Wat doen als paard schrikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:21

Cassidy schreef:
Er zit maar bepertke plek tussen die oren. Instinct en Ratio. Als je Ratio traint, gaat er minder ruimte overblijven voor Instinct, dus die vluchtreactie. Ratio train je op momenten dat je hem met van alles confronteerd en je reacties op schrikreacties correct uitvoert, gaat een paard gaandeweg steeds minder van dingen schrikken. Alleen dat moet je wel onderhouden. Een keer een oefening van een uur en daarna de rest van zijn leven niet meer confronteren gaat niet helpen. Politiepaarden ondergaan regelmatige confrontatie met van alles wat ze op straat tegenkomen. Die gaan niet meer schrikken van een betonmolen, een tram of andere dingen en geluiden die ze regelmatig tegenkomen.

Heb je de filmpjes al bekeken? Je reageert te snel op mijn reactie dus ik denk zomaar niet. Het toont duidelijk hoe snel een paard aan dingen gewend raakt als je weet wanneer je door MOET zetten en wanneer je op KUNT houden.

ik denk dat jij mijn reactie een beetje verkeerd begrijpt, maar de zin die ik net van jou las zei mij om een paard af te straffen door te laten werken terwijl een schrikreactie heel natuurlijk is. jou manier is niet de ENIGE manier die werkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:25

Het is geen straf. Het is laten wegvloeien van de energie die anders omgezet zou worden in een vluchtreactie. Laat hem zijn voeten bewegen en leid hem af. Dus bij een buitenrit, hou je paard aan het werk. Geef je hem teveel ruimte gaat hij dingen verzinnen, en kan overal zogenaamd van schrikken.

Echte schrikreacties voorkom je daarmee idd niet. Het paard is en blijft een vluchtdier. Maar als je de One Rein Stop als aangeleerde reflex monteerd en daarna snel genoeg bent om in geval van een schrikreactie hem ook toe te passen voordat het paard op volle snelheid is, heb je de beste noodrem te pakken die je op je paard kunt installeren.

Als een paard wat sceptisch is, dan laat hij zich door stem geruststellen.
Een paniekreactie ga je met aaien en zoete woordjes niet rechtzetten. Daar zijn andere dingen voor nodig. En de schade is te beperken door de One Rein Stop (ORS).

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:32

Cassidy schreef:
Het is geen straf. Het is laten wegvloeien van de energie die anders omgezet zou worden in een vluchtreactie. Laat hem zijn voeten bewegen en leid hem af.

Echte schrikreacties voorkom je daarmee idd niet. Het paard is en blijft een vluchtdier. Maar als je de One Rein Stop als aangeleerde reflex monteerd en daarna snel genoeg bent om in geval van een schrikreactie hem ook toe te passen voordat het paard op volle snelheid is, heb je de beste noodrem te pakken die je op je paard kunt installeren.

Als een paard wat sceptisch is, dan laat hij zich door stem geruststellen.
Een paniekreactie ga je met aaien en zoete woordjes niet rechtzetten. Daar zijn andere dingen voor nodig

oke mijn excuses dan , maar ik denk niet dat je zinsopbouw dan zo bedoeld is. vond het nogal cru.
dat over die noodrem heb ik idd ook gelezen en blijkt een goede manier te zijn.

Maar voor jou dan : wat te doen als je niet op je paard zit?
Want volgens mij heb je dan niet veel aan een noodrem en het feit dat je er niet op zit maakt je al minder beinvloedbaar.

hmm ik vrees dat ik je over het laatste ongelijk moet geven. mijn paard is er al wel degelijk een paar keer in paniek vandoor gevlogen en ik heb der ervaring bij mijn paard dat stem de juiste hulp is om hem te kalmeren. het is een vertrouwd iets wat hij kent, ik praat namelijk niet alleen tegen hem op het moment dat er paniek is maar ook gewoon onder het wandelen , het rijden , het poetsen , kortom altijd dus.
Hierna confronteer ik hem met hetgeen hij eng vindt en gebruik ik nog maals mijn stem.

in mijn ogen een prima methode.

