Onrustig in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

Re: Onrustig in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 00:40

gekkie10, .ik probeer of ik wat kan regelen, ben bang van niet, proberen kan geen kwaad. ja ik rij al een paar weken niet, we hebben geen binnebak, dus ze heeft al een lange winterstop. maar dat heeft ze andere winters bij mij ok gehad en er niks aan de hand...

Sassol, ik probeer nu weer te gaan rijden, hoop dat het weer niet weer hard achteruit gaat. maar zo'n lange routine elke dag word wel lastig ivm stage, school en moet ook weer beginnen met werken..
denk sowieso niet dat beweging het gaat oplossen, vandaag stond paard langs haar al in de stal en toen ik haar erin zette was ze gewoon rustig en aan het eten. en gister was dat wel heel anders omdat paard erlangs nog niet binnen stond.

maar ik ga kijken wat ik ga doen en paar dingetjes hier meepakken en als ze weer normaal doet op stal op die momenten dan zal im het aangeven :D

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:50

Maar hoezo ben je bang dat er niets te regelen is dan?

Maar ipv rijden kun je je pony ook eens gewoon aandacht geven zoals poetsen
Of gewoon een stukje wandelen. Dan heeft die wel wat extra aandacht..

Is ze dan zo gehecht aan dat andere paard???? Aangezien ze pas rustig is als dat
Andere paard op stal staat......

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 19:28

ja ze krijgt voldoende aandacht hoor :P alleen niet elke keer lang, nu heb ik meer tijd, maar eerst met school kon ik pas om half 9/9 uur naar stal gaan, en moest daarna ook mijn huiswerk maken, dus om iedere keer veel aandacht te geven ging heel moeilijk, maar vandaag is mijn stage begonnen en zal ik elke keer rond 7 uur/half 8 kunnen gaan, geeft toch een minimaal uur extra tijd :j

op je vraag waarom ik bang ben dat niets te regelen valt is omdat als de eigenaar van het paard langs haar later komt en dus ook wilt rijden kan ik die niet binnen zetten, en vaak heeft zij weinig tijd erna, dus denk niet dat dat gaat.

ze is opzich er wel gehecht aan, ze kan goed zonder hoor! maar als ze andere paarden niet ziet wordt ze gek, dus is niet zozeer een bepaald paard maar gewoon een paard die ze wilt kunnen zien. buitenritten zijn daarbij geen enkel probleem alleen ofso.

ik doe gewoon mijn best om later dan de buuf klaar te zijn en dan is ze gewoon relaxed, voor de dag als dat niet gaat dan moet ik even kijken wat ik doe.

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 20:57

"Ze heeft voldoende hooi en brokken": bedoel je hiermee dat je paard continu krachtvoer ter beschikking heeft?? Het kan ook zijn dat ik het verkeerd begrijp hoor.
En zoals anderen al zeiden: als je een paard alleen op stal zet, zonder maatjes er naast, is haar reactie wel te begrijpen. Is het andere paard naast haar stal het enige paard wat ze op stal kan zien? Hopelijk vind je snel een oplossing :)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:00

waarom staat jou paard binnen ??
blijkbaar kan jouw paard er niet tegen dat ze 'alleen' in de stal moet staan .

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:17

Ik zeg ook niet dat ze te weinig aandacht krijgt.... ;)

En kun je dan niet met je "buurvrouw" regelen dat als jou stal
Dan klaar is dat zij jou paard binnen zet??? En zolang je het niet vraagt
Weet je ook niet of het gaat..
Lijkt me als jij alles klaar hebt dat ze jou pony toch ook even binnen kan zetten ;)

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 23:32

Friesje, bedoel voor wat ze nodig heeft kwa brokken, hooi heeft ze gewoon voldoende zodat ze bezig is in de nacht.
paard ernaast is op stal enige die ze kan zien als ze in de stal staat, overdag gewoon de rest van de paarden, ze staan in één groep.

bello2005, eerst even goed lezen, ze staat alleen snachts binnen en overdag met anderen, en er staat 1 paard naast.

Gekkie10, zeg niet dat ik het niet wil vragen, maar ik heb weleens vaker gevraagd als ik wienig tijd had en dan had ik alles gedaan of diegene haar binnen kon zetten en dan ging het niet (dan stond gewoon alles klaar, maar dan moest ik om 3 uur bijvoorbeeld weg en dan kon ik haar niet later binnen zetten vanwege feest oid ), ook komt vaker der vader en die kan dat niet doen.. dus ik betwijfel het, zal het zeker vragen hoor, heb ook niet gezegd dat ik dat niet ging doen :D

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:15

Ik zou proberen te regelen met de eigenaar van het paard die naast de jouwe staat, dat jullie om beurten beide paarden binnen zetten. Voor die 2 weken zal dat (lijkt me) geen probleem moeten zijn. Scheelt jullie beide ook af en toe een ritje naar stal.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:10

heeft niks met vervelen te maken. paard van ts kan gewoon niet alleen staan ik heb er ook zo een. al 14 jaar gelukkig heb ik al jaren een shetlander en is het probleem bij mij op gelost. staat nooit maar alleen.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:17

bij ons doet ook iedereen zelf de stal enzo maar degene die als eerste rond 5 uur komt laat alles binnen !

Als ik om 2 uur kom dan doe ik de stal zet paard terug in de wei en er is vast wel iemand die ze later binnen zet.
Als je het niet vraagt kan je ook niks veranderen.Soms is het juist een uitkomst !

