Paard niet te stoppen op buitenrit wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthiaaapje

Re: Paard niet te stoppen op buitenrit wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:10

Ik denk dat je niet vertrouwd genoeg bent om in je eentje (als enig paard) naar buiten te gaan.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:14

hier ook 1 gehad die altijd maar hard en snel naar huis wou. ben gewoon andere rondjes gaan rijden en soms gewoon alleen maar stap rondjes gedaan. en de stukken afwisselen, niet altijd op het zelfde padje galopperen en draven.

miszbambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 11:19

De fries die ik kende die ook flink aan de kletter kon gaan hebben we uiteindelijk tam gekregen met passoa, nu gaat het zo goed dat we ook die niet meer nodig hebben, alleen dat ie erin hangt is genoeg. Maar op dat moment komt nog weinig aan als ie ging.... Omtrekken vond ik zelf nooit zo een goede optie op de straat want je zal onderuit gaan met paard en al... Das nog gevaarlijker... :O

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:33

Ik schrik van de vele reacties over scherpere bitten er in en dat soort dingen. Dat is pure symptoombestrijding en wordt het probleem alleen maar erger op den duur.

TS, je schrijft dat hij in galop ook de heenweg niet te stoppen is maar uiteindelijk wel stop. Kort maar krachtig gezegd: je hebt dus geen rem op je paard buiten in de galop?

Dan dus niet galopperen, ook niet de heenweg. Vlot stappen of draven is geen probleem maar je moet ten alle tijde weer een versnelling terug kunnen op jou commando. Gaat het van draf naar stap wel als je het vraagt?

Naast het voorlopig niet galopperen buiten lijkt het me meer dan verstandig dat je in de bak bezig gaat met een goede rem in de galop. Betekend niet dat hij gelijk van galop naar stilstand moet maar wel de overgang terug moet er strak in zitten. Noodstop (one rein stop) er op zetten is altijd een goed plan maar is geen vervanging van je overgang terug. Dat is letterlijk een NOODstop voor als ze echt aan de haal gaan.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:17

Dat is nou eigenlijk precies wat ik bedoel Marlies.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 23:22

die van mijn heeft het gedaan. Mijn eigen schuld doordat ik wedstrijdjes ging doen met een vriendin. alleen was hij op een gegeven moment bijna niet meer te stoppen. Ik heb toen eerst een tijdje met slof (als zekerheid) gereden en vooral veel stappen, en veel overgangen om de controle te behouden. Toen dat goed ging slof eraf en met martingaal. Ook weer veel overgangen en niet op de standaard stukken galopperen. Nu rijd ik zonder iets met normaal bitje en kan hem goed controleren en ook een gecontroleerd sprintje trekken.
Als tip zou ik meegeven om niet op de standaard stukken te gaan galopperen, en desnoods het hele stuk stappen. als je voelt de controle te hebben drafje en weer overgang stap, en zo doorgaan. en ook niet elke keer op de zelfde plek gaan aandraven of gaan stappen,

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:35

iza_viv schreef:
Dat doet/deed mijn lease paard ook, als hij wist dat we naar huis gingen was hij niet te stoppen, in het begin zijn we ook een paar keer gevallen, troffen we het paard een half uur later aan vrolijk met tuig en al in zijn stal zijn hooi op te eten. In het begin hebben we dingen als nieuw/scherper bit geprobeerd maar toen zijn we op aanrader van de eigenaar steeds een andere weg gaan proberen zodat hij niet meer wist wanneer we thuis kwamen, na 100 meter ruikt hij stal natuurlijk wel maar het ging langzamer hand wel helpen :)

Mijn paard gaat er dan niet vandoor, maar waar ik ook ben, of hij er nou eerder is geweest, hij weet waar zijn huis is, en merk ook altijd dat hij dan net wat vlotter is.

Ik denk dat het voor ieder paard wel geld dat hij op zijn terugweg net wat pittiger is, de kunst is echter dat jij er controle over hebt. Ben het dan ook eens dat een scherper bitje niet echt de oplossing is, maar oefenen oefenen oefenen. Neem je paard eens mee naar een zandpad waar je de ruimte hebt om te galopperen, en ga daar overgangen maken. Galop - draf -galop - draf, is hij heel heet dan stapjes ertussen pakken. Dan heeft je paard wel het gevoel van het buiten zijn, maar heb je niet het risico dat hij voor een auto galoppeert.

xJellybeex12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 20:46

MarliesV schreef:
Ik schrik van de vele reacties over scherpere bitten er in en dat soort dingen. Dat is pure symptoombestrijding en wordt het probleem alleen maar erger op den duur.

