Hoe ver gaan in persoonlijke ruimte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 02:07

misty16 schreef:
Soms als ik wijs naar zijn borst stapt hij uit zich zelf naar achter. Is dit een goed teken?

Eigenlijk heb je dus al een punt om op verder te bouwen. Ik stuur ze weg uit mijn ruimte, bied gelijk een nieuwe ruimte aan door mijn arm uit te steken naar opzij en "daar" te zeggen. Aangezien je hem kunt sturen blijkbaar met wijzen zou deze manier je weinig moeite moeten kosten :)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 02:13

Ik ben daar best streng in, paard loopt netjes mee en trekt mij absoluut niet mee of weg.
Hij wacht als ik dat zeg en stapt achteruit als ik dat zeg.

En natuuurlijk gaat daar soms weleens wat mis :+
Ik heb namelijk geen robot, en hij mag ook gewoon duidelijk maken wat hij wilt en wat niet. Daar is hij dan ook heel duidelijk in haha.
Als hij pijn heeft mag hij van mij een schop geven. Of kleine dingen als weg stappen van het zadel, opeens het bit niet in willen. Of als hij opeens niet meer naar me toe komt. Dat is heel fijn en duidelijk, dan klopt er iets niet. En je weet ook als hij dat allemaal wel doet, dat is omdat hij dat zelf wilt.

Maar met een paard zo groot als de mijne moet hij echt gewoon respect voor mijn space hebben.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 09:45

misty16 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik was in het begin heel onzeker. het is mijn eerste paard die ik (met hulp) ga opleren. Hij is ook groter dan mijn d-pony die ik al had. Hij is 1.70m. Hij is heel sociaal naar mensen toe omdat hij als veulen altijd veel aandacht kreeg van de eigenaar en niet in een kudden op een wei werd gestoken.
Hij weet echt nog NIKS daarom weet ik niet waar ik moest beginnen.
Het gaat nu al veel beter ik kom bij hem om te knuffelen, hoeven uit te kuisen... Ik laat hem ook naar mij komen.

Ik heb eigenlijk nog een vraagje over corrigeren bv: zoals powerReiner zegt: Het paard passen achteruit doen gaan als hij je voorbij loopt. Moet je hem dan belonen met iets lekkers als hij gecorrigeerd is? Of gaan ze het ook door hebben zonder iets lekker?

Hier dacht ik nog dat hij niet in een kudde heeft gelopen. :)
misty16 schreef:
Hoe bedoel je jammer dat hij niet in de kudde heeft gelopen?
Ik vindt dit juist positief want sommige mensen laten hun veulens op de weide waar ze bijna nooit bij gaan en als het er op aan komt om ze zadel mak te maken zijn ze nog wild. Hij heeft wel buiten gelopen met zijn moeder en later nog met 2 merries, maar ze werden op het einde van de dag op stal gezet en verzorgt.

Maar dit is een ander verhaal. ;)
In de kudde leren ze hoe het hoort, ze worden opgevoed door soortgenoten. Net zoals bij puppies en kittens, is dit voor veulens heel erg belangrijk. Ik neem aan dat je paard (ook door het 'in de hand zijn' bij die man) wel weet hoe het werkt. Misschien is het voor jou nog het gemakkelijkst om er even hulp bij te vragen, hoe je hem het best kan leiden.

onbarefeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:52

_black_rose_ schreef:
Je zegt dat je ziet dat zijn vertrouwen gezakt is en dat hij bang begint te worden.
Waar zie je dat aan, wat doet hij of wat doet hij net niet?
Ik vraag dit omdat het kan zijn dat je gevoelens die jij hebt projecteert op je paard. Je zou bang kunnen zijn dat hij je minder vertrouwt door het straffen dus denk je dat ook in zijn gedrag te zien. (Hoeft niet zo te zijn, vandaar dat ik het vraag!)

verder werk ik graag in 3 "laagjes"
-waarschuwen: stemcommando "Nee" of "Los" of "Stop", gebaar/lichaamshouding
-corrigeren: actief houding corrigeren. dus bv. terugzetten of omzetten als het paard ongevraagd in je ruimte komt.
-straffen: tik, mep, schop etc.

