Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:36

Wat er gebeurd?

Paard gaat hangen, die wil graag de trailer uit, kan niet, trekt, raakt in paniek. In de trailer komt hij net met z'n kont eruit als hij vast staat, hij kan een klein stukje naar achter, gaat met z'n achterbenen heen en weer, stapt naast de klep, been open, nog meer paniek, jij kan er niet bij zonder levensgevaar.. Even een kleine mogelijke situatieschets.. Dat gaat van kwaad tot erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:36

Klep open en stang weg is voor veel paarden het teken dat ze bijna van de trailer af kunnen. Ook voor paarden die niet in paniek raken is klep op een weg naar buiten. Staan ze voor nog vast en voelen ze in eens de druk achter hun oren als ze naar achter stappen bestaat de kans dat ze in paniek raken. Probeer er dan nog maar eens bij te komen. Paard gaat hangen, touw knapt en paard rent achter uit de trailer uit. Of paard gooit zijn hoofd om hoog, stoot zijn hoofd en raakt nog meer in paniek ect.ect.

Ook de achterstand weg laten is geen optie. Die zorgt voor tijdens het rijden voor stevigheid aan de trailer zelf. Als de achter stang er niet achter zit en het paard zou een keer flink met zijn achterhand tegen de wand aan zwiepen kunnen ook leuke dingen met de trailer gebeuren. :=

Ik denk dat je de handelingen op de goede manier uit voert TS. Maar dat er nog wat meer geoefend moet worden, eventueel met een extra persoon. Om het paard te leren nog even te wachten op jouw toestemming voordat hij naar buiten mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:37

Ik deed met mn pony altijd eerst het touw los, touw over de hals heen. Dan de klep los, stang los en meestal liep ze er dan zelf uit. Soms bleef ze ook staan, dan liep ik via de achterkant bij haar de trailer in en leidde haar er uit.
Klep los met een paard wat nog vast staat, dat heb ik ook meerdere keren (goed) fout zien gaan, dus dat zou ik sowieso niet doen!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:38

unihorses schreef:
ik doe gewoon klep open, achterstang los ( ondertussen staat paard gewoon vast en aan haar hooi te knabbelen ) naar voren, paard eruit lopen vast knopen, alles netjes sluiten en opzadeln en gaan

waarom als laatste de achterstang en dan het paard zelf achteruit laten lopen? ik begeleid ze altijd aan de voorkant ( kan ook wel los maar zo is het fijn )

Ik hoop echt voor je dat dit goed blijft gaan....
Ik heb het eens fout zien gaan bij een vriendin op het wedstrijd terrein, paard heeft iets van 3 weken op de kliniek gestaan met een hoef bijna doormidden omdat het ging hangen en vast kwam te zitten met achterhoef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:39

Fransje_70 schreef:
Judith_ schreef:
En als je met zijn tweeën lost waarbij er eentje voor bij zijn hoofd blijft terwijl de ander de stang er achter weg haalt ect?

De vraag gaan over alleen je paard laden en lossen. :+

Werkelijk? Jij bent vast de slimste thuis?

Als je uit eindelijk alleen wilt kunnen paardrijden, ga je het paard dan ook alleen in rijden? Denk het niet? Als je wilt dat het paard rustig blijft wachten is een tweede persoon toch wel een must. Je kan nu eenmaal niet op alle plekken tegelijk zijn. Als het paard met een tweede persoon wel rustig blijft wachten kun je van hier uit verder oefenen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:41

Casca schreef:
Wat er gebeurd?

Paard gaat hangen, die wil graag de trailer uit, kan niet, trekt, raakt in paniek. In de trailer komt hij net met z'n kont eruit als hij vast staat, hij kan een klein stukje naar achter, gaat met z'n achterbenen heen en weer, stapt naast de klep, been open, nog meer paniek, jij kan er niet bij zonder levensgevaar.. Even een kleine mogelijke situatieschets.. Dat gaat van kwaad tot erger.

ze heeft hier altijd geleerd dat als ze achteruit stapt als de klep open is en ze mag het niet dat ze dan druk krijgt ( als in ik trek het touw terug als we met z'n 2en zijn )
die raakt niet inpaniek van druk en voor dat hooi blijft zij er wel instaan ( wat ben ik blij met me 2 relaxte paardjes)
en toen ik aleen 2 paarden moest laden ( waaronder 1 in paniek heb ik die eerst vooraan vast gezet, de andere geladen ) en toen pas stangen erachter. ze kalmeren zodra ze vast staan.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:42

itvc schreef:
@xStephanie, dat klinkt niet verkeerd, heb jij dit al geprobeerd? Hoe ging het, anderen??

