'Puppycursus' voor veulen eigenaren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:19

Oké :) ik ben nu al enthousiast!
Kom uit een nest van docenten, dus het zal wel in m'n genen zitten dat ik er bij voorbaat al energie van krijg. :+

Zelf ben ik in de paarden 'traditioneel' opgegroeid, en heb mij gaandeweg verdiept in de 'natural gedachte'.
Het is altijd een afweging maken tussen wat je zou willen zien, en kan waarmaken voor je paard qua huisvesting ed.
Ik wil altijd de achterliggende reden weten, en heb zo overal de beste punten van meegenomen.
De opvoeding is wel meer rechtlijnig, niet voor ieder paard hetzelfde, maar het basisidee blijft gelijk.

Halverwege maart kan ik het gaan opzetten, en wil dan een pilot gaan draaien bij 7 gegadigden.
Dat is een fijn aantal om mee te werken, maar mocht er iemand afzeggen, heb je nog genoeg cursisten om het door te laten gaan.

Naderhand zou mijn inbox altijd open staan voor vragen, bij een goede cursus zullen die er niet/nauwelijks zijn. Maar je moet altijd willen verbeteren. Mochten er toch vragen blijken te zijn, krijgen alle deelnemers antwoord, en pas ik de inhoud/het lesmateriaal aan.

NatasjavE

Re: 'Puppycursus' voor veulen eigenaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:25

Halverwege maart worden er al veel veulentjes geboren.
ALS je zoiets doet zou ik zoiets in het najaar doen. De merries zijn gedekt en mensen gaan dan nadenken over wat er daarna moet gebeuren.
Ik zou ook een praktijkdag bij een grote fokker organiseren. Hoe gaan zij met de opvoeding van het jonge spul om. En hoe pakken zij het afspenen aan. Die oude boertjes....die zijn er meestal erg goed mee.
Heb ik iig heel erg veel van geleerd.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:40

Ja, je hebt gelijk :) maar zou het dan wel volledig willen doen, en een goede voorbereiding kost tijd.
Daarbij, zullen de meesten wellicht een jong dier over gaan nemen ipv eigen fok, dus dan zijn ze toch al wat ouder.
Puppycursus is ook niet met pasgeboren pups ;) en 7 vond ik inderdaad ook een mooi handzaam aantal om evt naar een locatie te gaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:53

Maar veulens die je over neemt moeten al in de basis getraint zijn en daarna doe je er 2,5 jaar " niks" meer mee.
Dan staan ze in de opfok en moeten ze al halstermak zijn, netjes meelopen, voetjes op tillen, naar de smid geweest zijn. Alles wat ze bij het opfokadress(waar dat dan ook is) nodig hebben.

Ik heb mijn laatste veulen binnen 3 weken alles geleerd wat hij tot nu toe nodig heeft. Ik heb hem mee naar de keuring genomen dus hij heeft ook echt heel veel meegemaakt in dat eerste halve jaar.
En dat merken ze nu bij de opfok. Hij is het makkelijkst van allemaal. Je kan hem gewoon in de koppel pakken en bekappen.

Moet je het na dat(+/-) halve jaar nog gaan doen...dan ben je haast te laat. Zeker als je geen tot weinig ervaring met van die hele jonge dieren hebt.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:05

Een cursus voor veulen eigenaars is een goed begin maar je moet het breder zien.
Je zou pas positieve, structurele resultaten zien als elke mens die met paarden omgaat een cursus zou krijgen over hoe de denk- en leefwereld van paarden in elkaar zit.
Een theoretische en praktische vorming hoe je een paard opvoed vanuit zijn wereld zou veel paarden en mensen leed kunnen voorkomen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:57

Marc, dat is mijn gedachte :)

Natasja, zo doe jij het, er van uit gaande dat iedereen zijn/haar veulen met een half jaar naar de opfok brengt. ;)
Maar goed, daarom zou ik dus eerst moeten weten wat de doelen van iedereen zijn, want dan stem ik de lesstof daarop af.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 14:30

Locanda schreef:
Marc, dat is mijn gedachte :)

Natasja, zo doe jij het, er van uit gaande dat iedereen zijn/haar veulen met een half jaar naar de opfok brengt. ;)
Maar goed, daarom zou ik dus eerst moeten weten wat de doelen van iedereen zijn, want dan stem ik de lesstof daarop af.

Nou of je het naar de opfok brengt of dat het jonge dier ergens anders komt te staan doet natuurlijk niet zo heel veel ter zaken. Ook doet het niet ter zaken of het afspenen nu precies op 6 maanden is of veel later.

Het gaat erom dat het heel erg belangrijk is dat de inprinting zo snelmogenlijk start na de geboorte en niet pas na een x aantal maanden. Tijdens de opfok moet wie dan ook iets met het veulen kunnen doen. Hoefsmid moet regelmatig komen, een enting, een dierenarts en het diertje moet toch eens in de zoveel dagen gecontroleerd worden op wondjes en dergelijke.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:09

Maar, nogmaals... dat is jouw mening. En niet iedereen brengt ze weg naar de opfok.
Veel mensen laten hun kleine eerst gewoon bij moeders lopen, niks mis mee, dat komt ook goed.

