Paard slaat de boel in elkaar, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:55

Whoehahahaha aeolusnr1 kom alsjeblieft langs en leer die egoknol van mij dat dan even af, als dat zo mijn fout is. Ik ga je nu al vertellen dat je dat never niet gaat lukken.
Ik sta niet op een dressuurstal, heb op 1 na alleen nog maar westernpaarden en ze hebben zulke open stallen dat ze alle contact van de wereld met elkaar kunnen hebben. En NOG vliegt dat ego geval over de hekken om de rest aan te vallen, slaat ze tegen de hekken omdat een ander paard het lef heeft over het hek naar haar hooi te kijken. En als er 1 voor dr stal langskomt (met mij aan de hand) gaan die oren plat en zou ze bijten als ze de kans kreeg. En dan schijnheilig de oortjes erop als ik waarschuw. Ja tuurrrrrrrlijk joh, ik doe alles fout en tis mijn schuld dat miss ego geen buren wil. Voor het geval dat je ze nog niet tegengekomen was, er bestaan echt paarden die niet gesteld zijn op andere paarden in hun buurt.
En deze dame heeft echt opvoeding genoeg gehad. Zowel van mij als van mijn alpha merries. En ze heeft dit gedrag altijd al gehad, al vanaf veulen zijnde. En dr moeder was echt niet zo.

Ariebren

Re: Paard slaat de boel in elkaar, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:13

Noemen ze dat niet een sterk territorium gedrag ??

Ik had een zwart Tinker hengstje die dat gedrag ook had.
Maar deed je de staldeur open dan stond hij gelijk klaar voor het halster om doen.

Nu heb ik hem verkocht en staat een dochter van hem in die stal.

En die dochter vertoond het zelfde gedrag.

Het is mijn stal, blijf uit de buurt, maar mag ik naar buiten, graag.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:31

ok "rina"
Je blijkt heel zeker te zijn van je gelijk, wel ik ook.
als je het aandurft, wil ik best bij je langs komen, en dat is dan tegen vergoeding idd, ik zal er mijn werk insteken en durf het zelfs aan te zeggen wanneer het echt geen resultaat zou hebben, dat je me niet hoeft te betalen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:26

Ariebren schreef:
Noemen ze dat niet een sterk territorium gedrag ??

Kan zijn, ik denk eigenlijk dat het is omdat het paard zich niet veilig voelt in zijn stal.

Veel stallen zijn tegenwoordig aan alle kanten open zodat een paard zich nergens terug kan trekken. Voor veel paarden is dit prima, ze hebben behoefte aan sociaal contact. Een aantal paarden paarden vindt het niks dat ze geen plek hebben waar ze zich terug kunnen trekken en nemen een aanvalshouding aan. Mijn ervaring is dat wanneer je 3 wanden (gedeeltelijk) dicht maakt, eventueel met een kijkopenening naar de buren dat er al veel is opgelost. De maat van de stal speelt ook een rol.
Voor paarden die erg reageren op langslopende paarden zou ik minstens de helft van de voorwand dicht maken, ze kunnen dan zelf kiezen of ze de boel in de gaten willen houden of dat ze zich terugtrekken in hun eigen ruimte.

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de training van aeolusnr1, kun je misschien wat voorbeelden noemen hoe je reageert op een paard dat de stal afbreekt?

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:49

Als dit paard van familie is zou ik eens een serieus gesprek hebben over hoe het paard gehuisvest wordt.
24/7 buiten, in een kudde, met genoeg ruimte lijkt me meer dan verstandig.

Heb al een heel aantal paarden gekend die echt ronduit krengen waren tegen anderen en die compleet zijn veranderd door ze niet meer in een stal te houden, maar in een kudde. Bij allemaal koste het wel aardig wat tijd voordat ze echt sociaal gedrag gingen vertonen, maar allemaal hebben ze het gedaan en zijn veel makkelijker geworden naar (vreemde) paarden toe.
Voor allen geld dat het stevige karakters blijven in de kudde, hooggeplaatst, maar het is allemaal veel normaler geworden.

