Wedstrijd loopt niet goed door zenuwen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 12:35

newt schreef:
Ow wat herken ik je probleem. En het is ook echt een lastig probleem.
Waar je het meest aan zal hebben is routine, en je niet gek maken in je kop.

Ik rij nu zo'n 5 jr wedstrijden en sinds 2 jr fanatieker. Ik kan je vertellen als ik op moet stijgen ben ik zo slap dat ik de beugels niet in kom. Even in rijden en het gaat goed, maar zodra mijn naam geroepen word val ik haast flauw van spanning.
Mijn instructrice snapte ook niet waarom ik geen punten haalde, tot ze mij moest jureren in het M. Tja..
Door veel wedstrijden te rijden is dit een stuk beter geworden.
Pillen homeopatisch of medisch heeft geen zin. Dit zal het niet weg nemen.
Je zult je kop er bij moeten neerleggen en je zelf niet druk op leggen. Want het is de druk waardoor je tenonder gaat.
De druk van willen of moeten presteren.
Het moet niet. En zolang je je zelf verteld dat je gewoon voor je plezier rijd. Dan zal het steeds beter gaan.

Kop op meid. Je kunt het ;)

Dat heb ik ook, als ik sta te wachten tot ik naar binnen mag. En mijn naam word geroepen dan is er al paniek. Mijn hoofd word zo rood als een tomaat, mijn keel staat droog en ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Terwijl ik in de training gewoon rijd zoals normaal, en keurig door de hoeken rijd enz. Is dat bij de wedstrijd niet. Op een of andere manier ga ik als een beginneling rijden.
Het is zelfs een keer zo erg geweest dat er iemand met mij moest mee lopen, dus naast het paard moest meer rennen omdat ik helemaal door draaide en het paard daardoor dus ook. :')

Iemand zei tegen mij dat rustige muziek ook helpt en even ergens gaan zitten waar niemand komt en gewoon even tot jezelf komen. Dus dat ga ik toch eens proberen, even een plekje opzoeken en dan even tot mezelf komen om even rust te krijgen daar boven.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 12:39

Wienna schreef:
Zooist schreef:

wat een super leuk stuk heb je geschreven!!!

Om verder even in te haken, ik herken het probleem :o

Hoe vaak ik wel niet mijn proef verpruts door de zenuwen....

Ik vind het heel moeilijk om tijdens de proef na 1 mislukt onderdeel weer vooruit te gaan denken. Ik blijf hangen op wat er verkeerd is gegaan.
Ik ben gespannen omdat mijn paard niet 1 van de braafste is, ik stop met rijden om een ontploffing te voorkomen en ga meeliften :o

Op advies neem ik pilletjes van Valdispert, die helpen me wel iets om de scherpe kanten van mijn zenuwen weg te nemen :j

Ik heb ook wanneer er een ding is fout gegaan dat ik daar alleen maar aan blijf denken en dan na de proef zeg 'De proef is niet goed gegaan, dit ging er niet goed, dat ging er niet goed ect.'
Dus wanneer er een ding fout gaat ga ik meteen anders rijden en raak ik meteen in paniek.
Ik ga toch maar eens kijken naar die pilletjes, wie weet helpen ze.

Mijn moeder had ooit pilletjes gekocht voor de vliegreis, ik heb vliegangst en dus moest ik pilletjes gaan slikken zodat ik een beetje duf zou worden tijdens de vliegreis. Nou die pilletjes werkten voor geen meter. Had niet eens het gevoel dat ze hielpen.
Maar die pilletjes van Valdispert helpen wel?

Bob1976

Re: Wedstrijd loopt niet goed door zenuwen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:44

Probeer eens een héél simpel doel te stellen bij de wedstrijd. Bijvoorbeeld rechtop zitten bij het binnenkomen. Misschien als je je daar op concentreert, en blij bent dat dat gelukt is, dat er na dat eerste onderdeel al een last van je afvalt. En concentreer je op lachen tijdens de proef. Of zingen. (heel zachtjes..haha). Dat helpt echt. En vaak doen. Dat helpt het beste. Ik moest vroeger voor de proef bijna letterlijk overgeven. Dan slijt toch, met de jaren... ;-)