Wanneer ik zie dat het paard zijn gewicht verplaatst of een voet naar voren wil zetten, leun ik heel licht naar voren, zeg ik "terug" en wijs ik naar het achterbeen (das mijn commando voor terug), gaat het paard terug, beloon ik! Wanneer het paard de voet toch naar voren zet ga ik corrigeren door nogmaals "terug" te zeggen en het paard op de borst te drukken om hem een stap terug te zetten. gaat het paard terug, beloon ik!
Reageert het paard hier niet op, of komt het paard na de correctie direct weer in mijn ruimte wordt ik strenger, ik verhef mijn stem zeg "terug" en geef een tik. Wanneer deze straf goed uitgevoerd wordt zal het paard terug gaan en beloon ik weer!
Het paard zal zo leren, dat "terug" betekend dat het fysiek een stap naar achter moet.
Met een gevoelig paard zul je inderdaad zien dat je alleen maar hoeft te kijken of alleen maar iets naar voren hoeft te leunen en je paard gaat naar achter.

Verder zal ik een happend paard duidelijk en streng straffen. Wat mij betreft is dit gewoon een onderdeel van het duidelijk krijgen van de relatie tussen jou en je paard en zorgt ook het corrigeren/straffen bij happen voor meer zekerheid bij je paard.

Die eerste 2 "laagjes" zijn goed, maar die 3e slaat nergens op.
Hoe kun je verwachten dat een paard respect heeft voor jou, als je hem
slaat of schopt?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:55

Omdat het dan duidelijk is wat je van hem verwacht?

Paarden hebben niks aan slap gedoe, dan hebben ze geen zekerheid.

Je gaat niet gelijk slaan, pas als er niet gereageerd wordt. Dat hoeft dus bijna nooit aangezien ze gewoon twee 'waarschuwingen' krijgen.

liljebo

Re: Hoe ver gaan in persoonlijke ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:58

Je kunt ook een paard gewoon rustig leren wat de bedoeling is. Een paard heeft van nature geen definitie van 'eigen ruimte' Het is dan ook belachelijk te verwachten dat het vanzelf weet dat het daar uit moet blijven. Temeer omdat het een abstract gegeven is.

Gewoon aanleren wat de bedoeling is (en iets aanleren middels straf is nou niet de meest effectieve manier van leren) is voldoende. Consequent zijn is uiteraard nodig om iets 'helder uit te leggen'
Neem eens de moeite om de link te lezen, die ik eerder hier in dit topic plaatste

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:00

hier zijn mijn 2 merries absoluut anders waardoor het dus ook een stukje karakter kan zijn.
mijn oudste merrie, is erg opzich zelf zal niet zomaar jou aanraken of tegen je aankomen staan of iets in die trant
mijn schimmel merrie is het liefst de hele dag bij je, naast je tegen je aan gezellig.
in het begin was dit ook vooral lomp, inmiddels is ze netjes opgevoed maar nog wel steeds een stuk ''kleffer'' als mijn andere merrie.
blijven straffen zoals ts zegt helpt bij zulke paarden niet, je zult je er bij neer moeten leggen dat het ene paard meer behoefte heeft aan lijfelijk contact dan de ander.
(dus als je na dat je verder gegaan ben met je grondwerk merkt dat je paard toch nog steeds graag dichtbij komt zonder lomp en onvoorzichtig te zijn kan het best een stukje eigen karakter zijn.)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:02

liljebo schreef:
Je kunt ook een paard gewoon rustig leren wat de bedoeling is. Een paard heeft van nature geen definitie van 'eigen ruimte' Het is dan ook belachelijk te verwachten dat het vanzelf weet dat het daar uit moet blijven. Temeer omdat het een abstract gegeven is.

