige eigenaar als kopers worden aangemerkt. Dan zijn jullie samen de eigenaar. Als je het dan helemaal dicht wilt timmeren, sluit je nog een overeenkomst met de andere eigenaar waarin jullie afspraken staan vermeld. Dus hoe de verleding is qua kosten, hoe beslissingen worden genomen, wat er gebeurt ingeval van verhuizing of verkoop, etc.