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:45

Ook ik heb hier last van. Vaker starten maakt bij mij niets uit. Ik rij nu in de Z1 en het wordt alleen maar erger. Ik heb al anderhalf jaar geen winstpunt meer gereden, omdat ik er zo'n zooitje van maak.
Ik ben alleen maar met de mensen achter het raam in de kantine bezig "Die zullen wel denken, wat een dik mens op dat paard (ben aan het afvallen :D ), hoe is die Z geworden en ga zo maar door".
Zodra er iets mis gaat blijf ik daar ook in hangen, ik stop dan gewoon met rijden. Thuis gaat het echt wel goed en ik weet dat als ik normaal doe ik ook gewoon goede punten kan rijden, maar ja die spanning.

Ik hoop nu met de buiten wedstrijden waar wat rustiger te worden, omdat er voor mijn gevoel minder op me gelet wordt. Helaas heb ik bij alles wat ik moet doen spanningen, examens, presentaties voor mijn werk.... drama. Krijg er letterlijk hoofdpijn van en ben zo rood als een biet en het zweet loopt overal. Ben al 38 jaar dus de illusie dat het minder wordt naarmate je ouder wordt is bij mij al weg.

Noctua

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 12:54

Hoe herkenbaar..

Ik heb ook (een vorm van?) faalangst. Met mijn rijbewijs ben ik ook 2x gezakt omdat ik zó verschrikkelijk nerveus werd en bleef hangen in mijn fouten.
Dit doe ik volgens mij ook wanneer ik een proefje rijd; gaat er iets fout? Dan blijf ik er in hangen en gaan daarna meer dingen fout. Ook heb ik dat mijn houding op het paard dramatisch veranderd als ik een proefje rijd. Ik lijk in een soort quasimodo-houding te duiken door de zenuwen :') Nu weet ik van mezelf dat ik wat betreft houding een aantal punten heb om op te letten (been lang, hak uitdrukken, armen buigen) maar al deze dingen lijk ik gewoon te vergeten wanneer ik een wedstrijd heb (of had, ik ben er voorlopig mee gestopt vanwege deze redenen).

Vaker meedoen helpt bij mij ook niet, werkte bij mij alleen maar averechts omdat ik gewoon geen punten haalde. De rest kwam wel verder en ik bleef een soort van 'achter' waardoor ik dus nog meer aan mezelf en mijn kunnen ging twijfelen. Normaal in de les rijden heb ik nergens last van.. Bach Rescue spray had bij mij ook geen effect.. Ik wacht dus ook nog steeds op de gouden tip haha :P

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 13:45

Puppetje schreef:
Ook ik heb hier last van. Vaker starten maakt bij mij niets uit. Ik rij nu in de Z1 en het wordt alleen maar erger. Ik heb al anderhalf jaar geen winstpunt meer gereden, omdat ik er zo'n zooitje van maak.
Ik ben alleen maar met de mensen achter het raam in de kantine bezig "Die zullen wel denken, wat een dik mens op dat paard (ben aan het afvallen :D ), hoe is die Z geworden en ga zo maar door".
Zodra er iets mis gaat blijf ik daar ook in hangen, ik stop dan gewoon met rijden. Thuis gaat het echt wel goed en ik weet dat als ik normaal doe ik ook gewoon goede punten kan rijden, maar ja die spanning.

Ik hoop nu met de buiten wedstrijden waar wat rustiger te worden, omdat er voor mijn gevoel minder op me gelet wordt. Helaas heb ik bij alles wat ik moet doen spanningen, examens, presentaties voor mijn werk.... drama. Krijg er letterlijk hoofdpijn van en ben zo rood als een biet en het zweet loopt overal. Ben al 38 jaar dus de illusie dat het minder wordt naarmate je ouder wordt is bij mij al weg.

Wanneer ik gewoon train gaat het prima, ik rijd zoals ik rijd. Maar met de wedstrijd is het meteen heel anders, ik duik zeg maar in elkaar, ik span me armen aan, en ik rijd heel anders dan. Ik heb nog al mijn blaadjes met punten en commentaar er op. Vaak vijfjes en zesjes.
Ik zal ze zo is opzoeken, eens kijken wat er ook alweer opstaat. :')

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:14

Zooist schreef:

Renajj schreef:
Wienna schreef:

wat een super leuk stuk heb je geschreven!!!

