Friese merrie raakt in paniek zodra ze de weg op gaat.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letsmini

Re: Friese merrie raakt in paniek zodra ze de weg op gaat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 12:18

Ik blijf toch gewoon lekker volhouden. Gisteravond even een rondje aan de hand gelopen, en dat ging ook verbazingwekkend goed. Nu opletten dat ik niet te overmoedig ga worden, en dat ik te snel voor haar ga. Ik wil het ook niet verpesten !! Maar ik moet zeggen dat mijn hart wel steeds meer een sprongetje maakt, als ik haar zo vooruit zie gaan.. JIPPIE..

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 12:21

Weet je iets van de geschiedenis van dit paard? Het kan zijn dat ze in het verleden een ongeluk mee heeft gemaakt. Dan zou ik wel heel alert blijven. Trauma's laten zich niet zomaar wegtrainen. Succes.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-13 13:42

Nou ja, ik ben eigenlijk direct gevallen voor haar lieve karakter in de stal ( valkuil nr 1 ) Heb haar wel gereden in de bak, en daar was ze wel wat heet. Heb haar niet buiten gereden ( valkuil nr 2 ). Het viel me wel op, dat ze buiten de bak aan de hand behoorlijk kijkerig en heet was. Maarja ik hou wel van een paard met een uitdaging.

Nu heb ik aan aantal weken geleden, via haar paspoort de oude eigenaar opgespoord. En hij geeft aan dat hij haar een jaar geleden heeft verkocht. En dat ze bij hem altijd op de weg heeft gereden, zelfs tweespan. Ook met kerstmarkten en andere verschillende drukke evenementen. Hij gaf ook aan dat hij in een jaar tijd gebeld, is door verschillende handelaren over het verleden van haar. Ze blijkt toch in een jaar tijd veel verhandeld te zijn. En ik heb ook het vermoeden dat er in dat jaar veel met haar gebeurt is. De vorige eigenaar gaf wel aan, dat ze bij hem ook schrikkerig was voor groot materieel. Dus dat is niks nieuws, maar het paniekerig wat ze bij mij doet, heeft ze bij hem nog nooit vertoond.

Hoop echt niet dat ik ze een trauma of een ongeluk heeft gehad, want dat ga ik er denk ik niet uitkrijgen.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 09:44

Hierbij even een update !! Wieke gaat echt met sprongen voorruit. Vooral nu het in de avond wat langer licht is, proberen we echt vaak een rondje te maken. Ze is niet meer zo paniekerig, en straalt ook plezier en rust uit. Nu gaat iedere keer mijn man mee, op de fiets, of samen met mijn oude pony.

Nu doet het tweede probleem zich voort, gisteren heb ik geprobeerd alleen de weg op te gaan. Nou dat ging dus niet, ze wil de stal gewoon niet uit het oog verliezen. Grrr, denk je van het ene probleem af te wezen, dient het volgende probleem zich aan. Leuk zo'n paard met een eigen wil !!! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:07

Gewoon proberen een paar meter de kant op de taan die jij wilt en dan weer omdraaien. Steeds kleine stukjes weg.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:34

Nou, ze wil nog geen meter voorruit. Ze blijft echt stil staan, een stalgenootje heeft gisteren geprobeerd haar mee te krijgen. Maar ze verzet echt geen stap.

Ik wil haar ook geen pijn doen, met zweep en sporen. Dat maakt het naar mij idee alleen maar erger !! Gisteren wel met de zweep geprobeerd, maar dan gaat ze echt de lucht in.

Ik ga vanavond maar even een rondje met haar aan de hand lopen. En dan probeer ik morgenavond, weer in het zadel de weg op te gaan.

