Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:53

Ik voel mij naakt zonder cap :')

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:00

powerkippie schreef:
ik draag ook altijd een cap nooit vervelend gevonden..maar steeds kort vervloek ik dat ding. door ziekte ben ik al mijn haar kwijt geraakt. en ik kan je vertellen dan zit een cap echt niet fijn.dus draag nu een buff onder dan mijn cap maar kan niet zeggen dat het geweldig zit. maar zonder cap rijden doe ik niet.

Wat vervelend voor je.. En als je tijdelijk een muts onder je cap draagt? Het is er koud genoeg voor :brr:

Freya6

Re: Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:05

Herkenbaar, ik reed altijd zonder cap. En nu ik mijn verzorgpaard zelf aan het doorrijden ben voel ik me ineens helemaal niet meer zo relaxt zonder cap. Dus hij is nu iedere keer braaf op. En dacht toevallig vanmorgen, wat is er ook al weer zo erg aan een cap het is gewoon verstandiger :) haha wijsheid komt met de jaren zullen we maar zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:08

Ik reed vroeger alleen zonder cap op een doodbrave manègepony waarmee ik wekelijks carrousel oefende. Toen die manège een privéstal werd ben ik gestopt en 5 jaar later pas weer opnieuw begonnen op een andere plek. Daar was een cap gewoon verplicht en ik heb me er eigenlijk nooit aan gestoord dat het moest. Waar ik wél een hekel aan had waren vroeger te kleine caps of slecht zittende. Ik viel steeds tussen 2 maten in, heb echt ontieglijk veel uren barstende hoofdpijn gehad daardoor. Of een cap die met rijden voor mijn ogen ging schuiven (of net naar achter). over de zweetkoppen zwijg ik maar helemaal. Sinds ik mijn verstelbare cap heb van Uvex daarentegen draag ik 'm met plezier. Ook mijn vorige paard heeft me perfect geleerd dat zelfs bomproof niet altijd doodbraaf is, ze kunnen zich ook eens misstappen en vallen of gewoon weldoordacht je eraf mikken richting muur. Ben ook 1x door toedoen van een ander van mijn paard af gelicht en met mijn hoofd tegen de bakrand aangevlogen vanuit galop.
Sindsdien draag ik altijd een cap, en zeker nu ik met een jonge hengst rij. Hij heeft nog nooit een voet verkeerd gezet, het komt volgens mij zelfs niet in hem op om te bokken of te steigeren maar toch, zonder cap stap ik niet op en al helemaal niet op vreemd terrein. Het kan altijd dat hij flink struikelt of eender wat en ik heb maar 1 hoofd.

heb wel nog steeds een 2e cap, niet verstelbaar en geen lichtgewichtje zoals mijn uvex, maar liever eentje op reserve dan gelijk naar de winkel moeten hollen.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:20

Ja het scheelt wel enorm dat ze nu zo licht zijn en ook goed verstelbaar!
Wereld van verschil met die knellende, zwetende en stinkende caps van vroeger met uitgelubberd elastiekje die iedereen op de manege afwisselend droeg....

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:29

Ik reed en rijd ook altijd met cap. Ik voel me heel 'kaal' als ik hem niet op heb.

TS: jouw cap is ook wel mooi zeg!

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:29

Ik reed ook altijd zonder cap, maar niet alleen omdat ik dat ding spuug lelijk vond, ook omdat ik er hoofdpijn van kreeg.
Het was een oude cap en ook best zwaar. In de zomer snik heet..

Nu heb ik een cap van Uvex, en die zit heerlijk!
Heel licht en in de zomer niet te warm

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:32

Ik heb in al die 11 jaar nog nooit op een paard gezeten zonder cap (zelfs niet eens voor alleen maar een standfoto), dus ik zou niet weten hoe het voelt :P. Lijkt me erg kaal idd.

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 01:03

Ik voel me kaal zonder mijn cap, ik doe hem eigenlijk alleen maar af als het in de zomer snikkend heet is.

TS: ik heb dezelfde cap als jouw :)

boazboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:41

ik ben verplicht om op wedstrijd mijn cap te dragen, echt stom want ik moet dringend een nieuwe halen, heb hem al 3 jaar en begint te klein te worden, ik vind hem ook echt lelijk, op training draag ik sinds kort geen cap meer, toen ik mijn pony begon op te leren wel nog maar nu dus niet meer, ook niet op springtraining, geen cap of bodyprotector, achja iedereen zijn eigen keuze he :)
maar ik ga binnenkort een samshield kopen dus dan ga ik hem waarschijnlijk wel vaken dragen, ben onlangst gevallen zonder cap en dat was toch niet zo prettig :D

balkpetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:47

vroeger moest ik een cap. sinds mijn eerste adhd haflinger altijd een cap.
Heb hem wel eens vergeten op te doen.
Rij je richting bak. Voel je de wind door je haar. Hu wind door mijn haar.
Hop er af en cap ophalen. Ik ga niet meer zonder.

