Waneer ben je nu eigenlijk te zwaar voor je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 16:48

chrisje_83 schreef:
Knakker schreef:
het is natuurlijk ook van belang hoe je zit en hoe je rijdt.
Iemand van 55 kg kan zijn paard door een verkeerde manier van rijden veel meer in de weg zitten als iemand van 90kg die keurig mee gaat met de beweging.

Hier wil ik me volledig bij aansluiten!

^ Dit.

JustMe1234

Re: Waneer ben je nu eigenlijk te zwaar voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:09

Ik vind ook dat het van verschillende factoren afhangt. Ligt aan de bouw van je paard, een iele pony kan veel minder aan dan een groot paard (en dan bedoel ik uiteraard qua percentage).
Daarnaast is de bespiering etc ook van belang vind ik, een pony of paard dat door training een sterke rug etc heeft kan meer hebben dan het dier dat qua hoogte en gewicht hetzelfde is, maar slecht bespierd is en dat gewicht dankt aan bv een dikke grasbuik oid.

Ambertje2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 22:35

Je mag max 15% van zijn gewicht wegen

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:00

Ik weeg zelf 90 kilo (niet dik, gewoon lang) en ik denk dat ik wel over dat percentage heen zit bij de kleine quarter waar ik op rijd. :(
Hij heeft echter na een flinke buitenrit nog steeds flink energie over, dus het lijkt hem niet echt de boeien.

Hoe weeg je eigenlijk een paard? Is een ruwe inschatting van schofthoogte tot de derde macht keer een bepaalde factor nauwkeurig genoeg?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 19:12

Heb je een foto van jullie als combinatie? Je lijkt me te zwaar persoonlijk.
Als een paard energie over heeft, betekend niet dat jou gewicht voor zijn gewrichten te doen zijn, de kans is redelijk groot dat zijn gewrichten door het gewicht naar de knoppe gaan, is het trouwens een heel slanke quarter?

Ik vind persoonlijk het percentage geen goede meetstok, als mijn paard 450 kilo weegt als die mooi op figuur is (denk aan renpaarden, springpaarden) maar nu door weinig training en veel eten 500 weeg, heeft die van zichzelf al 50 kilo 'overgewicht'.
Als het paard bij 450 kilo 20% mag dragen, is dit 90 kilo máár het paard weegt al 50 kilo te veel, dan mag er in princiepe dus maar nog 40 kilo bij.

Snap je wat ik wil zeggen? Een dik paard heeft al die extra belasting, en zou dat ook nog eens door zijn overgewicht meer mogen dragen (20% van 500 is namelijk 100 kilo, paard zou dan uitkomen op 600 kilo als de ruiter er op zit, wat dus eigenlijk 150 kilo 'extra' is, wat 33% is van de 450 die het paard hoort te wegen)

Volgensmij praat ik een taal die niet bestaat voor veel mensen nu, maar ik hoop dat sommige mij snappen :)

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:10

Ik snap je hoor haha!

ik weet het niet, het hangt natuurlijk af van het paard. een stevig paard kan best wat hebben, maar het belangrijkste is toch hoe je zit en meegaat met de beweging enzo.

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:11

Ik erger me ook altijd dood aan die mensen die dan al redelijk zwaar zijn, en dan zonder krukje op een groot paard stappen en er een behoorlijkte tijd over doen tot ze recht op het paard zitten. Spaar de rug van het paard en stap gewoon op met een krukje (Of stap snel en soepel op)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:16

antwoord is al gegeven, heeft met van alles te maken, zijn ook al veel topics over geweest.

overigens valt mij op dat mensen hun paard overschatten qua gewicht en inderdaad zichzelf qua rijkunsten

daarbij wordt steeds maar aangehaald liever zwaar en kundig dan licht en onkundig. Nee, allebei is niet goed.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:17

xSlvna schreef:
Maar dat gewicht van het paard vind ik eigg ook geen goed iets.
Neem ik een dikke, vette warmbloed van 600 kilo, mag ik er met 99 kilo nog op, paard heeft dan al van zichzelf een 100 kilo 'te veel' heeft, en er nog eens 100 kilo op zijn rug kruipt.