Om verder even in te haken, ik herken het probleem :o

Hoe vaak ik wel niet mijn proef verpruts door de zenuwen....

Ik vind het heel moeilijk om tijdens de proef na 1 mislukt onderdeel weer vooruit te gaan denken. Ik blijf hangen op wat er verkeerd is gegaan.
Ik ben gespannen omdat mijn paard niet 1 van de braafste is, ik stop met rijden om een ontploffing te voorkomen en ga meeliften :o

Op advies neem ik pilletjes van Valdispert, die helpen me wel iets om de scherpe kanten van mijn zenuwen weg te nemen :j

Ik heb ook wanneer er een ding is fout gegaan dat ik daar alleen maar aan blijf denken en dan na de proef zeg 'De proef is niet goed gegaan, dit ging er niet goed, dat ging er niet goed ect.'
Dus wanneer er een ding fout gaat ga ik meteen anders rijden en raak ik meteen in paniek.

Mijn moeder had ooit pilletjes gekocht voor de vliegreis, ik heb vliegangst en dus moest ik pilletjes gaan slikken zodat ik een beetje duf zou worden tijdens de vliegreis. Nou die pilletjes werkten voor geen meter. Had niet eens het gevoel dat ze hielpen.

Dit kan je absoluut trainen. Je kan ook leren om van verhaaldenken (dit gaat mis, daar loopt iemand met een paraplu) naar actiedenken (been, hand toestaan, kijken waar ik heen rij, toerijden en opvangen) gaan.

Daarnaast is het belangrijk dat je een instructie hebt die jou kan helpen met je focus en anders is het zeker een aanrader om er eens hulp bij te zoeken. Met simpele tips kan je al een heel eind komen :)

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 18:21

Citaat:

Citaat:
Dit kan je absoluut trainen. Je kan ook leren om van verhaaldenken (dit gaat mis, daar loopt iemand met een paraplu) naar actiedenken (been, hand toestaan, kijken waar ik heen rij, toerijden en opvangen) gaan.

Daarnaast is het belangrijk dat je een instructie hebt die jou kan helpen met je focus en anders is het zeker een aanrader om er eens hulp bij te zoeken. Met simpele tips kan je al een heel eind komen :)

Oke. Ik ga maar eens aan mijn instructrice vragen hoe zij met de spanning omgaat aangezien zij redelijk hoog rijd. En of ze misschien wat tips heeft. Had ik zelf nog niet aan gedacht, thanks! ;)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:36

Begin alsjeblieft niet met het slikken van pilletjes, je moet vertrouwen op jezelf, je weet immers dat je gewoon een goede proef kan rijden, anders stond je er niet.
Het slikken van pillen en je daar op vertrouwen is niet verstandig, kan zelfs verslavend worden (want je kan dan immers niet meer zonder).
Vertrouw op jezelf is het advies.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:55

Herkenbaar, maar niet zo erg dat ik mijn proef niet kan uitrijden. Wel ben ik erg perfectionistisch en dat werkt op wedstrijd ook alleen maar averechts. Dan ga ik niet "rijden" maar dan let ik vooral op dat het perfect gaat, maar dan lukt het juist niet. Het gaat gelukkig wel beter. Heb de laatste keren valeriaan pilletjes genomen voor de wedstrijden. Helpt opzich wel, het neemt bij mij een beetje onrust weg in mijn hoofd.
Verder is het belangrijk om het onder controle te krijgen zoveel mogelijk wedstrijdjes te rijden.

Renajj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 21:20

Sharonaa_ schreef:
Herkenbaar, maar niet zo erg dat ik mijn proef niet kan uitrijden. Wel ben ik erg perfectionistisch en dat werkt op wedstrijd ook alleen maar averechts. Dan ga ik niet "rijden" maar dan let ik vooral op dat het perfect gaat, maar dan lukt het juist niet. Het gaat gelukkig wel beter. Heb de laatste keren valeriaan pilletjes genomen voor de wedstrijden. Helpt opzich wel, het neemt bij mij een beetje onrust weg in mijn hoofd.
Verder is het belangrijk om het onder controle te krijgen zoveel mogelijk wedstrijdjes te rijden.

