Voorpluk boven of onder de frontriem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:53

JunkDeLuxe schreef:
Bedankt iedereen alvast voor de reactie's!

Dan had ik toch juist gegokt :D Ik zag het vooral bij paarden met een serieuze voorpluk, en gokte er al op dat het daarmee te maken had :D

Maar bv. zoals hierboven, bij Rensesanne: de bovenste foto. Ik zie een hoop voorpluk, die losjes onder de frontriem zit.
Stel nu dat dit niet losjes was, maar strak aangetrokken.. Zou dat geen zeer doen?

Zeer als in: als ik aan mijn haar trek, doet dit ook pijn.
Of vooral als in: als mijn haar de hele dag strak in een staart/vlecht/dot zit, kan ik daar na verloop van tijd hoofdpijn van krijgen.

Dat heb ik toch altijd gehoord, dat je de manen echt wel goed moet leggen onder het hoofdstel, dat het anders kan gaan trekken en dat dit wel pijnlijk is/kan zijn...

maar paarden hebben wel nauwelijks gevoel daar dus zo erg zou het ook niet zijn. en hoe zou het dan kunnen gaan trekken? al doe he het bij de bakstukken wel maar niet bij de frontriem.

romyloverrr

Re: Voorpluk boven of onder de frontriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:23

ik denk ook dat paarden gaan zweten bij de voorpluk als je hem eronder doet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:38

Amigo_ schreef:
In training altijd over de frontriem.
Op concours voorpluk natuurlijk in een knotje. En bij de fries had ik voorpluk altijd al in een vlecht en hem dan dubbel geslagen. Een knot zag er namelijk nooit mooi uit.. En losse voorpluk vond ik altijd slordig staan..

Hier idem. In traning over front.
Op wedstrijd had ik mijn Fries altijd zijn maantop een paar slagen gevlochten, dan elastiekje erin en onder frontriem.
Maar sinds zijn maantop op miraculeuze wijze half verwenen is, knot ik hem gewoon.

sliertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 17:41

Het heeft ook te maken met aangespannen of onder het zadel.
Wanneer je aangespannen rijdt met oogkleppen, is het gewoonweg niet handig om het haar tussen die riempjes door te putsen :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:44

romyloverrr schreef:
ik denk ook dat paarden gaan zweten bij de voorpluk als je hem eronder doet.

mijne niet hoor ;) en zweten maakt niks uit, dat gebeurt ook onder het zadel :)

Valencaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:25

Volgensmij moet die voorpluk er gewoon overheen hoor!

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:00

De mijne wordt voor elke training ingevlochten en in een knot gezet. Daarvoor had ik een paard gereden die steeds ging kopschudden als er een plukje bij haar oren kwam, dat wilde ik voorkomen. Ik rijd nooit met losse manen, alles strak ingevlochten. Het knotje komt niet tot aan de frontriem, dus ik die zin geen van beide :)