bijna 3 jarig paard toont boosheid in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska27

Re: bijna 3 jarig paard toont boosheid in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:39

Ik vind dat ze wel erg weinig hooi krijgt als ze alleen 's ochtends en 's avonds een plakje krijgt. Hoeveel uur staat ze overdag buiten en hoeveel gras staat er nog? En hoeveel is een plakje? Is dat van een kleine baal of van een grote baal (dat scheelt nl enorm).

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:32

littlegun schreef:
Maar wij hebben het dus opgelost, dat ze wel naar buiten kan kijken en altijd wat te knabbelen heeft.

Ja, al is het naar buiten kijken in de stal niet mogelijk.. de stallen staan namelijk binnen...

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:32

Anoeska27 schreef:
Ik vind dat ze wel erg weinig hooi krijgt als ze alleen 's ochtends en 's avonds een plakje krijgt. Hoeveel uur staat ze overdag buiten en hoeveel gras staat er nog? En hoeveel is een plakje? Is dat van een kleine baal of van een grote baal (dat scheelt nl enorm).

Het is best veel hooi wat ie krijgt. Weet nu precies hoeveel uur, maar lang genoeg. Met genoeg gras.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:44

Lang genoeg is een rekbaar begrip. De ene persoon vindt 4 uur lang genoeg, de andere persoon vindt dat erg kort.

Hoe lang doet hij met het hooi? Heeft hij de hele avond en nacht wat te knabbelen, of is het met een uurtje op?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:12

Volgens mij is TS nog niet zo'n ervaren paardenmeisje en als zij in de stal komt = territorium van haar paard, stelt paard zich dominant op en verdedigt zijn terrein. Ervaring opdoen en dagelijkse ondersteuning van een persoon die weet waar hij mee bezig is dus, om het paard in het gareel te houden. Als TS zelf wat meer zekerheid en handigheid uit kan stralen, zal paard zich niet meer onzeker voelen en zich op stal ook rustiger gedragen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:41

ManonVegas schreef:
Ik heb een bijna 3 jarig paard (21 april) en ze is erg onrustig in de stal. Ik heb al eens een topic geplaatst, het heeft wel geholpen. Die topic ging over het happerig doen tijdens t eten. We laten m nu met rust tijdens t eten. Het aaien gaat steeds beter in de stal.
Maar er is weer een probleem, een ander probleem. Ze schopt de hele tijd tegen de wanden van de stal. Is dit persé het gevolg van aandacht vragen? Of speelt er dan nog iets anders?
We hebben m al vaker met een zweep op de kont getikt als ie sloeg. Het hielp wel, ze stopte dan. Maar nu is het probleem als ik in de stal kom met die zweep is ze poeslief, echt waar, je kunt m aaien zonder dat ze hapt, schopt ect. (of ze is dan ooit bang, en das ook niet de bedoeling). Maar zodra ik m weg houd (die zweep) is ze heel anders: Ze speelt dan echt de baas!
Hoe kan ik dit oplossen? Zodat ik haar baas wordt en dat ze niet bang hoeft te zijn, maar dat ik wel consequent kan blijven?

Hier schrok ik even van: een paard straffen, terwijl een paard je probeert iets duidelijk te maken en nog wel in zijn veilige omgeving... Niet meer doen! Dit paard geeft heel duidelijk aan dat het zich stierlijk verveelt op stal en dolgraag wil bewegen (natuurlijke basisbehoeften). Kortom: naar buiten met het paard en zoveel en zolang mogelijk. Het mooiste zou zijn 24/7, maar dat is helaas in sommige delen van Nederland niet haalbaar. Verder, gezien de leeftijd, regelmatig wat met het paard gaan doen, maar zeker niet teveel van het dier vragen. ;)

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:58

Anoeska27 schreef:
Lang genoeg is een rekbaar begrip. De ene persoon vindt 4 uur lang genoeg, de andere persoon vindt dat erg kort.

Hoe lang doet hij met het hooi? Heeft hij de hele avond en nacht wat te knabbelen, of is het met een uurtje op?

Ze eet best langzaam, dus het is voor haar echt afleiding.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:59

Urielle schreef:
Volgens mij is TS nog niet zo'n ervaren paardenmeisje en als zij in de stal komt = territorium van haar paard, stelt paard zich dominant op en verdedigt zijn terrein. Ervaring opdoen en dagelijkse ondersteuning van een persoon die weet waar hij mee bezig is dus, om het paard in het gareel te houden. Als TS zelf wat meer zekerheid en handigheid uit kan stralen, zal paard zich niet meer onzeker voelen en zich op stal ook rustiger gedragen.

