Paarden kunnen geen moment zonder elkaar, tips??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Paarden kunnen geen moment zonder elkaar, tips??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:41

Hier precies hetzelfde, maar dan bij het weidegenootje. Maar zodra er andere paarden in het zicht zijn, in de wei er naast, dan gaat het wel goed. Nog wel onrustig, maar niet meer met kans dat ze dwars door de omheining gaat.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:31

Nikass schreef:
Ik lees even mee, ik heb het probleem gedeeltelijk:
Ik kan mijn paard meenemen om te rijden, wandelen, wat dan ook, geen probleem. Maar als zij de achterblijver is, terwijl haar vriendje weggaat, dan breekt de hel wel los. Ze wordt dan heel erg nerveus.
Ik moet erbij zeggen dat er dan ook geen andere paarden zijn, dus dan staat ze helemaal alleen.
Als er andere paarden zijn dan is ze wel rustiger, maar niet helemaal relaxed.
Ik oefen nu met haar poetsen en zadelen op stal terwijl haar vriendje op het land staat en er dus geen paard in zicht is. Dit accepteert ze nu redelijk maar ik moet haar wel steeds geruststellen en mag nog geen twee meter bij haar vandaan lopen. Het wordt dus een probleem als ik er niet ben en mijn stalgenootje iets met haar paard wil gaan doen, waarbij die van mij op stal achterblijft.
Op stal is dan wel de enige optie, want op het land/paddock breekt ze uit of gaat als een dolle rond racen en fokt zichzelf daarmee nog veel meer op.
De paarden kennen elkaar overigens pas een maand, maar ze staan wel elke dag samen en hebben wel twee buren maar die staan niet bij hun. Dus ze zijn ook wel een beetje tot elkaar veroordeeld zeg maar.

Hier wilde ik even op reageren, omdat je met geruststellen het gedrag juist kunt bevestigen, daar moet je dus heel erg mee oppassen.
Negeren en/of afleiden is een betere optie.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:48

Ik neem de paarden samen mee naar het land en zet ze samen weer binnen. De ruin kan wel even alleen staan zonder de boel af te breken (hinnikt wel), maar mijn merrie dus niet.
Wij staan met 4 paarden op stal, maar twee ervan zijn regelmatig weken weg (die staan deeltijd zeg maar), als zij er wel staan is het voor ons wat makkelijker, maar als zij weg zijn moeten we goed regelen dat er niet 1 paard alleen kom te staan. Vooralsnog lukt het omdat de ruin nu even niet gereden wordt, maar zodra dat weer gaat gebeuren heb ik ene probleem met mijn merrie. (en nog geen oplossing)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:58

Nikass schreef:
Ik neem de paarden samen mee naar het land en zet ze samen weer binnen. De ruin kan wel even alleen staan zonder de boel af te breken (hinnikt wel), maar mijn merrie dus niet.
Wij staan met 4 paarden op stal, maar twee ervan zijn regelmatig weken weg (die staan deeltijd zeg maar), als zij er wel staan is het voor ons wat makkelijker, maar als zij weg zijn moeten we goed regelen dat er niet 1 paard alleen kom te staan. Vooralsnog lukt het omdat de ruin nu even niet gereden wordt, maar zodra dat weer gaat gebeuren heb ik ene probleem met mijn merrie. (en nog geen oplossing)
Mijn paarden zet ik juist expres 1 voor 1 op de wei zodat ze gewend blijven even uit elkaar te zijn.
De ene kan wel even alleen op de wei dus die breng ik eerst, op de terugweg blijft hij dan weer laatst.
De kleine gaat zo door de draad dus hem zet ik altijd thuis veilig in de paddock als ik de ander meeneem om te gaan rijden.
Als ze een tijdje niet apart zijn geweest moeten ze weer even wennen, maar het wordt steeds makkelijker des te vaker ik het doe.
Maar wat doet jouw merrie precies dat ze de boel afbreekt?

