Instructie, mee lopen of zitten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:54

Bij mijn orun vorige jaar hebben wij geleerd dat je in elke geval moet staan, en niet moet zitten.
Wij hebben geleerd om tussen de M-H en F-K lijn te blijven, en wordt er een volte bij A of C gereden buiten deze volte te staan.

Ik vind iemand die zit zo lui en ongeïnteresseerd overkomen.

Mijn instructie hoeft van mij geen kilometers mee te lopen, maar wel een actieve houding aannemen, dit motiveert meer.

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:55

Persoonlijk vind ik meelopen het prettigst. Maar ik kan mij voorstellen dat dit niet mogelijk is als je achter elkaar lesgeeft.

EllyC

Re: Instructie, mee lopen of zitten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:09

Soms denk ik laat ik vandaag maar niet zoveel lopen want ik heb last van bv mijn rug/voet.
Dat lukt me (helaas) niet. In mijn enthousiasme "ren" ik toch weer door heel die bak heen.

Mijn eigen instructrice blijft meestal zitten en daar heb ik ook helemaal geen probleem mee. Versta alles (headset) en krijg onverdeelde aandacht.

nelske164

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:21

Mijn Intructrice zit altijd in een hoek. Ik rijd dan met headset. Ik zelf vind dat fijner, ik weet dan altijd waar ze is, hoef niet op te letten dat ik haar per ongeluk omver rijd. Is vooral in de winter ook fijn als ik in de hal van de club les heb en we met meerdere in de bak rijden. Dan loopt ze ook de andere niet in de weg en hebben die ook geen last van geschreeuw. Ik vind een headset zelf ook rustgevender, ik heb namelijk heel erg snel dat als iemand iets harder praat dat het voor mij dan heel erg streng over komt en dan wordt ik erg gespannen en kan ik niet lekker meer rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:07

Mijn instructrice staat altijd in de hoek en daardoor ziet ze juist heel goed hoe recht (of scheef :+ ) je paard is. Ze ziet precies wanneer die over de schouder valt en zich scheef maakt. Oefeningen doe ik dan vaak aan de overkant, zoals tempowisselingen, verruimingen en overgangen.. Zijgangen juist van of naar de hoek waar ze staat, zo kan ze mooi de inzet en het verloop van de oefening zien.

Ik zie de meerwaarde niet van iemand die meeloopt, vooral als er andere bij inrijden, dan moeten zij steeds opletten dat ze jouw instructie niet van de sokken rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 14:12

Hier ook instructrice in de hoek, incl headset dus meelopen is niet nodig! En 20 x 60 bak echt super fijn en ze echt ziet alles :D

Ik wil alleen wel eens terugpraten als ik aan de andere kant van de 20 x 60 baan zit, maar dat verstaat ze natuurlijk niet :')

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:03

Ik denk dat de betrokkenheid van de instructeur naar de klant belangrijker is of dat deze gene in een hoek zit of staat of meeloopt.

Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van je les en of je er verder mee komt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:33

Dame23 schreef:
Ik denk dat de betrokkenheid van de instructeur naar de klant belangrijker is of dat deze gene in een hoek zit of staat of meeloopt.

Het gaat uiteindelijk om de kwaliteit van je les en of je er verder mee komt of niet.

Amen :j

Elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:41

Mee lopen. Als je blijft zitten, kun je niet zien wat je "leerlingen" doen met hun paard. En daardoor dus ook niet goed lesgeven.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 11:50

Ik leer meer als iemand een actieve houding heeft. Anders krijg ik al snel een thee-kransjes gevoel.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 12:01

Interessant om te lezen dat de meningen verdeeld zijn. Ik denk dat het per instructrice / ruiter ook scheelt wat iemand fijn vind. Maar ik denk dat ik persoonlijk niet mijn lessen op het zelfde niveau zou kunnen geven als ik er bij zou gaan zitten. Ik geef heel graag les en zou ik in de toekomst lichamelijk beperkt raken zodat ik het niet meer op de manier kan doe. Ozals ik het nu doe dan zou ik wel echt een andere oplossing zoeken en miss wel gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:19

xOkidoki schreef:
Mee lopen. Als je blijft zitten, kun je niet zien wat je "leerlingen" doen met hun paard. En daardoor dus ook niet goed lesgeven.

Want wat zien ze dan niet volgens jou? Vanuit de hoek heb je immers zicht over de hele bak en dus ook je leerlingen..

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-13 14:40

Ik denk Okidoki bedoeld de kleine dingetjes, als iemand achter in de een 20-60 bak rijd en de instructeur zit in een hoekje dan lijkt mij het moeilijker te zien hoe een klein hulpje wordt gegeven. Wat er precies met de hand gebeurd, wat dat been / spoor precies doet. En waarom iets wel / niet werkt.
De grote lijnen en overzicht heb je dan wel beter denk ik. Daarom neem ik ook regelmatig afstand van mijn leerlingen zo dat ik ook de grote lijnen kan zien wat er goed en fout gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:49

Ja oke, de kleine dingetjes mis je misschien, maar ik denk dat het voor een instructrice toch het belangrijkst is om naar het hele totaalplaatje te kijken?

