Probleem met paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monica42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:51

Mss heeft ze te veel energie waarmee dat ze je gaat uitproberen,
Je hoeft niet bang te zijn :(:)
Dat komt wel goed! ! :j

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 22:53

Ninx schreef:
[VS] Nieuw voer van Pavo: Care4life, wie ook tester?

5 weken????!!!!!
Dat verklaard heeeeeel veeeeeel!
Een paard heeft alleen al zo'n 8 weken nodig om zijn 'horizon' in te prenten. Ofwel: de omgeving, andere paarden, en jou waarnemen en onthouden... Na 3 maanden zijn ze pas een beetje gewend aan een nieuwe routine.
Dikke kans dat jouw paard nog erg onzeker is, en gewoon terug wil naar de andere paarden wanneer je bezig bent in de bak.
Ze moet zekerheid ontlenen aan jou, maar je bent zelf ook bang... dus vind ze het geen goed idee om steun te zoeken bij jou.

Niet getreurd! Maar een stap terug!
Met mijn paarden ben ik 1001 dingen gaan voordat ik er echt mee ging rijden. Ze de kans te geven te wennen aan alle nieuwe indrukken, tot rust te komen. Verhuizen heeft een enorme impact op paarden.
Poetsen, wandelen, rustige kleine stapjes... dingen die goed gaan, waar jullie je beiden goed onder voelen.
En alles rustig opbouwen met je instructeur erbij.
Maar geef het vooral tijd...... :j :j :j Een paard = meer dan rijden, het is enorm belangrijk een band op te bouwen.... daarmee leg je de basis voor het rijden.

Ja, ik wil ook steeds niet rijden, maar m'n stalgenoten oid vinden dat ik erop moet en het eruit moet rijden.. ik weet gewoon even niet meer waar ik naar moet luisteren!

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:55

Alexandra_ schreef:
De reden dat ik een braaf paard wilde, is omdat ik hiervoor echt op elk paard ben gestapt wat je maar kan verzinnen, niks was me te gek.. tot ik een keer met een zware hersenschudding thuiskwam.
Ja, ik ben bang..

Kijk daar zit je probleem, in de les is je instructrice er , je kunt je volledige focus ( en vertrouwen) in je instructrice stoppen, ben je alleen ga je teveel op je paard letten (zeg maar )
Ga voor jezelf een stapje terug. Is er iemand op stal die jou kan helpen? Vraag of ze je bijvoorbeeld aan de longeerlijn willen nemen , misschien geeft dit je net even vertrouwen en kun je door dit stukje heen trainen.

Verder is je paardje nog maar kort bij je en ook hij zal moeten wennen, vaak als ze dan even op stal staan, gaan ze zich ook steeds meer thuis en beter voelen.

Verder zei je net , dan heb je haar gelongeerd en dan gaat ze in een hoekje staan alsof je haar mishandelt hebt , waarom neem je niet een keer les in bijvoorbeeld communicatie tussen mens en paard ,
Leer de taal van je paard en ga begrijpen wat en waarom ze iets doet, leer te communiceren met je lichaamstaal en je paard gaat jou nog beter begrijpen, je zult zien dat de band tussen jou en je paard nog beter word ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:00

Alexandra_ schreef:
Ja, ik wil ook steeds niet rijden, maar m'n stalgenoten oid vinden dat ik erop moet en het eruit moet rijden.. ik weet gewoon even niet meer waar ik naar moet luisteren!

Ten eerste is het jouw paard!
Ten tweede weten zij dan ook niet hoeveel impact zo'n verhuizing heeft op een paard, en dat paard en ruiter elkaar moeten LEREN vertrouwen.
Vertrouwen is iets dat er niet vanaf dag 1 is, daar bouw je samen aan...

Veel mensen zijn wat lomp: sla het eruit, geef hem een ram, hij probeert je uit, pak hem aan.
Helaas zijn die mensen een beetje dommig, want denken ze nu echt dat een paard 's avonds in zijn stal een plan van aanpak maakt om de baas eens even heerlijk te treiteren?
Wij begrijpen soms niet waarom een paard reageert zoals het doet (waarom is een paard in godsnaam bang voor een plastic zak bijvoorbeeld? filmpje Cassidy = leuk), het is voor ons niet 'logisch'.... Dat betekent echter niet dat het voor een paard niet bloedserieus eng is!!!
Wanneer mensen je onder druk zetten, en je het gevoel hebt dat je van alles moet.... dan wordt de spanning steeds groter.
Angst kun je alleen overwinnen in je eigen tempo met hulp van een fijne rustige instructrice die je helpt.
Ondertussen kun je veel leuke dingen naast je paard gaan doen en oefenen, de filmpjes van Cassidy zijn zeker bruikbaar....