Ik heb t nog nooit geprobeerd nee, wij hebben geen trailer en ook geen reden om een trailer te hebben :P
t leek me wel n idee..

unihorses

Re: Beste manier om je paard alleen uit de trailer te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:45

hoe hebben julie je paarden eigenlijk vast? mijn klip ding is niet zo lang dat ze met haar bips uit de trailer kan . de komt echt niet verder dan de stang , of die er nog is of niet

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:46

Fransje_70 schreef:
Judith_ schreef:
En als je met zijn tweeën lost waarbij er eentje voor bij zijn hoofd blijft terwijl de ander de stang er achter weg haalt ect?

De vraag gaan over alleen je paard laden en lossen. :+

Judith_ schreef:
Werkelijk? Jij bent vast de slimste thuis?

Zeg ga even iemand anders lopen afzeiken zeg.
Uit jouw eerste opmerking bleek niet dat je bedoelde dat de TS eerst moet oefenen met zijn tweeen voordat ze het alleen gaat doen. Dat moet je dan maar duidelijker schrijven hoor.

De vraag gaat over het alleen lossen
itvc schreef:
Het inladen in de trailer is geen enkel probleem. Maar wat is nu de beste manier om je paard uit te laden wanneer je alleen bent?

Dus vandaar. En ik ben inderdaad de slimste thuis.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:47

Ik ga ook altijd alleen met mijn paard op pad. Als ik haar inlaad gooi ik in de trailer het touw over de hals, loop langs haar heen, doe de stang er achter en dan de klep dicht. Dan loop ik naar voren en klik het touw aan het halster (heb een extra touw in de trailer hangen).
Bij het uitladen precies andersom. Eerst touw losklikken, klep naar beneden, stang er achter weg. Meestal komt ze ook gelijk naar achter. Wil ze gaan hangen op de stang, dan zeg ik haar even wat of druk tegen haar kont aan, dan zet ze weer een stapje naar voren.

Toen ik ze nog maar 3 was deed ik het ook zo, moest meestal alleen op pad. Maar toen vond ze het wel vee spannender. 1 keer heeft ze zich proberen om te draaien, waardoor ze omviel, gelijk weer opstond en daarna op mijn commando heel netjes de trailer uit liep. Ik was best geschrokken, maar ze heeft dit daarna nooit meer gedaan.

Misschien kun je voor jouw trailer een stang krijgen die je naar de zijkant weg kan draaien, dan hoef je maar 1 kant los te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 00:49

@ Fransje_70 Misschien moet je je niet zo aan gevallen voelen en wat beter lezen. ;) Zie er ook weinig toegevoegde waarde in om al mijn posten afzonderlijk te moeten verantwoorden. Als je graag verantwoording wil moet je misschien al mijn posten in dit topic zelf maar door lezen. Graag wil ik hier ook bij laten nu.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 09:41

Het eerste wat je paard zult moeten leren is om níet van de zenuwen/spanning/enthousiasme naar achteren te willen, al dan niet vast aan een touw, met de stang er achter. Hij moet leren te wachten in de trailer zonder hangen op de stang.

Doe eerst maar eens de klep open (wel met z'n tweeën oefenen!) terwijl je paard vóór gewoon vast staat (zodat-ie zich niet kan omdraaien) en achter de stang er uiteraard nog achter zit. Je helper staat hierbij voor bij het deurtje, uit zicht van je paard, buiten de trailer dus, maar voldoende dichtbij om snel in te grijpen als je paard aan het halster gaat hangen of stuiteren.
Klep open dus, stang laat je er uiteraard nog steeds achter, en laat je paard maar op die stang gaan zitten. Lekker laten zitten, al doet-ie dat een uur. Zodra hij echter ontspant en naar voren gaat, laat je je helper 'm belonen, voor los maken, en haal jij meteen de stang weg en laad je 'm uit.

Gaat hij na het losmaken voor meteen weer op die stang zitten, voordat jij die los kunt maken, gewoon voor opnieuw vastzetten aan z'n halster en weer wachten tot-ie uitgehangen is.

Hij moet dus eerst snappen dat hangen op de balk = vaststaan tot je een ons weegt.
Ontspannen blijven staan = balk weg en uitladen.

