Opleidingstraject van een jong (dressuur)paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 19:15

Er wordt nogal geoordeeld op wat jullie niet weten.

Er wordt niet gezegd dat dit het SCHEMA is, lezen is ernstig moeilijk. Ze geeft aan dit graag te willen met het dier!!!!!! En vraagt wat ze wel en niet moet doen, waar ze voor moet kiezen en wat ze moet laten gaan.

En met onzin reacties smijten als verkoop het paard, etc. Is nergens voor nodig, dat zeg je maar in eigen gedachten.

Gelukkig krijgen we wel positieve tips en reacties van mensen via PB, heeft ze meer aan dan aan wat hier geroepen wordt.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:17

Wat houdt zo vaak mogelijk rijden voor jou in, Heleen? En waarom zou je zo'n jong paard zo vaak mogelijk moeten rijden :)?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:45

Quir schreef:
Er wordt nogal geoordeeld op wat jullie niet weten.
Er wordt niet gezegd dat dit het SCHEMA is, lezen is ernstig moeilijk. Ze geeft aan dit graag te willen met het dier!!!!!! En vraagt wat ze wel en niet moet doen, waar ze voor moet kiezen en wat ze moet laten gaan.

Misschien leg je het niet duidelijk uit?
Ik snap eigenlijk ook niet goed wat je verwacht als ik eerlijk ben.

Ik zou bijvoorbeeld nooit talent-dagen (VSN, PAVO) rijden. Dat is toch enkel selectie op benenzwaaierij. Die tijd zou ik liever voor een proefje gebruiken.
maar als ze dat een leuke ervaring vind....wie houdt je tegen ;)

Mijn advies: wacht eerst eens rustig de PROK af. Misschien moet er eerst nog wel een operatie tussendoor.
Zoek een goed zadelmak adres en wacht weer af om te zien hoe de merrie het oppakt.
Ga daarna eens wat rijden op vreemd terrein om te zien of het paard al de concentratie kan opbrengen voor een proef (kan ook niet elk jong paard).
Daarna gewoon B starten en zien waar het schip strand.

Ook niet onbelangrijk vind ik het 'buitenrit' mak maken. Is het paard eenmaal buiten cool in de kop dan heb je daarna op wedstrijden ook een hoop minder te stellen met bloemen en vlaggen.
Denk aan het WK in Amerika waar Anky en Edward niet blij waren met de galopbaan naast de dressuurring, waar Adelinde gewoon fluitend een rondje mee deed. Op concours merk ik veel profijt als een paard zich niet meer opwind over dat soort zaken. Je "verliest" misschien tijd daarmee in de eerste jaren, maar daarna helpt het je voorwaarts.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:01

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom je dit allemaal wil met dit paard. Vooral evt kampioenschappen. Dat betekent dat je selecties moet rijden en dat betekent meestal dat je moet rijden als je misschien niet klaar bent of dat je vaker moet starten terwijl je paard eigenlijk even rust nodig heeft. Vooral als 3 en 4-jarige zou ik dat als wens helemaal laten varen. Gebeurt dan toevallig, dan is het mooi meegenomen. Ik denk dat als je met 3 en 4 je alleen richt op wat het paard aangeeft, dat je dan de beste kans hebt om het paard heel te houden en dan niet alleen fysiek maar ook mentaal. En dat laatste is misschien nog wel belangrijker.
Zeker als je zelf geen ervaring hebt met jonge paarden africhten en niet hoger hebt gereden dan L. M/Z in wedstrijden is heel wat anders dan thuis op Z-niveau kunnen rijden.
Kortom, vergeet een groot deel van je wensen en neem zoals het komt en hoe je einddoel van 6 jaar oud en Z starten voor ogen en werk daar rustig naar toe. Dat is het beste advies dat ik kan geven.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:10

Ze heeft voor zichzelf op een rijtje gezegd wat ze graag wil doen met dit paard. Dat staat in de OP, er staat ook bij wat ze wel en wat niet moet doen (als vraag dus). Wat ze beter kan laten en wat een (waardevolle) ervaring/toevoegen voor het paard kan zijn.

