Paard wil niet naar de bak, zo koppig als wat!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:43

@crazyshar, De vorige stal was wel breed. Toen hij net verhuisd was naar de stal waar we nu 2 weken staan deed hik het de 1e week niet. Alles was weer even nieuw en toen liep hij gewoon door. Dus ik dacht Yes we zijn er van af! Maar helaas is hij alweer begonnen vorige week! :(

@ Paan, klopt. Dat doen we ook. stop en weer door. achterwaards en weer vooruit. gaat goed. Maar zodra de bak in zicht is, is alle gehoorzaamheid weg. En staat hij stil en kijkt je aan alsof hij op de grond ligt van het lachen.. Een spook is het.

@FindingJack, ontmoet mijn paard. Deze is echt wel koppig! :) Er staan zo‘n 50 pension paarden met eigenaren en niemand heeft dit eerder gezien. (De baasjes van de paarden) Iedereen zegt dat hij koppig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:46

Je paard foolen en in de bak opzadelen.

Gewoon je tuig alvast in de bak leggen, bak in, opzadelen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:47

johanna_ schreef:
Bij de vorige stal 2x per dag een uur. En nu elke dag als ik er ben en mijn stalgenoten laten hem ook wel los.

Een vijf jarige?? Nou, dan heb je het antwoord gevonden.
Ik heb een driejarige die door omstandigheden tijdelijk 22 uur per dag binnen stond, die wilde op het eind niet meer uit zijn stal,niet meer de paddock in, om gek van te worden.
Naar een andere stal en nu wil die wel werken, logisch ook...mag je je stal uit, kun je aan het werk..

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:48

Doanique schreef:
Je paard foolen en in de bak opzadelen.

Gewoon je tuig alvast in de bak leggen, bak in, opzadelen.

Hihi daarmee onwijk ik het probleem en binnen 2x heeft hij dat door ben ik bang.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:48

een gedragstherapeut gaat niet helpen hoor....als die therapeut weg is gaat hij bij jou weer in de staak.
Ik vermoed dat je veel strenger moet zijn.Het valt niet mee als je alleen bent maar hij moet een klets op zijn kont krijgen,desnoods neem je een longeerzweep mee,die zijn iets langer.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:49

gekvanfleur schreef:
johanna_ schreef:
Bij de vorige stal 2x per dag een uur. En nu elke dag als ik er ben en mijn stalgenoten laten hem ook wel los.

Een vijf jarige?? Nou, dan heb je het antwoord gevonden.
Ik heb een driejarige die door omstandigheden tijdelijk 22 uur per dag binnen stond, die wilde op het eind niet meer uit zijn stal,niet meer de paddock in, om gek van te worden.
Naar een andere stal en nu wil die wel werken, logisch ook...mag je je stal uit, kun je aan het werk..

Dat is niet zo, ik laat hem eerst los in de bak voordat we gaan rijden of longeren.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 22:51

geerke schreef:
een gedragstherapeut gaat niet helpen hoor....als die therapeut weg is gaat hij bij jou weer in de staak.
Ik vermoed dat je veel strenger moet zijn.Het valt niet mee als je alleen bent maar hij moet een klets op zijn kont krijgen,desnoods neem je een longeerzweep mee,die zijn iets langer.

Dankje dat vermoeden heb ik ook. Nu moet het nog lukken. Longeerzweep ook al geprobeerd maar dan loopt hij alsnog achteruit ondanks de tikjes op zijn kont.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:54

ik denk dat je te lief bent...tikjes?Hij moet een flinke tik krijgen!Even de confrontatie aangaan.
Hoeveel ervaring heb je met paarden?....voordat hij de lucht ingaat en jij niet weet hoe je moet handelen :7 (paard achterover klapt en van dat soort senario's)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:56

johanna_ schreef:
geerke schreef:

Dankje dat vermoeden heb ik ook. Nu moet het nog lukken. Longeerzweep ook al geprobeerd maar dan loopt hij alsnog achteruit ondanks de tikjes op zijn kont.