Cassidy

Re: Wat doen als paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:35

Ik probeer juist zo min mogelijk met mijn paard te praten. Het stompt hem af voor stemhulpen waar ik mijn paard juist gevoelig voor wil houden.

Als je naast je paard staat heb je idd weinig aan de ORS, maar meer aan een touwhalster en leadrope met voldoende lengte zodat je paard wat ruimte heeft om weg te springen. En doe jezelf een lol en trek handschoenen aan zodat je brandblaren op je handen voorkomt, mocht hij wel wegspringen.

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:39

Cassidy schreef:
Ik probeer juist zo min mogelijk met mijn paard te praten. Het stompt hem af voor stemhulpen waar ik mijn paard juist gevoelig voor wil houden.

Als je naast je paard staat heb je idd weinig aan de ORS, maar meer aan een touwhalster en leadrope met voldoende lengte zodat je paard wat ruimte heeft om weg te springen. En doe jezelf een lol en trek handschoenen aan zodat je brandblaren op je handen voorkomt, mocht hij wel wegspringen.

Welke stemhulpen wil je je paard dan gevoelig voor houden?

IK leer mijn paard sinds een paar maanden aan de longe halt te houden en te stappen en te draven op commando. zelfs achteruit ben ik aan het aanleren, en geloof me hij pikt het ontzettend snel op die STEMhulpen. dus denk niet dat het 'afstompt' (slecht woord)?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:47

"Hoo paardje, goed zo, braaf, stil maar alles goed, ja je bent braaf...."

Afgezien van het feit dat " goed zo" heel erg lijkt op "ho" en "braaf" op "deeeerraf" en je daardoor miscommunicatie kunt krijgen:

Denk je nou echt dat het paard die woorden oppakt? Het is de intonatie van de stem die je gebruikt, de rest is ruis. En een commando waar het paard niet op reageert is een commando dat je niet had mogen geven. Het leert een paard je niet serieus te nemen. En veel woorden die je gebruikt bij de omgang van je paard kunnen lijken op stemcommando's die je gebruikt bij beleren, loswerken of longeren van je paard.

Waar ik mijn paarden attent voor wil houden is een klikje om te versnellen, een zoentje om aan te springen in galop of achterwaarts te laten gaan, een hum om binnen een tempo langzamer te gaan en het woordje whoa om hem onvoorwaardelijk te laten stoppen, maakt niet uit hoe snel het paard gaat. Walk, jog en lope leren ze helaas maar al te vlug als je vaker pleasure gaat doen.

O, ik moet er nog bij vertellen dat ik western rij. En als ik "goed zo" roep (ben niet altijd even consequent) verwardt mijn paard dat met "whoa" en staat stil. En dat is gewoon niet handig. Dus ik heb mezelf aan moeten leren dat, als ik een beloning geef met de stem, dat ik dan "keurig" zeg. Dat lijkt minder op alle gangbare commando's.

Een paard is ook heel attent op je lichaamshouding in zadel en als je er naast staat, en lichaamspositie als je er naast staat. Dus als hij ergens langs moet wat hij eng vindt, ga tussen hem en het enge ding instaan. Ga zelf desnoods "op rust" staan. Paarden hebben een groot lijf en een klein hartje, dus als hij zich achter jouw rug kan verschuilen gaat hij dat doen als hij dingen eng vindt. En dan kun je hem gewoon langs enge dingen heenloodsen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-02-13 00:53, in het totaal 1 keer bewerkt

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:52

Cassidy schreef:
"Hoo paardje, goed zo, braaf, stil maar alles goed, ja je bent braaf...."

Afgezien van het feit dat " goed zo" heel erg lijkt op "ho" en "braaf" op "deeeerraf" en je daardoor miscommunicatie kunt krijgen:

Denk je nou echt dat het paard die woorden oppakt? Het is de intonatie van de stem die je gebruikt, de rest is ruis. En een commando waar het paard niet op reageert is een commando dat je niet had mogen geven. Het leert een paard je niet serieus te nemen. En veel woorden die je gebruikt bij de omgang van je paard kunnen lijken op stemcommando's die je gebruikt bij beleren, loswerken of longeren van je paard.

