Jury: deelnemer feliciteren via Facebook

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:16

Volgens mij heeft het helemaal niets te maken met het veel te zwaar nemen.

Ik vind het gewoon niet handig om het op facebook te plaatsen wat 'heel de wereld' kan lezen. Dat mag toch?
Ben gewoon benieuwd wat andere mensen daar van vinden. Daar hoef je dan toch niet meteen zo grof op te reageren?

Wanneer ik gejureerd heb met bekenden in de ring ga ik achteraf vaak nog een praatje met die mensen maken. Geen probleem.
Ik ben gewoon niet zo van de sociale media en ben benieuwd wat anderen er van vinden.

Maar ik lees hier dat mensen mij ouderwets en bekrompen vinden, dat mag. Ik was enkel benieuwd wat andere mensen van het onderwerp vonden, niet wat anderen mensen van mij vinden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:18

Tuurlijk ligt dat 9 van de 10 keer aan de deelnemer. Maar het hangt er een beetje vanaf hoe de situatie precies is. Als jij als jurylid maar met één deelnemer zou praten en dat blijkt dan een goede vriend te zijn en je gaat die achteraf nog feliciteren, tja...

daffodil

Ik reageer toch niet grof? Ik probeer uit te leggen dat er nog veel meer situaties zijn waar dan scheef naar gekeken kan worden. Ik zie mezelf niet grof reageren hoor, ik stel vragen en daar geef je geen antwoord op. Ik denk namelijk niet dat de oplossing voor dit soort dingen ligt in het uitbannen van social media maar in de mensen die er een probleem mee hebben. Die zullen moeten leren omgaan hiermee.

nummer13

zie er eigenlijk ook niet zoveel problemen in. waarom zou je iemand die je kent en toevallig ook in je facebook-"vrienden"groep zit, niet openbaar mogen feliciteren met een behaalde prestatie die jij zelf hebt gejureerd? Om meteen te concluderen dat er partijdigheid in het spel zit, vind ik erg ver gezocht.

Tieneke

Re: Jury: deelnemer feliciteren via Facebook

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:19

Nummer13, niemand concludeert dat meteen.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:20

ok je hebt gelijk, maar het wordt wel gesuggereerd en daarom is dit topic geopend... ;)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:21

Daarom moet het nog niet zo opgeblazen worden. TS vraagt gewoon meningen op een rustige manier.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:23

vonneke schreef:
Wanneer ik gejureerd heb met bekenden in de ring ga ik achteraf vaak nog een praatje met die mensen maken. Geen probleem.

Maar dat moet je dan ook niet doen. Komt op hetzelfde neer. Ook daarvan kan gedacht worden "je bent partijdig want.."
Je weet wel dat dat niet zo is, maar die figuren blijf je toch houden, of je nu direct met mensen praat of via de pc.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:25

Toen ik mooie punten reed bij een jurylid waar ik bevriend mee ben zette ik dat apetrots op FB en vervolgens reageerde zij daaronder dat ik prachtig gereden had en dat mijn punten helemaal terecht waren. Mag dat dan niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:25

Het gaat me ook niet over het uitbannen etc.

Ik vraag me gewoon af wat anderen er van vinden, het plaatsen op social media.

zelf ben ik helemaal niet bang om partijdig gevonden te worden. Dat ben ik namelijk niet. Ik beoordeel wat ik in de ring verreden zie worden, wie erop zit maakt me niets uit.

Maar ik weet wel dat er meer dan genoeg mensen zijn (vooral die niet gewonnen hebben of prijs hebben) die de schuld bij de jury leggen en vinden dat er partijdigheid in het spel is.

Dat is de reden waarom ik het niet verstandig vind op social media te plaatsen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:26

Gulpje schreef:
Toen ik mooie punten reed bij een jurylid waar ik bevriend mee ben zette ik dat apetrots op FB en vervolgens reageerde zij daaronder dat ik prachtig gereden had en dat mijn punten helemaal terecht waren. Mag dat dan niet?

Dat vind ik nog net wat anders dan het als jurylid zelf op de facebookpagina van de deelnemer zetten.

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:27

@Tieneke, volgens mij geeft iedereen hier gewoon zijn rustige mening hierover. Normaal toch dat meningen wat uiteen lopen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:37

Je moet gewoon niet zo overdrijven, precies alsof je moedwillig olie op een vuur gooit dat er niet is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:40

Tieneke schreef:
Je moet gewoon niet zo overdrijven, precies alsof je moedwillig olie op een vuur gooit dat er niet is.

:?