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:10

ik heb dit probleem ook en ik denk niet dat je er makkelijk van af komt. Ik heb zelf 2 paarden en een shetlander, je zou dus denken als de 1 weg is, blijft ze rustig, maar nee, ze is al meerdere malen door de draden gevlogen. En niks houd haar tegen, zelfs over het hek springt ze. Heb dus besloten om haar hooi te geven als ik weg ga, dit gaat tot nu toe nog goed,maar ik ben ook opzoek naar een andere oplossing.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 14:14

jjustangela schreef:
ik heb dit probleem ook en ik denk niet dat je er makkelijk van af komt. Ik heb zelf 2 paarden en een shetlander, je zou dus denken als de 1 weg is, blijft ze rustig, maar nee, ze is al meerdere malen door de draden gevlogen. En niks houd haar tegen, zelfs over het hek springt ze. Heb dus besloten om haar hooi te geven als ik weg ga, dit gaat tot nu toe nog goed,maar ik ben ook opzoek naar een andere oplossing.

Kun je je paard niet binnenzetten?
Mijne gaat ook door de draad maar in de paddock heb ik een hek met stroom daar kan ie niet doorheen, een stal zou ook kunnen.
(ik had er eerst ook 3 en idd werd het probleem daar niet mee opgelost, eerder een probleem erbij, haha!)

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:28

ja ik kan ze binnenzetten maar ze heeft de deur ook al scheef geschopt, en dan ben ik bang dat ze zich zelf verwond, eten is bij mij de enige oplossing.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:35

Mijne hebben altijd eten haha, maar als ze eet is ze denk ik ook niet vreselijk van slag anders zou ze daar te onrustig voor zijn.
En in de stal kun je ook eten doen he! ;)

jjustangela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:40

nee in de stal eten kan ze niet want ze kan niet alleen op stal staan, voelt ze zich opgesloten denk ik. Maar de mijne hebben ook altijd eten, maar een andere oplossing is altijd welkom:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:49

MirandaFuego schreef:
Nikass schreef:
Mijn paarden zet ik juist expres 1 voor 1 op de wei zodat ze gewend blijven even uit elkaar te zijn.
De ene kan wel even alleen op de wei dus die breng ik eerst, op de terugweg blijft hij dan weer laatst.
De kleine gaat zo door de draad dus hem zet ik altijd thuis veilig in de paddock als ik de ander meeneem om te gaan rijden.
Als ze een tijdje niet apart zijn geweest moeten ze weer even wennen, maar het wordt steeds makkelijker des te vaker ik het doe.
Maar wat doet jouw merrie precies dat ze de boel afbreekt?

Ik weet dat als ze buiten staat dat ze uitbreekt, over hekken/ stroomdraad enz springt nadat ze eerst als een gek heen en weer heeft gecrossed en zichzelf volledig opgefokt heeft.
Op stal kan ze niet echt wat aanrichten denk ik, dus als het niet anders zou kunnen zou ik dat doen, maar ik probeer te vermijden dat ze zo op tilt gaat, gaat staan steigeren op stal enzo, daar ben ik bang voor, maar ik weet niet hoever ze zou gaan op stal, dat heb ik niet uitgeprobeerd. Ze gaat rondjes draaien en veel mesten en hinniken en verder heb ik het (nog) niet laten gaan. Eten kan ze altijd maar doet ze echt niet als ze zo nerveus is. Ik weet wel dat als mijn hoog in het bloed staande paardje eenmaal op tilt is, dat je dat niet 1,2,3 weer kalm heb, al haal je er op dat moment tien paarden bij.

