Paard plotseling doodsbang voor de deken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Paard plotseling doodsbang voor de deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 00:43

http://www.stalequus.nl/sessies/oplosse ... em-gedrag/

Dit zou ook een oplossing kunnen zijn. Aardig in de buurt, capabele mensen. Ik denk dat André hier wel iets mee kan. Zou me trouwens niet verbazen als ie het op een soortgelijke manier gaat aanpakken als ik hierboven al aangaf.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:39

Misschien kan het helpen om je paard weer een vrolijke associatie met de deken te geven ipv de negatieve die hij er nu bij heeft. Is hij omkoopbaar? Hoe beloon je hem als het goed gaat? En wat doe je als hij in paniek raakt als je met de deken aan komt? Laat je de deken dan zakken? In feite beloon je hem dan voor zijn gedrag door de deken weg te halen.

Als je beschikking hebt over een roundpen, dan kun je hem daar in los laten (of een stuk van de bak afzetten). Ik zou dan een oud vod van een deken nemen en dat over het hek hangen. Kijken wat er gebeurt: gaat hij er naartoe, of niet? Heeft hij uberhaupt belangstelling, of is er voornamelijk angst?

Heb je al eens geprobeerd hem naast een ander paard te zetten en dan eerst met je handen over zijn lijf te gaan en te belonen als hij het goed doet? Vervolgens stukje bij beetje proberen om de deken om te doen waarbij je dus niet stopt als hij gek gaat doen, maar juist doorgaat. Timing is dan heel belangrijk, stopt hij 1 seconde met vluchten, staat hij stokstijf stil, dan gaat de deken weg, anders niet. Misschien beloon je onbewust het negatieve gedrag omdat je bang bent dat hij je wat aandoet in zijn angst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 15:52

Je zegt dat je je paard wel makkelijk overal kan aanraken, maar dat hij gespannen raakt als je met een deken aankomt. Zelf zul je (onbewust) ook wel meer spanning hebben bij het oefenen met een deken dan met het oefenen van iets anders. Logisch ook, als je weet hoe hij kan reageren, maar hij kan ook juist op die spanning van jou reageren.

Ik zou dus eens proberen iemand anders de deken te laten opleggen, net alsof het een willekeurig paard is.
Zelf merk ik vaak dat als ik doe alsof iets doodnormaal is, paarden ook zo reageren. Het paard van een stalgenoot die hij met geen mogelijkheid de trailer op kreeg, liep achter mij zo aan. Spanning van de eigenaar was wat het paard deed schrikken.

Tuurlijk is het geen garantie, maar het kan in elk geval geen kwaad om eens te proberen. Als je paard bij een ander net zo reageert kan je altijd weer verder kijken, maar misschien is dit net het duwtje wat hij nodig heeft :)

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:10

Heb even snel door de reacties gelezen maar zag t niet 1 2 3.
Kan je niet aan alle sluitingen een dun touwtje of elastiekje doen voorlopig. En sowieso ok te oefenen. Wanneer hij dan in paniek raakt en hem af probeert te krijgen breken de touwtjes. Sorry als dit al genoemd is!
Heel veel succes en sterkte ermee!

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:32

Dat is inderdaad een goeie een uitrijdeken.
Anderzijds ben ik er zeker van dat jij er voor gezorgd hebt dat er geeneen paard meer in de sloot geraakt.
Dus niet aan de als , als scenario's denken. Je leeft in het nu en je paard ook. Voor alles is een oplossing.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:44

Gewoon rustig elke keer weer komen met een deken op een plek waar het wel kan en heel gewoon uitbreiden als de deken op die plek wordt geaccepteerd. Niet te snel willen, de deken moet steeds echt OK zijn voor je een volgend stapje doet. Gebruik eventueel eerst een gewone wollen deken (van een bed) die je in stroken vouwt. Dan is hij in principe zo smal als een zadeldek en je kunt rustig aan centimeter voor centimeter naar achteren uitbreiden. Niets vastmaken als het niet OK is voor het paard, want als het dan weer mis gaat (grote kans) ben je nog verder van huis.

Persoonlijk vind ik het van belang dat elk paard een deken op kan hebben. Er is altijd kans dat het een keer helemaal doornat en koud staat van de regen of zoiets, als ze koorts en/of koliek hebben wil je ook een deken op kunnen leggen. Je hoeft het niet vaak te doen, maar het moet wel kunnen in geval van noodzaak.