Ben ik TS? xD Je hebt wel gelijk.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:10

Ja, TS = topicstarter, dus degene die het onderwerp/probleemstelling geopend heeft :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 14:36

Als ik je verhaal goed begrijp staat je paard dus alleen buiten? Waarom staat je paard niet gewoon lekker met je pony? Kunnen ze lekker spelen, en als je pony wat ouder is zal die waarschijnlijk je paard nog wel wat opvoeden!

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 14:53

Monster_tos schreef:
Als ik je verhaal goed begrijp staat je paard dus alleen buiten? Waarom staat je paard niet gewoon lekker met je pony? Kunnen ze lekker spelen, en als je pony wat ouder is zal die waarschijnlijk je paard nog wel wat opvoeden!

Ja maar daarom zei ik er al bij, mijn pony is ook zo'n macho-muis.. die n beetje ondeugend is ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:03

Is dit een serieus topic? Gooi dat paard naar buiten, blijf er vanaf en zet hem in een groep of met een ander. Probleem opgelost.
Een paard hoort in een groep te staan. Het is een kuddedier.. Besef je dat wel?
Ik bedoel, kijk naar je topictitel. Dan weet je het toch al?
Laatst bijgewerkt door Giolli op 25-03-13 15:11, in het totaal 1 keer bewerkt

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:05

hoe lang staat ze in de stal?? een jong paard moet gewoon lekker in de wei rond kunnen rennen. net als dat je een mens in een kleine kamer laat waar niets te doen is. laat dr lekker de hele dag buiten staan zou ik zeggen.

jans1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:06

Giolli schreef:
Is dit een serieus topic? Gooi dat paard naar buiten, blijf er vanaf en zet hem in een groep of met een ander. Probleem opgelost.
Een paard hoort in een groep te staan. Het is een kuddedier.. Besef je dat wel?

helemaal waar :)

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:16

ManonVegas schreef:
Monster_tos schreef:

Ja maar daarom zei ik er al bij, mijn pony is ook zo'n macho-muis.. die n beetje ondeugend is ;)

Dat is precies wat zo'n paard nodig heeft. En macho pony die hem even goed op zn plek zet. En daarna kunnen ze met zn tweeen de wereld veroveren :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:21

Paard is jong, TS is jong... logisch dat ze elkaar niet goed begrijpen.

Het zijn beiden "kinderen".

Het jonge paard moet vermoed ik toch veel meer buiten lopen, want hoe lang staat het paard, Fiesta zo ik meen, nu eigenlijk op het land, waar het ook een sociale interactie (zonder draad er tussen!) met een of meer andere paarden kan beleven.

De verschijnselen die het jonge paard op stal vertoont (slaan tegen de stalwanden) geven verveling en frustratie aan, hetgeen zich ook op TS kan richten.

Meer hooi/ruwvoer, meer op het land, en Ts meer geduld hebben en minder willen/verwachten van het paard op zich.
Alles moet nog groeien en ontwikkelen, dat komt mettertijd, voor (en hopenlijk tussen) beiden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 15:47

Je beschrijft hier precies volledig mijn merrie. Die kocht ik als 3jarige niet zadelmak. Die sloeg ook tegen de stalwanden en werd ook opvliegend tijdens het eten.
Dat is uiteindelijk naar mij toe wel zo goed als verdwenen, maar ze zat wel regelmatig met dikke achterbenen door het slaan tegen de stalwand. Nu loopt ze 24/7 op de weide en is het een heel ander paard geworden. Ze blijft wel een tamelijk opvliegend karakter behouden. Zo is ze nu eenmaal en ik moet ze dan ook af en toe eens goed op haar donder geven O:)
Een fijnmazig hooinet hielp ook al veel in de tijd dat ze nog op stal stond. Ze werd toen toch een stuk rustiger ervan, maar uiteindelijk is het vooral frustratie van het binnenstaan. Bij mij stond ze ook wel veel meer binnen waardoor ik uiteindelijk een weide heb gekocht omdat er bij ons in de buurt nergens pensions waren die weidegang boden en dat dit bij zo een paardje gewoon niet goed komt met het op stal laten staan. Die van jou komt eigenlijk nog tamelijk veel buiten, maar terpentijn heeft wel gelijk dat een soortgenootje ook heel belangrijk is in de opvoeding en ook gewoon voor het koppie. Ik heb uiteindelijk mijn eigen comfort opgegeven voor dat van mijn paard. Maar mischien zijn er in jouw buurt wel pensions te vinden waar het paard weidegang met soortgenoten krijgt en je ook gewoon de piste, wasplaats en dergelijke fasciliteiten ter beschikking krijgt. Ik zou het in ieder geval niet zo laten. je paard kan uiteindelijk letsels krijgen van het herhaaldelijk tegen de muren slaan.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:04

ze is ook bijna 24/7 buiten, maar nu zetten we haar binnen 's avonds omdat t nog te koud is. En omdat ze dus niet zo'n dikke vacht heeft...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:23

