Ik ben bang.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Punz

Re: Ik ben bang.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 15:49

Offtopic misschien , maareh: dat oudere paarden rustiger zijn zou ik niet willen beweren hoor! Minder gestrest / angstig misschien omdat ze meer gezien/ meegemaakt hebben. Maar dat zegt dus niets over het temperament of het al dan niet braaf zijn!

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 17:28

ik ben ook een tijd bang geweest ik ben namelijk in de zomer op een jong ponytje gaan zitten van 4 jaar oud
vroeger was ik altijd degene die op de moeilijke paardjes reed en waarvan mijn paard al minstens 100 x op hol geslagen was en ik vond dat altijd helemaal geweldig maar ik ging dus met mijn vriendin naar twee ponys daar allebij jonge paardjes de een was heel leuk en braaf en de ander was een eigewijze koppige donder ik werd dus als een magneet aangetrokken door die eigewijze koppige pony maar toe de eigenaar weg was gingen ik en mijn vriendin samen rijden maar mijn vriendin wou die eigewijze ook even proberen en ik had bedacht om zonder zadel te gaan rijden ging in het begin heel goed met mij er op maar toen mijn vriendin er op ging zitten gebeurden het ik liep met de pony waar ik op reed (de brave ) weg van die andere en die ging helemaal door het lint ik stond daar zo te kijken hij was aan het spinnen en tegelijke tijd een beetje (niet heel hoog ) stijgeren en bokken en mijn vriendin vloog er af ik pony weer vangen en denk potverdorie jij gaat gewoon doen wat ik zeg dondergod ! (dat was grappig want de pony heete Thor ) ik stap op die pony en hij doet het zelfde als bij mijn vriendin en slingerd mij er af (gelukkig hield ik aan de manen vast waardoor ik er naast stond )
de volgende dag gingen we weer rijden ik op die eigewijze natuurlijk en hij ging er echt heel hard vandoor en bok steiger bok steiger bok steiger en ik viel er af toen ging ik zo doen van ik ga niet naar de dokter want het gaat wel goed maar later toch gedaan bleek ik mijn rug gekneust te hebben en een hersenschuddng toen ik weer op een pony stapte was ik erg bang het was aan de longe maar op een gegeven moment dacht ik waarom stressen en toen zei ik tegen mijn vriendin doe het zadel er maar af en toen voelde ik dat ik weer helemaal kon ontspannen het is heel gek maar het werkt gewoon zonder zadel (als het kan met alleen maar een touwtje om zijn nek en gewoon te gaan ontspannen ik hoop dat het helpt!

CBF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:25

Ik zit nu zelf ook in zo'n proces!

12 jr geleden afgegooid en toen mijn bovenbeen gebroken (gebeurde in de winter). Sinds een jaar rijdt mijn dochtertje (6jr) en begon het toch weer te kriebelen.

Op het rustigste paard begonnen en dat voelde goed (was in de zomer). Geen enkel probleem, stap, draf en galop. Alsof ik nooit gestopt was. Ook op andere paarden.

Ik had gezegd dat ik niet zou rijden in de herfst en winter. Dat vond ik eng, vanwege mijn ongeluk!

Op advies ben ik toch doorblijven rijden maar alleen in stap en heel soms probeer ik weer te draven.

Ik kan niet zeggen wat je wel of niet moet doen, behalve dan je gevoel te volgen.
Ben je het zat, dan stap je af en ga je morgen weer verder (doe ik ook nog steeds).

Ik wens je verder veel succes

JWildstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:46

Begrijp hoe je je voelt :j! Misschien wel verstandiger om met een ervaren paard aan de slag te gaan en te gaan rijden. Als je zelf al bang bent breng je dat natuurlijk heel erg op je paard over en vooral op een jong paard die jij juist vertrouwen moet geven!

Niet aanvallend bedoeld!! maar mag ik vragen waarom je een jong paard hebt gekocht terwijl je deze ervaring hebt gehad?

XxGipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 18:52

Ik zou de eerste paar keer van te voren iets longeren(maar hou dit niet te lang aan, want als je dit altijd doet bouwt je paard alleen maar een conditie op en wordt hij nog heter). En daarna vragen of iemand je aan de longe wilt houden. Gwn veel overgangen maken en telkens als je het niet vertrouwd gaan stappen. Als dit wel al gaat, zal ik gewoon gaan rijden. Maar als je het niet vertrouwd ook niet verder rijden. Je moet de dagen pakken dat je het wel vertrouwd, anders voelt het paard het en is er al een gespannen band tussen jullie. Ook zal ik vaak in mijn eentje gaan rijden(eventueel wel iemand die vanaf de kant meekijkt, maar niet een ander paard). Aangezien hij misschien van andere paarden wat nerveus wordt. Ik weet niet zo goed hoever jij bent met je paard, en hoe het gaat als hij gek doet. Dit is namelijk altijd verschillend.
Het paard wat ik nu heb, als hij weg wil, of gespannen wordt. Zet ik hem stil. Bij hem zijn er dan altijd 2 opties, of in galop verder, of op zijn plek draven. Maar rustig vooruit stappen werkt dat niet. Ik zet hem stil, stel hem gerust en stap weer aan. Is het iets anders als stap, begin ik opnieuw. Misschien is dit ook wel een optie. Dat als hij gespannen is en je voelt hem onder je uitgaan je hem stil zet. Wacht tot hij ontspant, en rustig verder kan gaan. Meestal helpt dit wel, en als je weet dat dat gaat, kan je hem misschien ook wel beter vertrouwen.
Succes!! Ben benieuwd hoe je het oplost.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:53