Voel me onzeker zonder cap.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:50

Ik had ook nooit een cap op, ach niet nodig, ik kan goed bokken uitzitten en was eigenlijk nooit hard gevallen.
Tot ik deze zomer in Egypte ging buitenrijden met een groepje, cap was verplicht, dus gewoon gehuurd, in volle galop over het strand.. Mijn paard struikelde en we sloegen samen over de kop. Zonder cap was ik er denk ik niet meer geweest, want het paard landde vol op mij. Het enige wat ik nu had was een gehavend gezicht en lichaam door het zand, en paard kwam er gelukkig af met een enkel schaafwondje.

Dat heeft me zo wakker geschud, ik kan er nog wakker van liggen. := Dus sindsdien gaat áltijd de cap op, ook al zit ik er maar 5 minuutjes op.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:25

Lang leve de cap!

Sowieso is er nooit een haar op mijn hoofd geweest die twijfelde om geen cap op te zetten maar een tijdje terug was ik toch wel errug blij met mijn cap. Ik glee heel sukkelig van een kleine pony af maar wel recht op mijn hoofd. Ik bleek achteraf een lichte hersenschudding te hebben en ik wil niet weten wat er gebeurd was als ik geen cap op had gehad.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:26

Op mijn oudere ruin rij ik nooit met een cap, behalve als ik op buitenrit ga, je weet maar nooit als je met je hoofd op het asfalt terecht komt. Op mijn 3-jarige heb ik altijd een cap op, gewoon omdat het een jong en onvoorspelbaar paardje is :').

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 00:36

De laatste x dat ik zonder cap reed (had m thuis laten liggen in de zomer) ben ik met paard en al achteruit de sloot in geslagen en blijven hangen in de beugel. Na twee schoppen tegen mn hoofd, de gedachte 'als ik dood wil hoef ik enkel hier te blijven' en hier een split second vrede mee had, toch de sloot uit gekropen. Sindsdien altijd een cap op!!

Zelfs laatst een nieuwe verstelbare gekocht. Nooit gedacht dat ik dat fijn zou vinden!

Riannesodd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 02:09

Ik mag geen eens rijden zonder cap van me vriend, heb dan ook nog maar een paas lesjes gehad maar altijd netjes me cap op :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 02:21

Ik reed op de manege met cap , ook al vond ik ze vervelend. Bij mijn eerste verzorgpaard ook :j Ponykamp ook altijd.

Toen ging ik 3 weken naar Tunesië (2011), zou een paard rij vakantie worden, eerste keer op paard, zonder cap :')
je ziet de bui al hangen, donderde er af (tijdens buitenrit, waren al een uur aan het rijden, ging super goed) :')
Ik kwam op mijn zij en gezicht terecht (dus niet hoofd, cap had dus niet echt geholpen) en heb een lichte zenuwbeschadiging opgelopen in mijn gezicht en tijdens de val ook nog een trap tegen mijn been gehad, was dus bont en blauw :')

week later, toen mijn been het weer toeliet, weer op paard gestapt zodat ik geen angst hield. Ging goed (was ook zonder cap :') ) en verder de rest van de vakantie met beide benen op de grond gestaan, want mijn been bleef echt dik en gezwollen. Best ironisch, laatste keer dat ik van een paard was gevallen was toen ik een jaar of 13/14 was toen ik op een welsh A reed in de manege les :')

Daarna 3 maanden Amerika gepakt, geen cap gezien, lekker gereden en genoten (en niet gevallen :') ) . Nu in Nederland rijd ik mijn huidige bijrijdpaard eigenlijk (bijna) altijd wel met cap :j paar x voor de foto zonder cap gereden, maar dat is het.

Conclusie: Ben niet echt logisch :') soms niet meestal wel een cap hahaha :))

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 02:56

Ik rijd regelmatig zonder cap, terwijl ik er 2 heb liggen.
Tijdens mijn spring en cross draag ik standaard cap en bp: voelt veiliger en daardoor rij ik beter.
Tijdens dressuurles en het oefenen van nieuwe dingen ook: ze wil nog wel is raar uit de hoek komen als ze iets niet snapt.
Tijdens de normale basic dressuur en buiten rij ik zonder: ik heb snel hoofdpijn, nu een hele fijne cap maar als ik m te vaak op heb merk ik het (dit heb ik al van haarbanden). Ja natuurlijk kan ik er dan ook naast liggen,maar ze is zo voorspelbaar daarbij dat ik dat risico neem.
Tijdens buitenrit kun je een rotje onder haar buik afschieten en er is niks. Auto's kunnen met een bloedvaart langs komen doet haar niks. Maar een blaadje kan best spannend zijn!