Zo wil ze gaan kijken wat mogelijk is en hoe ze dit kan bereiken, ze wil het maximale uit het paard halen en ten alle tijden kijken van uit het paard. Als het paard ook maar iets te kennen geeft het niet af te kunnen, gaat ze echt niet pushen om het wel te doen. Paard moet er ook daadwerkelijk iets aan hebben.

Onder tussen (samen met mensen die via PB wel een positieve inbreng hebben en juiste tips/adviezen geven na t topic goed gelezen te hebben) is ze tot de conclusie gekomen dat de merrie tot en met de stamboekkeuring volgend jaar op het opfok adres blijft staan (onder tussen heeft ze ook al met de mensen gebeld over hoe zij er over denken en waren het met haar eens dat dit een goede optie is).
Vanaf mei ongeveer zal de merrie in training komen om klaar te maken voor de keuring en in juni/juli door hen voorgebracht te worden op de stamboekkeuring. Na de keuring zal ze zadelmak gemaakt worden (eventueel met een tijd rust tussen door op de wei, beetje afhankelijk hoe de merrie het allemaal aan pakt en is na de keuring).
Paard blijft daar tot en met December staan om door gereden te worden en daarna 2 maanden rust. Maart komt ze naar de eigenaresse (op een trainingstal in de buurt) en gaan samen het dier op pakken en gaan trainen. Dan wordt er samen met de trainer besloten wat ze het beste met de merrie kunnen doen, voor nu wil ze liever gaan voor de jonge paarden competities en dan later voor de gewone sport.

Het is overigens niet dat ze niets met jullie posts/commentaar doet, integendeel. De manier waarop het echter gebracht wordt kan toch wel heel anders. Ze vraagt juist om tips etc, geeft aan niet zelf te willen gaan prutsen en wordt juist de grond in gestampt omdat "als ze voor deze simpele dingen al het paard voor bij een prof in training moet gaan zetten...".
Jullie hebben blijkbaar liever dat ze dit talentvolle paard gewoon zelf moet gaan verprutsen oid.

Ze weet echt wel dat een jong paard niet wekelijks mee op concours moet, niet kosten wat het kost het beest in allerlei bochten te wringen, omdat zij graag dat wil rijden. En ze gaat echt niet elke dag een uur op het beest rond knorren, omdat het volgende maand daar moet lopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:48

Dan is de openingspost een beetje onhandig gekozen. Ik denk dat je dat schema niet had moeten neerzetten maar voor een zinvolle input alles open had moeten laten.

Ik kan ook wel een wenselijk schema maken voor die van mij, met 6 jaar Z1/Z2 starten (met selecties en kampioenschappen en Hippiade), met 7 jaar ZZL/ZZZ met selecties en kampioenschappen, met 8 jaar LT en Int. 1 (met kampioenschappen) en graag met 9 jaar Grand Prix (minimaal A kader en graag Olympisch kader).

Maar is dat reeel? Nee dat is het niet. En dat is het schema uit de OP ook niet. Zeker niet voor een 'gewone' ruiter. Dit is een schema wat zelfs voor een GGK hengst en een GP ruiter nog een ambitieus schema is. En ik begrijp nu dat dit niet zo is bedoeld maar dan staat het er gewoon wat ongelukkig zo.

Quir

Re: Opleidingstraject van een jong (dressuur)paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 20:50

Ja dat klopt, daar zijn we onder tussen ook wel achter. De OP kan alleen niet meer aangepast worden, helaas.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:54

Precies en willen is 1, maar kunnen is 2!

Dromen mag, daar is niets mis mee (doen we allemaal :z ), maar wel reeël blijven kijken naar de capaciteiten van het paard en de ruiter.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 20:59

Zo onhaalbaar is het niet, ik was ook maar een L ruiter, maar met goede begeleiding ben ik gestart toen paard 4.5 was en liep op 7 Z.
Alleen heb ik alle jonge paarden competities overgeslagen en een aantal keer paard een paar maanden niet gestart (en maar een paar keer per week gereden). Hij wilde graag, maar dan moet je wel jezelf kunnen afremmen en keuzes maken

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:01

Wat is er niet reëel aan een lijst opstellen wat ze graag wil doen met het paard en vragen wat hier in de mogelijkheden zijn, wat wel en niet doen en wat waardevol voor het paard is?