Mijn man die baalt er helemaal van, die heeft echt zoiets van verkopen maar. Maar dat kan ik echt niet !!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:37

Mijn Fries is 9 jaar. Ga al jaren met hem naar buiten, maar voor groot verkeer blijft hij bang. Hier rijdt in de zomer veel groot landbouwverkeer en af en toe een vrachtwagen. Dan gaat ie aan de kletter. Dat blijft zo. Verder is het een braaf paard buiten.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 10:43

Groot verkeer gaat al een stuk beter ! ! Natuurlijk bouwt ze nog erg veel spanning op, als er groot verkeer aankomt. Gelukkig ben ik zelf ook niet meer bang, en weet ik dat ik haar kan houden als ze gaat. Ik heb het idee, dat dat ook echt een groot verschil maakt.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:50

eilleen333 schreef:
Je kan haar het best aan het enge verkeer laten wennen. Dus eerst steeds dichter naar een stilstaande trekker (motor uit!) toelopen. Dan naar een trekker toelopebn met de motor aan. Achter een rijdende trekker aanlopen etc. En het zo steeds verder uitbreiden tot je toe bent aan trekkers etc tegenkomen op de weg.
Zo heb ik het gedaan met de trein (en dan scheelt het dat er bij ons dus met enige regelmaat een trein op de overgang moet wachten, kon ik mijn paardje mooi laten kijken terwijl de trein stil stond. Inmiddels kan alles ons passeren, en mevrouw kijkt niet op of om. Tijdje terug kwam er een trekker met aanhanger achterop. De aanhanger schampte mijn bovenbeen, maar Mone reageerde (gelukkig!!!) niet eens.

Ben jij achter een trein aan gelopen :P wat een conditie _/-\o_ resepct hoor

Ik heb mijn meisje weten te kalmeren met haar favo eten. Ik had georganiseerd dat de stal eigenaar met de trekker langs zou rijden zodra ze begon met eten..(eten is haar ding zeg maar *\%/* ) ze heeft opgekeken ja en ze heeft stijf op haar benen gestaan.. maar ja dat eten :~ daar loop je toch niet van weg!!!!

Sterkte!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:12

Wat nog wel eens wil helpen als je alleen op pad gaat is het eerste stuk aan de hand lopen tot je een eindje weg bent van stal. dan opstappen, klein stukje doorrijden en weer terug naar stal en dit uitbouwen. Het is meestal onzekerheid om bij de andere paarden weg te gaan en geen dwarsigheid.

Als mijn paarden iets eng vinden en niet verder willen dan stap ik ook gewoon af, loop een stuk aan de hand tot de kalmte er weer is en stap dan weer op.
Ik geloof ook niet in dat je paard dan gewonnen zou hebben, maar dat ik mijn onzeker paard steun om een angst te overwinnen.

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:57

Lastig probleem, gelukkig lees ik dat het al wel stukken beter gaat! Ik heb een soortgelijk probleem met mijn jonge haflinger, alleen die is al bang van auto's, wil nog even niet nadenken wat er gebeurd als we een trekker tegenkomen :P Ik ben eerst een hele tijd gestopt met proberen buiten te wandelen, om samen meer vertrouwen op te bouwen :) Ik wil binnenkort wel weer gaan beginnen met oefenen, eerst naar de rand van het erf, en dan weer terug :) en het dan zo heeeel langzaam uitbouwen :) Ik wil ook zo graag met hem aan de wandel namelijk :D

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:21

Voorlopig samen met een ander paard naar buiten gaan.
Kijken of ze voorop wil lopen en dan steeds een stukje wegrijden.
doet ze dat goed dan ga je eerst naast haar op de weg lopen.
dan een stukje van stal er pas op.
Dit uitbreiden.
Ik heb er een van 23 en die heeft nooit alleen de weg op gewild nu nog steeds niet.
Hij durft als er een ander paard bij is niet eens voorop te lopen.
Ik hoop dat het jou uiteindelijk wel gaat lukken.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:51

Bedankt voor de goede support !!! We gaan er mee aan de gang !! Ik hou jullie op de hoogte !!

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-13 09:06

Afgelopen maandagavond met haar aan de hand het rondje gelopen wat ze de vorige keer niet wou. Bij het verlaten van de stal, wel wat lichte aarzeling. Maar al snel had ze het vertrouwen dat het goed was.