Waar ik mijn paarden attent voor wil houden is een klikje om te versnellen, een zoentje om aan te springen in galop of achterwaarts te laten gaan, een hum om binnen een tempo langzamer te gaan en het woordje whoa om hem onvoorwaardelijk te laten stoppen, maakt niet uit hoe snel het paard gaat. Walk, jog en lope leren ze helaas maar al te vlug als je vaker pleasure gaat doen.

O, ik moet er nog bij vertellen dat ik western rij. En als ik "goed zo" roep (ben niet altijd even consequent) verwardt mijn paard dat met "whoa" en staat stil. En dat is gewoon niet handig. Dus ik heb mezelf aan moeten leren dat, als ik een beloning geef met de stem, dat ik dan "keurig" zeg. Dat lijkt minder op alle gangbare commando's.

vind het nogal betweterig allemaal ;) jou paard is de mijne niet. maargoed maakt ook niet uit,

I'll do it my wayyyyyyyy.

Cassidy

Re: Wat doen als paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:56

En dat mag. Het is gelukkig geen wedstrijd wie het beste met zijn paard omgaat en zijn paard het meest onder appel heeft. Als jij dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan ga je de resultaten krijgen die je altijd hebt gekregen. Als je daar tevreden mee bent is het toch goed? Ik zou daar niet blij mee zijn, ik wil namelijk groei zien. En niet alleen op wedstrijden, ook in dagelijkse omgang met mijn paarden. Ik wil een dapper paard, met voldoende zelfvertrouwen die problemen op kan lossen, een levensverzekering zodat ik er zeker van ben dat een ongecontroleerde paniekreactie niet tot grote brokken leidt...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:59

:+ Als je met je mini aan het wandelen bent zeg je gewoon HO en je zorgt dat ie je niet voorbij komt. Met een groot paard idem. Om te zorgen dat ie je niet voorbij kan ligt het er maar net aan hoe paardje opgevoed is. Bij een goed opgevoed paard is alleen HO al genoeg, eventueel versterkt met een opgestoken hand voor het hoofd. Bij een minder goed opgevoed paard kan een hengstenketting/bitje en soms een stokje nodig zijn om even heel duidelijk te maken dat de baas voorop loopt en paard volgt. En braaf zeg je pas als ie gewoon simpel met je meeloopt en je allang het enge ding voorbij bent. Een paard wat schrikt is niet braaf maar bang. Daar moet je hem niet in bevestigen.

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:03

Cassidy schreef:
En dat mag. Het is gelukkig geen wedstrijd wie het beste met zijn paard omgaat en zijn paard het meest onder appel heeft. Als jij dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan ga je de resultaten krijgen die je altijd hebt gekregen. Als je daar tevreden mee bent is het toch goed? Ik zou daar niet blij mee zijn, ik wil namelijk groei zien. En niet alleen op wedstrijden, ook in dagelijkse omgang met mijn paarden. Ik wil een dapper paard, met voldoende zelfvertrouwen die problemen op kan lossen, een levensverzekering zodat ik er zeker van ben dat een ongecontroleerde paniekreactie niet tot grote brokken leidt...

Dacht ik ook dus.
Het is zeker geen wedstrijd, maar wat dat betrefd heb ik mijn paard ook voor de recreatie en hoeft voor mij al die poespas met wedstrijden niet :) Ik beleef mijn plezier door bezig te zijn met mijn paard op mijn manier en die manier werkt voor mij uitstekend. Overigens groeit mijn paard ook iedere dag nog en dat door stemhulpen :) en ook ik heb een paard met zelfvertrouwen.