Heb je dat eenmaal voor elkaar, dan is de rest een eitje, want dan is het voor losmaken, omlopen, klep open, balk weg en paard naar achteren vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 09:56

Ibbel schreef:
Hij moet dus eerst snappen dat hangen op de balk = vaststaan tot je een ons weegt.Ontspannen blijven staan = balk weg en uitladen.Heb je dat eenmaal voor elkaar, dan is de rest een eitje, want dan is het voor losmaken, omlopen, klep open, balk weg en paard naar achteren vragen.

Hier sluit ik mij compleet bij aan. Met veel geduld en vaak oefenen, blijft mijn paard ook keurig staan als de stang er achter weg is. Ze wacht tot ik haar aanraak op haar linkerbil en ik "terug" zeg, dan komt ze keurig netjes langzaam achteruit.

Nog even over wat er kan gebeuren als je, je paard vast laat staan en dan de balk erachter weghaald. Heb gezien dat een paard zo begon te hangen, touw knapte, paard kiept achterover uit de trailer, met hoofd op de straat: Schedelbasisfractuur, da heeft het dier ter plekke in moeten laten slapen -O-

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:14

Bij het Balingehof hebben ze mij een heel effectieve en gecontroleerde en gemakkelijke en veilige manier laten zien. Bij een 1,5 paards trailer:
Inladen:
- samen met je paard de trailer op (jij voor het paard) lopen, jij onder voorstang door, touw over de voorstang heen en met het touw in je hand loop je via het voordeurtje buitenom naar de achterkant van de trailer. Aan de achterkant stang vastmaken en de klep dichtdoen, dan weer naar voren om je paard vast te zetten.

Uitladen:
- Via het voordeurtje naar binnen, touw losmaken en weer buitenom meenemen naar achteren. Klep los, stang los en terwijl je druk op het touw houdt loop je weer naar voren. Jij weer naar binnen via het voordeurtje en dan begeleidt je je paard de trailer uit.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:23

Wij laden met 2 paarden, eentje op de 'gewone' manier dus er mee in lopen en er mee uit lopen.
De andere heeft altijd geleerd er zelf in te lopen en gaat er echt niét in als je mee loopt.
Dus dan touw over de nek en ze loopt er keurig zelf in!
Met eruit halen doet ze ook heel braaf. Eerst klep open ander paard eruit, dan haar los maken, balk achter dr kont weghalen. Ze blijft dan nog rustig staan totdat wij zachtjes een heel klein trekje aan dr staart geven. (dat is voor haar het teken dat ze er uit mag :P )
Dan loopt ze er heel rustig uit en kunnen we haar zo pakken :)
Ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:29

fjordnina schreef:
Bij het Balingehof hebben ze mij een heel effectieve en gecontroleerde en gemakkelijke en veilige manier laten zien. Bij een 1,5 paards trailer:
Inladen:
- samen met je paard de trailer op (jij voor het paard) lopen, jij onder voorstang door, touw over de voorstang heen en met het touw in je hand loop je via het voordeurtje buitenom naar de achterkant van de trailer. Aan de achterkant stang vastmaken en de klep dichtdoen, dan weer naar voren om je paard vast te zetten.

Uitladen:
- Via het voordeurtje naar binnen, touw losmaken en weer buitenom meenemen naar achteren. Klep los, stang los en terwijl je druk op het touw houdt loop je weer naar voren. Jij weer naar binnen via het voordeurtje en dan begeleidt je je paard de trailer uit.

Is idd een effectieve manier, maar wat als je paard naar achteren loopt (dus trailer uit) op het moment dat jij buitenom naar achteren loopt? Dan hou je hem echt niet tegen. Tenminste mijn andere paard in ieder geval niet.