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 12:22

Keeltje135 schreef:
QuintySnoepy schreef:
Je kan ook een Shetje kopen voor gezelschap pony die zijn niet zo duur en je hebt er niet veel ruimte voor nodig. Ook kun je een falabella dat zijn ook kliene paardjes maar die zijn denk ik iets duurder.

ik betaal alles zelf, en met mijn 16 jaar wordt dat dus geen 2e beestje erbij... want ook die heeft dierenartskosten nodig (inenten, ontwormen, etc.). wil niet dat een 2e wat tekort krijgt omdat het te duur wordt

Wat is het nou in vredesnaam voor moeite om even met een stalgenoot te overleggen dat één van jullie maar liefst twee paarden tegelijkertijd op stal zet?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 21:01

koper, jezus ik zeg toch niet dat ik het niet ga vragen, waar haal je dat weer vandaan! je hoeft niet zo neerbuigend te doen

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 13:02

Ik heb er ook zo een. Ze worden gelukkig wel samen binnengehaald 's avonds, dus daar heb ik geen last van. Maar kan hem 's middags niet rijden, omdat ik hem dan eerst eventjes naar stal moet halen om op te zadelen. Ik ben nu met hem bezig dat ik hem steeds iets langer weg haal van de paarden.
Ik haal hem soms uit het land en ga een stukje met hem lopen over het erf. Dan probeer ik hem voordat hij flipt terug te zetten in het land. En dat steeds iets langer tot dat ik dat een dik kwartier met hem volhoud. Dan probeer ik hem eens 5 minuten op stal te zetten. Ik weet niet of het gaat werken. Maar ik merk nu wel verschil met het wandelen als eerst.

Ook krijgt hij minder krachtvoer, meer beweging, slaolie en probeer ik hem zo veel mogelijk te belonen als hij rustig blijft bij mij zonder de andere paarden te zien.

Misschien het proberen waard?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:43

Volgens mij word het tijd voor een stal waar je meer kan samen werken met je stalgenoten.
Zo te horen is het bij jou ieder voor zich en kun je niks afpreken. Waardeloos.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:57

Mijn paard kan ook niet alleen op stal staan en nu staat er 1 van mijn 3 shetten erbij en daar is meneer ook niet altijd blij mee, ze staan al 5 maanden samen en nog vechten ze elkaar bijna de tent uit. Het zijn wel kuddedieren maar het moet ook nog klikken.
Ik zou ook zo 1,2,3 geen oplossing weten meis, misschien wat de anderen zeggen een soort van samenwerking regelen.

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 01:46

En? De eigenaar van het paard al eens gevraagt??
Ben benieuwd wat de oplossing nu is...

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 03:07

Wat vervelend voor je dat je niet wat kuntregelen met je stalgenoten. ik herken dit probleem, ik heb twee paarden die allebij niet alleen ineen stal kunnen staan. Ik denk dat dit bijna voor alle paarden geldt. Heb je eens stal waarbij de paarden wel naar buiten kunnen kijken? Ik heb voor mijn paarden een kleine paddock gemaakt waardoor ze toch een beetje buiten kunnen staan. Ze hebben een straatje die net iest groter is dan de stal waardoor ze even naar buiten kunnen lopen om te kijken naar de andere paarden. Dit is voor de paarden een wereld van verschil. Het hoeft niet duur te zijn, een paar palen, wat planken en tegels. Voor mij was dit de ideale oplossing! Misschien is dit voor jou een idee?

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:10

En TS al iets bekend voor een oplossing????

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 19:05

ze heeft nu weer paar keer alleen gestaan, ze is wel erg oplettend maar blijft niet hinniken, denk dat het een kwestie was van even wennen en ze weet dat het paard naast haar gewoon terug komt.
Helaas voor haar, gaat ze als als alles gewoon goed gaat eind april 2,5 maand naar mijn stage plek, aangezien ik anders een uur vanuit stage naar haar toe aan het fietsen ben en ik hier op stage optimaal kan trainen. ben benieuwd hoe ze het gaat doen, aangezien ze heel erg aan verandering moet wennen, maarja als het na 2 weekjes nog niet goed gaat gaat ze gewoon weer terug naar waar ik nu sta, dan is mijn keuze voor haar gauw gemaakt.

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 20:21

oh dat is idd wel super fijn dat ze mee naar stage kan!
maar misschien alleen dat ze na die tijd fijn gewend is, moet ze daarna weer terug naar die andere stal dat het dat weer een hele verandering voor der is toch??

heb je verder niets meer met je stalgenoot kunnen regelen?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 22:39

denk dat straks de omschakeling naar de oude stal niet erg zal zijn, maar van oude stal naar stage wel, andere plaats en ze zal voor eventjes een andere routine hebben.
nee niet echt iets met de stalgenoot kunnen regelen, is ook lastig bij ons, maar ben blij dat het nu goed gaat :D

Gekkie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 23:47

En TS? Hoe gaat het nu met je pony?

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-13 10:25

Ze staat nu op stage, en helaas alleen op de wei (net zoals hun eigen paarden en trainingspaarden, maar wel allemaal weien langs elkaar, dus wei ernaast staat wel weer een paard) en smiddags staat ze tot savonds alleen op de stal (ongeveer 4 uurtjes) dat vind ze niet heel leuk, maar blijft gelukkig op een paar hinnikjes na rustig. ben wel blij dat ze beide kanten als de paarden erbij staan wel door de tralies kunnen snuffelen en het niet helemaal afgezonderd is.
Ze doet het toch wel goed, ik merk wel dat ze beetje ''heimwee'' heeft, maar nog 6 weekjes dan gaan we alweer terug (ze staat nu 2 weekjes daar).
Tot die tijd probeer ik haar zoveel mogelijk beweging te geven en te genieten.