Ik ben ook heel erg perfectionistisch als het gaat om paardrijden, en wedstrijden. Want ik weet dat ik het kan. En dan baal ik zo dat ik het wéér heb verknald. -O-
Ik heb maar een wedstrijd die goed is gegaan, en toen werd ik 2e. Maar ik was toen 9 ofzo.
Ik heb een keer een proef gehad, en ik reed op een super snel paard. Wel braaf hoor, wel gewoon een race auto. En ik had me heel eigenwijs ingeschreven op haar. Want ik had allemaal meisjes gezien die 2e en 1e werden op haar dus ik dacht, he ik ga me daar op schrijven. Als hun het kunnen kan ik het ook. Maar nee hoor. Het was ijskoud, en die proef was letterlijk binnen 2 minuten klaar. Race joh, haha niet normaal. :') Had ook maar 205 punten.
Maar ik ben eigenlijk heel erg streng voor mezelf, ik mag van mezelf niets fout doen in de proef. Ik wil gewoon de proef halen. En anders ben ik echt dagen lang boos op mezelf. :o Maar terwijl ik weet dat ik het kan lukt het op dat moment gewoon niet.

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:02

Quad schreef:
Begin alsjeblieft niet met het slikken van pilletjes, je moet vertrouwen op jezelf, je weet immers dat je gewoon een goede proef kan rijden, anders stond je er niet.
Het slikken van pillen en je daar op vertrouwen is niet verstandig, kan zelfs verslavend worden (want je kan dan immers niet meer zonder).

Makkelijk gezegd :+

Het pillen slikken omdat je daar op vertrouwd is het heus niet. Sommige mensen hebben net een hulpmiddel nodig om nog helder na te kunnen denken tijdens de proef. Ik zie er iig geen kwaad in :)

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 23:03

Zooist schreef:

Zoals je het beschrijft zo ben ik steeds meer aan het rijden in de proef. Helpt zeker wel al moet ik er flink moeite voor doen om zo te gaan denken ipv te gaan panieken :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:00

Wienna schreef:
Quad schreef:

Makkelijk gezegd :+

Het pillen slikken omdat je daar op vertrouwd is het heus niet. Sommige mensen hebben net een hulpmiddel nodig om nog helder na te kunnen denken tijdens de proef. Ik zie er iig geen kwaad in :)

Je beseft dat een groot deel van de verslavingen zo werken?
Drugs/Alchohol, allemaal dingen om er voor te zorgen dat je wat beter voelt, tenminste dat ga je denken.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:36

Alcohol en drugs is wel een heel ander uiterste Quad. Ik snap je punt wel maar die pilletjes zullen heus niet voor niks bestaan. Waarom gebruik ik ze? Om een beetje rust in mijn hoofd te creëren en wat meer kan nadenken hoe het WEL moet, hoe ik er wel fijn aan kan rijden zonder in de stress te raken. Deze pilletjes nemen lang niet alles weg, gelukkig niet zeg maar geeft wel een beetje rust in je hoofd.
Ik vertrouw er niet op, het is een klein hulpmiddel, zo zie ik het.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:41

Ze zullen ook wel hun goede eigenschappen hebben hoor, heb het alleen van dichtbij meegemaakt dat het ook een enorm negatief effect kan opleveren.
Natuurlijk zijn alcohol en drugs een heel ander uiterste, maar je moet het wel met beleid doen mocht je ze gebruiken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 15:48

Ik ben net begonnen met wedstrijden, vanwege mijn extreme stres heb ik mijn paard inmiddels al bijna 3 jaar en loopt ze thuis op M niveau (moest B met haar gaan starten). Ik merk doordat ik nu thuis zo ontzettend goed weet dat ze het met 2 hoefjes in dr neus kan, ik veel meer ontspannen ben.

Daarnaast krijg ik nu Reiki, een week voordat ik wedstrijd heb. En jawel, mijn eerste wedstrijd heb ik gereden met winst en een big smile op mn gezicht. Natuurlijk kunnen er honderden punten beter, maar ik was ontspannen en had er plezier in!

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:54

Quad schreef:
Ze zullen ook wel hun goede eigenschappen hebben hoor, heb het alleen van dichtbij meegemaakt dat het ook een enorm negatief effect kan opleveren.
Natuurlijk zijn alcohol en drugs een heel ander uiterste, maar je moet het wel met beleid doen mocht je ze gebruiken.