Ik laat mijn paarden zelf de trailer inlopen, dan kan ik er achter blijven staan en de balk er achter doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 10:46

Mijn paarden maak ik eerst los vanvoor (eenpaardstrailer, paard kan niet omdraaien), en doe ik dan pas de klep en stang los? ALS er paniek is komen ze er in het slechtste geval vrij vlug af, maar gaan ze niet gaan hangen oid.
Paarden gaan op commando netjes en rustig achteruit (heb ik wel eerst geoefend aan de hand aan het halster, iemand stang eruit, en geleerd dat ze stapje voor stapje moesten nemen)
Wat ook kan zijn is dat ze te los gebonden zijn. ze hebben de indruk dat ze los staan (geen druk op het touw)gaan achteruit in de veronderstelling dat het kan, en plots BAM, is er een hoop druk. PAard schrikt, springt wat heen en weer, doet zich pijn, en de paniek escaleert.
In een dergelijk geval kan het helpen door ze een stuk korter te binden, zodat ze de druk van het halster al voelen nog zonder dat ze achteruit gaan, dan gaan ze ook geen intentie hebben om achteruit te stormen.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 11:14

Ik heb een 2 paards trailer, kunnen dus ook niet omdraaien.
Eerst vanvoor los, klep open (vaak is de klep al open) wachten tot ze van de stang af gaan, dan open en als ik aan de staart trek komt ze achteruit.
Nooooooooooit de stang los doen als ze er tegenhangen.
Dan leren ze dat ze die zeker open gaat als er druk op komt.
Wij parkeren de trailer vaal, klep open en beginnen dan eerst uit te laden of te praten. Pas als er rust is op de trailer halen we ze er af.
Ook nooit direct afladen als je aankomt, ze moeten leren dat ze moeten wachten tot wij ze eraf halen.

Noooooit eerst de stang en dan de klep open.
Nooooit eerst de stang en dan pas vanachter losmaken.

Ik zou oefenen met 2 personen. Waarbij de 2e alleen maar zorgt dat paard niet omdraait terwijl jij vanachter de stang losmaakt.
Of ander een longeertouw aan je paard, langs de buitenkant, zolang de stang dicht is kan hij toch de trailer niet afschieten. Als je eerst oefent op het niet gaan hangen op de stang en het blijven staan tot jij een signaal geeft dat hij mag komen, dan gaat dit volgens mij niet nodig zijn, maar je kan het testen.
Terwijl je je paard zijn hoofd vasthebt, hij dus niet kan omdraaien, kan je vanachter alles losmaken. Dan geef je je paard een teken en laat de longeertouw vieren, dan kan je je paard aan zijn halster vastnemen en het longeertouw losklikken.
Als je genoeg oefent gaat hij echt niet meer omdraaien.
Paarden moeten gewoon leren geduld hebben en vooral op jouw signaal wachten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 13:28

[***] schreef:
fjordnina schreef:
Inladen:

Uitladen:

Is idd een effectieve manier, maar wat als je paard naar achteren loopt (dus trailer uit) op het moment dat jij buitenom naar achteren loopt? Dan hou je hem echt niet tegen. Tenminste mijn andere paard in ieder geval niet.

Ik laat mijn paarden zelf de trailer inlopen, dan kan ik er achter blijven staan en de balk er achter doen.

Je hebt er natuurlijk altijd van die buffels bij zitten, heb er zelf ook 1 staan. Dat is toch echt eerst een kwestie van meer trainen en dan inderdaad met 2 personen. Een paard alleen kunnen laden vergt natuurlijk van zowel paard als begeleider wel enige vaardigheden.

Als het niet te heftig gaat zou je nog kunnen overwegen om het touw een keer rond de voorstang te slaan, zo hoef jij niet direct alle kracht op te vangen. Er zal weer een knop om moeten bij het paard dat de stang eruit niet gelijk betekent dat het naar buiten mag stormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:14

fjordnina, idd mijn ruin loopt gewoon naar achteren ongeachte hoeveel druk er op zijn hoofd komt. Ik heb geprobeerd om zelf met een rotgang buitenom te lopen, maar dat resulteerde in het heel hard stoten van mijn hoofd en uit het voordeurtje van de trailer vallen :D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:38

Judith_ schreef:
@ Fransje_70 Misschien moet je je niet zo aan gevallen voelen en wat beter lezen. ;) Zie er ook weinig toegevoegde waarde in om al mijn posten afzonderlijk te moeten verantwoorden. Als je graag verantwoording wil moet je misschien al mijn posten in dit topic zelf maar door lezen. Graag wil ik hier ook bij laten nu.