Mirandafuego; ik had niet verwacht dat ze zich door mij liet kalmeren, maar dat deed ze dus wel en uiteindelijk ging ze zelfs een beetje eten. Dan dacht ik dat het goed ging en liep even een stukje bij haar weg en dan werd ze meteen weer onrustig. Dus ik moet dat denk ik opbouwen. Ik zie het in mijn geval niet als bevestiging van het gedrag; wat zij wilde was uit de stalunit weg, haar maatje achterna, hier heb ik niet aan toe gegeven, ik heb net zo lang gewacht tot hij weer terug kwam, in de hoop dat ze leert dat hij vanzelf terugkomt na een tijdje. Ik zou haar gedrag bevestigd hebben als ik toch op een gegeven moment naar buiten was gegaan want dan blijft zij denken dat het de oplossing is om achter hem aan te gaan en dan blijft ze drammen tot ze dat voor elkaar krijgt.

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:49

Ik lees ook even mee, zelfde probleem hier, als ik met mijn paard weg ga, moet ik mijn pony op stal zetten met het bovenluik dicht anders probeert ze over de deur te springen. Ik heb ook al geprobeerd om ze een tijdje uit elkaar te zetten, echt uit elkaars zicht maar ze rennen beide zo door de draad heen, ik heb zelf een wei met houten planken als omheining, zelfs daar rennen ze zo door heen. Echt dramatisch.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 21:55

Ik had hetzelfde probleem, mijn twee pony's waren ook onafscheidelijk.
Na 3 jaar gaat het eindelijk echt goed, na heel veel oefenen. ik kan nu weg zonder dat m'n pony gek wordt onder het zadel en de shet blijft ook rustig als hij genoeg eten heeft.
Ik ben heel vaak met de Fell naar buiten geweest, en dan steeds iets langer. Als de Shetlander dan stopte met rennen/gek doen dan kwam ik weer terug. Als beloning.
Ik heb nu drie pony's, dat scheelt ook veel. dan blijven ze nooit helemaal alleen achter.
De nieuwe IJslander di is laatst ook dwars door het (houten) hek gerend, die is duidelijk (nog) niet gewend alleen achter te blijven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:17

Nikass schreef:
Ik weet dat als ze buiten staat dat ze uitbreekt, over hekken/ stroomdraad enz springt nadat ze eerst als een gek heen en weer heeft gecrossed en zichzelf volledig opgefokt heeft.
Op stal kan ze niet echt wat aanrichten denk ik, dus als het niet anders zou kunnen zou ik dat doen, maar ik probeer te vermijden dat ze zo op tilt gaat, gaat staan steigeren op stal enzo, daar ben ik bang voor, maar ik weet niet hoever ze zou gaan op stal, dat heb ik niet uitgeprobeerd. Ze gaat rondjes draaien en veel mesten en hinniken en verder heb ik het (nog) niet laten gaan. Eten kan ze altijd maar doet ze echt niet als ze zo nerveus is. Ik weet wel dat als mijn hoog in het bloed staande paardje eenmaal op tilt is, dat je dat niet 1,2,3 weer kalm heb, al haal je er op dat moment tien paarden bij.

Mirandafuego; ik had niet verwacht dat ze zich door mij liet kalmeren, maar dat deed ze dus wel en uiteindelijk ging ze zelfs een beetje eten. Dan dacht ik dat het goed ging en liep even een stukje bij haar weg en dan werd ze meteen weer onrustig. Dus ik moet dat denk ik opbouwen. Ik zie het in mijn geval niet als bevestiging van het gedrag; wat zij wilde was uit de stalunit weg, haar maatje achterna, hier heb ik niet aan toe gegeven, ik heb net zo lang gewacht tot hij weer terug kwam, in de hoop dat ze leert dat hij vanzelf terugkomt na een tijdje. Ik zou haar gedrag bevestigd hebben als ik toch op een gegeven moment naar buiten was gegaan want dan blijft zij denken dat het de oplossing is om achter hem aan te gaan en dan blijft ze drammen tot ze dat voor elkaar krijgt.