Ik wil alleen wel even duidelijk weergeven dat ik niet braaf tegen mijn paard zeg als hij ergens van schrikt. ik beloon hem niet, ik praat alleen op hem in dat het nergens voor nodig is om te schrikken. pas op het moment dat hij daar aan toegeeft beloon ik hem pas.
Laatst bijgewerkt door charelle94 op 13-02-13 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:03

Het probleem is dat de basisopvoeding maar al te vaak te wensen over laat...met alle gevolgen van dien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:05

charelle94 schreef:
Cassidy schreef:

Dacht ik ook dus.
Het is zeker geen wedstrijd, maar wat dat betrefd heb ik mijn paard ook voor de recreatie en hoeft voor mij al die poespas met wedstrijden niet :) Ik beleef mijn plezier door bezig te zijn met mijn paard op mijn manier en die manier werkt voor mij uitstekend. Overigens groeit mijn paard ook iedere dag nog en dat door stemhulpen :) en ook ik heb een paard met zelfvertrouwen.

Ik heb mijn paarden (3) ook voor recreatie, maar wil wel een betrouwbaar een bombproof paard. Dat houdt in dat ze onvoorwaardelijk moeten reageren op de commando's die ik geef. En een gehoorzaam paard is imo geen poespas, maar de beste levensverzekering die je als ruiter hebben kunt. Omgaan met en rijden van een niet opgevoed en onder appel staand paard is russische roulette!

Wat eye candy: http://www.youtube.com/watch?v=4dVWf-i7qpo
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-02-13 01:09, in het totaal 1 keer bewerkt

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:08

hmm ik ben er aangewend dat mijn paard kan schrikken. Dat wil niet zeggen dat ik het toesta maar ik weet dat ik er rekening mee houden, Ik vind dat persoonlijk niet slecht, jou paarden kunnen ook schrikken en als een paard eenmaal echt in paniek raakt is er denk ik geen mens die dat tegen kan houden :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:11

Ik hanteer gewoon 3 regels en dan is er nog genoeg speelruimte voor interactie.
1. tussen tanden verdwijnt alleen voer
2. benen komen alleen van de vloer als erom gevraagd wordt
3. baas of onderdelen daarvan mogen niet geplet worden en dienen ten aller tijde gerespecteerd te worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:12

Schrikreacties kun je niet tegenhouden.
One Rein Stop kun je wel monteren zodat de gevolgen van de schrikreactie te controleren zijn en je niet op een paard zit die in blinde paniek de eerstbeste weg overrent (met jouw nog in het zadel) een kanaal in duikt of voor de trein springt.

Wil je wat info over de One Rein Stop?

http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:14

Cassidy schreef:
Schrikreacties kun je niet tegenhouden.
One Rein Stop kun je wel monteren zodat de gevolgen van de schrikreactie te controleren zijn en je niet op een paard zit die in blinde paniek de eerstbeste weg overrent (met jouw nog in het zadel) een kanaal in duikt of voor de trein springt.

Wil je wat info over de One Rein Stop?

http://www.youtube.com/watch?v=fmpDSbXPtzU

Heb er zelf al wat dingen over gelezen en is idd wel erg handig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:14

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 13-02-13 01:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:15

TS loopt ernaast... Wat moet je dan met een ORS? Zo'n mini geeft je een klap voor de kop als ie je voorbij wil. Dan komt ie met een schrikreactie heel snel op andere gedachten en respecteert ie de volgende keer gewoon regel 3 weer als ie weer ergens van schrikt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:18

Met mini en ernaast: zoals gezegd, basis meenemen met grondwerk. Touwhalster en leadrope van voldoende lengte en desnoods carrot stick. Handschoenen aan voorkomt brandblaren mocht hij er echt vandoor gaan.

En ook bij een mini kun je werken aan het leren wijken voor druk op dat hoofd. Als het ware ORS vanaf de grond meenemen.

http://www.youtube.com/watch?v=gXABo6HgEK4

Ook bij een mini is dit aan te leren als een aangeleerd reflex. Dan gaat hij niet zijn hele gewicht in de strijd gooien en kun je hem beter bij je houden.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:20

Ik ben streng maar rechtvaardig.
Als er iets eng is wat niet eng is ''straf'' ik haar zelfs, heb niets met getrut om dingen die er al 300 jaar staan.
In de trant van boos mopperen dat ze zich niet zo aan moet stellen en er dan juist meteen weer bewust langs.
Hele nieuwe situaties is iets anders, dat mag eng zijn maar dan nog eis ik dat ze luistert.
Kijken mag, maar ze blijft wel waar ik wil.
Naja, paard is niet zielig en ik kan er zo op stappen met een touwtje om haar hals.
Schrikreactie is correctie en ik heb haar zo bij me, zelfs in de eerste paar keren hoofdstelloos.