Leuke oplossing voor jou misschien, maar niet voor het paard.
Nogmaals, het dier zal een reden hebben om te weigeren, en die denkt heus niet: Ik ga de baas even pesten.
Zo´n jong dier heeft niet genoeg aan even een half uurtje los, die moet de kans krijgen om echt paard te zijn.

Nu ga je hem straffen voor iets wat zijn verantwoordelijkheid niet is, maar de jouwe. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:57

Ik zou gewoon een goede instructrice erbij roepen, iemand met ervaring met jonge paarden. Is stukken goedkoper dan een gedragstherapeut, want ik ben er vrijwel zeker van dat het probleem bij jou zit en niet bij je paard. Jouw houding is waarschijnlijk net niet wat het zijn moet, en je bent te traag met reageren zoals je zelf al aangeeft. Iemand met ervaring met jonge paarden kan je dat wel leren, waar een gedragstherapeut meer is voor echt afwijkend gedrag van het paard uit, en dat komt niet zo heel vaak voor. Meestal is het toch een verkeerde interactie tussen paard en mens en dat kunnen de meeste goede instructeurs wel zelf af. En kunnen ze dat niet? Zijn ze meestal domweg niet goed genoeg.

Wel petje af dat je niet blijft doormodderen, maar hulp zoekt voordat het probleem te groot is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:59

Trieste antwoorden...
Het gemiddelde antwoord is : als hij niet luisteren wil moet hij maar voelen ...

Dit paard , wat de oorzaak ook is, vindt het niet leuk in de bak ( eng, saai, pijnlijk kan van alles zijn ). Koppig is echt onzin, koppig heeft een reden. Blijkbaar is het overal leuker dan in de bak.

En aangezien je het al met de zweep hebt geprobeerd, heeft hij bevestigd gekregen dat het daar echt NIET leuk is.

Als je nou voorlopig eens niets in de bak doet, en alleen buiten gaat rijden/wandelen/ fietsen, tot hij er weer een beetje lol in heeft.
Veel op de wei ( of paddock ) staan.
En daarna een periode echt alleen maar leuke dingen doet in de bak ( zijn eten bijvoorbeeld in de bak geven, en dat uitbouwen naar werkjes die hij leuk vindt )

Ondertussen uitzoeken waarom hij het niet leuk vindt? Is het rijden vervelend ( spierpijn is geen raar idee bij een jong dier , of je vraagt dingen die net even iets te moeilijk zijn voor hem )
En als de bak weer een fijne plek is om te komen, dan voorzichtig weer aan het werk gaan, waarbij je ervoor zorgt dat de bak een fijne plek blijft en dat het werk dusdanig leuk is dat hij met plezier met je meedenkt en meerwerkt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-13 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:59

eens even verdiepen in de lichaamstaal van een paard, een paard zal nooit ergens heen/in gaan als hij het niet vertrouwd of als hij de leider (in dit geval ben jij dat) niet als leider ziet. Een paard is een kudde dier en zal altijd een ander volgen als hij het zelf niet durft. Een zweep helpt daar bij echt niet, hierbij daalt het vertrouwen juist. Paard verstijft op weg naar de bak, ga jij er eens over na denken waarom dan? Ik heb enorm veel dingen van de 2 lazy 7 ranch geleerd. Stel nou jou paard gaat stoppen bij een bosje omdat hij een vogel hoort, wij weten dat het een vogel is maar je paard niet. Ze verstijven en wat doe jij je drijft hem aan en loopt ie dan nog niet dan maar de zweep erbij. Wat denk je paard nu, er zit iets in de bosje ik verstijf en hup ik krijg een klap met de zweep. En krijgt dan geen pijn uit dat bosje maar juist vanuit de ruiter.

Zoals ik al eerder in dit topic heb gelezen, haal er iemand bij :)

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:01

geerke schreef:
ik denk dat je te lief bent...tikjes?Hij moet een flinke tik krijgen!Even de confrontatie aangaan.
Hoeveel ervaring heb je met paarden?....voordat hij de lucht ingaat en jij niet weet hoe je moet handelen :7 (paard achterover klapt en van dat soort senario's)

Genoeg ervaring. Ik dacht zelf ook aan een flinke mep maar dat zullen bepaalde mensen niet waarderen en dan krijg ik daar weer comentaar op.

