Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:05

Op het land kunnen ze alsnog gaan luchtzuigen op een toegangshek.

Zo ook een zware zuiger op de stal bij mijn paard. Vreselijk............. de hele dag door. Meestal als het al wat ouder is leer je het niet meer af doordat het een gewoonte is geworden.

Ik zou geen luchtzuiger willen hebben.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:06

Heb ook een luchtzuiger van 7 jaar, schat van een paard. Hij was wel vatbaar voor koliek als hij veel op stal stond. In de 4 maanden dat ik heb toen had heeft hij toen 2 keer koliek gekregen. Hij kon op de vorige stalling ook niet naar buiten, ik ging dan elke dag om hem toch enkele uren buiten te laten. Hij deed toen heel veel aan luchtzuigen, eigenlijk bijna constant. Omdat hij toen op een dag heel erg koliekerig geworden is heb ik besloten om te veranderen van stalling, hij staat nu 24/7 buiten. Hij doet bijna niks meer van luchtzuigen, ik ga elke dag langs en zie hem bijna nooit meer luchtzuigen. Een hooinet kan inderdaad helpen deed ik ook, maar de beste optie is om hem 24/7 buiten te zetten. Hij zette zich in de stal overal op vast, nu heeft hij in zijn weide ook elke plekjes waar hij durft luchtzuigen maar deze zijn zachter en worden minder gebruikt. Op zijn vorige stalling deed hij dit ook in de weide maar dit kwam door heel veel krachtvoer te geven per dag. De mijne kreeg duidelijk stress van in een stal te staan ook al was hij doodbraaf. Kinderen konden alles met hem doen als hij in de stal stond buiten was hij ook altijd rustig en braaf. Hij liet alles toe. Sinds hij op de nieuwe stalling staat is hij veel gelukkiger, minder gestresseert. Ik geef bijna ook niks van krachtvoer, hij krijgt dit twee keer per week voor extra mineralen en vitaminen. Dus een luchtzuiger kan ook een goed paard zijn maar je moet altijd bepaalde zaken in het oog houden zodat de frequentie van het luchtzuigen omlaag gaat en je paard zich beter voelt :) dit wil ook zeggen medische factoren controleren zoals de maag. Inderdaad kunnen de tanden er onder lijden maar mijn paard is enkele maanden geleden bekeken door de tandarts en hij kon niet aan de tanden zien dat hij lucht zoog. Als je zoals boven al genoemd rekening houdt met zijn/haar favoriete plekjes te bekleden met rubber dan spaar je de tanden wat.

Kortom als je met die factoren rond voeding,huisvesting en dergelijke rekening mee wil houden dan kan je het best overwegen om dit paard op proef te nemen. Ik zou dit ook aanraden zo kan je zien hoe je omgaat met het luchtzuigen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:06

Dat is waar.
Maar hoeveel eigenaren zijn er die het paard de maag laten nakijken?
De meeste kopen een band en bellen een DA bij koliek... :=

Juist omdat het toch 'een gebrek' is zou ik er niet zonder nadenken maar eentje aanschaffen.

Stalmanagement kan een hoop doen. Maar als een paard al 15 jaar zuigt gaat dat meestal niet zomaar weg. Ook niet door ze alleen maar naar buiten te gooien bijv.

vuurneon

Re: Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:08

Ik zou eerlijk gezegd alleen een luchtzuiger aanschaffen als ik die 24/7 buiten kan zetten in een wei waarin ze niet op hek of palen kunnen zuigen én voldoende ruwvoer nog bij gevoerd word.
Afleren is niet mogelijk, je kan het wel moeilijk maken om te luchtzuigen.

Zelf kan ik niet tegen dat geluid... Dus alleen daarom al zou ik nooit een luchtzuiger aanschaffen.

jst_lyske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 14:09

Ik ga haar zowieso vragen, hoe zij de periode met het paard ervaren heeft. Als daar weinig problemen zijn geweest in het verleden. Valt het waarschijnlijk in de toekomst ook wel mee. Of denken jullie van niet.

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:10

Luchtzuigen kab ook een reactie zijn op maag zuur die paarden die luchtzuigen na het eten hebben vaker last van de maag dan van verveling etc

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:12

Chaos heeft gelijk

ik kan daar nog aan toevoegen dat een paard het in het land ook kan doen ook zonder paaltje het is maar net hoe hij het doet
er zijn in ieder geval een paar soorten luchtzuigen
de paarden die geen lucht doorslikken paarden die wel doorslikken
eventueel daarbij kribbebijten maar dat hoeft niet
oorzaak maagproblemen stress

als het paard lucht doorslikt dan kan hij wel degelijk gaskoliek krijgen
en Evony het is helemaal niet allemaal onzin
ik heb diverse soorten luchtzuigers gehad dus weet het uit ervaring
alleen het verhaal dat andere paarden het overnemen is inderdaad onzin
maar omdat er nog steeds mensen zijn die het wel geloven is je stallings keus helaas beperkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:12

Maar de hele dag door ... dan zou er toch wel nog iets aan de hand zijn. Mijn paard doet het nu alleen nog maar rond etenstijd... en die is dus al wat ouder. Het wordt wel erger als hij minder ruwvoer krijgt of opeens z'n muesli zonder daarvoor hooi te hebben gegeten (doen we dus ook niet meer)
Ik snap best dat niet iedereen een luchtzuiger wil... je moet echt wel wat aan je stalbeleid aanpassen maar ik zou er een paard niet om laten staan. En daarnaast kan je misschien een kwalitatief beter paard kopen omdat hij met dit stalgebrek gewoon minder waard is.

