Trailer behandeld met rauwe lijnolie, nu wit uitgeslagen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 12:52

Van http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank ... n/lijnzaad:

Citaat:
Naast deze positieve eigenschappen zit er ook een nadeel aan lijnzaad. De zaadjes bevatten de stof linamarine die tijdens de vertering omgezet wordt in de giftige stof blauwzuur. Blauwzuur is giftig doordat het het zuurstoftransport door het bloed belemmert. Voor paarden moet lijnzaad daarom altijd eerst gekookt worden, voordat de lijnzaad aan paarden gevoerd kan worden.

Nu weet ik het niet meer... Heeft dit alleen te maken met de zaadjes of ook met de olie?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 16:50

Ik heb even op die site van de gekookte lijnolie gelezen. Daar kwam ik dit tegen:
Citaat:
Rauwe lijnolie wordt als hout- en metaalbescherming niet vaak gebruikt omdat deze een lange droogtijd heeft van zo’n week. Dat is lastig i. v. m. aanplakken van stof.
In sommige gevallen is dat niet erg als er geen haast is en het hout binnen ligt.
Doordat rauwe lijnolie een lange droogtijd heeft, is men deze lijnolie gaan bewerken en hieruit is gekookte lijnolie uit ontstaan.
Gekookte lijnolie droogt binnen 24 uur op!
Hierdoor is gekookte lijnolie veel beter werkbaar.

Dus de rauwe lijnolie was niet verkeerd, maar door de lange droogtijd is er toch nog weer vocht in het hout getrokken (toen de trailer dus in de regen stond). Dus inderdaad goed schuren en daarna nog goed laten drogen voordat je de trailer weer behandelt. Deze keer doe je het waarschijnlijk wel met gekookte lijnolie denk ik?

Meganyr

Re: Trailer behandeld met rauwe lijnolie, nu wit uitgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 18:39

Ja, dit keer wel gekookte lijnolie :).

GDG

Re: Trailer behandeld met rauwe lijnolie, nu wit uitgeslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 19:05

Dan komt het vast helemaal goed!