Gewoon aanleren wat de bedoeling is (en iets aanleren middels straf is nou niet de meest effectieve manier van leren) is voldoende. Consequent zijn is uiteraard nodig om iets 'helder uit te leggen'
Neem eens de moeite om de link te lezen, die ik eerder hier in dit topic plaatste

Tegen wie heb je het met je link?

Wat bovenin staat ben ik het wel mee eens. (Alleen van nature geen definitie van eigen ruimte snap ik niet helemaal, in de kudde zijn ze daar toch erg duidelijk in naar elkaar)
Maar XeefjuhX brengt het alsof je paard geen respect voor je heeft als je een keer een tik uitdeelt. Terwijl dat naar mijn mening juist voor een hele fijne band kan zorgen, alles is duidelijk dus rust in het hoofd. Je paard gaat niet dood van een tikje wat ik zou geven, als je ziet wat voor een klappen ze in de wei uitdelen.
Het hoeft ook maar bar weinig, een tik uitdelen.. Kan het me niet eens herinneren.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:10

De eigen ruimte van een paard in een kudde is ook abstract en wordt bepaald door minimale signalen, waar mensen nu eenmaal niet evengoed in zijn als paarden onderling. De ruimte is ook wisselend per situatie en per paard. Welke ruimte, wanneer en e.d. de mens van het paard verlangt, kan het paard niet zomaar weten. Dat kan het hooguit leren op een manier waarop je ieder nieuw ding aanleert, middels geduld en 'uitleg', niet middels straf.

Tuurlijk delen paarden in een wei klappen uit, maar dat houdt geen verband met de reden waarom mensen denken dat ze gerechtigd zijn klappen uit te delen.
Klappen uitdelen om een dier iets te leren, is gewoon niet de juiste manier

Laat ik duidelijk zijn... als je te maken hebt met een onopgevoed paard dat je ondersteboven dreigt te springen, zul je je op dat moment wel moeten verdedigen en dan is ieder middel geschikt. Maar alleen als je daarna tijd en moeite steekt in het aanleren van de vaardigheid die je wilt dat het kent, op rustige manier, stap voor stap. Niet door er vanuit te gaan dat hij het zelf wel begrijpt.

De link is m.i. een goede toevoeging aan de hele discussie hier en als je deze leest, begrijp je wel wat ik bedoel

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:16

Dat paarden in de kudde klappen uitdelen betekend niet dat wij ook lekker mogen meppen.

Dat betekend wel dat ze niet doodgaan van een goed getimede tik, dat ze dan gelijk bang voor ons zijn of geen respect meer hebben, alleen angst, ofzo.

En natuurlijk is er eerst uitleg... Hoe kan je paard anders weten dat hij is doet wat niet de bedoeling is?
Dat zegt Black Rose toch ook?

Ik zal eens kijken naar de link.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 14:36

Black rose begint met waarschuwen en vervolgens al snel reprimandes. Ik geloof meer in uitleg in kleine stappen. Iets aanleren doe je m.i. niet middels waarschuwingen en tikken, maar door gewoon gewenst gedrag te belonen.

Maar goed... heb mijn mening gezegd. Mijn visie is dezelfde als die in de link. Ga nu naar de paarden,. :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:56

Citaat:
Die eerste 2 "laagjes" zijn goed, maar die 3e slaat nergens op.
Hoe kun je verwachten dat een paard respect heeft voor jou, als je hem
slaat of schopt?

Vind het jammer dat je mijn MENING afdoet als "slaat nergens op" maar dat even terzijde.

Met straffen/een klap leer je een paard inderdaad geen nieuw gedrag aan. Je leert wel ongewenst gedrag af.
En tja hoe wil je je paard anders laten weten dat je het er niet mee eens bent als hij niet reageert op uitleg/waarschuwen of fysiek corrigeren?
Ik geef het paard in elke situatie 2 kansen om te reageren. Daarna pas volgt de reprimande.
Doet hij 1 minuut later het zelfde begin ik weer bij de waarschuwing en het commando terug etc.
En die straf kan natuurlijk ook wat anders zijn dan een mep (heb ik niet duidelijk genoeg in de eerste post gezet)
als je een gevoelig paard hebt kun je evengoed eens met je voet op de grond stampen, maakt niet uit wat je doet, als het maar past bij de overtreding van het paard en de gevoeligheid van het paard.

Bovendien doe ik ook aan "uitleg" hoor:) op het moment dat het paard netjes terug gaat, volgt er direct een beloning.
met andere woorden, het paard leert zowel wat gewenst, als ongewenst gedrag is.

JoycexEnyaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:02

Ik vind ook mijn paard is zeer dominant die zal ik wat verder van me af houden dan van me andere niet dominante pony.

Het gedrag van je paard heeft er zeer veel mee te maken

Clown_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 11:12

Ben het met Black_Rose eens.Maar misschien kun je iemand anders vragen die er verstand van heeft om te kijken wat er precies mis gaat??

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:49

GamblersCup schreef:
PowerReiner schreef:
Ik vind straf zo'n lelijk woord, hou meer van correctie, maar dat is even off-topic.

Dat zeggen veel mensen die hun paard veel straffen, maar ondertussen geef je het beest gewoon nog steeds domweg op z'n flikker, hoe je het ook noemt.

In mijn eerdere reactie geef ik aan dat ik hem achteruit zet. Dat noem ik correctie.
Op zijn flikker geven zie ik als meppen met halstertouw, zweep hardhandig gebruiken oid.

Misschien zien wij de dingen anders.

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:35

Het heeft ff geduurd maar ik heb mijn paard nu waar ik hem hebben wil. Mijn bijrijder is/was er niet zo consequent in en ik had steeds het gevoel dat ik weer opnieuw moest beginnen, maar nu gaat het goed.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:24

je kunt je paard best corrigeren maar je moet weten waar de grens ligt. je geeft aan dat je hem af en toe een tik geeft, maar heb je ook geprobeerd die tik te linken aan een stem hulp. ik heb ook net een nieuwe pony gekocht en hij is ook nog jong en zo van het land geplukt alleen die pikt alles echt enorm snel op.
ik praat dat beest de hele dag de oren van zijn hoofd af zodat hij ook op mijn stem reageert, hij gaat ook 2x per dag mee naar buiten over straat en hij doet nog wel eens gek maar hij heeft inmiddels wel geleerd dat ho ook ho betekend en eh! stout is.
ik heb hem wel eens een tik gegeven met de lijn omdat hij echt omhoog kwam en ik dat gelijk de kop in wilde drukken en duidelijk maken dat dat echt niet mag.

een tik is voor mij toch wel de heftige straf als hij echt iets doet wat niet door de beugel kan, bijten vind ik echt een no go maar misschien is het bij hem omdat hij aan het wisselen is?of het is nog dominant/speels gedrag door het lopen in de kudde. ik raad je wel aan om hem je stem hulpen aan te leren zodat voor hem duidelijk word wanneer hij echt te ver gaat. zo voorkom je ook een paard dat het al op zn heupen krijgt als iemand zn hand omhoog doet of met een zweepje aan komt

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:30

ik vind ook dat je je paard best een tik kan geven, alleen nooit en te nimmer op het hoofd. als ze met zn alle staan krijgen ze ook een dreun als ze echt over de grens gaan.
MAAR ik vind wel dat je ook goed naar dit paarden gedrag moet kijken, zelf geven ze ook waarschuwingen af voordat er een op zn plaats gezet word.
zelf gebruik ik geen zweep of wat dan ook voor correctie alleen mn touw wat ik op het moment van correctie vast heb, mocht hij dan echt te ver gaan en niet luisteren naar mijn stem dan krijgt hij een tik tegen de borst met het touw om hem even tot de orde te roepen en hem uit zijn waas te trekken

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:38

Je kunt een negatief commando koppelen waardoor je over het algemeen niet meer hoeft te slaan/tikken/schoppen. Net zoals die clicker staat voor een beloning kun je ook een signaal aanleren dat voor een straf staat.

T is eigenlijk vrij makkelijk:
Elke keer VOORDAT of TIJDENS je straf, maak je een geluid/signaal (voor mij: vingers knippen). Op die manier leert het paard dat het signaal gevolgd wordt door iets dat niet leuk is. Voor je t weet hoef je, wanneer je waarschuwing of correctie niet werkt, alleen nog maar in mijn vingers te knippen. Je hoeft je paard niet fysiek te straffen maar de reactie van het paard blijft bestaan.

Wees je ervan bewust dat dit een krachtig middel is. Ik vind het voor het paard niet eerlijk het signaal (vingers knippen) al te gebruiken als waarschuwing of correctie aangezien het paard in zijn hoofd in feite gestraft wordt. Doe je het te vaak of onterecht zal het paard je door hebben en er niet meer op reageren. dus timing is echt heel belangrijk!

*je hoeft dus niet, zoals met clickeren vaak gedaan wordt, het signaal apart aan te leren zonder dat het paard iets heeft gedaan om te verdienen (niet onnodig straffen om het signaal aan te leren)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:59

Slaan en schoppen lijkt mij totaal overbodig om een paard uit je ruimte te krijgen. De bedoeling is ook dat het paard in eerste instantie niet in je ruimte komt :) Hoef je je paard er ook niet uit te sturen. Een optie is om:

Stel dat er een luchtbel om je heen zit en je paard hier niet in mag komen. Strek je armen opzij en beweeg ze rustig om je heen. Wanneer je paard dan jouw ruimte in komt krijgt hij een tikje tegen zijn neus. Staat het paard al in je ruimte stap achteruit laten doen. Maar niet zelf je lopen!

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:51

Hallo Misty,

ten eerste wil ik zeggen dat ik het heel dapper vind dat je dit probleem hier bespreekt.
Dat zeg ik omdat veel mensen twijfelen over hun persoonlijke ruimte.
Het lijkt er op dat jouw paard je daar iets over wil zeggen.
Ik kan me voorstellen dat het een probleem kan zijn, omdat er veel te overdenken is. Wil je paard aleen spelen? Of test hij je ook uit?

Daarom vind ik deaanpak van Happie erg goed: daarmee stop je met denken en onderneem je actie.
Succes!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:57

Mijn paard mag alles maar word gecorrigeerd zodra die lastig word en zijn gedachtes 'omslaan', 'Wat is dat' mag best, maar een 'Ik moet dat hebben' niet.

Paard mag niet tegen mij aanlopen, paard mag mij niet wegduwen, mag niet gaan schrapen als ik in de buurt sta, mag niet trekken aan het touw voor eten of een item.

Mag best met zijn neus langs mij schuren, ruiken in welke zak ik de snoepjes heb, 'granken' op een afstand en kijken naar andere dingen, maar blijft wel netjes staan, meer dan zijn hals en hoofd zal dan ook niet bewegen, klaar, ik heb hem daar neer gezet.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 19:59

Dat zijn een hoop regels. Hoe snapt je paard dat nog dan? Dit mag niet maar dat mag wel? En hoe zeg je dat het niet mag? Ik heb 1 regel je mag niet in mijn cirkel tenzij ik je uitnodig.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:04

Die regels van mij bedoel je? Waarom? Mijn paard weet ook dat die aan me mag zitten en in mijn buurt mag staan als die zich niet veilig voelt of gekriebeld wilt worden, weet ook dat die gewoon moet blijven staan op de poetsplaats of aan de hand, tot ik doorloop of zeg dat ze een stap opzij moet doen.

Paard beweegt trouwens ook niet als we op de 2.5 meter brede poetsplek staan, loopt enkel automatisch wat stappen opzij als ik achterlangs naar de andere kant ga (paard staat altijd met zijn kont meer naar de kant waar ik niet sta).
Paard weet ook dat die zijn kont niet naar mij toe moet zetten etc, paard is niet dom :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:09

Blijkt dat je dan een slim paard hebt inderdaad :D