Mijn KWPN-er is 1.84 en weegt 730 kg, hij is absoluut niet te zwaar op het moment. Kan zijn ribben met gemak voelen plus hij geen buikje.

Het is al eerder genoemd en ik ben het hier eens mee:
tinker_sally schreef:
Ik denk dat je beter een zwaarder persoon kunt hebben die goed rijdt, dan een licht persoon dat ront loopt te hosseklossen op die rug.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:21

Ik ben flink te zwaar (iets meer dan 100kg). Maar ik heb een groot paard waar ik flink moet voeren om hem op gewicht te houden, dus niks te dik. Hij weegt ongeveer 700kg. Ik zie dus geen problemen. Ik rij ook nog eens zelden langer dan een uur, meestal maar 20 minuten werken en daarnaast 20 minuten stappen (in- en uitstappen). Dat moet hij gewoon aankunnen. Maar ik hou er wel rekening mee met kleinere paarden.

Kannibaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 11:22

een kennis van mij moest speciaal afvallen om rijles te nemen. en dat vind ik eigenlijk ook niet meer dan normaal, sorry hoor maar als je 100+ kilo weegt vind ik het zielig om (ook nog) als beginner te gaan paardrijden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 19:32

meggiemeg schreef:
xSlvna schreef:
Maar dat gewicht van het paard vind ik eigg ook geen goed iets.
Neem ik een dikke, vette warmbloed van 600 kilo, mag ik er met 99 kilo nog op, paard heeft dan al van zichzelf een 100 kilo 'te veel' heeft, en er nog eens 100 kilo op zijn rug kruipt.

Mijn KWPN-er is 1.84 en weegt 730 kg, hij is absoluut niet te zwaar op het moment. Kan zijn ribben met gemak voelen plus hij geen buikje.

Ja dan moet je er van uitgaan dat het paard 730 kg is, en 15 % (110 kg) mag dragen ja :)

Kannibaal, dat ben ik met je eens, dan ben je én zwaar én onkundig, nee sorry, waarom WIL je dan nog uberhaubt op een paard stappen?

Mizora, dat is imo een kleiner probleem ja, paard is fijn op gewicht, dan kan die (vind ik) meer dragen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:18

Die 10% regel vind ik wel heel streng hoor. Ik zou niet weten hoeveel mijn paard precies weegt, kwpn'er van 1.65 die nog ietsjes voller mag, maar ik gok zo'n 500 kg. Daar zou dan iemand van maximaal 50 kg op mogen rijden! Dan mag ik met mijn maatje 36 al niet meer op hem rijden, want ik weeg 56 kg. Als ik 50 kg zou wegen zou ik echt ondergewicht hebben, en ik ben niet eens lang, 1.70. Dat betekent dat er op mijn paard eigenlijk alleen hele kleine slanke ruiters of kinderen mogen rijden.

15 procent vind ik realistischer.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:27

Sanned, het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat je paard maar 500kg weegt, eerder 600kg. Ik mag hopen dat je hem niet ontwormt voor 500kg, anders ben je consequent onder zijn gewicht aan het ontwormen. Maar ga over het algemeen bij een dergelijk paard uit van 15%. Dus 75-90kg.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:41

Er zit ten eerste een groot verschil in een lange ruiter van 90 kilo, of een kleinere zwaardere ruiter. Iemand die lang heeft, kan zich vaak veel beter in balans houden, terwijl er van mensen met veel overgewicht is bewezen veel meer zoekende te zijn naar balans. En dus vaak minder stil zit.