@Chaos... mijne zuigt echt heel veel minder als hij op land staat... ook als ik hem daar dan zijn krachtvoer geef... dan zuigt hij misschien 4x aan een paaltje terwijl hij nu rondom etenstijd op stal... zo'n 10-12x zuigt... dus het kan wel minder worden... ook op zijn ouwe dag.
Ik vind het trouwens prima dat hij zuigt ... geluid kan ik prima tegen... en hij is toch ook 20 mee geworden ;)
Ander paard is nu 25... heeft ook fanatiek gezogen (zelfs operatie gehad toen het nog niet verboden was) staat laatste 3 jaar non-stop buiten en zuigt helemaal niet meer.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:13

Chaos schreef:
Dat is waar.
Maar hoeveel eigenaren zijn er die het paard de maag laten nakijken?
De meeste kopen een band en bellen een DA bij koliek... :=

Juist omdat het toch 'een gebrek' is zou ik er niet zonder nadenken maar eentje aanschaffen.

Stalmanagement kan een hoop doen. Maar als een paard al 15 jaar zuigt gaat dat meestal niet zomaar weg. Ook niet door ze alleen maar naar buiten te gooien bijv.

Inderdaad je kan het ze niet afleren ook iets waar je mee moet leven, maar je kan het wel doen verminderen. Sinds mijn paard op de nieuwe stalling staat is hij niet meer koliekerig geweest. Hij is zelfs heel gelukkig en uitbundiger geworden. Kortom een blij paard, meer heb ik niet nodig om gelukkig te zijn :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:14

Ik ken nu iemand met een zuiger maar die moet een band om. Paard staat buiten op het land soms aan de paal. Maar idd, zodra hij op stal komt en hij draagt geen band zuigt hij. banketstaaf voor dat paard is dat als hij zuigt hij gelijk koliek heeft. :(:) Heel sneu voor paard en eigenaar.

Chaos

Re: Luchtzuiger, wat zijn de nadelen en eventuele risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:15

Dus op het land neemt het idd vaak af, soms zelfs bijna helemaal.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:16

Chaos schreef:
Dus op het land neemt het idd vaak af, soms zelfs bijna helemaal.

Ja bij mijn paard was dit echt het geval, hij durft het nog doen zoals de meeste luchtzuigers rond het eten. Maar het kan gerust gebeuren dat hij dit 2 dagen niet doet en dan de derde dag eens 1-4 keer.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:16

Ja je geeft zelf al aan, 24 uur buiten en alles wat hem tot aanleiding zou brengen om te gaan zuigen weghalen.Ergens is het wel logisch met dat voer.Een maag wat vol zit met lucht en daar dan biks in wordt niet goed afgevoerd.Ruwvoer houd zijn darmen in beweging,net als dat goed is voor mensen met luie darmen.
Het gaat er om wat Ts er voor over heeft en of ze het paard ergens kan stallen waar het dus altijd buiten kan staan.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:17

En over het overnemen.
Ik ben het met je eens dat op een goede stal met veel rust en regelmatig prima een zuiger gehuisvest kan worden.
Ik ken echter situaties waarbij jonge paarden vanuit de kudde (in mijn geval werden ze uit Spanje geimporteerd) op stal gezet werden naast een zuiger. Beesten kennen geen stal of stal gedrag en het eerste wat ze zien is een zuiger. Er waren er die dus vrolijk mee gingen doen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:18

luchtzuigen hoeft helemaal niet aan een paaltje
ik heb er een meegemaakt die deed het gewoon met zijn tong geen geintje
en slikte lucht in je merkte het bijna niet

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:18

Heb je goed gedaan SmartBH :)
Daarnaast denk ik ook dat er heel veel paarden zijn die eigenlijk minder stress, meer weidegang en meer ruwvoer nodig hebben... maar die het niet uiten door te gaan luchtzuigen en dus daarvan de eigenaar er niet op gewezen wordt dat hun paard toch iets minder gelukkig is.

Ja.. dat het op het land... en dan vooral als er voldoende ruwvoer is.. dus steeds beetje kunnen eten... dat het daarmee echt aanzienlijk vermindert en soms dus stopt. Die 25 jarige heeft natuurlijk voor de rest ook een stress-vrij leven... hij is niet meer aan het werk en staat met één goede vriendin buiten... en nu met de sneeuw een hele baal voordroog in het land.

meredith

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:19

ja, net zoals ik een mafkees op stal heeft die zijn tong naar de buurman uitsteekt.Die doet het nu ook.En als ik er aan komt moet ik ook zijn tong pakken.Hartstikke grappig, maar niet als het om luchtzuigen gaat :D

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:20

Lady62: Is dat hetzelfde als op de tong zuigen?

