Paard gekocht, na 5mnd verborgen gebrek, en nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:13

Mijn paard heeft een dubbele peesblessure in de achterbenen gehad en is gewoon nog geschikt voor sport tot het allerhoogste niveau dus ik zou me niet te druk maken. Het is geen gebrek, want het paard heeft er geen last meer van en bij een goed genezen peesblessure hoeft het zelfs niet kwetsbaarder te zijn. Ik hoef bij mijn paard ook geen rekening te houden met trainingslast of ondergrond. Misschien is dat bij jouw paard ook het geval.
Je gaat toch ook niet melden dat je paard in het jaar 2004 ooit eens koliek heeft gehad :?

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:14

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:16

juma schreef:
@Sebart, alsjebliefd, ja het is ook wel zo, maar als ik het zou kunnen oplossen voor je had ik het zo gedaan had het paard gepakt en had het terug gebracht naar de eigenaar en had ik boos geandwoord wel weten dat het paard geblesuurd was maar niks gezegt ik wil het geld voor dit paard terug, echt je kan die mensen toch wel wurgen en ik ben pas 14

Lees eens goed, het paard heeft ooit een blessure gehad, maar die is reeds genezen. En een genezen blessure is nu eenmaal geen verborgen gebrek.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:16

Blijft zo dat je in NL onderzoeksplicht hebt. En dat is er niet voor niets. TS heeft dit verzuimd. Verder denk ik dat de verkoper juist gehandeld heeft als de blessure genezen is verklaard en het paard destijds weer groen licht heeft gekregen voor recreatief gebruik. Ook toont het paard nu geen problemen. Dus tot zo ver staat de verkoper volledig in zijn recht.
Ik snap het probleem van TS wel maar in dit geval zal ze haar verlies moeten nemen, want ze heeft haar plicht verzuimd. Harde les, maar zo zit de handel in elkaar. Een prijs is gebasseerd op wat de koper voor iets over heeft. Als potentiële eigenaar nu via een stamboek dit verhaal vi had TS dat destijds ook bij het stamboek kunnen opvragen. Maar dat is ook niet gebeurd.

Als koper is het verstandig om te keuren (als is het alleen al om na te kijken of het paspoort wel bij het paard hoort), en verder onderzoek te doen zoals stalgenoten vragen, stamboek natrekken.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:17

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:18

juma schreef:
@Sebart, alsjebliefd, ja het is ook wel zo, maar als ik het zou kunnen oplossen voor je had ik het zo gedaan had het paard gepakt en had het terug gebracht naar de eigenaar en had ik boos geandwoord wel weten dat het paard geblesuurd was maar niks gezegt ik wil het geld voor dit paard terug, echt je kan die mensen toch wel wurgen en ik ben pas 14

je reageert echt overdreven. Ik zie echt geen probleem hoor, weet je heel zeker dat de vorige eigenaar op de hoogte was van de blessure? en wat is de reden dat het paard specifiek voor recreatie verkocht is? in mijn ogen genoeg indicatie dat er iets aan de hand geweest kan zijn. Wat je ervoor betaald heb heeft er niks mee te maken en mag geen verwachtingen scheppen, dier is waard wat de gek ervoor wil betalen. Heb zelf ook €4000 te veel betaald voor de mijne, (jong, hebberig en eerste de beste gekocht) maar dat betekend niet dat ik daarmee recht heb op een geheel gezond paard. Ik heb mazzel gehad en een kerngezond dier gekocht, maar prijs is daar geen garantie voor.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:19

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:20

Hoe zeker weet je dat het verhaal van de geinteresseerde koper via het stamboek etc klopt?
En hoe ernstig is ernstig? Dat kan ook per verhaal/emotie verschillen.
Ik zou m zelf laten scannen, zelf laten keuren, keuringsrapport bij verkoop ter inzage.
Als ie er prima doorheen komt, zit je safe. Als niet moet je de prijs aanpassen. Niks aan te doen.

Volgens mij heb je niet zo veel meer bij de verkopende partij te zoeken, ze heeft je een paard verkocht dat rad loopt toch? En niet voor de sport maar voor recreatie. Het klopt niet dat ze je niks heeft gezegd van de blessure, maar je hebt zelf het risico willens en wetens genomen om niet te keuren. Met een behoorlijk bedrag zou ik altijd het paard hebben laten keuren en daarin zal een eventuele rechter je nalatig verklaren denk ik.
Zuur voor je maar de paardenwereld zit gewoon vol met dit soort verhalen.