Daarom zou ik eerst de verhalen van de deelnemers moeten weten, kunnen we weer on-topic gaan?
Als dit vorm gaat krijgen, ken ik de doelgroep. En daar zal het op aangepast moeten worden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:19

Locanda schreef:
Maar, nogmaals... dat is jouw mening. En niet iedereen brengt ze weg naar de opfok.
Veel mensen laten hun kleine eerst gewoon bij moeders lopen, niks mis mee, dat komt ook goed.
.

Dat zeg ik toch ook. Dat maakt niet uit. Of je een veulen weg brengt of thuislaat bij moeders.

Wat ik zeg dat de inprinting zo snel mogenlijk dient te gebeuren en niet na een half jaar pas.
Na een half jaar krijg je het niet meer zo mooi en goed als dat je na 24 uur al begint.

Waar de opfokperiode plaatsvind is irrelevant.. Opfok is niet per definitie weg brengen naar een opfokstal. Opfok is de periode tussen afspenen en de leeftijd waarop je start met zadelmak/tuigmak maken.
Mijn paard is ook bij de fokker aan huis opgefokt maar ook als veulen naar de keuring geweest dus als jong ding heel veel in handen geweest.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:30

Volgens mij praten we langs elkaar heen. Ik verwacht dat de mensen die hier interesse voor zouden hebben, niet de fokkers zijn die het kleine grut hebben. Zij hebben genoeg ervaring, maar juist mensen die een guppy willen gaan overnemen. Dus laten we eerst eventuele cursisten afwachten. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:36

Er zitten hier ook heel veel beginnende fokkers op bokt hoor.(zie F-AM)

persoonliijk zou ik als beginnende fokker juist interesse hebben. Niet iedereen krijgt dat soort dingen van huis uit mee en ik heb het ook alleen maar geleerd door twee keer zelf een veulen te fokken.
Ik denk dat vandaar uit juist interesse zou zijn.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:42

Oke, vandaar ons meningsverschil :D we merken het wel.

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:49

Alida Hadders gaf destijds op de zondagmiddag een veulenfrummeluurtje in Zeyen en dat was ontzettend leuk en leerzaam ! Met heel veel informatie en kleine oefeningetjes om de relatie tussen veulen en mens te versterken ! Ik had toen zelf nog geen paard maar heb wel vele lessen mee gekeken ;-)

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:54

Petra Vlasblom heeft een cursus jonge paarden opvoeden.

En ik heb met mijn jonge paard (lees 8 mnd) bij haar trailerlaadcursus gedaan en hoe loop ik met mijn jonge paard enz.
Heel verhelderend en leerzaam en een paard die opgevoed is op ieder vreemd terrein en super makkelijk de trailer op en af gaat.
Dus gelukkig is het er wel.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:59

LDRD schreef:
De enige dingen die een veulen hoeft te kunnen zijn halster om en meelopen/vast staan en voetjes geven. Verder > laat moeder lekker de opvoeding doen en iets later gewoon de opfok in :j .

Hier ben ik het dus niet mee eens -O-
Geen haar op mijn hoofd dat ik mijn paarden in een opfok (hier in nederland) zou doen..
Gemengde kudde is veel beter voor de ontwikkeling.

Verder:
- verkeersmak maken
- trailermak maken
- ontwormen
- hoefsmid
- schriktraining
- volledig borstelen

Kan je allemaal al met een dier van 1 t/m 3,5 jaar (tot zadelmak maken zegmaar) zolang je het maar aanpast op je dier.
De trailer in en uit kunnen ze beter maar zo jong mogelijk gezien hebben, even als verkeersmak (gebeurt er iets kun je over een <1 jarige nog iets vertellen, probeer het is met een net uit de opfok gekomen hengst van 3,5.)

Schriktrainingen kun je ook langzaam is doen met een jong dier: over een zijltje, door een slierten gordijn. 1 keer erdoorheen en klaar.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:01

Mijn veulens worden altijd zo opgevoed en dat werkt altijd prima, nooit problemen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:03

Wat de opfok betreft ben ik het wel helemaal met Smurffie eens! Het is allemaal wel gezellig enzo, maar er is 1 paard wat zich toch een beetje de leider gaat wanen. (op de kinderopvang heb je ook juffen nodig) En je wil echt niet dat een kind denkt dat hij/zij de baas is, want als dit jouw paard blijkt te zijn, heb je een groot probleem. (denk aan eerste hulp bij opvoeden X een paar honderd kilo)

Denk dat er wat de laatste 2 posts betreft, meerdere wegen naar Rome zijn. (echte basisdingen zijn wel altijd handig om jong te leren)
Een echte kleine, kun je ook ivm het gewicht makkelijk onder controle houden, en die gaat dingen dan makkelijk normaal vinden.
Een wat oudere, daarbij is het zaak om eerst het leiderschap over te nemen, dan zullen ze het ook vrij makkelijk oppakken. Als de baas aangeeft dat het goed is, dan zal dat wel. Daarbij hebben die ook niet meer helemaal de concentratie van een goudvis. :o

