Schade aan je paard door veearts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:19

Advocaat in de arm nemen en die de zaak laten behandelen.
Waarom zou jij moeten onderhandelen met de verzekeringsmaatschappij van de arts - jij stelt HEM aansprakelijk en hij heeft dat zelf te regelen met z'n verzekering. Steunen ze hem daarin niet, nou jammer dan, dan is de arts persoonlijk aansprakelijk.

hutch84

Re: Schade aan je paard door veearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 00:41

ben ook wel erg benieuwd ik volg,
ts je bent niet verplicht om iedereen op je erf te laten die langs komt zeker tijdens een casteratie is al die drukte niet gewenst zou ik zo denken.
waarom heb je er niet een paar weg gestuurd ? kijk een stagaire zou ik nog in kunnen komen assistente ook, maar kinderen ( kinderen is in mijn beleving tot 16 jaar) hebben dan toch niet te zoeken bij zo iets?
want rust is toch heel belangrijk tijdens zo iets?

daarnaast denk ik dat je alleen iets kan als de dierenarts op papier zet dat hij schuld bekent en wie er dan moet betalen hij uit prive geld of de verzekering is dan de vraag , gezien de omstandig heden ( de drukte mogelijk geen schone spullen ) heb je grote kans dat de verzekering zegt ik betaal niet en moet je het bij je dierenarts prive gaan halen
en als die in scheiding zit dan is het altijd nog zo van een kale kip valt niet te plukken.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 06:07

Jeetje.. Das me wat!
Bij die brief die je opgestuurd hebt he ( mag ik eerlijk zeggen dat ik die niet goed opgesteld vind, onduidelijk wat het ziektebeeld als gevolg van castratie is etcetc), heb je daar alle dossiers en bevindingen van kliniek bij gedaan?
Je geeft aan in OP dat het om 2 paarden gaat, waarbij het beide mis is gegaan, hetzij bij paard 1 ernstiger. Kun je dit niet ook aantonen?

Heb je ook al echo oid laten maken van eventueel littekenweefsel? Osteopaat kan zoveel zeggen ( begrijp me niet verkeerd, ben dr groot voorstander van) maar die kan geen zichtbaar bewijs leveren. Zie maar aan te tonen dat er trauma is als gevolg van...

Wat ik dus wil zeggen, kom bij verzekeraar met feiten.. De situatie erom moet slechts een schets zijn in eerste instantie, om duidelijk te maken wat voor sfeer er gecreerd werd tijdens castratie. Erg belangrijk, maar weinig over verloop gemeld.

Pittig hoor! Hopelijk kan je va je zelf financieel al tegemoetkomen dpor die notas niet uit te schrijven.. Hoewel hij dan wel bekend ( heeft ie al gedaan, maar als t een zaak zou wordendan kost dat hem zn verzekering gok ik)..
Zou floortjem je niet kunnen helpen? Zij is erg goed, duidelijk.

Sterkte ermee hoor!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 08:57

Super bedankt voor alle reacties! Ik ga ze op mijn gemak doornemen, wordt vervolgd. :)

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 15:23

Ts je hoeft alleen de dierenarts maar aansprakelijk te stellen.Je maakt een nieuwe brief met alles op feiten gebaseerd.Dus een opsomming van wat er gebeurd is en wat de bevindingen zijn geweest,ook getuigen verklaringen en wat de kliniek vond die je paard heeft geopereerd..
Alle zaken erom heen doen er niet toe.Als jij bv aangeeft aan de rechter ,hij had zijn hele familie mee en misschien lette hij daarom niet op,kan de rechter vragen wat er voor gevolgen aan verbonden zijn dat hij zijn familie mee nam en of je dit dan kan bewijzen.Een rechter wil alleen feiten en zaken weten.Deze brief stuur je aangetekend op naar de DA. Je kunt zelf de DA voor de rechtbank dagen,daar heb je nog geen advocaat voor nodig.De brief naar de rechtbank gaat via een deurwaarder.Dan komt er vanzelf bericht wanneer je je verhaal mag doen bij de rechtbank. Je moet wel zeker weten en kunnen bewijzen dat de DA echt de veroorzaker is geweest.Rechtbanken geloven eerder een dierenarts dan een persoon.Een dierenarts heeft ook geen prestatieplicht. Hij heeft zijn plicht gedaan om jouw paard te opereren in jou opdracht.Dat er iets fout kan gaan is risico.Mits hij fouten maakt door nalatigheid of opzet.In jou geval dus niet goed ontsmette spullen.Maar dat moet je wel aankunnen tonen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:25

Jij hebt helemaal niets met zijn verzekering te maken en ik zou persoonlijk helemaal niet meer met de verzekeringsmaatschappij communiceren.

Rechtsbijstand inschakelen en die het lekker uit laten zoeken, daar heb je hem voor.

