Knoflooksnippers + Vliegen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:04

Janneke2 schreef:
Het experiement geeft de doorslag, zegt men in de beta faculteit.

Als het experiment de doorslag geeft is de knoop snel doorgehakt, want alleen de schadelijke effecten zijn wetenschappelijk onderbouwd. Wie bewijzen van de positieve effecten zoekt vindt slechts anekdotes. Als knoflook echt zo goed werkt als sommige mensen beweren, waarom heeft niemand dat dan kunnen aantonen?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:11

goeroe schreef:
Janneke2 schreef:
Het experiement geeft de doorslag, zegt men in de beta faculteit.

Als het experiment de doorslag geeft is de knoop snel doorgehakt, want alleen de schadelijke effecten zijn wetenschappelijk onderbouwd. Wie bewijzen van de positieve effecten zoekt vindt slechts anekdotes. Als knoflook echt zo goed werkt als sommige mensen beweren, waarom heeft niemand dat dan kunnen aantonen?

???????

Als het experiment de doorslag geeft, zou ik niet weten, wat er zou mankeren aan de anekdotes. Dat is een weergave van een experiment.
Als het experiment de doorslag geeft, zou ik wel weten, wat er ;) mankeert aan wetenschappelijke literatuur.
1) Daar mankeert in principe nog niets aan - maar bedenk ten eerste dat je praat over een giga voorselectie. Het kost veel geld en menskracht om een artikel geplaatst te krijgen.
2) Verder is het middeleeuws. Toen werd wetenschap alleen via papier bedreven. In de moderne tijd wordt ge.experimenteerd.

En dat paarden bij bosjes sterven na 1 teentje per dag, ik geloof ook dat dat wel meevalt - zou dat zo zijn, dan wisten we dat inmiddels heus wel.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:40

Heb je wel gelezen wat je zelf hebt geschreven? Als een anekdote volgens jou een weergave is van een experiment dan vind jij wetenschappers denk ik praatjesmakers? :D Onderzoek doen vergt inderdaad een investering, maar er zijn meer mensen gebaat bij positieve onderzoeken over knoflook dan bij onderzoeken die wijzen op de gevaren. Dat het niet gelukt is om alle anekdotes wetenschappelijk te onderbouwen geeft dus juist ernstig te denken. Over de Middeleeuwen ga ik maar niet beginnen. :') Een paard gaat niet dood van een teentje knoflook, maar waarom zou je het risico lopen om je paard langzaam te vergiftigen, terwijl niet bewezen is dat het iets positiefs doet?

Ariebren

Re: Knoflooksnippers + Vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:44

De enige manier om de vliegen te reduceren is:

Granenmix voeren waar haver met schilletjes in zit.

Kipen op de wei laten lopen.
Hopen dat de kraaien het door hebben.
In de mest zitten dan de schilletjes van de haver en dan pikken de vogels en kippen de schilletjes eruit en ook de vliegen larven.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:48

Het experiment geeft de doorslag, maar een ervaring en een aantal anekdotes zijn geen data :D Een ervaring staat ook helemaal onderaan in de piramide van betrouwbaarheid.

Je kunt niks over de resultaten zeggen omdat er zoveel confouding variabelen kunnen zijn die je niet kunt elimineren dat je geen idee hebt of je resultaten daadwerkelijk door jouw interventie komen. Dat is eerstejaars methodologie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 09:56

Ik geef in het vliegenseizoen ook knoflook, en merk zeker dat het helpt :j
Knoflook is voor zover ik weet alleen schadelijk als je 0,2 gram per kilo lichaamsgewicht geeft(of meer uiteraard) dan kom je op 100 gram voor een paard van 500 kilo. Ik geef ongeveer 15 gram aan een pony van 450 kilo, dus ver onder die grens, niet de nadelen en wel de voordelen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:49

En behalve allerlei wild west verhalen over knoflook: wie haar pard wil beschermen tegen vliegen en geen zin heeft in knof:
op facebook kwam ik een vliegendeken in zebrastrepen tegen.

We weten allang, dat zebra's hun strepen hebben, omdat de tse-tse vlieg ze dan minder prikt. (Kennelijk raken die beestjes met facetogen de kluts kwijt bij al die afwisseling van zwart en wit.)
We weten ook dat de steekbeesten in de lage landen facetogen hebben.

...en het schijnt zo te zijn, dat een zebra- getekende deken nog een graadje beter helpt dan een gewone deken.

*Hebben ze nu al zebra's in KWPN formaat gefokt? Nee hoor, die beesten zijn verkleed.*

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 21:37

Jeetje wat een discussies! Iedereen heb zijn eigen mening. De één vind dit en de ander dat. Iedereen moet doen wat degene het best vind! Ik vroeg me alleen af of mensen ervarin hebben met dit en dus of het nut heeft het te proberen. Als ik het ga geven hoeveel zou ik dan moeten geven? Het is een flink paard van ik denk 700 kilo toch wel. Hoeveel zou ik dan moeten geven? En hoe meet ik dat het beste af. Bijv op je hand?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:44

Weegschaal en een maatschepje. Hand is erg onnauwkeurig