Paard gooit met zijn hoofd, steigert en rent dan weg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brievenbus

Re: Paard gooit met zijn hoofd, steigert en rent dan weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:52

Aan een longeertouw doen? Dan kun je hem wellicht houden.. Heb ik ook zo gedaan :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:56

Joolien schreef:
Anders voor langere stukken een hoofdstel om, longeersingel om en een longeerlijn door het bit naar de singel. als hij lastig word en weg wilt rennen trek je hem om en kan hij niet weg.

Precies, krom met die handel. Zo lang hij zich niet recht kan maken kan hij veel minder makkelijk wegrennen.

Ik doe dat zonder longeersingel, bij mij gaat het als volgt: halster houd ik vast bij de kinriem. Mijn paard is niet zo groot dus zijn hals is ongeveer op de hoogte van mijn elleboog. Die elleboog krijgt hij ook in z'n halsje wanneer hij denkt het op een galopperen te kunnen zetten, gewoon die elleboog in z'n hals peuren en hoofd naar je toe trekken. Zo buig je z'n hals niet alleen waardoor hij zich daar al niet sterk kan maken maar werkt je arm ook nog eens als hefboom. Heel effectief. Dan kun je 'm desnoods in een klein rondje om je heen trekken en gaat hij helemaal nergens meer naartoe.

Maar eigenlijk vind ik het klinken alsof je niet altijd genoeg overwicht hebt. Ik bedoel, verhaal komt me zo bekend voor :P

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:04

@LoveUggs: Bedankt voor de uitleg, echt buiten doet hij het ook en zo is hij al een aantal keer over velden gaan rennen met als gevolg zijn been open enz, daar ben ik dus erg voorzichtig mee.

@Koper: Dat met die elleboog in de nek heb ik ook al geprobeert, alleen als ik hem bij zijn halster vastpak maakt hij zich net sterker. Hij loopt (lees: dendert) dan gewoon door mij heen. (Haflinger van 1.51, oudere type, dus lekker brede nek, brede borst, alles breed. :D )

Als ik hem aan een los touwtje probeer te laten meelopen is hij veel relaxter.

Bedankt voor al jullie reacties al vast hoor!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:17

Ik heb ook een tankje hoor, met een megahals die hij weet te gebruiken. Het halster pak ik pas beet als ik voel aankomen dat hij 'm wil peren. Zo lang hij zich gedraagt loopt mijn ruin ook aan een los touwtje.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:57

Heeft hij ontzag voor het touw als je het uiteinde voor hem zou zwaaien,
sorry ik weet niet hoe ik dit uit moet leggen, maar hopelijk begrijp je me.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:07

nog een tip voor als hij wegrent.
doe er een longeerlijn aan. zodra hij begint te rennen alles losgooien en het uiteinde goed vasthouden, je schrap zetten en trekken wanneer de lijn weer op spanning komt.
mijn merrie rende altijd voor de trailer weg en is op deze manier iig bij me te houden

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 17:19

Met de longeerlijn heb ik ook al gedaan maar dan hang ik achter een galloperend paard die gewoon niet stopt en uiteindelijk moet ik toch loslaten omdat ik het niet langer vast kan houden.

Ja ik snap wat je bedoelt R.X. en dat helpt ook wel een beetje, alleen als ik dat tevaak doe weet hij dat het n iks voorstelt en gaat hij er alsnog doorheen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 17:22

Roweentje89 schreef:
Met de longeerlijn heb ik ook al gedaan maar dan hang ik achter een galloperend paard die gewoon niet stopt en uiteindelijk moet ik toch loslaten omdat ik het niet langer vast kan houden.

Ja ik snap wat je bedoelt R.X. en dat helpt ook wel een beetje, alleen als ik dat tevaak doe weet hij dat het n iks voorstelt en gaat hij er alsnog doorheen.

Ook al druist het misschien tegen je principes in, toch zou ik hem dan wel een keer een flinke pest geven en desnoods een keer wel zweepje mee.
Niet dat je er maar op los moet meppen, je straft zo zacht mogelijk en zo hard als nodig is.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 17:41

Ik snap wel wat je bedoelt en soms gaan mijn emoties ook wel eens die kant op.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:28

ik vind de tip van Joolien een hele goede
longeerlijn door een ringetje van de longeersingel naar het bit, dan kan je hem letterlijk omtrekken. Geen paard die dan nog gaat rennen naar mijn idee.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:31

Ik vraag me af of je het nog steeds zo'n heel goed idee vind als je je verdiept in de anatomie van het paard en de schade die je door dit soort geintjes aan je paard kan toebrengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:33

Jibbel schreef:
Ik vraag me af of je het nog steeds zo'n heel goed idee vind als je je verdiept in de anatomie van het paard en de schade die je door dit soort geintjes aan je paard kan toebrengen.