Misschien valt het overigens best wel mee! Niet te snel in paniek raken hoor, even rustig stap voor stap onderzoeken!
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 02-03-13 19:20, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Maar beste Sebart, jij heb alleen de ondervindingen van de betreffende eventuele kopende partij. was het niet eerlijker om dit voor je het hier neerzet de oude eigenaar eerst te vragen of dit idd bij haar gebeurd/aan de orde was/ is? Als ik een paard koop (heb vast niet zulke dure paardjes) wil ik ook voor een dubbeltje op de 1e rang zitten, dus breng je de andere partij in velegenheid. (niet netjes, maar een huis kraak je ook af door te zeggen dat de badkamer en de keuken gedateerd zijn) Gewoon als voorbeeld. Jij gaat nu uit van een uitspraak van een belangstellende. Als je zekerheid wil wat zijn eventuele beperking/bemerking zal je toch moeten keuren lijkt me. Maar je moet ook de vorige eigenaar vragen naar de geschiedenis van het paard.

Douraque

Heb het even voor je nagezocht. Aangezien het in deze zaak gaat om een consumentenkoop moet jij een keuze maken welk recht van toepassing is, of het recht van de wederpartij of het recht van de woonplaats van de consument.

Laat dit via jouw Duitse rechtsbijstand uitzoeken hoe en wat het voordeligst is indien je het zover wenst te laten komen. Maar laat eerst een DA naar de betreffende blessure kijken

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:22

SeBart schreef:
@Mindim ik geloof dat ik al meerdere keren mijn fout heb toegegeven of niet soms? Dan nog blijft het onbeschoft dat het niet gemeld is en is het naar mijn mening een verborgen gebrek. Je bent lijkt me toch verplicht om dit te melden bij verkoop? Hoe zou jij het vinden als ik mijn mond houd over dit gebrek. Is namenlijk niet te zeggen dat dit bij keuring er uit had gekomen. Dan zou je toch een paard ook op de foto moeten laten zetten. En heel eerlijk, hoeveel kopers doen dat?

Een peesblessure komt er op de foto ook niet uit, dan moet je scannen.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:22

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:24

SeBart schreef:
@[***], dat weet ik dus niet. Maar ik vind dus wel dat je dit moet melden. Je mag dit toch ook niet verborgen houden bij verkoop?

Ik vraag me idd af of je dit moet melden bij verkoop. Er is niets aan de hand met het paard en zoals volgens mij Uriell ook schreef hoef je het ook niet te melden dat het paard wel eens koliek o.i.d heeft gehad?

E.e.a is ook afhankelijk waarvoor je een paard koopt. M.a.w. met welk doel, Sport, springen, mennen, endurance, recreatie?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:27

even hard gezegd, maar je hebt dus geen poot om op te staan. Je kocht het paard voor recreatie en een paard dat goed genezen is van een peesblessure is daar gewoon geschikt voor.
Kijk had je hem nu gekocht als sportpaard dan kun je idd spreken van een verborgen gebrek, maar niet in dit geval. Daar komt bij dat de verkoper je de optie tot keuring heeft gegeven in het koopcontract en je daar 2 weken de tijd voor gegeven. Dit heb je echter niet gedaan.
En het paard is genezen (althans voor recreatie), want je hebt nooit iets aan dr/hem gemerkt gedurende de maanden dat je het paard hebt. Dus nogmaals; je kan niet spreken over een verborgen gebrek.

in je koopcontract staat ook dat je hem gekocht hebt voor recreatie en daarom heeft de verkoper niks gezegd; immers voor recreatie is hij gewoon geschikt (althans dit laatste neem ik aan dan he). Had je gezegd; ik heb de ambitie om minstens z dressuur te worden, had verkoper (als die eerlijk is dan ofc) waarschijnlijk wel de peesblessure genoemt
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 02-03-13 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 19:29

...
Laatst bijgewerkt door SeBart op 01-03-22 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:31

Een genezen peesblessure is geen gebrek maar een letsel. Dus als jij meldt hoe vaak je paard een hoefzweer heeft gehad, hoe vaak koliek, zich heeft verstapt enzovoort, dan kun je melden dat in 20?? het paard een peesblessure heeft opgelopen en er zolang jij hem hebt, geen last van hebt ondervonden of gemerkt. Loopt ze daar twee keer per maand nog slecht door, dan is het een heel ander verhaal.

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:35

Duitsland kun je tot 2 jaar na aankoop je paard nog terug brengen mocht hij niet voldoen,OOK bij een particulier.Het beste kun je navraag doen bij je Rechtschutzversicherung.
Edit: Ook kosten als stalling e.d kunnen teruggevorderd worden.
Laatst bijgewerkt door zigranta op 02-03-13 19:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:35

Je moet het wel melden, indien hij door de peesblessure enkel geschikt is voor recreatie en niet voor de sport. Anders voldoen jij bij een eventuele verkoop ook niet aan je mededelingsplicht en kan de koop makkelijk worden ontbonden. Afab heeft in deze ongelijk. Je hoeft het pas niet te melden als jouw paard een blessure heeft gehad, daarvan volledig is genezen en daardoor eigenlijk "niet ter zake doet".