Misschien is dat ook gewoon wel een beetje het verschil tussen mannen en vrouwen. _O- Vrouwen zijn vaak liever aan het teuten met de kleintjes, hebben misschien meer de neiging om hun moedergevoelens er op los te laten. Veel geduld en laten wennen, concentratie van 0,0 dat geeft dan niks. Mannen denken wellicht automatisch toch anders, wat 'praktischer' in de zin van.. Ik zal tactische manieren bedenken, om het paard te leren nu mijn leiderschap aan te nemen. En desnoods zijn ze uiteindelijk toch ook wat sterker, om al die kilo's in bedwang te houden.
No offense! dit laatste is echt een brainstorm :')
Edit: ach zou ook niet erg zijn, paardenkinders hebben nou eenmaal ook met merries en ruinen (of hengsten) te maken

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:52

smurffie schreef:
probeer het is met een net uit de opfok gekomen hengst van 3,5.)

Overigens 'probeer' ik dit inderdaad regelmatig met hengsten van die leeftijd rechtstreeks uit de opfok, die door mij als veulen op de aangegeven manier behandeld zijn. Geeft geen probleem kan ik je verklappen.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:59

Ik merk wel dat het makkelijker is om gaandeweg tussen de leeftijd 1-4 dingetjes aan te leren.
Gewoon 1x per week even kort bezig zijn en voor de rest in een gemengde kudde

Kan je vertellen dat met een 4 jarige waar NIKS mee is gedaan het soms heel lastig is, geleidelijk dingen opbouwen is veel prettiger en geeft voor het dier ook voldoende tijd tot verwerking ervan

Momenteel ben ik met een bijna 3-jarige bezig, ook geleidelijk opbouwend (dit dier heeft de verwerkingstijd ook echt nodig, trage leerling)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 00:39

LDRD schreef:
smurffie schreef:
probeer het is met een net uit de opfok gekomen hengst van 3,5.)

Overigens 'probeer' ik dit inderdaad regelmatig met hengsten van die leeftijd rechtstreeks uit de opfok, die door mij als veulen op de aangegeven manier behandeld zijn. Geeft geen probleem kan ik je verklappen.

Heb je een stel makkelijke hengsten getroffen ;) ook grote trainers raden af om te wachten tot 3,5/4 met trailer en verkeersmak maken.
Hoe jonger zijn ze vaak makkelijker te overtuigen en gaan ze zonder dwang (of wat mensen nog erger doen breken) van de dieren :n

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:09

smurffie schreef:
Heb je een stel makkelijke hengsten getroffen ;) ook grote trainers raden af om te wachten tot 3,5/4 met trailer en verkeersmak maken.

Nee hoor, zijn gewoon op de juiste manier opgevoed ;) :D .

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 09:34

Het is wel fijn als ze het halster, mee lopen, en verzorging vroeg kennen. Maar wat je ze verder wanneer leert, ach..
Alleen langzame leerlingen, of paarden die jong wat uitdaging behoeven, daar is het sowieso wel handig bij om eerder iets mee te gaan doen.
Smurffie (ik begrijp dat je niet voor de gebruikelijke opfok bent) maar zou het kunnen dat jouw hengsten dan toch onterecht een te hoge plek in de kudde hebben gehad? Want in dat geval heb je wel een serieus probleem inderdaad, een niet passende kudde daar worden ze een beetje verknipt van. En dat dan in combinatie met puber hormonen, en niks kennen. Geeft iig wel moeilijkheden!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:06

Klopt, ik ben er 2 tegen gekomen die "leider" was in de opfok.
Dan kan ik je vertellen dat het knap lastig kan zijn om dat mannetje van 1.80 hoog en een ego van 2 meter te vertellen dat hij NIET de leider is.

In gemengde kuddes worden ook de grote mannen klein gehouden door de leider van de kudde. Natuurlijk is hierbij een stabiele kudde ook van belang. In deze manier dieren laten opgroeien heb ik nog nooit moeilijker gevallen gezien. Ze weten dat ze een leider boven zich kunnen hebben staan en die plek kun jij dus ook vervullen.

Makkelijke hengsten dus die met 3,5 uit de opfok getrokken worden en makkelijk te hanteren zijn.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:37

In die gevallen heb je sowieso wel een probleem, ongeacht of je op erg jonge leeftijd al eea hebt aangeleerd. :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 10:53

Nee dat valt wel mee. Als je optijd met die dieren begint ben jij dan al leider en hoef je die positie alleen maar te waarborgen. Terwijl je als ze uit de opfok komen al de baas zijn en jijndie postitie moet innemen.
Verder zou ik dus nooit voor opfok kiezen, maar ook buiten de opfok wil je de mannetjes al duidelijk onder je hebben voor de hormonen doorkomen.