Stallen zijn en blijven gewoon lastig voor veel paarden, sommige vervelen zich dood op stal(een halve dag buiten komen is niet echt veel voor een paard, dat is niet veel te doen hebben), voor anderen geld dat ze geen rust kunnen vinden omdat er altijd verstoring is, weer anderen kunnen de wisselingen van paarden niet aan en nog weer anderen willen alles regelen en raken in de stress omdat dat niet kan.
Zo zijn er ook paarden die het perfect doen op stal en voor wie het zelfs beter is regelmatig wat uurtjes op stal te staan, maar zijn er problemen dan denk ik eerst aan de basisbehoeften van het paard, zou verandering van huisvesting kunnen helpen, of verandering van voer?
Laatst bijgewerkt door Bowen op 04-03-13 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:03

Klinkt als mijn merrie, die had het op stal niet, enkel oren naar achteren doen. Maar stond ook in het begin alleen buiten, zodra er maar iemand met een paard in het zicht kwam en langs haar heen wou brak ze alles zowat af en dreigde over de omheining van bijna 2 meter te springen.

Oplossing: met andere paarden in de wei zetten, even rangorde laten bepalen en niks meer aan de hand.

ik zou toch proberen haar met andere paarden buiten te zetten, hoop dat je hier aan wat hebt.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 17:16

Het is echt niet zo simpel om zo maar ergens een kudde bij elkaar te knutselen die stabiel is waar de merrie bij kan, en al helemaal niet om ze 24/7 buiten te hebben, daar is de plaats niet voor bij ons op stal. Nou ja, wel de ruimte, maar niet op alle weien staan schuilhokken, enkel op de paddocks. Dat moet er bij het voeren ook steeds iemand vijf minuten lopen naar dat die ene kudde (die wij niet hebben)... Dat zou de ideale oplossing zijn, maar is geen mogelijkheid. Helaas.

dandir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:35

had zelfde voor met mijn AVtje ; ben van stal veranderd ; nu heeft ze een halve deur en kan met haar koppie buitenhangen ; sindsdien doet ze het niet meer....

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:36

Is verhuizen geen optie dan?

Als je het paard toch in die stal wil houden zijn er bar weinig oplossingen. Ja je kan het paard in een stil hoekje zetten, ja je kan het kluisteren, maar dat lost niets op en geeft eerder kans op meer problemen dan op minder. Het paard wordt er in ieder geval niet gelukkiger op.

En als er wel ruimte is dan kan je daar misschien wat mee, geen schuilstal is niet zo'n enorm probleem, desnoods kies je voor de optie overdag buiten met anderen, in de nacht binnen. Maar als er wat bomen ofzo staan is een schuilstal niet eens echt noodzakelijk. Alhoewel sommige paarden het wel erg kunnen waarderen(die van mij niet, die staan nooit in de schuilstal).

Wacht, ik weet misschien nog wat anders. Je schrijft dat dat paard goed met die van jou kan, kan je die niet samen zetten, in ieder geval voor de uren dat ze buiten mogen zijn? Zijn er misschien nog andere paarden die ze wel kan luchten en die daar misschien bij kunnen en ook in de stalruimte bij elkaar gezet kunnen worden?
Je kan trouwens ook het paard leren dat jij het niet toelaat dat ze zo sjaggo doet, maar dat werkt alleen als ze jou aanneemt als leider en ook alleen als je daar heel direct bij bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:48

Hoezo geen stabiele kudde kunnen samenstellen?
Je hoeft er geen hele kudde van te maken, als ze met z'n 2en staan is het ook al beter, en ja in het begin is het even rangorde bepalen maar dat is echt niet erg en nog altijd beter dan een wondje oplopen als straks als het helemaal mis gaat op stal, ik kan niet helemaal bepalen hoe de gang van zaken is maar klinkt in mijn orde als dat er veel frustratie bij dat paard zit en als je maar lang genoeg wacht barst de bom...