Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
iza_viv schreef:Dat doet/deed mijn lease paard ook, als hij wist dat we naar huis gingen was hij niet te stoppen, in het begin zijn we ook een paar keer gevallen, troffen we het paard een half uur later aan vrolijk met tuig en al in zijn stal zijn hooi op te eten. In het begin hebben we dingen als nieuw/scherper bit geprobeerd maar toen zijn we op aanrader van de eigenaar steeds een andere weg gaan proberen zodat hij niet meer wist wanneer we thuis kwamen, na 100 meter ruikt hij stal natuurlijk wel maar het ging langzamer hand wel helpen
MarliesV schreef:Ik schrik van de vele reacties over scherpere bitten er in en dat soort dingen. Dat is pure symptoombestrijding en wordt het probleem alleen maar erger op den duur.
TS, je schrijft dat hij in galop ook de heenweg niet te stoppen is maar uiteindelijk wel stop. Kort maar krachtig gezegd: je hebt dus geen rem op je paard buiten in de galop?
Dan dus niet galopperen, ook niet de heenweg. Vlot stappen of draven is geen probleem maar je moet ten alle tijde weer een versnelling terug kunnen op jou commando. Gaat het van draf naar stap wel als je het vraagt?
Naast het voorlopig niet galopperen buiten lijkt het me meer dan verstandig dat je in de bak bezig gaat met een goede rem in de galop. Betekend niet dat hij gelijk van galop naar stilstand moet maar wel de overgang terug moet er strak in zitten. Noodstop (one rein stop) er op zetten is altijd een goed plan maar is geen vervanging van je overgang terug. Dat is letterlijk een NOODstop voor als ze echt aan de haal gaan.