Training Fitheid ruiter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:30

Dat zou fijn zijn want bij Basic Fit moet je het allemaal zelf uitzoeken en ik heb eigenlijk geen idee hoe alles werkt (ik heb mijn hele leven geen sportschool van binnen gezien tot vorig jaar, en toen ben ik er dus ook nog een half jaar tussen uit geweest :=).

Lauura

Re: Training Fitheid ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:33

Het is dus geen conditie training, het zijn oefeningen die ook thuis te doen zijn. Sommige gaan ermee naar de sportschool en worden extra begeleid

Tesssie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 14:40

TammyVN wat super dat je weer gaat beginnen!

Ik ben nu 5 weken bezig met hardlopen. met als doel 1 of 2 keer per weer. vaker lukt echt niet. maak gewoon dagen van 8 tot 5 en ben bezig met een pony inrijden en daarnaast heb ik elke dag nog 2 andere paarden te doen!

Lauura: wil jij dat schema misschien ook naar mij sturen?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 14:44

Ik kom hier ook binnenvallen :) Sinds vorige week ben ik weer bewust actief aan het sporten geslagen. Na iets meer dan 20kg. te zijn afgevallen willen de laatste paar kg niet meer :+ Vandaar dat ik nu vervroegd de sportschool erbij ben gaan pakken. Eigenlijk wilde ik dit pas doen als ik op mijn streefgewicht zat.

leonie87 schreef:
Ik ben hier al ruim een jaar geleden mee begonnen vanwege veel rugpijn en scheefheid op mijn paard.

Flexchair en mensendieck zijn mijn basis. Hier krijg ik veel oefeningen mee. Iedere keer weer 1 of 2 nieuwe die ik dan moet kunnen voor ik terug ga. Dat is erg leuk en afwisselend en soms heel frustrerend haha.

Kun je hier iets meer over uitleggen? Doe jij dit thuis dus ook actief?

@Lauura: zo'n schema is hier ook heel welkom. Gisteren zat ik bij het benen-train-ding en ik had echt geen idee wat ik moest doen :o

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 18:47

Hey leuk een topic over ruiterfitheid! Heeft iemand ook het boek gelezen van Jet en Lammert Haanstra 'Training van ruiter en paard'?

Mijn eigen routine is om mijn rugklachten te verminderen en rechter te worden. Daar voor heb ik oefeningen van m'n fysio gekregen en links en rechts op internet wat oefeningen opgepikt. Sinds een week of zes ben ik heel intensief bezig met de Swiss ball en het balance board (gekocht bij EJ :) ). Werkt voor mij heel goed om een betere aansturing van m'n onderlichaam en het versterken en versoepelen van lage rug- en buikspieren! Hello buikspieren en balans!

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 13:36

Nou de eerste keer sporten viel zwaar tegen :+. Volgende dag weer gegaan en gelijk een ander schema gekregen, om weer op te starten en ik train nu ook alle spiergroepen mee. Ik heb ook net zoals karazilver rug klachten gehad, ben nu dus ook de spieren van mijn onderrug aan het versterken. Verder is mijn nieuwe schema voornamelijk op het verbeteren van mijn conditie gericht :). Voel me nu al een stuk beter haha. Altijd een fijn gevoel om goed bezig te zijn ;).

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 16:49

Ik ben nu 4 weken bezig met Start To Run. Werkt heel fijn vind ik, bouwt lekker rustig op. Misschien als je balansoefeningen wil doen dat je zo'n yoga bal aan kan schaffen. :=

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:55

Oh leuk topic dit.
Ben al een tijdje van plan om iets aan m'n fitheid te gaan doen, merk tijdens het rijden dat m'n paard het soms wel aan kan maar ik zelf niet zo goed.
Wil sowieso een springtouw gaan kopen, is gewoon makkelijk om 'even gauw' tussendoor te doen en goed voor m'n conditie.
Zat ook nog te kijken naar die balansborden/kussens, iemand daar (goede) ervaringen mee? http://www.ej.nl/products/10000390/9690004/
Hoef er niet perse veel mee af te vallen ofzo, al is elke kilo minder wel altijd mooi meegenomen :').

