Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

.
Dan kies ik persoonlijk liever voor een stukje veiligheid door aan de longe te beginnen en op die manier een voorbereiding op het echte werk te doen. Hopelijk is het zo een beetje duidelijk? Ramarant schreef:@Gypsy, ik denk niet dat het verstandig is om een groen paard meteen te longeren met hindernissen. Wat ik persoonlijk zou doen is een schriktraining doen met het paard en deze vertrouwd laten worden met bepaalde objecten/hindernissen. Hierdoor zal het paard meer zelfvertrouwen krijgen en vertrouwen in zijn leider, ipv het paard meteen in het "diepe" te gooien. Later zou dit eventueel toegepast kunnen worden met longeren, maar dan moet het paard natuurlijk wel eerst begrijpen wat de bedoeling is.
Ik ben het gedeeltelijk met ijssnuiver eens. Een paard moet zeker eerst leren dat er bepaalde lichaamshouding/taal is. Denk wel dat het fijner is om een paard hierbij juist wel bepaalde commando's/stemhulpen te geven zodat er een voorbereiding gemaakt kan worden op het longeren.
Je zegt dat een paard de mogelijkheid moet hebben om te kunnen "vertellen" wat er wel of niet goed gedaan word en duidelijk moet kunnen maken als hij het er ergens niet mee eens is.
Hoe kan een onbeleerd paard "vertellen" wat er wat wel of niet goed word gedaan als hij zelf amper van toeten of blazen af weet?
Als ik mijn paard bijvoorbeeld de kans zou geven zodat hij duidelijk mag maken dat hij het er niet mee eens is, dan krijgt meneer praatjes en dan kom ik nog geen steek verder. Hij mag het met mij eens zijn of niet, maar uiteindelijk hoort hij te gehoorzamen aan dat wat er van hem gevraagd/verlangd word. Mits hij natuurlijk snapt wat de bedoeling is, ik ga natuurlijk niet verwachten van hem dat hij een piaffe gaat doen als hij niet snapt hoe. Als hij het niet met mij eens gaat ie zich maar een blauw steentje zoeken als hij terug op de weide staat. Maar goed dat is mijn mening daarover.
Ik denk ook niet dat TS meteen haar paard aan de longe zal gooien zodat het paard maar meteen moet uitzoeken wat de bedoeling is. Uiteindelijk kom je er toch niet aan onderuit om een longerlijn te introduceren, er moet ergens een begin gemaakt worden.