Wat is hun recht? Haflinger met eczeem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:38

Nicole schreef:
Je ziet idd ook de plekken van vorige jaar zomer (staart en manen)
Het is niet onze beslissing en makkelijk om te zeggen ja moet wennen maar ik heb genoeg paarden gezien hoe ze zijn en karakter is maar dit is echt het karakter en past totaal niet, nou dit is totaaaaal geen dier voor "een beginner" als ze nu al met angst naar dier moet zit dat niet goed en daar kunnen de mensen mee in stemmen..

Ik vind het nog wat vroeg voor zomer eczeem. Heeft ze geen luizen? Is het voer niet te rijk?

Over dat karakter. Toen ik mijn (destijds) 8 of 9 jarige ruin (ben tel kwijt, tijd gaat zo snel :o ) verhuisde naar de huidige stal, had ik hem al 6/7 jaar. Ik was al vaker van stal verhuisd, maar tijdens die laatste verhuizing was het echt dramatisch. Het heeft bijna een jaar geduurd voordat ik mijn "oude" paard weer een beetje terug had. Hij was volledig anders door die verhuizing. En zijn karakter is er echt niet door veranderd. Dus om dit binnen 7 dagen op "karakter" te gooien, vind ik wat snel.

Als dit geen paard voor een "beginner" is, hadden ze geen 3 bijna 4 jarige moeten kopen, die ook nog amper (niet) zadelmak is. Komt nu op mij over of alle "mankementen" uit de kast moeten worden getrokken om ervan af te komen.

Zoek iemand die je / hun kan helpen. Zorg dat dit dier een fijne basis krijgt ipv er een heen-en-weer-sleep-paard van te maken. Ontzettend sneu voor dat dier.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:42

Volgens mij sta je in je recht, maar ik snap niet waarom het diertje inderdaad niet gekeurd is (klinisch en röntgenologisch) en waarom je als beginner ervoor kiest om een jonge haf te kopen. Arm dier hij heeft al heel wat stress gehad als ik t zo mag lezen veel eigenaren al. Ieder paard heeft er een jaar voor nodig eer dat hij ergens gewent is. En als je ziet hoe vaak deze al van plek en eigenaar verandert is.. Is niet fijn voor hem. Ik zou hem zeker nog een keer goed ontwormen en je voeding eens na gaan kijken. ZE heeft als oorzaak eigenlijk bijna altijd je voeding (suikers!!). Haal ook een eczeem deken inderdaad. Daarnaast zou ik zeker ook de DA hem laten nakijken, wie weet wat er nog meer speelt. Luizen/schimmel kan inderdaad ook nog.
Denk dat een rechtzaak inderdaad veel meer gaat kosten. En dat ze zal moeten overwegen of ze dit paard een kans wilt geven bij zichzelf. Zo niet, dan is het eerlijker om een GOED tehuis voor dit dier te zoeken, waar er aandacht wordt besteed aan dit probleem.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:46

In mijn professionele optiek sta je juridisch gezien niet heel sterk: In dit geval heeft de koper niet voldaan aan de onderzoeksplicht, aangezien het overduidelijk was dat het paard geschuurd had. Om te voldoen aan de onderzoeksplicht moet de koper voordat het bedrag wordt betaald (dus voor de daadwerkelijke overdracht) voldoende onderzoek naar het paard doen. Dit geschied meestal door een aankoopkeuring te laten verrichten. Aan de andere kant heeft de verkoper ook een mededelingsplicht, dus alles rondom het dier moet worden verteld. Aangezien de vorige eigenaars het paard slechts een maand hadden, betwijfel ik of deze op de hoogte waren van het eczeem.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:30

Ik vind het heel vervelend voor de koper en vooral voor het paard. Maar ik vind dat de koper erg naïef te werk is gegaan, althans, zoals het verhaal hier getypt wordt. Echt zonde voor alle partijen.

Nicole schreef:
Binnen hoeveel tijd moet zo keuring gebeuren?