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 22:59

Interresant topic, ik ben zelf hier ook mee bezig.

Zowiezo om op gewicht te blijven maar ook om mijzelf sterker te krijgen.
Ben eigenlijk nog "herstellende" van een ongeval (rug gebroken, en 2 benen kapot)
Is inmiddels al wee zo'n 7 jaar geleden, maar vaak heb ik nog een terugval.

Inmiddels ben ik bezig met hardlopen, en dat is best zwaar.
Maar het werkt goed, mischien moet ik ook eens maar gaan zwemmen :D

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 23:26

Zwemmen is heel goed! Doe ik 1x per week. Ik doe aan duiken en 1x per week hebben we zwembad training. Dan trainen we conditie, spieren, of longcapaciteit. Of andere dingen die belangrijk zijn voor het duiken zelf ;).

Ik focus me voornamelijk op conditie en longcapaciteit. En ondertussen gebruik ook al mijn spieren :D.

Loeslucker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 10:29

Ik las laatst iets over hoelahoepen, schijnt heel goed te zijn voor ruiters

karazilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 12:21

@Arielle_ Ik heb het balance board gekocht bij EJ, superblij mee! Oefeningen die ik doe: squats en terwijl je er op staat met losse dumbells oefeningen doen die ik van de fysio heb voor mijn nek, schouderders en bovenrug (in balans blijven terwijl je die oefeningen doet is een extra moelijkheidsfactor) en oefeningen met een tennisbal met links en rechts opgooien en vangen (ook extra lastig om in balans te blijven als je met je niet-voorkeurshand gooit en vangt). Ook goed voor oog-hand coördinatie.

Zwemmen is ook fijn doordat je je eigen gewicht niet hoeft te dragen. Alleen heb ik er een hekel aan :o

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 21:05

Oke klinkt goed misschien maar eens serieus naar kijken dan!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 11:06

Sonador schreef:
Interresant topic, ik ben zelf hier ook mee bezig.

Zowiezo om op gewicht te blijven maar ook om mijzelf sterker te krijgen.
Ben eigenlijk nog "herstellende" van een ongeval (rug gebroken, en 2 benen kapot)
Is inmiddels al wee zo'n 7 jaar geleden, maar vaak heb ik nog een terugval.

Inmiddels ben ik bezig met hardlopen, en dat is best zwaar.
Maar het werkt goed, mischien moet ik ook eens maar gaan zwemmen :D

Is hardlopen dan wel verstandig? Heel erg belastend voor de gewrichten in bijvoorbeeld de benen.
Zwemmen is dan veel beter voor je lijf, toch?!

Anoniem_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:00

Hardlopen :j
Als je een hond hebt is het helemaal leuk,
die van mij daagt mij altijd uit om verder tegaan haha
(koop wel goeie hardloopschoenen, dan is de kans op blessures en ellende veel kleiner)

Je kan (zoals al genoemd) denk ik wel beter zwemmen dan hardlopen.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:09

Selka schreef:
leonie87 schreef:
Ik ben hier al ruim een jaar geleden mee begonnen vanwege veel rugpijn en scheefheid op mijn paard.

Flexchair en mensendieck zijn mijn basis. Hier krijg ik veel oefeningen mee. Iedere keer weer 1 of 2 nieuwe die ik dan moet kunnen voor ik terug ga. Dat is erg leuk en afwisselend en soms heel frustrerend haha.

Kun je hier iets meer over uitleggen? Doe jij dit thuis dus ook actief?

Jazeker. Ik ga 1 x in de 3/4 weken naar de flexchair en de mensendieck en doe thuis de oefeningen die ik meekrijg. Zij helpen mij op weg om juist te bewegen, ik moet zelf de spieren kweken om die beweging te kunnen maken. Hoepelen is oa 1 van de dingen die thuis doe die mijn proces enorm hebben bevordert!
Afgelopen donderdag weer bij de flexchair geweest en ik had weer onwijs spierpijn, maar wel weer een hele leuke nieuwe oefening onder de knie. En nu thuis maar oefenen!