Wat zeker kan helpen zijn:
- Schriftelijke verklaring van de dierenarts waarin hij toegeeft fouten gemaakt te hebben (als je dit niet zwart op wit hebt zal je niet zo sterk staan)
- Rapport van de kliniek waar het paard behandeld is waarin aangegeven wordt dat dit het gevolg is van de castratie
- Rapport van de kliniek mbt verdere gevolgen voor het paard waarin aangeven wordt dat het paard blijvende letselschade heeft als gevolg van de castratie

Nogmaals, jij hebt niets met de verzekering van de dierenarts te maken. Jij stelt -hem- aansprakelijk en hoe hij dat verder met de verzekering regelt is zijn probleem. Overigens is dit precies de reden dat artsen verzekeringen af sluiten, om ze te dekken bij fouten.

En ik zou je aanraden een jurist of advocaat in dienst te nemen voor het opstellen van een professionele brief, zeker als je een rechtsbijstand hebt.

Nogmaals, laat je niet door verzekeringen met een kluitje in het riet sturen! En hou in je achterhoofd dat dit waarschijnlijk enige andere samenwerking met je dierenarts in de toekomst vrijwel onmogelijk maakt. Of het dat waard is of niet is een keuze die jij zelf moet maken.

Papaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 22:52

manic schreef:
Jij hebt helemaal niets met zijn verzekering te maken en ik zou persoonlijk helemaal niet meer met de verzekeringsmaatschappij communiceren.

Rechtsbijstand inschakelen en die het lekker uit laten zoeken, daar heb je hem voor.

Wat zeker kan helpen zijn:
- Schriftelijke verklaring van de dierenarts waarin hij toegeeft fouten gemaakt te hebben (als je dit niet zwart op wit hebt zal je niet zo sterk staan)
- Rapport van de kliniek waar het paard behandeld is waarin aangegeven wordt dat dit het gevolg is van de castratie
- Rapport van de kliniek mbt verdere gevolgen voor het paard waarin aangeven wordt dat het paard blijvende letselschade heeft als gevolg van de castratie

Nogmaals, jij hebt niets met de verzekering van de dierenarts te maken. Jij stelt -hem- aansprakelijk en hoe hij dat verder met de verzekering regelt is zijn probleem. Overigens is dit precies de reden dat artsen verzekeringen af sluiten, om ze te dekken bij fouten.

En ik zou je aanraden een jurist of advocaat in dienst te nemen voor het opstellen van een professionele brief, zeker als je een rechtsbijstand hebt.

Nogmaals, laat je niet door verzekeringen met een kluitje in het riet sturen!

En hou in je achterhoofd dat dit waarschijnlijk enige andere samenwerking met je dierenarts in de toekomst vrijwel onmogelijk maakt.

Mee eens. Met uitzondering van de laatste zin. Ondernemers nemen een verzekering om:
a) te zorgen dat als er een fout begaan wordt de kosten van deze fout hen niet de nek gaat kosten (vergelijkbaar met een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, als door jouw schuld iemand in het ziekenhuis belandt is het bij ernstig letsel niet op te brengen door jezelf)
b) de klant een goede dienstverlening te bieden in het geval dat er een fout gemaakt en om deze fout vervolgens voor de klant op te kunnen lossen (vergelijkbaar met een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren, je wilt de ander niet met de prut laten zitten).

Ook tussen particulieren moet soms iets opgelost worden en heel vaak gaat dat in goed overleg. Dat hoeft in de zakelijke sfeer niet anders te zijn.
Bij een particulier zoiets als: "Voetbal gaat door de ruit, sorry, ik ga het regelen via de verzekering, er wordt een nieuwe ruit in gezet".
Klaar. Geen poespas verder. Iedereen baalt van het gebeurde maar een ongeluk kan gebeuren en iedereen kan een fout maken. Zolang je hem maar oplost. Het gezeur en getouwtrek begint pas bijvoorbeeld als iemand zijn/haar verantwoordelijkheid niet wil nemen. Maar het hoeft geen gezeur te geven. En dat is dan aan de dierenarts om daar voor te zorgen. Als hij/zij een fout gemaakt heeft waar schade door is ontstaan is het aan hem om het op te lossen. Met of zonder verzekeringsuitkering. Daar mag hij/zij zelf voor kiezen. De poespas en de trammelant en rechtzaak ontstaat als dierenarts - als hij/zij een fout gemaakt heeft - zich drukt. Maar ik mag aannemen dat hij/zij ook een belang heeft om geen goede klant te verliezen. Het belang is aan twee kanten. Bij dierenarts en bij paardeneigenaar.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:06

Je hebt helemaal gelijk en het feit dat de dierenarts bereid is om zijn fout te erkennen geeft aan dat hij wel degelijk correct is en dit misschien zelfs wel op een volwassen manier te regelen is. Maar meestal is het lastig van beide kanten om het puur rationeel te houden en de emoties aan de kant te zetten.

Overigens zou de arts zelf ook wel iets meer druk op zijn verzekering mogen zetten.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 02:58

Weet je hoe het zit met risico van complicaties?
Elke operaties brengt risicos met zich mee groot of klein.

Wat zegt de wet of vee arts over de risicos?
Ga je als je instemd met een operatie accoord met het feit dat er complicaties kunnen zijn?

Of is een medische misser het pakkie aan van de veearts?

Zo moet ik hier in the UK voor elke medische handeling met risicos voor mijn paarden tekenen dat ik me bewust ben van de kans op complicaties.
Als je weet hoe dat in NL zit weet je wat de plichten zijn van je vee arts.