Wiske2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:40

Op horses.nl bij van Schelstraeten kun je een aantal van dit soort gevallen bekijken.
Hoe het juridisch zit. Je kunt ook vragen stellen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:41

SeBart ik vraag mij af of het verhaal wel klopt ?
Je neemt dus duidelijk iets aan van een eventueel kopende partij.
Ik kan ook wel zeggen als ik interesse zou hebben in jou paard dat hij een koliek operatie heeft ondergaan dus je vraagprijs veel te hoog is. Dat zegt toch helemaal niet dat hij die koliek operatie wel gehad heeft ? Maar als jij er wel in trapt heb ik een paard voor een stuk minder :D
Laatst bijgewerkt door moyra op 02-03-13 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:46

Zo bedoelde ik het niet, ik bedoelde dat de potentiele koper jou misschien probeerd te intimideren door te zeggen wat ze ziet. (hoeft niet zo te zijn, maar een ietwat onzekere verkoper zal zeker vraagtekens zetten bij haar opmerkingen.) Dit is dus denk ik bij jou gebeurd. Iemand die goed kan kletsen en goed verstand van paarden heeft(of zo overkomt) heeft je "klem" jij gaat je afvragen en de kopende partij zal met smart zitten te wachten op een mailtje/telefoontje dat je het paard voor** wel wil verkopen. Jij legt momenteel je ziel bloot door stukken tekst te copieeren vanuit je eigen koopcontract waardoor je je zelf te kijk zet als onzekere verkopende partij. (niets l*lligs aan hoor, zou ik ook doen)
Het enigste wat ik je mee wil geven is dat je je paard moet verkopen zoals je dat zelf wil. Liegen over iets daar heb je alleen je paard mee, maar dingen die je niet weet kan je ook niet verzwijgen. Laat ze hem/haar maar keuren.

solarpleure

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:50

zigranta schreef:
Duitsland kun je tot 2 jaar na aankoop je paard nog terug brengen mocht hij niet voldoen,OOK bij een particulier.Het beste kun je navraag doen bij je Rechtschutzversicherung.
Edit: Ook kosten als stalling e.d kunnen teruggevorderd worden.

Het duits recht is in deze casus niet automatisch van toepassing :n

Het is afhankelijk of partijen, in hun contract, gekozen hebben voor Duits, Nederlands of ander recht. Ik denk dat er in het contract geen rechtskeuze is gemaakt en wanneer dit wel het geval is, dat dan het Nederlands recht van toepassing is. Wanneer er geen keuze is gemaakt, is het recht van het land van de verkopende partij van toepassing. Het Nederlands recht dus.

Terug naar de casus. Zoals meervoudig aangegeven is, is een genezen peesblessure geen verborgen gebrek.
Mocht het een blessure zijn waar het paard op enige wijze hinder van ondervindt, dan zou er sprake kunnen zijn van een verborgen gebrek. Het paard is, van wat ik begrijp, geschikt voor de recreatie en is ook met dat doel verkocht en gekocht door partijen. Het dier moet aan die eisen voldoen waarbij het beantwoord aan het normale, of afgesproken gebruikersdoel.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:53

kan het zijn dat degene van wij jij dit paard gekocht heeft niet weet van deze blessure?
Daarbij ben jij behoorlijk nalatig geweest niet aan je onderzoeksplicht te voldoen. Heb je wel de vraag gesteld of het paard volledig gezond is? En bij hen gebreken heeft gehad? Wat heeft de vorige eigenaar toen gezegt?

Daarbij je hebt het paard als recreatiepaard gekocht en daar is hij geschikt voor. Dus ja ... hij voldoet toch aan het gekochte gebruiksdoel.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 19:58

Zoals douraque en solarpleure aangeven is het geen verborgen gebrek (als je paard geschikt is voor het doel dat koper aangeeft) en hoef je het daarom niet uit jezelf te melden. Let daarbij wel op dat je wel verplicht ben om eerlijk antwoord te geven indien de koper specifiek naar het medisch verleden van het paard vraagt. Dus als die vraagt naar blessures die het paard gehad heeft dan moet jij deze blessure melden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 20:02

Dus als ik het goed begrijp wist een geïnteresseerde je te vertellen dat jouw paard volgens het stamboek een pees blessure heeft gehad???

Buiten dat het paard nu rad is en er blijkbaar geen last van heeft vind ik het een beetje een vreemd verhaal... Mijn merrie heeft ook twee keer een pees blessure gehad, stamboek weet hier niets van en heeft er ook niets mee te maken.
Ook mijn merrie is nog prima geschikt om recreatief mee te rijden.

Laat je eigen DA een buigproef doen, en eventueel een pees scan. Let wel op, een pees scan is vrij prijzig!