Capaciteiten van het paard ligt het absoluut niet aan, van de ruiter ook zeker niet.
Natuurlijk is het afwachtten of het klikt als combinatie in het werk en of het paard gezond blijft tot de tijd het aan het werk gaat (en als er iemand is die dat weet, dan is het de eigenaresse van dit paard wel).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:09

Nou de doelstellingen zijn niet reeël, ik sluit mij aan geheel aan bij de post van Suzanne F.

Het staat allemaal wat knullig (met een roze bril) geschreven, zo komt het tenminste over :) niet alleen bij mij maar ook bij andere lezers...

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:19

Er zijn geen doelstelling, ja dat het paard gezond en wel 3 jaar wordt.

Maar als er nog steeds geloofd wordt dat het paard dit allemaal MOET gaan doen, gaan we het hierbij laten en nemen we de bokkers wel serieus die wel een toevoegend bericht sturen en ook daadwerkelijk haar willen helpen wat zij denken dat goed voor haar en haar paard is. We hebben onder tussen duidelijk gemaakt dat het een VRAAG is wat ze wel en niet moet doen en vooral wat ook waardevol voor het paard is.

Gelukkig zijn er dus ook (genoeg) lezers die wel de moeite nemen om het topic te lezen en een (prive) bericht te sturen met goed bedoelde tips en advies. Bedankt voor jullie bericht in ieder geval en voor het mee denken met haar wat ze het best met het dier kan doen en waardevol voor het paard is.

Edit: Even aangepast, kwam nogal bot over. :=
Laatst bijgewerkt door Quir op 22-03-13 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:21

Ik denk dat het idee wat je nu hebt heel goed is, alleen dat er wel een klein probleem is. Om in de meeste jonge paardenwedstrijden te starten, moet de combinatie startgerechtigd zijn in de klasse L (4jarigen), M (5jarigen) of Z (6jarigen). Aangezien deze amazone dat door het ontbreken van eigen klasseringen niet is, zal ze het paard dus toch uit moeten brengen in de normale wedstrijdsport....Als zij hem dan in maart op gaat pakken, moet ze vóór de eerste jonge paarden wedstrijd al 10 wp in de B halen. Is het dan alsnog een haalbaar plan?

Niet om te zaniken dit hoor, ik vind het namelijk heel fijn klinken wat ze nu wil. Maar zou wel erg rot zijn als ze hier pas achterkomt als ze tegen die tijd op gaat geven natuurlijk.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:25

Dit is inderdaad wel zo voor de Subli Cup, 4-jarige L1 startgerichtig, 5-jarige M1 en 6-jarige M2.

Voor Horsefood hoeft dit in ieder geval niet en voor zover ik weet de Pavo ook niet?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:27

Suelza schreef:
... en met 8 jaar mag ze een stalletje bij mij reserveren....

Grote kans dat dit erg droogweg, de pijnlijke waarheid is.

Ik zou het eerlijk gezegd jaar per jaar bekijken (en dan maak je al gebruik van een flinke toekomst imo). Je gaat nu overal van het beste uit in je schema, "als ie niet klaar is, dan niet" maar zitten er dan ook al back up plannen in je hoofd? Kan je die al in je hoofd hebben? IMO niet gezien je geen idee hebt waar het paard van jouw schema zal gaan afwijken. En ik denk dat het erg realistisch zou zijn om er van uit te gaan, dat jouw schema, verschilt met dat van het paard.