Een balance board wat ik hier voorbij zie komen is ook zeker een hele goede! Je verbeterd je balans ermee en dus je stabiliteit. Overigens denk ik wel dat het goed is om af en toe een professional erbij te hebben om te mee te kijken of je gelijkmatig en correct belast. Zo weet je ook gelijk of je recht beweegt!

Edit: Typo
Laatst bijgewerkt door leonie87 op 24-05-13 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:22

Leuk topic! Ik hou het even in de gaten.
Wil zelf ook wat fitter worden want heb een conditie van een dood vogeltje.... Grrr!
touwtje springen lijkt me fijn en kan ik ook gewoon binnen doen voor de tv wellicht als ik wat plek maak en een hoelahoep... tja als ik zo is op internet daarvoor zoek kom je gelijk bij van die volwassene hoelahoeps van rond de 30 euro. Is uiteraard goedkoper dan de sportschool dat dan weer wel ;) Wat voor hoelahoep gebruiken jullie??

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:31

Leuk!
Ik doe mee aan een onderzoek van mijn instructrice naar de fitheid van ruiter en paard. Is even wennen voor mij, want dat is dus echt iedere dag sporten, soms twee keer per dag (paardrijden en nog iets anders). Daar zit hardlopen bij, touwtje springen, andere spring oefeningen, buikspieren, enz. Heel intensief, maar volgens mij kan ik na 5 weken bijna de marathon lopen en heb ik een sixpack :D

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 10:38

Nou ik had een springtouw gekocht.. Heb het 3 dagen achter elkaar gedaan. Daarna zo stijf als een hark, de trap op en afgaan deed echt gigantisch veel pijn. Paardrijden deed pijn.. Dus toen dacht ik 'twee dagen pauze'. Ondertussen zijn we drie weken verder, ben ik mijn springtouw kwijt en heb ik dus niets meer gedaan..
Straks maar even opzoek naar dat springtouw en opnieuw beginnen.

Ik heb trouwens die 3x begonnen met in totaal 5 min te springtouwen.. Wat een ramp! Hoe beginnen jullie daar aan? Want dat was echt een aanslag op mijn spieren..

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:23

Ik doe ook de 30 day shred van Jillian. Zit nu op dag 5 van de het 2e deel...
Echt een aanrader, het enige wat je nodig hebt is een fitnessmatje en dumbells... En geloof me het werkt echt... Elke dag 30minuutjes sporten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 11:30

Vissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:01

Wat denken jullie, zal de WII Fit nog een handje kunnen helpen? Die staat ook maar boven te verstoffen?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:45

Fijn dat zoveel mensen begaan zijn met fitheid ivm paardrijden! Ik merkte dat ik wat te snel uitgeput was na een zware les dan ik zou willen en probeer nu insanity te doen + lopen of zwemmen.
En sinds deze week heb ik een zitbal voor achter mijn bureau, die is eigenlijk voor mijn rug maar hoop er ook wat paardrij spieren door aan te kweken :D

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:50

Dat insanity via dvd? Mn vriend gaat daar ook aan beginnen maar is dat niet heel zwaar?
Ik doe dan de shred en ben daar echt wel kapot van (Je kan het dan ook zo zwaar maken als je zelf wil en ik ga wel tot het naatje ;))...
Vind sowieso dat je niet van je paard kunt verwachten dat die in (top)conditie is en goede resultaten levert terwijl je zelf de trap nog niet op kunt rennen zonder te hijgen... Daarom is je eigen fitheid ook echt wel van belang en gelukkig gaan steeds meer mensen dat inzien..

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 15:50

Vissy schreef:
Wat denken jullie, zal de WII Fit nog een handje kunnen helpen? Die staat ook maar boven te verstoffen?

Tuurlijk :)