Scheelt vast dat we niet elke dag wedstrijd rijden :)

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:13

Wat bij mij vaak wil helpen is me af te gaan vragen 'en dan...?'
Beetje vaag, maar ik bedoel het als volgt:
- Ahhh, ik ben zo zenuwachtig, zo meteen verpest ik vast weer de hele proef
-- Oke, stel ik verpest de proef, wat dan?
- Dan heb ik weinig punten/word ik laatste/kan ik de proef niet afmaken
-- Is dat erg?
- Nee, eigenlijk niet, ik doe immers mee voor de lol en de ervaring. Als het mis gaat, komt er wel weer een nieuwe wedstrijd

Klinkt heel stom, maar helpt mij daadwerkelijk wel om rustig te worden.
Probeer trouwens ook eens op te letten waardoor je zenuwen erger worden en voorkom die situatie. Ik word bijvoorbeeld zenuwachtig door het kijken naar de proefjes van mijn tegenstander (op t zelfde paard), dus doe ik dat niet meer, wel zo rustig.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 23:34

Wienna schreef:
Quad schreef:

Scheelt vast dat we niet elke dag wedstrijd rijden :)

idd ik rijd echt 1 a 2 keer in de maand wedstrijd, lijkt me niet dat ik er dan verslaafd aan raak :)

Slapstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 01:27

Sharonaa_ schreef:
idd ik rijd echt 1 a 2 keer in de maand wedstrijd, lijkt me niet dat ik er dan verslaafd aan raak :)

Natuurlijk raak je van 1 a 2 keer in de maand niet verslaafd, maar het is nooit aan te raden om pilletjes te slikken. Voor je het weet raak je redelijk afhankelijk van die pilletjes (je moet zo'n pilletje nemen om echt niet super nerveus te zijn) en dan is het een gigantisch placebo effect. Op je ademen gaan letten helpt bij mij altijd heel erg. Rustig inademen door de mond en uitademen door de neus, daar word ik in ieder geval erg snel rustig van ;)

Wienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 19:15

ok einde discussie over pilletjes nemen of niet. Daar heeft TS vast het topic niet voor geopend :)

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 00:52

Als enige andere tip die ik kan geven is dat de TS niet naar haar voorgangers moet kijken, lekker focussen op je eigen rit en in elk geval zelf voldoende vocht drinken.
Je hoofd omzetten naar, ik sta hier niet voor niets en ik heb toch niets te verliezen dus gaan met die banaan, is ook heel belangrijk.
Zorg er voor dat je de druk niet op je zelf laat plaatsen, maar schuif het lekker van je af. Pilletjes of niet, blijven ademen zoals Slapstick al zei.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:47

Slapstick schreef:
Sharonaa_ schreef:

Natuurlijk raak je van 1 a 2 keer in de maand niet verslaafd, maar het is nooit aan te raden om pilletjes te slikken. Voor je het weet raak je redelijk afhankelijk van die pilletjes (je moet zo'n pilletje nemen om echt niet super nerveus te zijn) en dan is het een gigantisch placebo effect. Op je ademen gaan letten helpt bij mij altijd heel erg. Rustig inademen door de mond en uitademen door de neus, daar word ik in ieder geval erg snel rustig van ;)

zoals ik aangaf gebruik ik het niet om alle zenuwen weg te halen en er afhankelijk van te zijn .Nogmaals, ik neem ze voor de rust niet voor spanning en. zenuwen. rust in mijn hoofd om rustig na te denken en niet gek wordt van mezelf. daarbij adem ik er rustiger door want het leek dat ik gewoon mijn adem inhield tijdens de proef. kan natuurlijk niet maar bij mij werkt het prima op een verantwoordelijke manier. het is trouwens ook natuurlijk en zal met normaal gebruik niet schadelijk zijn. anders zou het ook niet in de winkel liggen.

Chica_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:16

Ik zou proberen je proeven goed voor te bereiden. Dit geeft al een beetje het gevoel dat je er klaar voor bent en dat je het kunt! Verder gewoon veel wedstrijden rijden en dan moet het goedkomen.