_black_rose_ schreef:Je zegt dat je ziet dat zijn vertrouwen gezakt is en dat hij bang begint te worden.
Waar zie je dat aan, wat doet hij of wat doet hij net niet?
Ik vraag dit omdat het kan zijn dat je gevoelens die jij hebt projecteert op je paard. Je zou bang kunnen zijn dat hij je minder vertrouwt door het straffen dus denk je dat ook in zijn gedrag te zien. (Hoeft niet zo te zijn, vandaar dat ik het vraag!)
verder werk ik graag in 3 "laagjes"
-waarschuwen: stemcommando "Nee" of "Los" of "Stop", gebaar/lichaamshouding
-corrigeren: actief houding corrigeren. dus bv. terugzetten of omzetten als het paard ongevraagd in je ruimte komt.
-straffen: tik, mep, schop etc.
Wanneer ik zie dat het paard zijn gewicht verplaatst of een voet naar voren wil zetten, leun ik heel licht naar voren, zeg ik "terug" en wijs ik naar het achterbeen (das mijn commando voor terug), gaat het paard terug, beloon ik! Wanneer het paard de voet toch naar voren zet ga ik corrigeren door nogmaals "terug" te zeggen en het paard op de borst te drukken om hem een stap terug te zetten. gaat het paard terug, beloon ik!
Reageert het paard hier niet op, of komt het paard na de correctie direct weer in mijn ruimte wordt ik strenger, ik verhef mijn stem zeg "terug" en geef een tik. Wanneer deze straf goed uitgevoerd wordt zal het paard terug gaan en beloon ik weer!
Het paard zal zo leren, dat "terug" betekend dat het fysiek een stap naar achter moet.
Met een gevoelig paard zul je inderdaad zien dat je alleen maar hoeft te kijken of alleen maar iets naar voren hoeft te leunen en je paard gaat naar achter.
Verder zal ik een happend paard duidelijk en streng straffen. Wat mij betreft is dit gewoon een onderdeel van het duidelijk krijgen van de relatie tussen jou en je paard en zorgt ook het corrigeren/straffen bij happen voor meer zekerheid bij je paard.
Die eerste 2 "laagjes" zijn goed, maar die 3e slaat nergens op.
Hoe kun je verwachten dat een paard respect heeft voor jou, als je hem
slaat of schopt?