However. Moest het toch allemaal ideaal lopen, vind ik dit ook een bijzonder druk schema voor zo'n dier eigenlijk.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:28

Ik vind het eigenlijk best heel leuk dat jullie een schema maken en dan er voor open staan voor feedback van andere. Ookal plan ik zelf niet zover vooruit. het schema wat je beschreven hebt, is voor een proff stal vaak wel een richtlijn die gehanteerd wordt. Als 6 jarige moeten ze in het Z lopen.
Dat je de merrie wat handmak aan het maken bent voor de Prok is wel aan te raden. Hangt ook van de merrie af. Ze worden gesedeerd dus meestal doen ze dan niet al te moeilijk. Ik zou de merrie aankomende winter ( brrr deze winter is nog niet eens voorbij) nog lekker in de opfok laten staan en pas in het voorjaar van 2014 naar de keuring gaan werken. Langzaam aan beginnen met longeren en dat wat uitbouwen tot ze voldoende in conditie is voor stamboekopname. Mocht ze op 3 jarige leeftijd in jullie ogen nog niet aan toe zijn, dan bv op vierjarige leeftijd via Ibop laten opnemen en kijken of ze voor ster in aanmerking komt.
Het keurings klaarmaken lekker zelf doen. Een keertje naar een oefen avond gaan van je regio. Mocht ze naar Ck door verwezen worden, kan je haar altijd nog een paar weken daarvoor bij iemand brengen die haar verder traint. Na het keuringseizoen zadelmak gaan maken afhankelijk van hoe zodat oppakt, weer verder gaan kijken.
Ik ben erg voorstander van alles met beleid doen en pas de volgende stap zetten op het moment dat zowel paard als ruiter er aan toe is. Bevestiging is daarbij voor mij het sleutelwoord.ik adviseer om vooral te doen wat leuk voor beide is en niet zozeer zoals het kwpn het graag ziet. Ik ben amateur en doe het op mijn amateuristisch manier. Een stap sneller doen lukt een prof soms wel, die " kunnen " de problemen die dan bv ontstaan wel wegwerken. Alleen wij amateurs hebben daar meer moeite mee en daardoor kan het op tot teleurstelling uitlopen.

Stiekum ben ik wel benieuwd naar de merrie en zou ik graag de afstamming weten. Als je het wilt delen mag je dat wel via pb doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:31

Citaat:
Gelukkig zijn er dus ook (genoeg) lezers die wel de moeite nemen om het topic te lezen en een prive bericht te sturen en het topic nogal negatief noemen. Bedankt voor jullie bericht in ieder geval en voor het mee denken met haar wat ze het best met het dier kan doen en waardevol voor het paard is.

-O-
Zal nog eens meedenken.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:33

dat gevoel had ik idd ook bij deze reactie. Neem maar aan dat dat niet zo bedoeld was.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:35

Sizzle schreef:
Citaat:
Gelukkig zijn er dus ook (genoeg) lezers die wel de moeite nemen om het topic te lezen en een prive bericht te sturen en het topic nogal negatief noemen. Bedankt voor jullie bericht in ieder geval en voor het mee denken met haar wat ze het best met het dier kan doen en waardevol voor het paard is.

-O-
Zal nog eens meedenken.

Ik mag toch begrijpen dat niet iedereen in het topic als negatief beschouwd wordt? Jammer dat je jezelf aangesproken voelt. Ik doel op de mensen die negatief blijven!

Je wordt er in ieder geval niet mee bedoeld!! Iedereen die meedenkt (ook in het topic!) zijn wij dankbaar hoor!!!

Zo is het inderdaad niet bedoeld Lielle.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 21:39

Kwam zo wel over inderaad: Via PB leuke reacties, via topic alleen maar negatief.
Heb ik verkeerd begrepen dan.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-13 21:43

Als ik het terug leest, begrijp ik de conclusie heel goed. Zo is het in ieder geval niet bedoeld!!
We zijn juist wel blij met de mensen die mee denken en die tips/advies geven wat wel of juist niet te doen.

Mijn excuses.

Heb het ook nog even aangepast.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 17:56

Quir schreef:
Als ik het terug leest, begrijp ik de conclusie heel goed. Zo is het in ieder geval niet bedoeld!!
We zijn juist wel blij met de mensen die mee denken en die tips/advies geven wat wel of juist niet te doen.

Mijn excuses.

