Dominant gedrag of gewoon lief?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:00

jorindez schreef:
Als hij alleen maar likt is het waarschijnlijk geen dominant gedrag.
Maar als hij ook gaat happen moet je het wel afstraffen!!

Maar zelfs tandengebruik is geen teken van dominantie, maar normaal onderling sociaal gedrag. Dat wij mensen zulke watjes zijn dat we daar niet tegen kunnen, daar kan hij niks aan doen!
Je kunt het paard wel leren dat bij mensen het gebruik van tanden ongewenst is.

Kingie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:02

ikke schreef:
Lissenn schreef:
Met zijn hoofd op jou schouder is wel degelijk dominant gedrag,
Heel goed van je dat je gelijk je positie als leider wilt bevestigen.
Dit moet je ook zeker blijven herhalen :)

Natuurlijk joh! En je moet aan grondwerk gaan doen om het op te lossen _/-\o_ _/-\o_ _O- _O- _O- _O- _O- _O-

Als jij je paard gewoon netjes opgevoed hebt, zou ik me nergens druk over maken, al helemaal niet als er geen aanwijzingen zijn dat ie z'n tanden in je wil zetten.

Ruinen zijn gewoon vaak wat oraal ingesteld. Ik heb een ruin gehad die ook altijd aan je zat. Als jong paard heb ik 'm af moeten leren z'n tanden te gebruiken, maar toen ie dat eenmaal door had, was ie altijd voorzichtig, maar nog steeds (hij is al 3 jaar verkocht) komt ie naar me toe om even te knuffelen.

Het heeft helemaal niets met dominantie te maken, evenmin als het onderdanigheid is. het is veelal gewoon het resultaat van een fatsoenlijke opvoeding.

Mijn verzorgpaard doet het inderdaad ook, het is een ruin. Zijn hoofd op mijn schouder leggen en zo gerust 10 minuten blijven staan, me helemaal aflikken en aan me friemelen. Maar hij heeft zeker wel respect voor me want hij is verder nooit dominant ofzo..

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:26

Ha, dat doet mijn ruintje ook !!! We hebben hele 'vrijpartijen' waarbij hij z'n hoofd op mijn schouder mag leggen en dan lekker gaat staan suffen. Ik kriebel hem dan onder aan de nek en achter z'n oortjes. Uiteindelijk gaan z'n ogen halfdicht, begint ie wat te 'gorgelen', gaat z'n mond wat open en begint ie te kwijlen. (net een échte kerel, hé :+ )
Ik vermoed dat ie dan echt bijna staat te snurken. Soms echter zijn friemelt ie met m'n haren en zijn ook mijn oren en voorhoofd compleet afgesabbeld :P .

Nog nooit mij gebeten of pijn gedaan. Het is wel zo dat IK hem uitnodig om te kroelen en IK bepaal wanneer we stoppen.

Fijn hé, TS, zo'n kroelkont !!!

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 11:20

freespirit schreef:
Ha, dat doet mijn ruintje ook !!! We hebben hele 'vrijpartijen' waarbij hij z'n hoofd op mijn schouder mag leggen en dan lekker gaat staan suffen. Ik kriebel hem dan onder aan de nek en achter z'n oortjes. Uiteindelijk gaan z'n ogen halfdicht, begint ie wat te 'gorgelen', gaat z'n mond wat open en begint ie te kwijlen. (net een échte kerel, hé :+ )
Ik vermoed dat ie dan echt bijna staat te snurken. Soms echter zijn friemelt ie met m'n haren en zijn ook mijn oren en voorhoofd compleet afgesabbeld :P .

Nog nooit mij gebeten of pijn gedaan. Het is wel zo dat IK hem uitnodig om te kroelen en IK bepaal wanneer we stoppen.

Fijn hé, TS, zo'n kroelkont !!!

Haha geweldig :D, een hele wasbeurt haha :) hij heeft het gisteren opnieuw gedaan, wat een lief ventje :D ik zal er ook opletten dat ik duidelijk aan geef dat ik nog altijd de leider ben dus ook bepaal wanneer we stoppen :D

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:08

Enjoy, SmartBH, dit zijn de beste <3 !!