paulinebes schreef:Als ik zo de reacties lees, denk ik eigenlijk dat er dus geen oneerlijke paarden bestaan (en is ieder paard dus een eerlijk paard... Ieder paard reageert vanuit instinct en niet uit "kwaadaardigheid" of met de bedoeling ons bewust te misleiden of een loer te draaien. Daarnaast blijft het een paard en wij zijn mensen: miscommunicatie ligt natuurlijk voortdurend op de loer....
Dat ben ik helaas niet met je eens. Er zijn wél paarden die bewust 'gemeen' zijn. Paarden die niet betrouwbaar zijn, of paarden die expres naar je trappen of bijten.
Ik denk dat er geen paarden zijn die oneerlijk worden geboren, maar ze kunnen wel oneerlijk worden gemaakt (al speelt natuurlijk karakter van het paard ook een rol). Ik kan me ook voorstellen dat iemand die een paard koopt liever een 'onbeschadigt' dus 'eerlijk' paard koopt, dat een paard met slechte ervaringen en slecht gedrag.
(hiermee zeg ik dus niet dat ieder beschadigt paard nooit meer kan genezen, of dat mensen met een oneerlijk paard hun paarden slecht behandelenen. Het kan natuurljk ook dat iemand een onbewuste fout heeft gemaakt, die gewoon echt verkeerd is gevallen bij het paard waardoor hij 'zus en zo' niet meer vertrouwt.)
. Ieder paard reageert vanuit instinct en niet uit "kwaadaardigheid" of met de bedoeling ons bewust te misleiden of een loer te draaien. Daarnaast blijft het een paard en wij zijn mensen: miscommunicatie ligt natuurlijk voortdurend op de loer....
Daarom heb ik denk ik wat moeite met het woord "eerlijk". Ik vind het echt een "mensen" woord wat eigenlijk vooral betrekking kan hebben op andere mensen. Ik zou een paard niet snel oneerlijk noemen, maar eerder " beschadigd" of "getraumatiseerd". En natuurlijk zijn er paarden met een steekje los/hersenbeschadiging, die dingen doen die een normaal paard nooit zou doen. Die heb je er altijd tussen zitten bij dieren en bij mensen, maar dat is een volstrekt andere groep.
dan staat er "paard met karakter (hij bokt je de tent uit..), maar wel een heel eerlijk paard..".