Dit paard is jouw paard, en jij beslist in welke tempo jullie dingen doen. Zorg dat je paard wel lekker naar buiten kan, afleiding krijgt, en dat je lekker veel tijd met haar besteed.
Zoek hulp, en rij alleen als het goed voelt. Waarom haasten? Een paard koop je voor je leven, niet voor even!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:02

cocochanel schreef:
Verder zei je net , dan heb je haar gelongeerd en dan gaat ze in een hoekje staan alsof je haar mishandelt hebt , waarom neem je niet een keer les in bijvoorbeeld communicatie tussen mens en paard ,
Leer de taal van je paard en ga begrijpen wat en waarom ze iets doet, leer te communiceren met je lichaamstaal en je paard gaat jou nog beter begrijpen, je zult zien dat de band tussen jou en je paard nog beter word ;)

Goed idee! Ga lekker aan de slag, leer zoveel mogelijk, ga dingen lezen... filmpjes kijken, een cursus doen.
Zie het als een leuke uitdaging, en laat je niet opjagen door mensen die het allemaal beter weten.... jouw paard, jouw beslissingen.... rustig aan!

Alexandra_

Re: Probleem met paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-13 23:04

Dankjullie wel voor de tips, ik wil er zo graag met volle overtuiging mee bezig gaan, en als ik de filmpjes van Cassidy heb gekeken, heb ik misschien wel iets 'nieuws' om over na te denken.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 23:31

[/quote]Ja, ik wil ook steeds niet rijden, maar m'n stalgenoten oid vinden dat ik erop moet en het eruit moet rijden.. ik weet gewoon even niet meer waar ik naar moet luisteren![/quote]

Luister naar jezelf!
Geef het tijd. 5 weken is erg kort. Ook gezien de eerder gemaakte opmerkingen over hoe lang een paard moet wennen. Je geeft aan dat je bang bent. Neem de tijd om aan elkaar te wennen. Onrustige paarden worden onzeker van iemand die bang is en nog onzekerder van mensen die bang zijn en zich stoerder voordoen dan ze zijn. Dit heet incongurentie. Geef aan je paard rustig toe dat je bang bent en vertel waarom. Je paard zal je niet letterlijk verstaan, maar op het moment dat jij toe geeft dat je bang bent word je weer congruent. Je gevoelens komen dan overseen met wat je uitstraalt. Dan zal je paard jou als een beter leider en vriend zien, dan wanneer hij geen touw meer kan vastknopen aan je tegenstrijdige signalen.
Ga dingen doen met je paard die je wel leuk vind. Bestudeer zijn gedrag, ga er eens bij in de wei zitten. Ont'moet' je paard. De rest komt vanzelf!
Succes en geniet

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:25

Er staan bij jouw mensen op stal die ook grondwerk doen.
Ga eens met hun in de overleg. Ze willen je vast wel helpen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 09:32

Meeste is al gezegd geloof ik, nog een klein tipje; op internet is heel veel te vinden over grondwerken. (seven games van Parelli bijvoorbeeld)
Niet dat ik zo'n geweldig grote Parelli fan ben :) maar dan krijg je een idee om mee te werken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 03:42

Het probleem zit hem bij jezelf, niet bij je paard. Dit is vervelend om te horen, maar een stuk makkelijker om te verhelpen :j

Zoals je zelf al zei: je wilt helemaal niet rijden, maar doet het toch omdat een ander (stalgenoot) het zegt. Je vindt het zelf eng, wilt er uberhaupt niet eens op zitten. Ja een paard wat een beetje op de ruiter let die er op zit, die gaat vervelend gedrag vertonen.
In de les gaat het wel goed, omdat je meer aanwijzingen krijgt en daardoor dus meer doet ipv denkt. Hierdoor ben je duidelijker naar je paard en zit je er meer ontspannen op.

Ik zou het paard dus lekker in de wei zetten, veel gaan poetsen/knuffelen/wandelen (als dat wel goed gaat) en alle andere dingen waar jullie beiden plezier aan beleven. Daarnaast zou ik met instructrice aan de slag gaan, te beginnen op de grond.

Waar het bij jullie vooral om draait is ontspanning en positieve gedachten, want daar is waar het nu fout gaat. Als je dat terug hebt, zul je misschien niet zo netjes rijden als met de instructrice erbij, maar in ieder geval wel net zo prettig :)

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:49

Grondwerken zorgt voor wederzijds vertrouwen en respect, daarnaast leren jullie met elkaar communiceren, o.a. via lichaamstaal. Geef het de tijd om aan elkaar te wennen. Ik woon bij je in de buurt, mocht je hulp nodig hebben, ben ik beschikbaar. Je kunt meer info op mijn site hieronder vinden. Succes!

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 23:54

Dank jullie wel voor de reacties. Ondertussen is het rijden een stuk verbeterd.
Ik heb nu les en t gaat erg goed, ontspanning zit erin en de nageeflijkheid komt ook.
Ik ben blij !

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 00:25

Das fijn nieuws zeg!

Hopelijk mogen jullie nog lang van elkaar genieten :)