Hoe moet ik hiermee omgaan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:18

Misschien ben ik gek, hoor, maar zou je als beginner op een manege niet gewoon begeleiding moeten krijgen bij het verzorgen en opzadelen van je paard? Het is tenslotte ook in het belang van de manege dat er netjes met de paarden wordt omgegaan en dat er op een eenduidige en consequente manier wordt gehandeld.
Een manege waar je zo slecht wordt ondersteunt in dit stukje verzorging en waar het "normaal" is dat de paarden happen geeft mij niet het gevoel dat je er nou echt veel nuttigs gaat leren. Om heel eerlijk te zijn zou ik TS adviseren om eens rond te kijken voor een aardiger manege waar je wel goede begeleiding krijgt en waar de paarden tevredener zijn. Dan is de kans ook groter op fatsoenlijke rij-instructie.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 16:59

Gezien je geen les kan nemen geef je ik je een algemene uitleg van aanpak bij paarden:
Je hebt prooidier- (weggaan van) en roofdiergedrag (er op af gaan).
Een paard wat bijt, vertoont op dat moment roofdiergedrag, ook al is het misschien vanuit angst.
Het paard wat zijn hoofd omhoog doet, vertoont prooidiergedrag.

Bij prooidiergedrag gebruik je de methode approach and retreat (erop afgaan en weer terugtrekken). Uitleg aan de hand van het hoofdstelprobleem:
Het paard heeft geleerd dat als hij z'n hoofd omhoog doet, het hoofdstel weggaat (want je komt er toch niet bij). Dit draai je dus om.
Je houdt het hoofdstel omhoog (zonder de intentie om hem om te doen), net zolang tot het paard iets zakt met het hoofd (let op kleine signalen, een cm is meer dan voldoende!). Op dat moment ontspan je je armen waardoor het hoofdstel dus weer omlaag gaat. Timing is belangrijk. Dit herhaal je net zolang totdat het paard het hoofd niet meer omhoog gooit bij het zien van het hoofdstel.
Dan doe je pas een keer de teugels over het hoofd, gebruik de rest van het hoofdstel om de nek mee te kriebelen. Pas als het paard er ontspannen bij staat doe je het hoofdstel om. Ook niet meteen vast maken en meenemen, even omdoen, kriebelen, riempje vast, kriebelen etc.
Het hoofdstel moet voor ontspanning en affectie gaan staan ipv een eng voorwerp.

Als je hier de tijd voor uittrekt en dit consequent

Bij roofdiergedrag corrigeer je kort. Hierbij gaat het er vooral om dat je kalm en niet onder de indruk bent. Een correctie van een ranglagere wordt namelijk niet getollereerd en kan voor meer probleemgedrag zorgen. Probeer hierbij een situatie te bedenken waarin jij kalm maar duidelijk 'nee' tegen iets of iemand zegt. Dit mag van alles zijn, iets wat gewoon in je dagelijks leven voorkomt. Houdt die situatie in gedachten als je de stal in loopt. Als het paard dan probeert te bijten blokkeer je met je elleboog (dus niet tikken, alleen je elleboog omhoog doen om af te weren) en denk daarbij 'nee'.

Onthoudt ook dat manegepaarden veel reden hebben om dit soort gedrag te vertonen, je begrijpt dat maar staat het niet toe en legt rustig uit wat je wel wilt. (Je mag er bij praten als dat voor jezelf ontspannend werkt)

maudbruinsma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 17:09

Hallo,

dat probleem met het hoofdstel is heel herkenbaar, en er zijn veel verschillende manieren om dit op te lossen. De eerste is geduld, steeds weer opnieuw proberen, en hem belonen, telkens als hij zich ontspant en zakt. De tweede zijn snoepjes, zie manier 1, maar beloon hem dan met een stukje wortel of iets anders. Het is niet vanzelfsprekend je paard te belonen met snoepjes, dit is puur als je paard je beloning van je stem of lichaamstaal niet op prijs stelt. manier drie is iets waar ik veel van heb geleerd, het verplaatsen van je paard telkens als er iets fout gaat, deze manier prikkeld je paard, en hij zal dr niet bij stilstaan, dat jij hem iets vraagt. Bij onze paarden, werkt de eerst manier t beste, heb geduld. T Komt vast goed.

groetjes !! :D