Wat ik bedoel met het bevestigen als je haar kalmeert, (ik weer niet op welke manier jij haar kalmeert) hetzelfde idee als dat een hond bang is voor onweer, je hem bij je roept en gaat aaien, zo beloon je hem voor het zenuwachtige gedrag, daarmee moet je dus oppassen.
Je kunt hem dan wel gewoon af laten liggen en verder negeren.
Bij een paard hetzelfde, je zou het halster aan kunnen doen en vasthouden(als het echt heel gevaarlijk is)maar verder zoveel mogelijk met rust laten.
En het is meestal zo dat een paard in het begin even heel heftig doet maar dat al snel afzakt.
Hoe lang had je haar alleen gelaten?
En het is beter te wachten tot ze in ieder geval een beetje rustig is voordat je het andere paard weer terug haalt, de beloning is dan: ik ben rustig=paard komt terug.
Tuurlijk kun je dit ook oefenen met jezelf (dat je steeds wat langer weg gaat) dat is ook gewoon een kwestie van opbouwen.

Op de wei doe ik ook niet hoor, ik vind het te gevaarlijk, ze rennen zo overal doorheen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:25

TS, ze staan net een paar dagen bij elkaar? Lopen ze dan ook met z'n tweeën in de wei?

In dat geval zou ik zeggen laat het eens een paar dagen rusten. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze zo blij met elkaar zijn en gewoon bang zijn dat de ander niet meer terug komt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:34

Wat ik begrijp staan ze pas een paar dagen bij elkaar op een "nieuwe" lokatie.
Grote kans dat ze nu gewoon steun bij elkaar zoeken en dat dat vanzelf beter word.
Wij hebben echter 2 zusjes op stal die al 12jaar samen staan, die waren zo erg dat er al verschillende ongelukken zijn gebeurt.
Bij deze 2 heeft het een stuk geholpen om ze een tijdje uit elkaar te halen met de een op een andere lokatie, soort van afspenen dus.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:36

MirandaFuego schreef:
Nikass schreef:

Wat ik bedoel met het bevestigen als je haar kalmeert, (ik weer niet op welke manier jij haar kalmeert) hetzelfde idee als dat een hond bang is voor onweer, je hem bij je roept en gaat aaien, zo beloon je hem voor het zenuwachtige gedrag, daarmee moet je dus oppassen.

Je kunt hem dan wel gewoon af laten liggen en verder negeren.
Bij een paard hetzelfde, je zou het halster aan kunnen doen en vasthouden(als het echt heel gevaarlijk is)maar verder zoveel mogelijk met rust laten.
En het is meestal zo dat een paard in het begin even heel heftig doet maar dat al snel afzakt.
Hoe lang had je haar alleen gelaten?
En het is beter te wachten tot ze in ieder geval een beetje rustig is voordat je het andere paard weer terug haalt, de beloning is dan: ik ben rustig=paard komt terug.
Tuurlijk kun je dit ook oefenen met jezelf (dat je steeds wat langer weg gaat) dat is ook gewoon een kwestie van opbouwen.

Op de wei doe ik ook niet hoor, ik vind het te gevaarlijk, ze rennen zo overal doorheen.

Ik snap wat je bedoelt, maar ik denk dat dat bij een hond heel anders werkt dan bij een paard. (roofdier/prooidier)
Uiteindelijk hebben we samen 40 minuten op stal doorgebracht tot mijn stalgenootje klaar was met longeren.
Ze begon zowaar hooi te eten op een gegeven moment. Ze was dus wel redelijk rustig toen hij weer terug op stal kwam.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:40

@Nikass, ik denk dat het met jouw paard best goed komt na wat langer gewend te zijn.
desensibiliseren werkt bij paarden hetzelfde als bij honden. :j

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 16:45

Dat heeft mijn paard met het buurpaard ook :+

Nouja, hij heeft dat vooral met haar haha. Als hij de stal/paddock uit moet, trekt mijn merrie haar dat totaal niet aan aan, maar als ik haar meeneem..