TS, je schrijft dat hij in galop ook de heenweg niet te stoppen is maar uiteindelijk wel stop. Kort maar krachtig gezegd: je hebt dus geen rem op je paard buiten in de galop?

Dan dus niet galopperen, ook niet de heenweg. Vlot stappen of draven is geen probleem maar je moet ten alle tijde weer een versnelling terug kunnen op jou commando. Gaat het van draf naar stap wel als je het vraagt?

Naast het voorlopig niet galopperen buiten lijkt het me meer dan verstandig dat je in de bak bezig gaat met een goede rem in de galop. Betekend niet dat hij gelijk van galop naar stilstand moet maar wel de overgang terug moet er strak in zitten. Noodstop (one rein stop) er op zetten is altijd een goed plan maar is geen vervanging van je overgang terug. Dat is letterlijk een NOODstop voor als ze echt aan de haal gaan.

Ja precies, hij heeft zoiets van nou snel dit rondje maken zodat ik snel naar huis kan, hij is erg dribbelig.
Voor zijn 18 jaartjes ''jong'' Draf naar stap gaat opzig goed. De one rain stop. waar kan ik die vinden? en in de bak gaat hij liever draven als galop. dat kan ik er niet mee vergelijken. :p hihi.

FabiDjester

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:41

tip: Zoek in de bak unit hoe je hem in gallop het beste kan stoppen mijn tinker heft dat ook eens gedaan ik yield hem in maar dat hielp Niet mijn paard reagent op hooooooo dat weeks het beste bij hem en voor all kalm blij een en goed achterover zitten
er zijn Jensen die zeggen dat je hem op Kline voltes Moët sturen geode theorie maar meestalhept het Niet het is ook nog gevaarlijk ALS je in volle rengalop zit en je maakt een bocht Vlieg je er zo af. ALS je voelt dat hij op hol wil slaan Moët je hem alvast inhouden /3 /3

dorien1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:05

Dit ken ik, ook even bijblijven :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:58

Geen scherper bit kopen, daar maak je het echt niet beter op. Als een paard echt gaat, dan gaat ie wel, welk bit er ook in hangt. En dan krijg je hem straks nooit meer op een trensje terug..
Niet zomaar meer aangalloperen, en anders op de heenweg alleen af en toe hele kleine en netjes verzamelde stukjes meenemen. Dus gewoon even 10 meter galloperen, terugnemen en belonen. Niet laten gaan, zorg dat het tempo echt van jou is en blijft! Als dit goed gaat op de heenweg en in de bak dan kan je het na een poosje weer op de terugweg proberen, en dan dus weer opbouwen met kleine stukjes. Veel overgangen stap-draf rijden tot die tijd zodat ie allert blijft op je hulpen. Er kan natuurlijk veel tijd in gaan zitten, maar je krijgt er echt wat voor terug! Je paard moet gewoon weten dat terug ook echt terug is, dan kun je ook je paard lekker laten gaan met een teugeltje los. Dat kan niet als je paard er misbruik van maakt..

Dus ga geen scherper bit kopen, maar gallopeer gewoon nog niet aan als jullie er nog niet klaar voor zijn :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:07

Dan helemaal niet in galop, maar gewoon (voor mijn part overijld) draven (is veel vermoeiender voor een paard dan galop). Ik ken ook wel de tactiek van "laat maar eens even flink door galopperen als-ie dat zo nodig moet, dat lijkt me echter in dit geval meer iets van" hem zijn zin geven")

Een ander/scherper bit zal niet helpen, het paard zal er alleen tegenin gaan rennen.

Je kunt ook buiten "dressuren", zoals zodra het kan volte, achtjes rijden etc.
Het paard is duidelijk niet op de (jouw!) hulpen, geeft niet, ik ken het maar al te goed maar om er dan mee buiten te gaan rijden vind ik link.

Doe je het weer, neem iemand mee, of laat je instructeur (lesgever) het paard eens buiten rijden, en jij op een ander paard (of op de fiets) er naast, dan zie je hoe dat gaat/hoe dat moet.
Heb je weer een ander beeld.

Succes er mee!

Binne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 22:47

Det mijn verzorg pony ook altijd. :+ :o

Daantje126

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:12

een open weiland in sturen, dan word hij vanzelf wel moe en stopt hij :)