Heb het ook nog even aangepast.

Ik denk gewoon simpelweg niet dat je zo een opleiding kunt (en moet) invullen. Ik heb inmiddels honderden (jonge) paarden de afgelopen jaren onder mijn begeleiding gehad en weet als geen ander dat lange termijn planning, zeker igv jonge dieren in opleidingssituaties, niet wenselijk zijn.

Ik bekijk jonge dieren van dag tot dag, van week tot week en als ze het heel goed doen, van maand tot maand. En niet anders. Soms heb ik ineens het gevoel 'deze heeft een maandje rust nodig' en dan zet ik ze weg. Daaahaaag planning :j

Het nadeel van lange termijn planningen, is dat de planning vaak de overhand neemt en het gevoel icm logisch boerenverstand, naar de achtergrond verdwijnt... Ook al zeg je 100x dat je altijd naar je gevoel zult luisteren, de planning die je vooraf hebt opgesteld, doet hier toch onbewust afbraak aan (want uiteindelijk wil je naar de jonge paarden proeven toe, heb je als doel met 6 jaar in het Z rijden en hoop je toch met 7 een veulen aan de voet te hebben etc.).

Richt je gewoon op de korte termijn planning, ofwel... volgend voorjaar ga ik mijn jonge paard zadelmak maken. Hoe ga ik dat aanpakken en in welke stappen. Wie heb ik daarvoor nodig (misschien wel een hele andere trainer of een goede longeur) en is het voor handen zijnde materiaal (denk aan spullen) correct en voldoende? Of moet ik eerst andere stappen ondernemen? Bijvoorbeeld, zadel aanmeten, bezoek tandarts, osteopaat etc.

Bekijk eerst eens kritisch hoe dat gehele traject verloopt. In dat traject kunnen zaken namelijk wel 100 keer veranderen en kom je misschien wel tot de conclusie dat de eerder gestelde doelen op dat moment, om wat voor reden dan ook, niet eens haalbaar zijn (bijv. je raakt zwanger) of je loopt tegen andere hobbels aan.

En als je stap 1, de peuterschool, en stap 2, de kleuterschool, hebt doorlopen open je maar weer een nieuw topic op het moment dat het paard zover is dat het naar de basisschool kan :j

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 10:47

Je hebt helemaal gelijk, Suelza.

Ik heb zelf ook tientallen jonge paarden beleerd en opgeleid, maar nooit met een intentie van jonge paarden wedstrijden te gaan rijden. Het zijn dan ook vrijwel nooit mijn eigen paarden geweest en hou je dus "aan de planning" van de eigenaar. Dus ik begrijp ook heel goed wat je bedoeld dat het heel anders kan lopen, paard er niet klaar voor is of zijn lijf of mentaal gewoon rust nodig heeft.

Ook begrijp ik heel goed wat mijn vriendin graag wilt, dit wordt haar eerste eigen jonge dier die ze helemaal zelf (met hulp natuurlijk) op gaat leiden en ze wil gewoon heel veel dingen graag mee maken en eens doen. Ze heeft nu een jong paard en lijkt het haar geweldig om eens met de jonge paarden wedstrijden mee te rijden, zeker omdat ze ook een talentvol dier heeft.

Maar ik kan je echt beloven dat als er iemand is die kiest voor zijn/haar paard, het zij echt wel doet. Ze wil alleen nu al gaan kijken wat een "ideaal" traject kan zijn om het paard in alle waarde, maar optimaal te kunnen trainen. Ze snapt onder tussen ook dat ze misschien te veel wilt en is zeker bereid te kiezen en niet alles maar mee te moeten doen. Ze rijd liever met de merrie als 15 jarige nog fijn rond, dan ze de merrie als 8 jarige af kan schrijven. Ze geeft zelf ook toe dat ze misschien te veel "af kijkt" van de professionals onder ons. Die rijden wel alles succesvol mee, de jonge paarden proeven, maar ook de regulieren wedstrijden en daarnaast ook nog shows en andere (jonge paarden) gebeuren.