Nou ik geloof niet dat het veel kwaad kan, zou me eerder ongerust maken over een loslopend paard ergens op de weg of je eigen veiligheid...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:02

Uiteraard safety first. Maar dat kan ook op andere manieren, dan de 'trek-maar-krom-die-handel'-manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:16

Jibbel schreef:
Uiteraard safety first. Maar dat kan ook op andere manieren, dan de 'trek-maar-krom-die-handel'-manier.

Ik denk dat je het een beetje verkeerd ziet, het is niet zo dat het paard helemaal door de bocht getrokken wordt, hooguit iets maar alleen al doordat hij zijn hals erin kan zitten neemt de kracht al af en zal hij opgeven. Het is echt geen strijd van trekken en geweld. Hooguit een blokkade om hem zijn kracht te laten gebruiken om hard weg te rennen.

vaxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:34

Ik heb een poos een brede en sterke pony verzorgt, vergelijkbaar met een brede haf. Ik snap best dat je hem niet kan houden aan de longeerlijn, want dat is dan echt on-mogelijk ongeveer. Als ik naar de wei liep verloor ik ook snel haar aandacht. Wat echt hielp is versnellen en langzamer lopen. (af en toe hoor, tussendoor gewoon normaal lopen. :o ) Hierdoor gaan ze op je letten en krijg je hun aandacht. Als hij niet netjes naast je loopt (in jou geval achter je) even stilzetten, of eerst met je stem laten horen dat dit niet de bedoeling is. (bij mij úhúhúh) Dit stilzetten hoeft niet per se een 'straf' te zijn, kan ook een keer willekeurig, maar meer zodat hij niet langs je blijft lopen. ik werk veel met m'n stem om halt te houden. Zo hoort het paard duidelijk het verschil tussen stilstaan of stilstaan want je gaat te ver. ook als ik versnel, en het paard reageert diréct, goed belonen. Als ik zonder stemcommando stil ga staan, en het paard ook, weer goed belonen. Als ik merk dat m'n verzorgpaard wat drukker/frisser is, of inderdaad iets van plan zou kunnen zijn, doe ik dit altijd. Ik vind het zelf heel fijn. (al heb ik nog nooit precies meegemaakt wat jou paard doet) Je paard moet hierbij wel weten dat jij de 'leider' bent, anders zal hij zich er waarschijnlijk niet zoveel van aantrekken :+

Met het hoofd schudden (kort, van links naar rechts) geeft bij mij altijd de indruk van frisheid. Ik weet dan dat ze (tijdens het rijden) wat kan uitspoken. misschien heeft het te maken met veel energie? Mijn verzorgpony was in die tijd onvermoeibaar, dus ik kan het goed begrijpen dat 'een paar rondjes laten galloperen' ook geen nut heeft. succes! het lijkt me heel vervelend, zo moeilijk om op dat moment een 'tanker' tegen te houden. Grote kans dat het inderdaad de puberstreken zijn, al wil je die dan toch graag onder controle houden voor als je langs de weg naar de wei moet lopen..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:39

Citaat:
Precies, krom met die handel.

Als ik dit lees, gaan mijn nekharen echt overeind staan, dat is idd niet zoals jij omschrijft. Maar ik weet uit ervaring dat bijv. bij het longeren met dubbele longe mijn paard al heel makkelijk met zijn kin op zijn borst te trekken is. Dus je moet imo wel oppassen met wat je doet.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:00

Jibbel schreef:
Citaat:
Precies, krom met die handel.

Als ik dit lees, gaan mijn nekharen echt overeind staan, dat is idd niet zoals jij omschrijft. Maar ik weet uit ervaring dat bijv. bij het longeren met dubbele longe mijn paard al heel makkelijk met zijn kin op zijn borst te trekken is. Dus je moet imo wel oppassen met wat je doet.

Het gaat hier dan niet om een dubbele lijn maar een enkele. Gewoon om hem om te zetten als hij het hef in eigen hoeven neemt xD.
Als ik mijn verzorg paard longeer, en hij gaat achterlijk hard, en luistert niet naar mijn stemhulp om langzamer te gaan, dan laat ik hem ook weten dat hij moet luisteren. Eerst op alle vriendelijke manieren, maar ik heb hem zelf ook wel eens even flink achterstevoren getrokken hoor. En dan heeft die van mij artrose en hij loopt nog altijd als een trein. Ooit op een buitenrit op een opholgeslagen knol gezeten? Reken maar dat jij er voor kiest om hem met zijn neus tegen een boom aan te trekken dan dat je hem laat rennen en er gevaren ontstaan. Een paard is dan wel een dier maar kan echt wel tegen een stootje. Als dit paard merkt dat hij toch echt moet gaan luisteren omdat hij (BITLOOS) omgetrokken word, zou hij echt wel omdraaien, en niet doordenderen en zichzelf bezeren.
Ja het is een dier, maar aanpakken mag op momenten dat dit nodig is hoor! Als een paard eens even flink naar je trapt, geef je hem toch ook op zn donder of zeg je: Foei, dat mag je niet meer doen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:03

Dat begrijp ik LoveUggs, ik geef alleen als voorbeeld dat mijn paard met dubbele longe al heel snel met zijn kin op de borst gaat als ik wat sterker zou moet inwerken met 1 van de 2. Laat staan als je er maar 1 lijn aan hebt zitten. Ieder zijn ding hoor, maar zoals ik al eerder aangaf in dit topic, mijn Fries deed het ook en hier is het toch echt op een andere manier opgelost.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:08

:) Maar zo is ieder paard weer anders natuurlijk. Misschien is dit paard veel koppiger dan jou fries... Ik snap nu je punt hoor! :D (dacht even dat je er zo een was van, aaaaahww wat zielig, een paard omtrekken)
Mijn paard heeft namelijk enkel een zacht rukje nodig en zijn hoofd vliegt de lucht in, en dat is dan ook echt een zacht rukje. Terwijl ik hem echt moet mee trekken als hij wil grazen, dan gaat de ketting ook om en als hij weet dat hij die omheeft is er ook niks voor nodig. Maar ben ook menig keren boos op hem geweest omdat hij me over de straat heen trok, en een paar keer streng optreden en hij loopt nu netjes achter me aan..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:16

Ik denk dat je een beetje veel te lief bent voor deze pony, die heerlijk zijn eigen feestje heeft.
2 ontzettend niet diervriendelijke keuzes, maar zeer effectief:
- Springzweepje pakken, op t moment dat hij er vandoor wil een tik op zn neus geven
- Ketting erop, als hij omhoog gaat nog een keer in laten werken, net zo lang tot hij doorgeeft dat hij moet stoppen voor druk i.p.v. door denderen.

Als je dit gedrag nu de kop niet in drukt komen er zeker gevaarlijke situaties. En geen vriendelijke manieren idd, maar je baas over het terrein slepen vind ik ook niet lief.

CMLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:36

Wij hebben ook precies zo een haflinger opstal, hij is dominant en heeft totaal geen respect voor je, hij is echt wel gevaarlijk. Sinds een jaar deden wij een hengstenbit bij het wandelen. Dit is een zeer handig ding. Wel ongelovelijk streng, maar hij staat nu wel van je onder de indruk. Je hoeft maar een beetje druk op je touwtje te hebben en hij staat van je onder de indruk. Nu loopt hij weer met een normaal halster omdat hij nu weet wie de baas is! Het heeft dus wel echt geholpen!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:58

Jibbel schreef:

Het is kiezen tussen 2 kwaden he. Als je ziet wat TS al geprobeerd heeft is er weinig keuze meer! Dat of onder een auto. En geloof mij, een meisje als TS zal geen nekken breken ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:01

Jibbel schreef:
Dat begrijp ik LoveUggs, ik geef alleen als voorbeeld dat mijn paard met dubbele longe al heel snel met zijn kin op de borst gaat als ik wat sterker zou moet inwerken met 1 van de 2. Laat staan als je er maar 1 lijn aan hebt zitten. Ieder zijn ding hoor, maar zoals ik al eerder aangaf in dit topic, mijn Fries deed het ook en hier is het toch echt op een andere manier opgelost.

Dat heeft weinig te maken met anatomie, meer met het feit dat paard pijn wil ontwijken van het bit ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 13:39

Ik heb niet alles gelezen, maar wil even reageren op het "achter me aan lopen". Zelf vind ik het niet prettig als een paard achter me loopt, omdat ik zijn reactie dan niet kan zien/voelen. Daarom laat ik de paarden altijd naast me lopen, waardoor ik ook direct kan ingrijpen. Als het moet, dan kan ik het paard dan in een "pirouette" zetten en daarmee de snelheid afremmen. In de rangorde loopt een hengst altijd achter de kudde om de snelheid te bepalen. Dus ergens vind ik zijn reactie niet zo heel gek. Zolang hij naast je loopt, zal hij jouw tempo moeten aanhouden. Wellicht een idee om hem toch naast je te laten lopen?

valyzja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 16:48

Mijn verzorgpaard is ook niet te longeren met een lijn. Verschrikkelijk vind ik dat. Totaal geen houvast. Hij gaat er dan ook vandoor met de longeerlijn omdat ik hem gewoon niet meer houd dan. Ik heb hier een hekel aan. Maar omdat ik niet met bit mag longeren van de eigenaresse heb ik het er maar mee te doen en hem los te longeren. Ook al slaat die manier van longeren helemaal nergens op. Want je traint hem daarmee net niet goed genoeg door.