Zo'n keuring (aankoopkeuring) moet je zien als onderdeel van de onderzoeksplicht van de koper. Dit moet gebeuren vóór de daadwerkelijke aankoop/overdracht. Oftewel, uiterlijk een week geleden.

Nicole schreef:
Het is vrijwel duidelijk dat je ziet dat eczeem is..

Je ziet idd ook de plekken van vorige jaar zomer (staart en manen)

Als het zo duidelijk is dan kun je het natuurlijk geen verborgen gebrek meer noemen. Die vlieger gaat hier dus niet op en dit valt allemaal onder datgene wat de koper zelf (of de DA tijdens de keuring) had kunnen zien tijdens het uitvoeren van de onderzoeksplicht.

Nicole schreef:
Het is niet onze beslissing en makkelijk om te zeggen ja moet wennen maar ik heb genoeg paarden gezien hoe ze zijn en karakter is maar dit is echt het karakter en past totaal niet, nou dit is totaaaaal geen dier voor "een beginner" als ze nu al met angst naar dier moet zit dat niet goed en daar kunnen de mensen mee in stemmen..

Daar kan de verkoper niets aan doen en is geen grond om het dier terug te brengen. Als jullie dat nu al zien, dan had koper dat (met wat hulp) ook vóór de koop kunnen ontdekken tijdens het uitvoeren van de onderzoeksplicht. Dus even met het dier wandelen aan de hand, even poetsen of wat dan ook. Niet alleen langs de kant kijken hoe het dier losloopt in de bak.
Bovendien, zoals al eerder genoemd door iemand, een 3 jarige die nog niets kent is natuurlijk sowieso geen beginnerspaard. Dus ik hoop niet dat dat de opzet was.

no--a

Re: Wat is hun recht? Haflinger met eczeem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:36

Wanneer het paard niet is goedgekeurd dan vrees ik dat er niet veel meer te regelen is, juridisch gezien.

Dat het 'niet klikt' is wat dit betreft natuurlijk geen argument. Tenzij in het verkoopcontract vermeld is dat er sprake is van een proefperiode (maar dat lijkt me niet het geval).

Dat het paard exceem heeft is iets wat je kan vermoeden, maar dat betekend niet dat het ook zo is. Toen mijn paard werd gekeurd merkte de DA op dat ze waarschijnlijk zomereczeem heeft want ze had schuurplekken, mijn paard staat nu aan de bosrand en er is nooit meer een pluk manen/staart weggeschuurd;) Schuurplekken kunnen verschillende oorzaken hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:48

Het is veel te vroeg voor zomereczeem, ik denk dus niet dat dat het is en zo ook geen reden om dat als reden aan te voeren. Duidelijke plekken van vorig jaar zie je ook niet meer, zeker niet als het dier zijn manen kort heeft.
Dus als het dier jeuk heeft, zou ik het in een andere richting zoeken.

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:52

Zomereczeem wordt niet bij een keuring geconstateerd, dit is immers een zomer probleem en vooral in de winter niet zichtbaar, ook niet voor een dierenarts. Dus dit is wel degelijk een verborgen gebrek. Ondanks dat je pony niet is gekeurd. Neem contact op met rechtsbijstand, jullie staan mijn inziens in je recht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:58

Zomereczeem valt helemaal niet met een test aan te tonen zal ik je vertellen. Er is geen test die zegt het is zomereczeem. Verder als de vorige eigenaren haar pas een maand hadden, waren ook zij geen eigenaar van het paard in de zomer, dus verborgen gebrek?
Verder kan een paard op elke leeftijd zomereczeem ontwikkelen, vaak gebeurt het in het derde levensjaar of ouder, paarden die het eerder krijgen zijn er niet zoveel. Dus in hoeverre is het een verborgen gebrek te noemen, je kunt het niet eens aan tonen en als het er wel zou zijn, dan kan het zijn dat de vorige eigenaren daar helemaal niet van op de hoogte waren, aangezien zomereczeem in de wintermaanden nu eenmaal niet bestaat.
Ik zou het paard eerst maar eens laten nakijken op luis of iets dergelijks en niet na een week verwachten dat je een mak paard van 3 aan het lijntje hebt lopen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 16:24

Volgens mij is ts gevlogen....