Mijn heeft een volbloed vachtje. Toch heeft ze heel de winter zonder problemen buiten gestaan.
Wel spijtig dat je de kans hebt om een pony bij je jonkie te zetten en je ze toch niet samen zet. Dit zou volgens mij haar opvoeding alleen maar ten goede komen.
Dat je met een zweepje haar stal in gaat kan ik ook niet vatten. Zweep is een hulpmiddel geen strafmiddel. Vergelijk zo een jong dier niet met een ouder dier dat al veel gewend is en al veel rustiger is. Jonge paarden hebben veel sociaal contact en beweging nodig voor hun ontwikkeling. Snap echt niet wat de meerwaarde is van zo een jong dier sociaal contact te ontnemen. Het is voor alle paarden belangrijk, maar bij jonge paarden in groei nog veel meer. Als je nu werkt aan een mentaal gezond paardje dan neem je dat later mee voor het zadelmak maken en het rijden.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:34

betadine schreef:
Mijn heeft een volbloed vachtje. Toch heeft ze heel de winter zonder problemen buiten gestaan.
Wel spijtig dat je de kans hebt om een pony bij je jonkie te zetten en je ze toch niet samen zet. Dit zou volgens mij haar opvoeding alleen maar ten goede komen.
Dat je met een zweepje haar stal in gaat kan ik ook niet vatten. Zweep is een hulpmiddel geen strafmiddel. Vergelijk zo een jong dier niet met een ouder dier dat al veel gewend is en al veel rustiger is. Jonge paarden hebben veel sociaal contact en beweging nodig voor hun ontwikkeling. Snap echt niet wat de meerwaarde is van zo een jong dier sociaal contact te ontnemen. Het is voor alle paarden belangrijk, maar bij jonge paarden in groei nog veel meer. Als je nu werkt aan een mentaal gezond paardje dan neem je dat later mee voor het zadelmak maken en het rijden.

Als de mijne t koud heeft trilt ie helemaal... maar je hebt gelijk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:37

Hoeft niet per se 24/7 buiten, als TS haar zelf 's avonds naar de stal begeleidt (ik heb het idee dat zij dit niet zelf doet, eigenlijk) om binnen te zetten, is dat ook weer een leermomentje. In de nacht op stal is ook helemaal niets mis mee, mits dan de hele dag MET DIRECT SOCIAAL CONTACT op het land. Misschien wil TS uitleggen waarom Fiesta niet samen met je andere paardje in dezelfde weide/stuk land mag lopen? Alle 3-jarige ponies en paarden zijn een beetje brutale apen, die -zeker als je dat zelf niet kan -van een ander, meer ervaren paard of ponie, wel eens de regels moeten leren kennen. Als mens kun je dat echt niet zo als een ander paard dat kan.
Mijn Tink x Fries hork, was nog bang voor een Shetland hengst, toen we hem in een Shetlander groep gooiden. Dat was een hengstje met 2 merries en 2 veulens en mijn Shet-ruintje(allen Shetten). Hij had altijd de pest aan mijn Shetlander ruintje Bartje, maar mooi dat hij met dat grote lijf geen schijn van kans meer maakte om die te pesten zo lang de Shet hengst (mini-maat) daar bij liep.
Paarden kunnen het goed onderling zelf uitzoeken, daar mag je niet te benauwd voor zijn.

Een hooinet, hoewel goed bedoeld van de poster/tipgever zou ik nooit in een stal hangen met een jong paard dat tegen de wanden aan slaat... je moet er niet aan denken dat die er met bijv. een achterbeen in blijft hangen!

Wel meer hooi geven, dat heb ik al eerder gezegd 2-3 plakjes van een klein rechthoekig pakje is gewoon veel te weinig.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:38

ManonVegas schreef:
Vind het goede reacties, maar ook nadelen. Bijna iedereen reageerd met doe een cursus of haal een ervaren persoon erbij. Maar wss snapt de helft maar dat er zoveel tijd in gaat zitten. Dat wil ik ook over hebben voor mijn paard. Maar niet zooooooveeel dat ik nog een cursus moet gaan volgen. En dat kost ook geld. Ik wil het zelf oplossen tussen mij en t paard en proberen zonder zweep. Zo'n reacties zou ik graag hebben $ Maar jullie reacties helpen wel. Ik ga nu zoeken voor afleiding en miss m op de wei zetten met mijn pony, of ons ander paard. Maar op een kudde jonge paarden zit ik niet te wachten (spreek uit ervaring)...

Ehhhhh JA paarden kosten tijd en geld. Wat had je dan verwacht?