In het begin had hij het wel veel moeilijker dan nu, laat dat je alvast gerust stellen. Hinniken, ijsberen, echt niet kalm te krijgen.
Ondertussen kan hij best een half uur zonder haar, hij zal af en toe hinniken, en ja na een half uur wil hij ook nog wel eens ijsberen. Maar 't gaat echt al veel beter, hij is er ondertussen wel aan gewend geraakt dat ze gewoon weer terug komt.

Stomste is dat ze elkaar kunnen horen hinniken, hij weet best dat ze niet héél ver van hem staat (30m tot aan de piste, maar is achter het hoekje dus ze zien elkaar niet), en er staan nog 4 andere paarden naast hem, maar die zijn duidelijk niet goed genoeg haha.

Als mijn merrie los stond, ging ik wel eens kijken bij hem, of gaf hem een handje eten. En na een tijdje werd ie toch rustiger.
Ik heb er ook wel op gelet hen niet te lang uit elkaar te houden, ik wilde hem liefst niet zien verongelukken snap je, maar heb toch doorgezet en opgebouwd. Als ik rij, kan hij staan roepen en hinniken zoveel ie wil, reageren doet mijn merrie niet.
Als ze los staat, zal ze ook wel bij het hek blijven staan draaien en keren (als ik niet in de piste sta), dan wil ze liever terug naar haar vriendje dan los in haar eentje (hoewel ze als ze naast elkaar staan geregeld ruzie maken hoor haha), maar als ik me met haar bezig hou trekt zij zich weinig van hem aan.

Ze moeten er gewoon aan wennen. En de ene is aanhankelijker dan de andere, mijn paard vind het geen probleem om alleen op stal te blijven, hij wel. Hij vind het dan weer minder erg om alleen op de piste te staan, dat vind mijn merrie minder leuk.

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 17:16

Ik ken het probleem. Mijn ruin is ook heel erg gehecht aan de merrie van mijn zusje.
Zodra ze uit het zicht verdwijnt rent meneer als een gek heen en weer langs het hek te gillen.
Als mijn zusje gaat rijden en hij moet bij de stallen blijven zet ik hem op stal met een boel hooi. Dan gilt hij nog steeds wel maar als we terug komen is het hooi op en is hij niet bezweet dus het is ook een deel aanstellen. Als ze echt zware stress hebben eten ze ook niet.

Het maakt ook niet uit dat de andere ruin gewoon bij hem is, zodra zijn merrie weg gaat is het mis.
Vanmorgen reed ik hem naar de manege vlak in de buurt, maar dan moet iemand hem wel even aan de lijn vasthouden, anders heb ik kans dat hij zich halverwege omdraaid en terug naar huis rent als hij de merrie hoort hinniken in de verte.
Zodra we bij de manege zijn en hij andere paarden ziet is er niets meer aan de hand. Dat was in het begin ook wel anders, toen bleef hij onrustig en hinniken om zijn merrie maar dat is in de loop der tijd afgenomen en nu blijft hij gewoon rustig.
Gewoon blijven oefenen met ze uit elkaar halen. En ook al gaat het nooit helemaal over, ze kunnen er wel aan wennen om even zonder elkaar te moeten.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:59

Wel heel bijzonder hoor Laux, als dit gebeurt terwijl ze elkaar nog maar net kennen.
Het kan ook een samenloop zijn van "onwennigheden".

Komt tijd komt raad denk ik in dit geval, het even laten rusten lijkt mij een prima aanpak in dit geval, omdat er meerdere zaken dor elkaar lopen.
Prima tips dus bij de reacties.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 18:45

MirandaFuego schreef:
@Nikass, ik denk dat het met jouw paard best goed komt na wat langer gewend te zijn.
desensibiliseren werkt bij paarden hetzelfde als bij honden. :j