Snollygoster schreef:
Ik weet echt niet wat ik kan doen om dit gevoel kwijt te geraken, want het paardrijden is gewoon niet meer leuk op deze manier. Vroeger zou ik alles durven met een paard, en nu flip ik al als er een zandkorrel verkeerd ligt.
Heeft iemand hier tips voor mij? Misschien iemand die hetzelfde gevoel heeft als mij? Ik begin echt wanhopig te worden..

Ik vraag me af hoe het nu gaat? Of je wat hebt gehad aan alle tips.

friesruby7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 16:52

Ik snap wat je bedoeld, mijn paard is verkeerd beleerd en om alleen maar rustig te stappen heeft 2 jaar geduurd. Nu probeerd ze me af en toe nog wel is uit. Ik ben een periode heel bang gewest kon wel janken maar ben toch verder gegaan ik dacht bij mezelf nu s het klaar met dr ik ben de baas we komen oz geen steek verder. Dat heeft ze blijkbaar gevoeld ik ben strenger geworden (niet hard in de hand of zwepen of sporen of wat dan ook!) En nu is het een superpaad om te rijden en ga ik binnenkort galop aanleren.
Misschien is het handig om grondwerk te doen zodat je vertrouwen krijgt in je paard. Bekijk het allemaal ookpositief in. Als jij stresst, stresst je paard hem ook dus op hem te gaan zitten als je weet dat je er bang voor bent en dat gevoel niet kunt uitschakelen is niet slim. Er kan altijd wat gebeuren en het is aan jou om dat op te vangen en aan je verhaal te lezen ben je een goeie ruiter dus kan je dat.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 21:33

Sanniey schreef:
Snollygoster schreef:
Ik weet echt niet wat ik kan doen om dit gevoel kwijt te geraken, want het paardrijden is gewoon niet meer leuk op deze manier. Vroeger zou ik alles durven met een paard, en nu flip ik al als er een zandkorrel verkeerd ligt.
Heeft iemand hier tips voor mij? Misschien iemand die hetzelfde gevoel heeft als mij? Ik begin echt wanhopig te worden..

Ik vraag me af hoe het nu gaat? Of je wat hebt gehad aan alle tips.

Wauw, ik kom ook nog eens een keertje op Bokt haha. Ondertussen zijn we weer een paar maanden verder en het gaat echt super. Ik heb voor mezelf én voor hem gewoon streng moeten leren zijn. Hij leert echt heel snel bij, en het vertrouwen is er ook weer. We gaan vaak buitenritten doen en ik neem hem zelfs mee op wedstrijd (ik doe wel nog niet mee, maar om hem te laten wennen). Hij reageert ook niet meer op andere paarden en is heel voorbeeldig geworden. De klik is er eindelijk toch gekomen *\o/*

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:20

Je moet volgens mij wel oppassen met zomaar naar een wedstrijd gaan, eigenlijk mag dat niet zomaar.
Als je wel altijd toestemming vraagt, dan heb ik niets gezegd ;)
Super dat je je vertrouwen weer terug hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 23:45

Als je het vertrouwen terug wil krijgen in paarden, vind ik het persoonlijk niet zo slim om een 3-jarige te nemen. Hoe lief en betrouwbaar hij ook is, je weet nooit hoe hij op situatie's die hij nog nooit mee heeft gemaakt reageert.

Niet dat ik vind dat je je paard moet verkopen, maar ik zou gewoon een tijdje met een ouder en meer ervaren paard gaan werken. Zo krijg je het vertrouwen weer terug, wat je heel erg nodig hebt bij een 3-jarige. Zoals het u gaat, kom je geen stap verder, en het enige wat je bereikt is dat je alleen maar banger wordt, en een schrikkerig paard krijgt.

Veel grondwerk doen met je paard, maar niet rijden totdat je weer wat zekerder bent. Zoekdesnoods een betrouwbaar oud paard dat lekker van zijn oude dag geniet, en werk daar lekker mee. Paard hoeft niets te kunnen, hobbel gewoon lekker met hem rond, en blijf dat doen. Zo bouw je een band op, en zo ook je vertrouwen in het dier.

Chanti89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 12:26

Ik ben het eens met Resistance. Het paard voelt ook jou angst.