Ik vind dat commentaar ook altijd zo raar, beter iemand van 50 kilo die zit te bonken dan iemand van 100 die stilzit. Ik geef manegelessen aan kinderen, en als ze klein beginnen valt dat bonken voor die ponys reuze mee, en na een paar lessen kunnen ze gewoon al redelijk lichttrijden en is het bonken afgelopen. Ik zit 7 dagen in de week in de paarden, en ik denk dat ik 2 x in de maand een bonkende ruiter zie, en die is meestal wat zwaarder. Niet dat ik daar iets tegen heb, tenzij je dit 6x in de week op een paard doet waar je niet bij past.

Maar ik ben wel echt van mening dat als jij sport en hobby met je paard wil beoefenen, je wel eerlijk bent voor je paard. Je wil je paard in goede conditie hebben en goede prestaties, en zelf zit je er dan met 20 kilo overgewicht op, dat vind ik dan weer raar. Ik vind ook echt goed dat je die topruiters nu ook steeds bewuster met zichzelf bezig ziet.

Waarom van je paard veel verwachten als je zelf in slechte conditie bent? Ik vind die 15% ook prima.
Iemand hierboven zei ook al iets over het opstappen, daar ben ik ook echt mee eens, pak gewoon een kruk! In plaats van een half uur aan die rug blijven hangen en dan in dat zadel ploffen. Niet iedereen is lenig, prima, pak dan ff een krukje. Fijner voor je paard

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:49

Mizora schreef:
Sanned, het lijkt me hoogst onwaarschijnlijk dat je paard maar 500kg weegt, eerder 600kg. Ik mag hopen dat je hem niet ontwormt voor 500kg, anders ben je consequent onder zijn gewicht aan het ontwormen. Maar ga over het algemeen bij een dergelijk paard uit van 15%. Dus 75-90kg.

Mijn paard is 1.70, type grover springpaard, goed op gewicht en weegt 553 kg (officiële meting op weegschaal) Dus die 500 kg kan prima kloppen

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:56

Hoe zit dat met shetlanders dan... Mij is vroeger altijd geleerd als je tot 50 kg weegt kun je nog wel een rondje op een shetlander.

Ik heb geen preciese berekening wat ik vind qua kg wat op een paard mag, maar ik vind gewoon dat het plaatje moet kloppen.
Te lange mensen kunnen een paard ook in de weg zitten net als te zwaar personen en natuurlijk
kijken naar hoe het paard eronder blijft lopen. ;)

Wat ik ook wel belangrijk vind is dat als ik een paard ga trainen ik zelf ook in vorm ben. Vind dat wat eerlijker tegenover het paard :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 13:58

Ik weeg zo een 47 kilo , reed op een shet ivm training, pony was voor de eigenaar niet te rijden ivm gewicht, en door de dochter niet door zijn gedrag.
Pony gedragscursus ohz gegeven :+ heb toen redelijk wat gereden, pony is 8 jaar (lekker uitgegroeid en nog lang niet aan het verslijten) en gezien mijn goede meegaande zit leek mij dit niet zo een probleem.
Heb dit ook maar voor korte duur gedaan (5 weken, iets van 10 uur gereden) om te kijken of er vooruitgang was, ben ook niet verder gegaan ivm verslijten, slecht voor de gewrichten.
Ben van mening dat op menig shetter de max echt op 40 kilo is om te rijden.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:06

Ik weeg 76 kilo. Ik rijd op een E-pony (1.48 m) en dat gaat prima.

[WN-ITP] Fuego en ik @Wennekers Reining Try Out

In de westernwereld zijn een hoop mannen die op quarters rijden die kleiner zijn dan Fuego. Ik weet niet wat ik daarvan moet vinden. Zwaarder dan dit wil ik in ieder geval niet worden, omdat ik toch kleine paardjes rijd.