Voor mij is het op deze manier veilig zonder hoofdpijn. Daarbij moet ik afkloppen dat ik in de 3,5 jaar dat ik haar heb een keer of 7 naast haar gelegen heb (of samen met haar) en altijd als ik mijn cap ophad!

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 08:08

Vruuuger in de tijd van caps met elastiekjes had ik m altijd op, was dan ook verplicht op de manege waar ik reed.
Nu draag ik mijn cap nog steeds altijd, deze is toch ook wel een stuk veiliger denk ik dan die van vroeger :-) is toch gewoon een gewoonte, hoofdstel zadel en cap te pakken. Ik heb m liggen dus waarom zou ik ervoor kiezen zonder te gaan rijden?? Zul je net zien dat er deze keer wel wat gebeurt.
Je hebt immers al zo weinig beschermmogelijkheden dus alles wat je kunt beschermen is mooi meegenomen...

Sunshinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 08:16

vroeger reed ik wel eens met cap, maar vaak ook niet..
Tot dat ik mijn huidige paard kreeg, heb Nooit meer zonder cap gereden. 1x 15 minuten voor een fotoshoot,
maar ik hou van mijn cap <3 haha
Zelfs na het rijden heb ik hem nog wel een uur op, met afzadelen etc etc. hij zit zo lekker dat ik niet eens doorheb dat k hem op heb!

Falcobabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 08:26

Ik draag ALTIJD een cap, ik ben onlangs nog gevallen, Ik was blij dat ik een cap aan had hoor!
Ik wil geen hersenschudding of een gat in mijn hoofd en dan super lang niet kunnen paardrijden!
(een hersenschudding kan ook met cap aan, maar het verkleind de kans al! )

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:35

Ik draag altijd een cap, toen ik begon met paardrijden was dat nog niet verplicht op de manege, maar mijn ouders verplichtten mij wel er een te dragen. Ik heb schijnbaar een vrij groot hoofd, haha, waardoor een goed passende cap vinden wel altijd wat lastig was. Ik ben nu ook erg blij met de caps van tegenwoordig.
Lang niet zo zweterig als die van vroeger en veel beter verstelbaar.
Ik had vroeger ook altijd last van hoofdpijn bij het dragen van mijn cap. Toch reed ik nooit zonder.
Mijn eigen paard is super braaf, ik ben er een keer van af gevallen omdat hij zelf tijdens het galopperen struikelde in een konijnenhol. We maakten een koprol en gelukkig kon ik doorrollen zodat hij niet bovenop me viel.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, dus voor mij beter voorkomen dan genezen!

Marij120462

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 09:48

Ik rijd altijd met cap. Juist omdat het nodig is. Ik werk zelf op de neurologieafdeling en zie dagelijks de gevolgen van een klap op je hoofd. Op een of andere manier denken veel ruiters dat hen niets kan overkomen. Ben in de 30 jaren dat ik rijd 2x eraf gevallen en beide keren was het maar goed dat ik een cap op had. Ik vind eigenlijk alle redenen die mensen opvoeren om maar geen cap te hoeven dragen eigenlijk onzin. Je houdt gewoon jezelf voor de gek. Maar goed, eigen verantwoording.

caramellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:04

In de tijd dat ik m'n pony heb ben ik er ook nog maar 2 keer afgevallen de eerste keer lag ik 5cm van de trekhaak van een aanhangwagen moest ik iets later hebben opgegeven had ik er waarschijnlijk breuken aan overgehouden en als ik geen cap op had was ik er misschien nu niet meer geweest. De tweede keer sprong m'n pony recht in de sprong en struikelde nog eens beide met ons hoofd tegen de grond hij hield er niks aan over buiten wat zand in zijn oog. Ik daarintegen had mijn pols zwaar verstuikt, m'n knie dat was ik vergeten te zeggen op spoed heb daar nog enkele maanden last van gehad en ik had een lichte hersenschudding moest ik m'n cap nu weer niet hebben op gehad was het waarschijnlijk erger. Met de vorige pony ben ik nooit gevallen waardoor daar wel op kroop zonder cap, maar mijn pony nu is zeer gevoelig en daar kruip ik zeker niet op zonder cap.

kraakte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 10:16

Och ja wat ik ook zeggen wil: je hoeft er ook niet altijd af te vallen om blij te zijn dat je een cap op je koppie hebt, hoe vaak ik al niet met een galop of draf door het bos ben gedenderd en een tak tegen mijn cap aan heb gehad! Capmans heef mij zo al flink wat bulten bespaard!