Indogo heeft geen kwaad in het zin in de vorm van schoppen of met de voorbenen slaan.
Heb er alleen het woord koppig voor, dat is hij.. en heel slim.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:02

plovesb schreef:
eens even verdiepen in de lichaamstaal van een paard, een paard zal nooit ergens heen/in gaan als hij het niet vertrouwd of als hij de leider (in dit geval ben jij dat) niet als leider ziet. Een paard is een kudde dier en zal altijd een ander volgen als hij het zelf niet durft. Een zweep helpt daar bij echt niet, hierbij daalt het vertrouwen juist. Paard verstijft op weg naar de bak, ga jij er eens over na denken waarom dan? Ik heb enorm veel dingen van de 2 lazy 7 ranch geleerd. Stel nou jou paard gaat stoppen bij een bosje omdat hij een vogel hoort, wij weten dat het een vogel is maar je paard niet. Ze verstijven en wat doe jij je drijft hem aan en loopt ie dan nog niet dan maar de zweep erbij. Wat denk je paard nu, er zit iets in de bosje ik verstijf en hup ik krijg een klap met de zweep. En krijgt dan geen pijn uit dat bosje maar juist vanuit de ruiter.

Nou mijn paard was niet bang hoor om uit zijn stal te gaan of in de paddock te gaan, maar hij vond het supersaai.
Wedden dat als hij dagelijks met een maatje een paar uur buiten komt het probleem weg is!

johanna_

Re: Paard wil niet naar de bak, zo koppig als wat!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:06

Waarom wil hij dan wel in de bak als ik hem vanuit zijn stal gelijk naar de bak doe? Maar als ik daarna longeersingel op doe en verder niks, wil hij niet meer. Longeersingel of deken? Beide kan hij niet ‘hard‘ aan het werk. Maar voor hem is het een wereld van verschil.

En tijfens het longeren of rijden merk ik aan hem dat hij er plezier in heeft. Oortjes naar voren, plezierige uitstraling en doet goed zijn best.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:07

gekvanfleur schreef:
plovesb schreef:

Nou mijn paard was niet bang hoor om uit zijn stal te gaan of in de paddock te gaan, maar hij vond het supersaai.
Wedden dat als hij dagelijks met een maatje een paar uur buiten komt het probleem weg is!

Ja dat is natuurlijk het beste maar helaas beschikken (of zien mensen niet in) dat het een beste voor een paard is om er dagelijks zo veel mogelijk uit te komen. Daarnaast is grondwerk ook erg goed om leiderschap te creëren

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:08

MariekeB schreef:
Trieste antwoorden...
Het gemiddelde antwoord is : als hij niet luisteren wil moet hij maar voelen ...

Dit paard , wat de oorzaak ook is, vindt het niet leuk in de bak ( eng, saai, pijnlijk kan van alles zijn ). Koppig is echt onzin, koppig heeft een reden. Blijkbaar is het overal leuker dan in de bak.

En aangezien je het al met de zweep hebt geprobeerd, heeft hij bevestigd gekregen dat het daar echt NIET leuk is.

Als je nou voorlopig eens niets in de bak doet, en alleen buiten gaat rijden/wandelen/ fietsen, tot hij er weer een beetje lol in heeft.
En daarna een periode echt alleen maar leuke dingen doet in de bak ( zijn eten bijvoorbeeld in de bak geven, en dat uitbouwen naar werkjes die hij leuk vindt )

Ondertussen uitzoeken waarom hij het niet leuk vindt? Is het rijden vervelend ( spierpijn is geen raar idee bij een jong dier , of je vraagt dingen die net even iets te moeilijk zijn voor hem )
En als de bak weer een fijne plek is om te komen, dan voorzichtig weer aan het werk gaan, waarbij je ervoor zorgt dat de bak een fijne plek blijft en dat het werk dusdanig leuk is dat hij met plezier met je meedenkt en meerwerkt.

Een paard kan echt wel koppig zijn hoor. Mijn vorige paard heeft een periode koppigheid gehad met de trailer ingaan. Van de 1 op de andere dag wilde hij niet meer. Met een touw achter zijn kont liep hij wel en dat touw hielden we een halve meter van hem af. En dan niet moeilijk doen met er in lopen maar gewoon met de oortjes naar voren.