Als je paard geen gezelschap heeft van soortgenoten, en ook nog eens veel op stal staat, is het misschien wel een heel goed idee om wat van je tijd en geld te steken in wat begeleiding voor jezelf. Als zulke voor de hand liggende dingen al verkeerd gaan kun je denk ik goed wat begeleiding gebruiken...

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:41

terpentijn schreef:
Hoeft niet per se 24/7 buiten, als TS haar zelf 's avonds naar de stal begeleidt (ik heb het idee dat zij dit niet zelf doet, eigenlijk) om binnen te zetten, is dat ook weer een leermomentje. In de nacht op stal is ook helemaal niets mis mee, mits dan de hele dag MET DIRECT SOCIAAL CONTACT op het land. Misschien wil TS uitleggen waarom Fiesta niet samen met je andere paardje in dezelfde weide/stuk land mag lopen? Alle 3-jarige ponies en paarden zijn een beetje brutale apen, die -zeker als je dat zelf niet kan -van een ander, meer ervaren paard of ponie, wel eens de regels moeten leren kennen. Als mens kun je dat echt niet zo als een ander paard dat kan.
Mijn Tink x Fries hork, was nog bang voor een Shetland hengst, toen we hem in een Shetlander groep gooiden. Dat was een hengstje met 2 merries en 2 veulens en mijn Shet-ruintje(allen Shetten). Hij had altijd de pest aan mijn Shetlander ruintje Bartje, maar mooi dat hij met dat grote lijf geen schijn van kans meer maakte om die te pesten zo lang de Shet hengst (mini-maat) daar bij liep.
Paarden kunnen het goed onderling zelf uitzoeken, daar mag je niet te benauwd voor zijn.

Een hooinet, hoewel goed bedoeld van de poster/tipgever zou ik nooit in een stal hangen met een jong paard dat tegen de wanden aan slaat... je moet er niet aan denken dat die er met bijv. een achterbeen in blijft hangen!

Wel meer hooi geven, dat heb ik al eerder gezegd 2-3 plakjes van een klein rechthoekig pakje is gewoon veel te weinig.

Ik wil het wel uitleggen idd, al weet ik niet precies hoe: maar als ze bij elkaar in de wei staan gaan ze elkaar trappen, bijten enzovoort... En nou is dat maar even dat ze zo doen. Alleen omdat Fiësta dat niet zo gewend is zoekt ze veiligheid bij mensen of bij de pony naast haar in de wei. Dus de kans is groter dat ze de afrastering kapot maakt. En vanwege ons 'bedrijf' hebben we weinig tijd $ tijd genoeg voor paarden maar niet om 'zomaar' de afrastering voor de zoveelste keer te maken. Snapje?
Maar we gaan actie ondernemen: Fiësta blijft buiten op wei, mits het weer goed is. Ze krijgt meer hooi, niet in een hooinet in stal. Nog meer?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:41

Koper hierboven haalt me de woorden uit de mond (viespeuk :))

en helaas, het leven gaat niet altijd over wat je graag zou willen hebben, je hebt een paard, je neemt de consequenties (lees : je spendeert er tijd en geld aan). Anders lekker op zoek naar een verzorgpony waar je niet zelf de verantwoording voor hoeft te nemen?

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:42

Koper schreef:
ManonVegas schreef:
Vind het goede reacties, maar ook nadelen. Bijna iedereen reageerd met doe een cursus of haal een ervaren persoon erbij. Maar wss snapt de helft maar dat er zoveel tijd in gaat zitten. Dat wil ik ook over hebben voor mijn paard. Maar niet zooooooveeel dat ik nog een cursus moet gaan volgen. En dat kost ook geld. Ik wil het zelf oplossen tussen mij en t paard en proberen zonder zweep. Zo'n reacties zou ik graag hebben $ Maar jullie reacties helpen wel. Ik ga nu zoeken voor afleiding en miss m op de wei zetten met mijn pony, of ons ander paard. Maar op een kudde jonge paarden zit ik niet te wachten (spreek uit ervaring)...

Ehhhhh JA paarden kosten tijd en geld. Wat had je dan verwacht?

Als je paard geen gezelschap heeft van soortgenoten, en ook nog eens veel op stal staat, is het misschien wel een heel goed idee om wat van je tijd en geld te steken in wat begeleiding voor jezelf. Als zulke voor de hand liggende dingen al verkeerd gaan kun je denk ik goed wat begeleiding gebruiken...

Eejj uhh, jullie denken wel heeeeeeeel makkelijk! Ik weet heus wel wat paarden betekenen hoor, ben geen mishandelaar! Tijd en geld... hallo? SCHOOL? GOEDE TOEKOMST? Mn paarden zijn mn afleiding buiten school. Paarden zijn mn alles! Maar ik heb geen zin om extra voor zo'n jong beestje n cursus gaan te volgen. Ik wil het zelf met mn paard THUIS oplossen!