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:55

Mijn instructrice zit vanvoor aan de bakrand op een stoel en staat regelmatig op om mee te lopen.

romyyxv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 15:59

Ik heb ook liever dat ze meelopen, dan zien ze ook echt wat er gebeurd.
Vanuit een hoekje zitten en gillen wat je moet doen gaat echt niet

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:03

Mijn instructrice loopt wel mee. Niet letterlijk achter me aan, daar word ik gek van, heb een pony die nog wel eens druk kan worden in de bak omdat ze swinters der energie wat minder kwijt kan, vind t dan fijn de ruimte te hebben, loop ik niemand omver. Maar ze is wel altijd in de buurt. Staat in een hoek, in t midden, actief langs de kant.
Iemand die vanaf de kant lesgeeft en goed oplet zou ik ook geen problemen mee hebben.
Iemand die zich er makkelijk vanaf maakt wel.
Mijn instructrice laat me ook dingen zien, dat vind ik echt fijn.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 16:05

Ik sta in het midden, loop mee waar nodig, dus ook af en toe langs de hoefslag bij bijv. schouder binnenwaarts of om te zien of een ruiter recht zit. In de manegelessen sta ik uit veiligheidsoogpunt met de galop graag in de hoek, zodat er niks raars achter mijn rug om kan gebeuren én voor mijn eigen veiligheid :)
Waar ik les geef hebben we een grote en een kleine rijbaan. In de kleine rijbaan wil ik nog wel eens in de hoek gaan staan op een verhoging. Ook voor het overzicht. Overigens ben ik eigenlijk altijd wel goed te verstaan :) Bij nood kan ik een headset gebruiken.
Overigens geef ik met name groepslessen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 21:08

Mijn instructeur zit lang de zijkant gelukkig. Vind het vreselijk irritant als er heel de tijd iemand heen en weer loopt. Overigens les ik wel dmv een oortje dus kan alles prima horen. En het gaat er imo niet om of iemand zit, staat of loopt maar om de kwaliteit van het lesgeven. :)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:50

Mijn instrecteur zit vaak aan de zijkant. bij de E of B, bij het losrijden. Bij het zwaardere werk gaat hij vaak in het midden staan bij moeilijke punten om mij beter te kunnen helpen.
Voor mij maakt het niet uit of de gene staat of zit, als degene maar kwaliteit heeft :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:53

Ik zit bij bepaalde ruiters aan de bakrand,loop mee, ren zelfs mee als het moet.
80% van de tijd sta ik in het midden of ergens rond de a-c lijn.
Mijn telefoon neem ik wel aan tijdens de les mits ik niet midden in een uitleg/kritiek moment zit, ik rook ook rustig een peuk...dat beïnvloed mijn kwaliteit als instructrice niet lijkt me ;-)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 12:59

Mijn instructrice staat in het midden en loopt af en toe een stukje mee. Bij de volte staat ze aan de binnenkant. Ik vind het persoonlijk fijner als ze mee loopt, dan kunnen we gewoon verstaan wat ze zegt en hoeft ze niet zo hard te praten. Soms komt ze even naast ons lopen om de details aan te wijzen, of met een voorbeeld verduidelijken wat ze bedoeld. Dat vind ik ook fijn. Soms ligt je been nog niet helemaal op de lijn schouder heup hak. Soms doet je hand iets wat niet klopt. Ze laat altijd merken dat ze ook de kleine details ziet.
Als we wat te vragen hebben is het ook fijn, dan kunnen we op normaal volume praten. Bijvoorbeeld als de volte niet zo mooi rond is, of als de tempoversnelling niet helemaal klopt. Hoe we dat dan kunnen verbeteren.

Haar mobiel heeft ze standaard uit staan. Ze is met ons bezig en niet met wat anders. Uitzonderingen daargelaten, zoals een ernstig ziek familielid. Maar dat vertelt ze dan van te voren.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 18:24

Ik sta zelf ook altijd in het midden van de bak en loop mee, als je 3 a 4 uur staat les tegeven is je sportschool bijna overbodig. Ik zie veel collega instructeurs in de hoek zitten en roken of bellen, zelf vindt ik dat absoluut niet kunnen maar ieder zijn eigen ding. Het is net wat jij als ruiter zelf fijn vindt. mijn eigen instructrice loopt ook mee en dat vindt ik fijn.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:37

Ik loop altijd door de bak heen en weer. Ik denk hier niet eens echt bij na maar dit gaat al automatisch omdat ik zo op ga in het lesgeven. Daarbij gebruik ik ook nog een headset om zeker te zijn dat mijn lesklanten alles goed kunnen horen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 18:48

Ik sta en loop het grootste gedeelte in de bak maar heb ook een steuntje zodat ik tussendoor even kan zitten..is echt niet prettig om uren te staan en lopen..imo is betrokkenheid ook het belangrijkst.En als instructeur moet je alles kunnen zien dus op verschillende posities gaan staan/zitten.