TS, je kan beter even iemand om hulp vragen. Kijk of hij dan naar binnen loopt. Diegene kan je dan ook helpen met je eigen lichaamshouding.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:11

Mijn jaarling staakt soms ook zo, maar alleen als ze iets duidelijk wil maken.
Is het koud buiten, dan staakt ze bij de schuifdeur naar buiten. Is het nog niet donker genoeg, dan staakt ze bij de paddock-uitgang.
Als ik gewoon even op haar wacht loopt ze alsnog mee, maar kijkt dan wel vaak zo van 'nouja als het dan per sé moet.. maar ik moest toch even laten weten wat ik er van vind'.
Gekke pony.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:12

Bedankt. Morgen gaat een stalgenoot met hem oefenen.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:13

Die blik ken ik wel. Als Indigo stopt dan zegt hij met zijn ogen zo iets van: ben ik nu dit hele stuk niet al braaf geweest voor zeker 15 snoepjes?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:21

Is hij niet ooit een keer blijven hangen met iets om? Maakt niet uit of dit een deken singels zadel..... Was dit kan oom onwijs veel verschil geven.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 23:26

Nee nog nooit! :)

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:56

Je kunt het ook net zo proberen zoals velen het doen met op de wagen krijgen. Touw achter de kont langs en aantrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 01:14

MariekeB schreef:
Trieste antwoorden...

Mee eens. Altijd dat gezeur over, je moet hem de baas zijn, gooi er een zweep over. Belachelijk. Het zijn dieren met gevoel. En ja er is iets met die bak of met die longeersingel. Een paard is niet koppig. Dan mogen jullie mijn paard ontmoeten. Die stond stil voor de ingang van mijn oude bak. Die kreeg je niet naar voren, omdraaien hielp niet, zweep niet ( was nog onervaren en mensen zeiden pak een zweep...), achteruit zetten hielp niet. Niks hielp. Helaas had mijn paard een trauma opgelopen in die bak. Helaas liet ik iemand mijn paard een keer aan de dubbele longe trainen. Paard was zwart geworden van het zweet( normaal is ze wit). Domme fout van mij en heb diegene nooit meer gevraagd. Maat goed. Paard wou de bal niet meer in en niks hielp. Ben gaan staan en wachten. Elk stapje vooruit beloonde ik. Vaak ging ze een stap voorut, 5 achteruit. Ik heb een maand geduld moeten hebben. Uiteindelijk zonder zweep etc kreeg paard het vertrouwen en daarna geen last meer van gehad.
Ach, velen zullen zeggen, dit zou ik nooit doen. Prima, ik straf mijn paard niet als die zijn dag niet heeft of zogenaamd koppig is. Ik corrigeer wel mijn paard als hij bijv. Een keertje probeer te bijten.
Dieren hebben ook gevoel en dat vergeten helaas veel mensen, en ja ze kunnen ook denken en zicht niet goed.voelen.

Ts:luister naar je paard, hen geduld en ga andere leuke dingen doen en probeer het stap voor stap. Luister naar je eigen gevoel

Edit: sorry zit op mijn mobiel en de spelfouten kan ik niet goed corrigeren. Mobielscherm kapt er half mee...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 01:24

en als je nou eens gewoon op hem wacht? Als hij gaat stilstaan dan hou je een klein beetje druk op je teugels (wel over zn hoofd heen halen en niet bij zn bit vastpakken, gewoon lang teugeltje en doen of je neus bloedt....) en wacht je tot hij jouw kant op komt.
Kan even duren maar zodra (!!) hij ook maar 1 cm jouw kant op komt moet je de druk eraf halen, loopt hij dan door is het ok en anders begin je het spelletje weer van voor af aan.
Je mag tussentijds geen sec die druk eraf halen of de druk verhogen, dan wordt het geen druk maar trekken en dát werkt zeker niet, en je moet je geduld bewaren tot hij gewoon naar je toe komt. Boos worden heeft geen zin en snoepjes ook niet. Dit een paar keer doen indien nodig en dan moet het vast beter gaan.