Ik heb er een gehad die doorhad dat als ze op der tong zoog, dat maakte een heel grappig geluidje, dat mensen haar dan gingen belonen door te lachen en te aaien.

Hoezo aangeleerd gedrag. :+

Maar die merrie is sowieso een clown. Doet ook flemen en zachtjes hinniken, en haar tong op allerlei manieren naar buiten gooien als mensen voor haar stal langslopen. :P Stel je voor dat ze langs je lopen zonder je aandacht te schenken.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 22-01-13 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:20

Chaos schreef:
En over het overnemen.
Ik ben het met je eens dat op een goede stal met veel rust en regelmatig prima een zuiger gehuisvest kan worden.
Ik ken echter situaties waarbij jonge paarden vanuit de kudde (in mijn geval werden ze uit Spanje geimporteerd) op stal gezet werden naast een zuiger. Beesten kennen geen stal of stal gedrag en het eerste wat ze zien is een zuiger. Er waren er die dus vrolijk mee gingen doen.

Mijn paard heeft enkele maanden naast een 1,5 jarig veulen gestaan, hij deed het toen heel erg. Veulen heeft het gedrag niet overgenomen. Ook niet de andere paarden die hem konden zien en dat zijn er zo'n 4.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:21

@Chaos.. die paarden hebben heel veel stress... en het ruwvoer in Spanje is echt heel anders dan hier... die spaanse paarden eten toch vaak liever stro.. heb ik gehoord... dus denk dat het dan niet overnemen is maar gewoon uiten van hun ongemak.
@lady62 mijn kan ook luchtzuigen zonder, dan hoor je soort omgekeerde boer... maar dat doet hij eigenlijk alleen bij stress situaties... een DA die langskomt, nieuwe mensen die heel druk doen, als de trailer er staat en ik gespannen ben voor de wedstrijd. Hij uit zo dat hij het spannend vindt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:22

Dit is een handig filmpje voor je.

Ik heb een 16 jarige ruin die ook luchtzuigt. Dat deed 'ie al toen ik hem kocht (12 jr)
Hij heeft nog nooit wat gehad. Soms geef ik hem wat rennie's tegen de maagzweren als ik merk dat hij hier last van heeft. Dat werkt echt top. (Dierenarts advies)

Voorderest... Tja, je moet het voor lief nemen.
het is een super leuk dier, maar stiekem irriteer ik me er wel soms aan.
Hij mag het niet doen als ik met hem bezig ben. (Borstelen op stal)
Hij doet het ook alleen op stal.. Daarom staat hij alleen 's winters van December tot Februari snachts op stal.
Voor de rest 24/7 buiten in de kudde met onbeperkt ruwvoer.

Afijn, heb altijd gezegd; Zolang ik nog rook.. Mag jij lekker luchtzuigen jongen.

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:23

Ik heb ook een luchtzuiger, ik wist ervan toen ik hem kocht. Ik heb geen problemen ermee, hij komt dagelijks buiten, veel ruwvoer en ik kom iedere dag om te trainen of andere aandacht te geven. In het land pakt hij een paal vast, op stal de staldeur of de drinkbak.
Ik doe bewust geen band om, ik ben niet overtuigd van de inwerking en persoonlijk zitten er nadelen aan.
op stal heeft niemand er problemen mee en andere paarden heb het gedrag ook nooit overgenomen!

Mijn paard is lastig dikker te krijgen. Voor de mooiheid moet hij zo'n 30kg zwaarder zijn, maar dit lukt helaas niet. Verder is hij super in conditie, 7 jr oud en M2 dressuur geklasseerd (Z1 dressuur thuis afgericht).

Ik zou in de toekomst zo weer een luchtzuiger kopen.
succes!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:23

chaos

dit is onzin dan waren je paarden gestrest of hadden maagproblemen
Laatst bijgewerkt door lady62 op 22-01-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:24

Ahja, who knows.
Ik zou zelf in sommige situaties toch voorzichtiger zijn met het stallen van een zuiger. Maar dat geeft niet. :)

Lady: Je bedoelt mij!
Tuurlijk waren die paarden gestressed. En dan in een nieuwe omgeving is het eerste wat zien andere gestresste paard dat staat te zuigen.
1+1= voor mij in dit geval 2. Maar goed ik was er bij dus dat is gewoon mijn ervaring...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:27

Ik heb 4 jaar geleden een paard met een andere aandoening gekocht.
Het kost veel tijd, geld en energie maar als het je droompaard is, is het
Het wel waard. Ik zou dit paard nooit wegdoen, en ik heb liever een iets korter levend paard
Maar een geweldige tijd samen, dan een minder goede klik/liefde met je dier die kerngezond is.

Hoe zou jij dit paard stallen? De kans bestaat dat als hij veel naar buiten kan, veel
ruwvoer en activiteiten te doen geeft het dan veel beter gaat.
Laatst bijgewerkt door xApple op 22-01-13 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt