Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Joolien schreef:Anders voor langere stukken een hoofdstel om, longeersingel om en een longeerlijn door het bit naar de singel. als hij lastig word en weg wilt rennen trek je hem om en kan hij niet weg.
)Roweentje89 schreef:Met de longeerlijn heb ik ook al gedaan maar dan hang ik achter een galloperend paard die gewoon niet stopt en uiteindelijk moet ik toch loslaten omdat ik het niet langer vast kan houden.
Ja ik snap wat je bedoelt R.X. en dat helpt ook wel een beetje, alleen als ik dat tevaak doe weet hij dat het n iks voorstelt en gaat hij er alsnog doorheen.
Jibbel schreef:Ik vraag me af of je het nog steeds zo'n heel goed idee vind als je je verdiept in de anatomie van het paard en de schade die je door dit soort geintjes aan je paard kan toebrengen.
Jibbel schreef:Uiteraard safety first. Maar dat kan ook op andere manieren, dan de 'trek-maar-krom-die-handel'-manier.
) Hierdoor gaan ze op je letten en krijg je hun aandacht. Als hij niet netjes naast je loopt (in jou geval achter je) even stilzetten, of eerst met je stem laten horen dat dit niet de bedoeling is. (bij mij úhúhúh) Dit stilzetten hoeft niet per se een 'straf' te zijn, kan ook een keer willekeurig, maar meer zodat hij niet langs je blijft lopen. ik werk veel met m'n stem om halt te houden. Zo hoort het paard duidelijk het verschil tussen stilstaan of stilstaan want je gaat te ver. ook als ik versnel, en het paard reageert diréct, goed belonen. Als ik zonder stemcommando stil ga staan, en het paard ook, weer goed belonen. Als ik merk dat m'n verzorgpaard wat drukker/frisser is, of inderdaad iets van plan zou kunnen zijn, doe ik dit altijd. Ik vind het zelf heel fijn. (al heb ik nog nooit precies meegemaakt wat jou paard doet) Je paard moet hierbij wel weten dat jij de 'leider' bent, anders zal hij zich er waarschijnlijk niet zoveel van aantrekken
Citaat:Precies, krom met die handel.
Jibbel schreef:Citaat:Precies, krom met die handel.
Als ik dit lees, gaan mijn nekharen echt overeind staan, dat is idd niet zoals jij omschrijft. Maar ik weet uit ervaring dat bijv. bij het longeren met dubbele longe mijn paard al heel makkelijk met zijn kin op zijn borst te trekken is. Dus je moet imo wel oppassen met wat je doet.
Maar zo is ieder paard weer anders natuurlijk. Misschien is dit paard veel koppiger dan jou fries... Ik snap nu je punt hoor!
(dacht even dat je er zo een was van, aaaaahww wat zielig, een paard omtrekken)Jibbel schreef:Ik vraag me af of je het nog steeds zo'n heel goed idee vind als je je verdiept in de anatomie van het paard en de schade die je door dit soort geintjes aan je paard kan toebrengen.
Jibbel schreef:Dat begrijp ik LoveUggs, ik geef alleen als voorbeeld dat mijn paard met dubbele longe al heel snel met zijn kin op de borst gaat als ik wat sterker zou moet inwerken met 1 van de 2. Laat staan als je er maar 1 lijn aan hebt zitten. Ieder zijn ding hoor, maar zoals ik al eerder aangaf in dit topic, mijn Fries deed het ook en hier is het toch echt op een andere manier opgelost.