Dank je, ik heb goede hoop. Het alleen op de poetsplaats staan (zonder zicht op andere paarden) gaat al wennen, vandaag vond ik haar verbazingwekkend ontspannen (niet drie keer nerveus poepen en steeds heen en weer lopen). Wauw, ik was echt onder de indruk van mijn knappe draakje <3
Als vriendlief ij de stapmolen gaat kan ze dat ook aan. want die kan ze zien vanaf de paddock. Ze blijft dan wel bij het hek hangen, maar is redelijk rustig.
Het grappige is dat ik dus wel zonder enig probleem met haar op stap kan gaan. Zo ging ik vandaag voor het eerst vanaf deze stal een buitenritje maken. Zolang we in zicht waren bleef de ruin naar haar hinniken, maar mijn paard keek niet op of om. Geen centje pijn :D
Ik ben zelf ook wel veranderd; "vroeger" dacht ik "ojee dit kan ze niet" en probeerde ik de situatie te voorkomen. Nu het af en toe niet anders is denk ik "dit kan ze ook wel leren, we hebben al zoveel bereikt samen". Wel probeer ik er op te letten dat alles in kleine stapjes gebeurd, dus zonder te heftige negatieve ervaringen.

Cadeautje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:39

Ik heb dit ook heel erg gehad met mijn ruintje op een plek waar hij alleen met een andere merrie was. Uiteindelijk was dit mede voor ons een reden een andere plek te zoeken, want er kon daar geen 3e paardje bij (en ik was altijd bang dat hij zichzelf zou verwonden als ze met de merrie gingen rijden en hij alleen achter bleef).

Inmiddels heb ik van iemand anders gelezen die een groot speelgoedpaard (ter grote van een kleine shet) in de wei zet. Dat klinkt heel gek maar het schijnt troost te geven. Ook een geitje of schaap kan helpen als je geen 3e paard kunt nemen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:44

Ook hier bekend verhaal. Ik heb mijn eigen paard, en daarnaast 1 paard in pension erbij staan. Het is met elk pensionpaard aan de orde geweest, de een wat heftiger dan de ander. Toch veel doen, en doen alsof het de normaalste zaak is. Niet belonen, gewoon meenemen (wel contact houden, praten, laten merken dat je er bent, en de baas blijven met leiden en volgen en het paard moet op jou gericht blijven). De een in het land of de bak, de ander eruit en wat eromheen wandelen. De tijd nemen, en dan wat verder weg, de weg op enzo en daarna uit het zicht. Veel doen is de enige manier. Zeker als ze net bij elkaar zijn zou ik het toch wel meteen gaan doen. Ze zullen inderdaad wel steun zoeken bij elkaar maar ja, ze moeten er ook aan wennen om even uit elkaar te zijn. Succes!

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 14:56

Hier ook bekend met dit probleem. Vlak na de verhuizing was het een drama ze even uit elkaar te halen; hinniken en één grote bijna onhandelbare lompe stuiterbal naast me (was even nieuw gedrag voor me...). Voor mezelf heb ik meteen les genomen hoe hier mee om te gaan en verder is het vooral een kwestie van wennen. Ik deed dit door te blijven stappen (draven en stil staan maakte het bij die van mij alleen maar erger) en daarin tempo wisselingen, een keer kort halt, wenden, enz. Eerst korte stukjes en zodra het gedrag ook maar iets verbeterde, meteen weer bij elkaar zetten. Nu (bijna half jaar later) gaat het eigenlijk heel goed als ik hem mee neem (zelfs al alleen het erf af geweest); hij hinnikt vaak niet eens meer terug en ik heb gewoon weer mijn oude relaxte pony. De achterblijver (zowel die van mij als het andere paard) is wat meer in paniek. Ze hebben er nu een shetje bij dus hopelijk gaat dat wat schelen. En bij te veel rennen, inderdaad maar op stal zetten voordat ze zich verwonden/ ergens doorheen vliegen.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:01

ik heb het ook gehad..ze zoeken gewoon steun bij elkaar.
Bij mijn paard duurde het ongeveer 2 weken voordat ze alleen in de bak durfde te rijden.