- benen opscheren indien nodig, anders vetlokjes etc bijwerken
- oren bijwerken (dus de haren die uitsteken afknippen)
- staart mooi op lengte en recht afnkippen.
- manen op lengte
dag van te voren
- staart en benen wassen (ik heb 4 witte benen en nog nooit talkpoeder nodig gehad)
voor de staart gebruik ik cowboy magic en de benen meestal betadine.
- staart uitpluizen, voorzien van cowboymagic, evt in grote vlechten
- manen vlechten, hiervoor gebruik ik van die magic braids (soort bandjes van elastiek, deze knappen veel minder dan elastiekjes) en wat (verdunde) goedkope haargel van de action zodat het steviger blijft zitten. Tip, ik heb zo'n gereedschapgordel bij de bouwmarkt gekocht, een soort riem met zakken eraan, hierin kan je de gel stoppen, kammetje etc, hoef je niet elke keer van het krukje af.
(ik vlecht de dag van te voren, op de dag zelf ben ik daar niet toe in staat
)- zadel, hoofdstel en laarzen schoonmaken en poetsen.
dag zelf
- checken of je alles bij je hebt, paspoort, startkaart, kleding, dekje etc. In de zomer vliegenspray mee!
- paard poetsen, tip, ik ga als laatste met zo'n schapenvachthandschoen over de vacht, is gelijk alle stof weg en glanst mooi.
Krullen van de staart is gewoon nat invlechten en ancht laten drogen.
Glimmen kan van de glansspray en antiklit, maar als de staart mooi gewassen is en het paard gezond glimt deze vanzelf! Geldt ook voor de vacht overigens. Daar doe ik nooit wat op.
Persoonlijk ben ik meer gecharmeerd van de Cowboy magic dan van de action antiklit, de laatste vind ik wat plakkerig worden. Het antiklit spul van de EJ is ook goed.