Het zal vast niet bij elk paard werken, maar dat is met alles.
Ik heb wel een paard waar ik na 5 dagen vorst en stilstaan zonder voorbereiding op kan stappen zonder hoofdstel en die dan niets doet. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:27

Een goede reactie is idd je paard er desnoods 100x langssturen totdat ze er niet meer van staat te kijken. De grootste fout is als mensen denken er maar snel genoeg langs te kunnen en vervolgens door te rijden of te lopen. En dat is het meest verkeerde dat je kunt doen. Beter is om na een schrikreactie om te draaien en er weer langs te gaan. En weer omdraaien en er langs. Tot hij geen krimp meer geeft. Pas dan kun je doorrijden/lopen.

Een paard heeft twee hersenhelften en twee ogen. Beide zijn op een of andere manier niet of maar vetraagd met elkaar verbonden. Dus wat hij met het linkeroog heeft gezien kan voor het rechteroog compleet nieuw zijn. Laat je paard van beide kanten langs een eng object te laten lopen, laat hem iets engs met beide ogen zien. Train de hersenhelften apart en voeg ze later samen tot een paard....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:44

Cassidy schreef:
Als je dat iedere keer doet, dan gaat hij snel leren dat schrikken=werk. En dan gaat hij het op de lange duur laten om te schrikken.

Eh ja, als je het zo wilt noemen.
Ik denk dat je paard op den duur gewoon gewend raakt aan de enge dingen en dat dat niets te maken heeft met het al dan niet aan het werk (proberen) zetten op dat moment.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:47

Er zijn twee verschillende schrikreacties: schrikken om het schrikken (dus gewoon zieken) , en schrikken omdat hij ergens bang van is.

In geval 1: aan het werk zetten, geen tijd geven om dingen te zoeken.

In geval 2: situatie opzoeken en desensibiliseren, door hem iedere keer er weer mee te confronteren. Van beide kanten. In geval 2 is het idd een gewenning aan enge dingen. Maar dat gaat situatie 1 niet oplossen. Want een paard dat dingen zoekt om van te schrikken, gaat ze vinden.

En als je hem aan het werk zet en hem van beide kanten ergens langs stuurt, heb je geval 1 en 2 tegelijkertijd te pakken :D

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:51

Wanneer ik bij het 'enge voorwerp' stil kan staan en hem geneig ruimte kan geven, ga ik er hen en doe zo van oh joh t eet je niet op hoor bolle.
Wanneer ik niet genoeg ruimte heb ga ik er wel langs maar geef ik hem het vertrouwen dat het goed is. Eigenlijk beloon ik dus zijn gedrag en ga er van weg dan maar op deze manier geef ik hem wel het vertrouwen in mij. Zodat hij de volgende schrikmomenten weer rustiger is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:54

shirdaki schreef:
Wanneer ik bij het 'enge voorwerp' stil kan staan en hem geneig ruimte kan geven, ga ik er hen en doe zo van oh joh t eet je niet op hoor bolle.
Wanneer ik niet genoeg ruimte heb ga ik er wel langs maar geef ik hem het vertrouwen dat het goed is. Eigenlijk beloon ik dus zijn gedrag en ga er van weg dan maar op deze manier geef ik hem wel het vertrouwen in mij. Zodat hij de volgende schrikmomenten weer rustiger is.

Ook als je geen ruimte hebt kun je vaak op dat moment omdraaien en er weer langs, en weer omdraaien en er weer langs. Desnoods 100 keer als dat nodig mocht zijn. Tot hij geen krimp meer geeft. Pas dan kun je door. Als je een situatie tegenkomt met je paard, los hem ter plekke op. Er zit geen klok op je paard. Neem de tijd die nodig is op dat moment, dan kost het de volgende keer minder tijd....