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:28

chikohaa schreef:
Zomereczeem wordt niet bij een keuring geconstateerd, dit is immers een zomer probleem en vooral in de winter niet zichtbaar, ook niet voor een dierenarts. Dus dit is wel degelijk een verborgen gebrek. Ondanks dat je pony niet is gekeurd. Neem contact op met rechtsbijstand, jullie staan mijn inziens in je recht.

Vorige eigenaar had het paard ook slechts korte tijd, ongeveer een maand volgens de openingspost. Vraag me dus af in hoeverre zij op de hoogte waren/konden zijn van het 'zomerexzeem'. Mocht het zomereczeem zijn en de vorige eigenaar wist hier niets van dan weet ik niet hoe het zit met verborgen gebreken?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:45

http://www.bokt.nl/wiki/Zomereczeem

Citaat:
Zomereczeem is een aandoening waar tegenwoordig steeds meer paarden last van krijgen. De betreffende paarden zijn overgevoelig voor het speeksel van de Culicoïdesmug. Dit is een soort zandmugje dat alle paarden steekt om bloed te zuigen. Overgevoelige paarden krijgen vervolgens enorme jeuk, door een allergische reactie op bepaalde stoffen in het speeksel van de mug

De mugjes zijn vooral actief in de schemering en dan met name bij vochtig, warm en windstil weer. In Nederland zijn de mugjes er in de praktijk van half april tot eind september. Ze vliegen niet bij regen of sterke zonneschijn, en ze blijven het liefst waar ze zijn bij een beetje wind (6 km/uur). Ze kunnen een strenge vorst gemakkelijk overleven, maar geen lange droogteperiode.

Schuren zal nu niet door zomereczeem komen...
Goede dierenarts raadplegen dus.
Verder is de combi van een minder ervaren ruiter met een "groen" paardje ook niet verstandig. Dit kun je de verkoper niet in z'n schoenen schuiven...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:01

Ik zeg oproep plaatsen en misschien reageren er 'bekenden' van de vorige eigenaren?
Het word nog lastig, want ik weet uit ervaring dat het moeilijk is vast te leggen!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 22:08

Ik ga ook niet geloven dat het paard nu al last heeft van zomereczeem. Ik heb een eczemer (kwpn) staan en die heeft echt nog niet geschuurd hoor, althans, niet daar waar een eczemer schuurt.

Wat momenteel wel bij ieder paard speelt is de verharing. De wintervacht komt los en reken maar dat dat kan jeuken. Al mijn paarden (8) schuren momenteel dan ook de hals langs een deurpost of met de kont hal onder de ligger van een houten hek. Niets geks aan, maar totaal niets te maken met zomereczeem.

Dat een 3 jarige niet geschikt is voor een beginner lijkt me duidelijk. Maar dominant gedrag? Is niet eerder dat het paard gewoon nog geen opvoeding genoten heeft? Is gewoon een kwestie van correct aanpakken. Over je heen lopen is verplicht aan paar passen achteruit op druk, voorbij je schouder komen met naast je lopen is verplicht halthouden enz.

En ook ik denk dat de vorige eigenaren die het paard ook slechts een maand hadden niets weten van gebreken (als die er al zijn), maar misschien ook gewoon zelf geen klik hadden vanwege de jonge leeftijd van het dier en hun eigen onervarenheid.

