Maar hij moet er maar gewoon langs

Die wasknijper.. Op zíjn neus, dat ie ze niet meer ruikt?

@sjolvir; en waar ergens in nederland is ''hier''?
Dan weet ik waar ik heen moet verhuizen! bij mijn 'hier' stikt het ervan
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Dan weet ik waar ik heen moet verhuizen! bij mijn 'hier' stikt het ervan
rooswita schreef:Ze zijn bang omdat de geur van nature is ingeprint als geur van wilde zwijnen, en die kun je beter mijden. Ik denk dat gewenning in combinatie met goede associaties de beste oplossing is omdat het een natuurlijke schrikreactie is
je zal dus op het moment dat er een varkensgeur aanwezig is iets leuks moeten doen met je paard. Niet zozeer met snoepjes want je moet ook nog uitkijken dat je het schrikgedrag niet beloond
Moet ik alleen als er verkeer aankomt en hij draait even aan de kant 

mooi weer het liefst, lekker wat wind voor de geur, en dan op tijd gaan

Maar wel een ''gegarandeerd varkensvrij'' route

Weet hier in de buurt geen stallen die varkens en paarden hebben, anders mocht hij wel op vakantie
Die van mij staat al jaren op een stal waar ook varkens zijn en hij heeft er geen problemen mee. Alleen als we echt tussen die twee schuren inlopen en ze beginnen ineens allemaal te gillen, vindt hij het wel spannend.
Dat werd weer dus met engelen geduld erlangs praten. Weer verhuisd en ik geloof dat we nu varkensvrij zijn.
ze er wel soort van voorbij wilde lopen/rennen. (met de staart in de lucht, oortjes er op en een beenbeweging waar Anky jaloers op zou zijn) Succes!
En als we uit rijden gaan komt hij ook vaak langs een stel hangbuikzwijnen maar het liefst rent hij er langs..Maar er valt weinig aan te doen vrees ik.. ach en als dat het enigst is waar hij bang voor is.. wilmatj schreef:meestal is het geluid dat de beestjes maken eng voor paarden niet de geur.
ik heb hier zelf nog nooit last van gehad, altijd varkens op ons bedrijf gehad, en welk paard dan ook bij mij gestaan heeft. geen enkele had angst!!!

en geluiden van ver weg die wij nog niet horen horen paarden al wel.. hun gehoor is gewoon veel beter als ons.
wilmatj schreef:varkens kunnen idd een geluid maken die wij niet horenen geluiden van ver weg die wij nog niet horen horen paarden al wel.. hun gehoor is gewoon veel beter als ons.
tja er zijn altijd uitzonderingen he

(met school wel eens wat opdrachten bij varkenshouderijen moeten doen, en dan heb je heeeeeel veel plek in de trein als je terug moet
)
Ik vind het prima als hij ergens spanning op ontwikkelt. Als hij maar te handelen blijft. En alsik ergens langs wil en hij besluit op geur dat dat niet gebeurt (en doet dat dus ook op een kilometer afstand op een totaal andere weg als de wind fout staat....)
Mij teveel werk
Dan probeer ik eerst wat anders
ankehoix schreef:Paarden zijn bang voor varkens omdat in hun hele vroegere jaren (toen je het nog niet eens echt 'paarden' kon noemen) hun vijand de wilde zwijnen waren. Dit zit dus gewoon in hun instinct.
Ik denk inderdaad dat de enige oplossing is, hem te laten wennen!
Akshay schreef:Morrie, mag ik vragen hoe je het hebt aangepakt?
Mijn plan in mijn hoofd is nu namelijk net zover te lopen tot hij gaat reageren, en daar net zo lang te verblijven tot hij niet meer reageert/ontspant?
Maar ik heb niet zoveel ervaring met actief desensibiliseren bij mijn pony omdat hij eigenlijk vrij gemakkelijk is met allerlei ''enge'' dingen
) Ik heb wel eens koffie van iemand gehad, zo lang stonden we voor zijn deur en dat allemaal vanwege een boompje dat in een raar model geknipt was