Ik ben het wel met de mensen eens die zeggen dat het er ook om gaat hoe je rijdt. Tegenbewegingen en bonken kunnen voor een paardenrug nog belastender zijn dan iemand die boven de 15% lichaamsgewicht uitkomt. Daarbij is denk ik ook het zadel van belang

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 14:45

Mizora schreef:

Ik ontworm mijn paard voor 600 kg, maak je geen zorgen ;) Ik heb van mijn dierenarts geleerd dat je beter iets teveel ontwormt dan te weinig, dus dat doe ik ook.
Ik zei ook dat ik niet zeker wist hoeveel mijn paard weegt, het was een schatting. Kan best dat ik er naast zit. Al geloof ik ook niet dat hij 600 kilo weegt, dan eerder 550.
Maar goed, dat doet er hier verder niet toe :)

15% lijkt mij inderdaad redelijk, al is het natuurlijk ook van andere factoren afhankelijk. Iedereen probeert zijn paard natuurlijk zo min mogelijk in de weg te zitten en de manier waarop je rijdt is zeker van belang. Echter kan je ook met je gewicht je paard in de weg zitten. Ik kan me zo voorstellen dat het lastiger is goed mee te komen in de bewegingen als je zwaarder bent. Ik vind de uitspraak dat je moet proberen om in conditie te blijven als je regelmatig paardrijdt wel goed. Je hoeft echt geen maatje 36 te hebben, maar je moet je wel bewust zijn van je gewicht en wat voor effect dat op je paard kan hebben.

kimreykjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:15

Ik weet niet of er nog mensen naar dit topic omkijken maar ik heb geen nieuwere over dit onderwerp gevonden dus probeer ik het maar ;)
ik heb namelijk een vraag over of het verantwoord is om op mijn pony te rijden. Ik heb al 10 jaar een wat kleinere b pony, ze is half welsh en half arabier en dus behoorlijk smal gebouwd. Zelf ben ik 75 kilo en ik zeg al jaren ik ben te zwaar voor haar het is niet goed om op haar te rijden maar naast rijden vindt ze eigenlijk niets leuk, longeren, vrijheidsdressuur, mennen ik heb het allemaal geprobeerd en ze wordt er alleen maar chagrijnig en bokkerig van, en iedere keer als ik een lichter iemand erop zet gooit ze die eraf en willen ze niet meer terugkomen, als ik erop zit is ze best braaf en ik denk er dus over om 1x per week even op haar te stappen en (vooral stappend) een half uurtje te rijden zodat ze toch nog een beetje beweging krijgt, kan ik hier wat meningen over krijgen? Vinden jullie dit verantwoord of is het slecht voor haar lichaam?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:16

75 kilo vind ik persoonlijk wat zwaar, zijn er geen ruiters die haar kunnen laten zien 'Ik ben de baas' ? :)

kimreykjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:18

xSlvna schreef:
75 kilo vind ik persoonlijk wat zwaar, zijn er geen ruiters die haar kunnen laten zien 'Ik ben de baas' ? :)

Ik vind het ook zwaar en ik voel me mega schuldig als ik op haar zit maar ik weet ook niet wat t is, goede ruiters veranderen in rondvliegende trekpoppen als ze op haar zitten :p

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:21

Dan zijn het blijkbaar ook geen goede ruiters.
Ikzelf zit redelijk en heb vele fouten in mijn houding (strenge hand, dan weer niet streng genoeg...) maar een paard moet zich toch behoorlijk wat moeite doen om mij eraf te krijgen, misschien...?
Kinderen op stal die niet zo netjes rijden, maar wel goed bokken etc. kunnen uitzitten?

kimreykjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:25

Ja ik denk dat het bij haar ook met vertrouwen te maken heeft omdat ze vroeger niet zo fijn behandeld is, als iemand langere tijd (denk aan jaren) met haar bezig is gaat het beter maar het is lastig iemand te vinden die zoveel tijd in het paard van een vreemde wil steken.
maar jij denkt dus dat alleen een half uurtje stappen per week ook geen goed plan is?