Jij begint met de slimste thuis dus wie voelde zich aangevallen? Erg irritant betweterig gedoe dit. Enfin weer on topic
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 24-02-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:41

Ik laad mijn paard ook alleen, en ongeveer op dezelfde manier als hiervoor al vaak is beschreven. Hoe ik dit heb aangepakt van het begin af aan...
Eerst geleerd dat we samen de trailer inlopen en ik niet onder de voorstang duik(met een zadelkastje etc is dat krap en heb al veel te vaak wat gestoten tegen de balk kast of deurtje) en achter iemand die handig en duidelijk is met paarden, paard kende de zware boze NEE al, dus als het paard terug wilde rennen riep zij NEE. Dit geoefend zonder balk totdat die netjes bleef wachten. Daarna dezelfde opstelling maar nadat die netjes bleef wachten ben ik er achteruit langs het paard uitgelopen, wanneer die mee wilde weer vanuit achteren NEE. Trouwens, wanneer mijn paard iets mag doen, zoals vanuit de gang de stal in gaan en dus ook de trailer achteruit verlaten, zeg ik 'toemaar'. Dus ik loop er achteruit zonder dat te zeggen. Toen dat goed ging ben ik pas begonnen met de balk er achter doen. Dus erin, wachten, balk erachter( er tegenaan hangen heeft die nooit/nauwelijks gedaan door de voorgaande oefeningen), hangen is weer NEE. Dat ging al snel goed en toen ben ik er achteruit uitgelopen wanneer de balk dicht was( zou ik niet doen met een paard wat ik niet vertrouw of losse achterbeentjes heeft, dan zou ik er rustig vooruit gaan). Dat koste ook geen moeite en was al snel goed en ontspannen. Daarna een paar keer de klep ook nog dicht gedaan en de touwen(2 kanten) vast. Daarna nog een aantal keer met een tweede persoon erbij geladen en gelost maar alleen als het even niet goed ging sprong die in. Na een paar keer kon ik alleen inladen: touwtje over de hals, zelf erin laten lopen, balk erachter, eerst via achterkant erin en vastklippen en nu zelfs gewoon omlopen en van voor rustig vastmaken, en dan de klep dicht, deurtje voor dicht en gaan. En met uitladen: aan de voorkant deurtje open, touwtjes los, achterom lopen, klep open, balk erachter, toemaar zeggen en dan komt die er op zijn gemakje uitstappen.
Maar hieruit merk je op dat het begin het belangrijkste is en de rest vanzelf gaat met een paar keer doen. En wees ook streng, ook NEE ofzoiets zeggen als die in het begin de kar uit wil rennen. Ik persoonlijk vind dat levensgevaarlijk, je zal je maar verstappen en nog op de klep staan terwijl die als een gek eruit komt walsen.
Succes!

jill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:30

Ik heb kleine paarden (arabieren) en een ruime 1.5 trailer, ze zouden dus kunnen omdraaien en 1 van hen heeft dat ook al een keer gedaan.

Ik doe eerst de klep open en ga onder de achterstang door langs het paard naar binnen.
Maak het paard los en doe een lang halstertouw aan het halster, deze haal ik over de voorstang heen en dan loop ik met het touw in mijn hand langs het paard naar achteren en haal de achter stang eruit.
Dan loop ik met de stang weer langs het paard naar voren, zet de stang tegen de kast en zeg het paard dat hij achteruit mag.

Dit oefen je in het begin een paar keer met zijn 2e todat het paard begrijpt dat hij moet blijven staan tot jij hem naar achteren vraagt.

Inladen loop ik mee met het paard, touw weer over de voorstang.
Dan pak ik de achterstang die nog voor tegen de kast staat en loop met de stang langs het paard.
Stang vast en weer naar voren en het paad vast zetten.
Ik ga langs het paard weer naar buiten om de klep dicht te doen maar zou ook door het voor deurtje naar buiten kunnen.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:39

vriendin van mij laad en lost haar paard ook alleen maar die heeft iets minder geduld (mijne kan ik ook alleen laden en lossen maar is niet zo vlug dus blijft rustig wachten met de achterstang eruit)
paard van vriendin deed dit niet, zei hangt nu haar voerbak voorin, met hapje musli erin.
maakt paard los, klep open, stang er achter weg en dan gaat ze hem halen.
paard blijft lekker op ze musli staan eten tot ze hem weer vast heeft.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 17:43

[***] schreef:
fjordnina, idd mijn ruin loopt gewoon naar achteren ongeachte hoeveel druk er op zijn hoofd komt. Ik heb geprobeerd om zelf met een rotgang buitenom te lopen, maar dat resulteerde in het heel hard stoten van mijn hoofd en uit het voordeurtje van de trailer vallen :D

Ze zeggen toch ook dat je slimmer moet zijn dat je paard, niet sneller :+ .