Wel triest overigens, zo jong en al van hand tot hand gaan.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:45

Ik ben verbaasd... jullie zijn te nalatig om een simpele dierenarts of zelfs 'gewoon' iemand met verstand mee te nemen, zijn maar al te gretig om een gebrekkige pony te kopen en dan hebben jullie nog het lef om te eisen dat de koop ongedaan wordt gemaakt... jullie hebben uiteraard geen poot om op te staan. Het is een goed leerproces om in de toekomst geen roekeloze aankopen meer te doen.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-13 13:00

Jullie? Wil je even wat beter gaan lezen??? Dit is namelijk niet MIJN dier en niet MIJN keuze geweest ik heb namelijk niks geen last met mij paard + ik wel verstand heb van paarden wat ik wel of niet moet kopen en kwa keuringen.. Ik vroeg gewoon een vraag normaal hier op bokt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:38

Eh, je noemt zelf dat ze er geen verstand van hebben en jij zag het pas toen het dier de trailer af kwam lopen.
Ben je mee geweest naar de bezichtiging van het paard? Zo ja, dan ben je niet verstandig geweest als het dier daar ook al schuurplekken had.
En verder is het handig eerst je even in te lezen als je een bepaalde aandoening in gedachten hebt, eer het als feit neer te zetten.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:47

Ik heb ook een eczeem paard en die heeft al wel degelijk geschuurd, het kan dus wel. Als je een foto zou plaatsen van de plekken zou er misschienal wat duidelijk kunnen worden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:52

Dat van half april over eczeem klopt sowieso niet, maar ik vind het al wel erg vroeg dat het paard nu al heel erg schuurt. Mijn paard heeft erge zomereczeem maar nu nog geen jeuk.. Dus zou echt eens goed kijken naar luis/schurft/etc.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:54

Komt het paard bij een particulier of een bedrijf (handelstal, fokkerij oid) weg?

Dat maakt namelijk ook nog verschil qua rechten en plichten tussen koper en verkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:02

Sodeletuut schreef:
Dat van half april over eczeem klopt sowieso niet, maar ik vind het al wel erg vroeg dat het paard nu al heel erg schuurt. Mijn paard heeft erge zomereczeem maar nu nog geen jeuk.. Dus zou echt eens goed kijken naar luis/schurft/etc.

Nee, het kan inderdaad eerder dan half april, maar zo vlak na de vorstperiode, mwah, daar geloof ik niet zo in en zekers niet in de aankooptijd van dit paard.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 14:08

Volgens mij als het dier niet voldoet aan de verwachtingen van de koper heeft men het recht om het dier terug te geven.Hiervoor is 1,5 maand geldig dacht ik.
Maar zoals eerder gezegd dat is theorie,de praktijk ziet er anders uit.

Verder vind ik het wel weer sneu dat er wéér een jong dier in handen valt van onervaren mensen. -O-
Ze zullen het vast goed bedoelen maar wijs is zo'n stap niet.Gevolg is dat het dier van hot naar haar getransporteerd word,nou daar zou ik ook stressig en jeukerig van worden. ;(

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:47

Nicole schreef:
Jullie? Wil je even wat beter gaan lezen??? Dit is namelijk niet MIJN dier en niet MIJN keuze geweest ik heb namelijk niks geen last met mij paard + ik wel verstand heb van paarden wat ik wel of niet moet kopen en kwa keuringen.. Ik vroeg gewoon een vraag normaal hier op bokt!

Sorry! Inderdaad niet goed gelezen! Mijn standpunt blijft wel geldig voor de kopende partij

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:48

Heb je een koopcontract opgesteld waarin de voorwaarden staan?

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:52

waarom moeilijk doen over het exzeem? gewoon terug brengen, match is er niet, ze kan hem niet aan denderd over der heen heeft al vingers gebroken... beestje is niet zodanig afgericht getraind als voor de koop gepresenteerd werd, dus hebben ze niet een paardje gekocht wat ze dachten gekocht te hebben, en dat ie dan nog exzeem blijkt te hebben of gekregen heeft is bijzaak gewoon de rollen omdraaien

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:19

vind idd zoals het hier omschreven staat dat de koper niet aan haar onderzoeksplicht heeft voldaan.
* is overduidelijk exeem had dus gezien kunnen worden voor aankoop als er bv een instructrische of andere paarden kenner mee was gegaan.
* beginnend ruiter en groen paard iedereen weet dat dat geen super idee is.
denk helaas dat je moet door bijten en of het beste er van maken of een handelaar bellen.

en er een wijze dure les van leren