Gisteren maar de stoute schoenen aangetrokken, dat rondje geprobeerd in het zadel. Het ging eigenlijk heel goed, we hebben niet het hele rondje kunnen maken. Want dat was volgens Wieke echt " te eng ". Ze heeft zelf twee keer een flinke noodstop gemaakt. We gleden gewoon door over het asfalt. Dat moet ze niet te vaak doen, want daar krijg ik toch wel een beetje hartkloppingen van.

Maar als ze iedere keer een stukje verder gaat, dan hoop ik binnenkort gewoon het rondje met haar rustig te kunnen rijden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:17

Goedzo!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 09:36

irmsel schreef:
eilleen333 schreef:
Je kan haar het best aan het enge verkeer laten wennen. Dus eerst steeds dichter naar een stilstaande trekker (motor uit!) toelopen. Dan naar een trekker toelopebn met de motor aan. Achter een rijdende trekker aanlopen etc. En het zo steeds verder uitbreiden tot je toe bent aan trekkers etc tegenkomen op de weg.
Zo heb ik het gedaan met de trein (en dan scheelt het dat er bij ons dus met enige regelmaat een trein op de overgang moet wachten, kon ik mijn paardje mooi laten kijken terwijl de trein stil stond. Inmiddels kan alles ons passeren, en mevrouw kijkt niet op of om. Tijdje terug kwam er een trekker met aanhanger achterop. De aanhanger schampte mijn bovenbeen, maar Mone reageerde (gelukkig!!!) niet eens.

Ben jij achter een trein aan gelopen :P wat een conditie _/-\o_ resepct hoor

Ik heb mijn meisje weten te kalmeren met haar favo eten. Ik had georganiseerd dat de stal eigenaar met de trekker langs zou rijden zodra ze begon met eten..(eten is haar ding zeg maar *\%/* ) ze heeft opgekeken ja en ze heeft stijf op haar benen gestaan.. maar ja dat eten :~ daar loop je toch niet van weg!!!!

Sterkte!

Wij zitten bij een kruispunt voor treinen waar de ene trein vaak moet wachten op een andere trein. Vlak langs dat spoor loopt een schelpenpad met een brede berm. Dus wij kunnen de treinen inderdaad achtervolgen wanneer de optrekken nadat ze stilgestaan hebben(waarbij we van het spoor gescheiden zijn door een stevig metalen hek van 2 meter hoog. Als het wel misgaat op dat pad en ze rennen naar huis, hoeven ze alleen over de oprit van het erf. Een vrij veilige manier om te oefenen dus.
Helaas heeft niet iedereen die mogelijkheid.

irmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 11:19

Is idd een perfecte oefening!! maar toch achter een trein aanlopen... wat zal jij en/of je paard een condite hebben :+

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 09:47

Letsmini schreef:
Goedemorgen,

Ik ben sinds een aantal weken nieuw hier op Bokt.nl. Mijn naam is Linda, ik woon in Harderwijk. En heb al 19 jaar mijn Welsh pony Maggy, en nu sinds een kleine drie maanden mijn grote droom. Een Friese merrie, haar naam is Wieke. En het is een onwijs lief, en leergierig paard. Alleen ik zit met één probleem, zodra ik met haar op straat wil rijden of lopen. Krijgt ze een soort van paniekaanval, en zodra er een groot voertuig ( tractor / vrachtwagen ) aankomt, dan wordt het echt gevaarlijk. Ik heb het al een aantal keren geprobeerd, met mijn brave pony erbij. Maar zodra er wat groots en luidruchtig aankomt, dan krijgt ze gewoon een zwarte waas voor haar ogen.

Heeft iemand tips ??? Zit een beetje met de handen in het haar, wij zitten er zelf aan te denken om er iemand bij te laten komen. Maar daar lees ik ook weer verschillende berichten over.

Excuses als ik het bericht verkeerd plaats, of als ik niet goed heb gezocht. Moet nog even de weg vinden op Bokt.nl.

Alvast bedankt voor de reactie, hoop dat ik binnenkort onbezorgt een buitenrit kan maken.