Ze is gisteren bij de merrie geweest, om te kijken hoe ze het doet en ook het een en ander te overleggen met degene waar de merrie nu staat en de merrie nu "traint" (trainen kan je het natuurlijk niet noemen, het is gewoon basis werk en 1 a 2 keer in de week een rondje aan de longe in stap en draf, zodat dat niet vreemd meer is als de dierenarts komt).

De stal eigenaar stelden 2 "trajecten" voor om met de merrie te volgen (in het begin), ze wil graag aan jullie vragen naar voors en tegens hier van.

1:
Volgend jaar april/mei gaan longeren en trainen voor de stamboekkeuring in juni/juli en dan na de keuring zadelmak maken (of stel dat de merrie Ster wordt en naar de CK mag, na de Centrale keuring zadelmak maken). Daarna de merrie rust geven tot januari/februari en dan rustig aan gaan rijden.

Of
2:
Volgend jaar april/mei zadelmak maken, na het zadelmak maken tijd rust en dan rond augustus/september de merrie op pakken en gaan trainen en dan een IBOP rijden (en als de merrie de IBOP haalt na afloop gaan voor stamboek opname/ster). Wanneer de merrie dus wel de IBOP en Ster haalt, als 4-jarige pas naar de CK.

Zelf gaf de stal eigenaar aan dat voor deze merrie misschien het "2e traject" beter/voordeliger kan zijn, omdat het echt een sport paard is zoals het er nu naar uit ziet. Hij vind wel dat ze echt met de merrie moet gaan voor predicaten, omdat ze in zijn ogen makkelijk Ster of Keur kan worden en als ze er ooit een veulentje mee wil fokken dit alleen maar in het voordeel is.

Wat denken jullie? En kijkt de jury op een andere manier naar een paard tijdens de stamboekkeuring dan tijdens de stamboekopname na de IBOP? Aangezien op de keuring je de paarden beter niet kunt rijden en tijdens een IBOP natuurlijk wel. Tijdens een stamboekkeuring worden de paarden ook liever "vetter" gezien en dat rijd natuurlijk niet fijn.

En kan je beter een IBOP proef rijden als eind 3-jarige (eind volgend jaar dus) of als begin 4-jarige (begin het jaar er op). Natuurlijk als de merrie er klaar voor is, dat is het belangrijkste punt, maar in de paar maanden verschil wordt er natuurlijk wel meer van de merrie verwacht.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:15

Ik plan met de jonge paarden ook niets,het komt zoals het komt.
Voor de PROK moeten ze aan een halster mee lopen,verder niets.
Aan de longe hoeven ze niet en als ze een klinische keuring wil laten doen dan zou ik wachten tot 3 jaar.

Bij ons worden de 3 jarige merries aan de hand en longe klaar gemaakt voor de keuring.
Ook worden ze gedekt zodat ze eerst een veulen krijgen voordat ze onder het zadel komen.
Als ze door bv spanning zich te weinig hebben laten zien laten we ze nog een IBOP lopen.

Jonge paarden competities vind ik niets.Past niet bij mijn manier van opleiden.
Als ik zie hoe die paarden al moeten lopen in de ring en hoe truttig ik die van mij nog rijd...
Uiteindelijk lopen ze niets achter in opleiding,alleen de start is later en rustiger aan.

Ik snap wel dat het leuk is om te dromen maar verder is het gewoon aanzien hoe het loopt.
Dat voorkomt teleurstelling en frustraties.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:48

Wbt traject 1 of 2:
Dat ligt er helemaal aan of het een keuringspaard is ja of nee. Die van mij is een heel talentvol dier maar niet echt een keuringspaard. Ik heb wel een typisch keuringspaard gehad. Onder het zadel niet wereldsbijzonder maar aan de hand en los wel apart.

Voor mijn paard is de gewone sport en uiteindelijk IBOP of pas na Sportpredikaat de stamboekopname (en Ster) veel verstandiger.
Voor het keuringspaard was de route van keuring, CK en NMK en IBOP veel slimmer.

Ook dat verschilt dus weer per paard en dat is vanaf hier niet te beoordelen.