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:42

Interessante discussie. Als ik zo de reacties lees gaat het er niet heftig aan toe hoor. Iedereen geeft zijn mening en onderbouwt deze. Voor beiden is wat te zeggen. Ik ben geen jurylid en vraag me af wat voor gevoelens ik erbij zou hebben als ik bij een "concurrent" die zojuist van mij gewonnen heeft een felicitatieberichtje van de jury zie staan.. Ik denk dat het een beetje aan de strekking van het berichtje ligt. Als er staat "Heey topper! Gefeliciteerd met je eerste plaats, maar hoe kon het ook anders" o.i.d. Tja, dan zou ik mijn vraagtekens wel gaan zetten. Anders zou ik me er niet druk om maken.
Zoals al aangegeven gebeurt het nou eenmaal dat een jury een bekende jureert. Partijdigheid is er denk ik wel eens en dat hoort bij de sport (helaas). Dat hoeft een berichtje van FB mij niet duidelijk te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:43

Tieneke schreef:

thanks....

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:45

Ik vind niet dat ik overdrijf Tieneke.....ik vind wel dat jij overdrijft. Moedwillig olie op een vuur gooien, het is maar een wedstrijd :Y)

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:45

vonneke schreef:
Maar ik weet wel dat er meer dan genoeg mensen zijn (vooral die niet gewonnen hebben of prijs hebben) die de schuld bij de jury leggen en vinden dat er partijdigheid in het spel is.

Daar ben ik het mee eens, maar anderzijds: als ze een reden willen hebben om te verklaren dat er partijdigheid in het spel is, vinden ze die toch wel. Of je nu wel of niet op Facebook feliciteert. Het ligt immers vaak genoeg aan de jury als de punten er niet naar zijn en mijn ervaring is dat mensen dan iedere reden aangrijpen om zich te verdedigen. :+

Ik zit nog even mijn mening te formuleren hierover. Netjes feliciteren vind ik zelf eigenlijk niet zo'n punt. Is misschien ook de manier waarop je het doet?

Interessante discussie!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:46

Ik denk dat we stilletjes moeten aanvaarden dat social media meer en meer een deel van het leven worden en dat veel communicatie ook via deze kanalen gaat verlopen.
Ik ga met sharon_quiz mee dat de toon en aard van het bericht heel veel kan doen. Een droge "Gefeliciteerd met je eerste plaats" is wat anders dan "Waaaaah, wat goed. Je was echt wel de beste daar. xoxo"

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:47

Wat schreef die jury precies voor tekst op FB?

nummer13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:48

@sharon_quiz, dat klopt dat het er vooral ook aan ligt aan het "hoe", maar er staat bij de post van TS niet bij hoe de facebook-felicitatie precies was, of er alleen maar "geliked" werd of iets anders. Zo blijft de discussie natuurlijk redelijk algemeen over of je als jury ethisch gezien iemand mag feliciteren op social media, wanneer deze een goede prestatie heeft gehaald in een wedstrijd die jijzelf hebt gejureerd.

ik persoonlijk zie daar geen probleem in

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:51

Ik kan er echt niet mee zitten. Of je nu door de jury gefeliciteerd wordt bij de prijsuitreiking of na afloop van je proef of via Social Media. Het gebaar is toch prima. Ik zie echt het probleem niet.
De Paardenwereld is niet zo groot, de meeste ruiters/menners/jury's/organisatie kennen elkaar allemaal. Je leeft met elkaar mee. Dan mag je elkaar toch ook feliciteren of een hart onder de riem steken.

sharon_quiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 11:54

Ik ook niet :) En wat Annash ook zegt, mensen grijpen toch vaak iedere reden aan om schuld bij de jury te leggen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:31

vonneke schreef:
zelf ben ik helemaal niet bang om partijdig gevonden te worden. Dat ben ik namelijk niet.

Met jou vele niet, maar je blijft ze houden, ruiters die vinden heel geweldig te hebben gereden en steen en been klagen over de lagere punten dan een ander en de jury dit/dat/zus/zo. Dus in princiepe maakt het niets uit wat je doet, het is voor sommige toch niet goed.
Imo hoef je het daarvoor niet te laten om iemand te feliciteren, omdat je die persoon kent (irl, via fb, of op welke manier dan ook) Mee eens toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:43

Tja ik vind het allemaal wat vergezocht.. Er is zelfs al een topic geweest dat juryleden op Facebook bevriend waren met ruiters en zélfs dat kon al de schijn wekken :roll: Nou sorry, dan moet ik mijn halve vriendenlijst verwijderen, dat is toch onzin? Je partijdigheid/objectiviteit hangt imo niet af van een felicitatie op Facebook :n