Groetjes,

Linda

Dit probleem heb ik dus ook met mijn pony zal denk ik aan de leeftijd liggen ( ook 7 jaar) :+
Ik zit nu dus ook met mijn handen in het haar van HELP.
Mijn pony gaat met haar hoofd gooien en gaat op de rem, naar achteren en neigt omhoog .( gelukkig heeft ze dit tot nu toe niet gedaan)ondertussen blijft ze het haar hoofd schudden.
Ik ben een schijterd op dit gebied en ben nu hellemaal terug naar het begin gegaan wandelen tot einde van de stalstraat en daar stil gaan staan auto's kijken.
Ze dit doet alleen bij auto's.
Mijn vermoeden is dat het aan het geluid van de straat ligt ( kinderkopjes).
Sucses ermee, ik ga je topic in de gaten houden voor evt bruikbare tips.

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 21:21

vanavond weer op pad geweest, wat een drama!!! Eerst wou ze echt niet weg van stal. Daarna afgezadeld en, aan de hand dat rondje gelopen. Dat ging natuurlijk weer goed.Daarna heeft mijn man aangedrongen, dat ik er toch echt weer op moet . Ondertussen rolde de dikke tranen over mijn wangen, was gewoon hopeloos en zag het echt niet meer zitten. Toch er weer opgestapt, en wat gebeurt er ze loopt zo van stal weg. Totdat we een erg grote trekker tegen kwamen!! Ik bouw spanning op, en wieke bouwt spanning op. De bom is ontploft, ze werkt compleet gek!! Ben er gelukkig op blijven zitten. Ze is zelfs op haar eigen staart gaan staan, twee hele grote plukken eruit. Daarna wel gespannen de weg naar stal vervolgt!! Ze kwam pas weer tot rust, toen ze bij stal was. Ik ben zo bang dat ik het verpest! Ik wil zo graag !!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:55

waarom zoek je nu professionele hulp dan?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 05:59

Zoals ik al eerder heb gepost
Neem eerst een steunpaard mee.
En dat langzaam afbouwen als ze meer vertrouwen krijgt dat het allemaal niet erg is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 06:22

Je wil te graag, je pushed te veel.

Laat het gewoon eens los en doe een stapje terug.
Of kan je alleen maar buiten rijden

Die van mij is bijna aangereden door een vrachtauto en is panisch voor groot verkeer
dus ik heb het heel lang gelaten.

Nu gaan we weer naar buiten over de weg maar alleen als er geen groot verkeer is zoals op zondagochtend

Letsmini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-13 07:36

Volgende week komt er iemand bij kijken!! Ik blijf voorlopig maar even in de bak!! Ik wil het denk ik te graag. Heb er gisteravond de hele avond mee in mijn maag gezeten. Ik ga vandaag lekker in de bak rijden.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 09:09

Ga gewoon een stukje lopen pak een zijstraatje waar weinig auto's in en uitkomen aan de hoofdstraat en ga lekker theeleuten, die van mij pakt dat erg goed op.
Ik wil pas een stapje verder gaan als ze totaal 0,0 reactie meer geeft.
Ik wil het liefst nu ook opstappen en lekker gaan genieten buiten, maar kan mij zelf een stomp tegen me kop verkopen als ik stappen terug ga van waar ik nu ben met haar ondanks dit nog niet verder is dan de stalstraat.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 10:19

Ik heb gelukkig met mijn paardje er weinig last van, maar ik heb haar wel groen gekocht.
Ik ben echt eerst 10 meter van stal gegaan en dat grazende vort. En toen steeds wat verder grazende vort. Toen eerst een stuk gelopen en pas na een X hoeveelheid meter laten grazen.
Nu fiets ik hele rondjes met dr en nu nog las ik een stop in om haar lekker te laten grazen. Ik beloon haar veel onderweg met een stuk wortel (wel elke keer iets minder), maar ik zorg er voor dat het voor haar ook een ontspannen en een leuk iets word.

Is grazende vort voor jou geen idee? Dat het ook echt leuk word voor haar. En zoals ik het lees, je vraagt te grote stappen van haar. Wandelen gaat nu net goed, geniet daar eerst eens samen van. Ga dan idd met een leerpard samen eens op pad (erop), dan eens met iemand die meeloop of meefietst en jij erop. Je wilt zo graag dat je mijn inziens teveel essentiele stappen overslaat...