Dat geklaag over juryleden altijd...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Re: Dat geklaag over juryleden altijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:32

Je zult natuurlijk ook wel hebben dat ruiters die altijd in hun eigen kleine clubje rijden en worden beoordeeld door een jury die sinterklaas speelt een verkeerd beeld krijgen van de punten die ze verdienen. Als ze dan eens op een andere wedstrijd waar gemiddeld op een veel hoger nivo wordt gereden komen en ineens veel lager scoren, dan zitten daar natuurlijk partijdige jury`s.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:33

Ik ben er zo een die ontypisch dressuur reed ,ik klein en dik,pony klein en geen uitgestrekte draf. Uiteindelijk Z2 dressuur tussen de paarden ,bijna nooit kreeg ik te laag. Door prcies op de letter te rijden,oefeningen goed te doen kreeg ik gewoon mijn punten.
Maar 1 x mee gemaakt dat ik in een half uur 2 wp reed en bijna verlies . Jury had het overal druk mee behalve met naar mij kijken,jammer voor haar.
Als je 3 wedstrijden achter elkaar geen wp hebt moet je misschien eens bij jezelf te rade gaan .

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:33

Ik klaag niet vaak over jury's (al is het soms wel eens fijn om ff te zeiken :')) maar ik kan niet ontkennen dat het soms niet klopt. Ik heb een keer geschreven op een groot concours en er kwam een pony de ring binnen,best een leuk ding, waarbij de jury gelijk zei: die wordt eerste. Dus het ligt niet altijd aan jezelf!
Maar voordat je echt wilt oordelen moet je ook de andere combinaties gezien hebben en het liefst jezelf op film

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:34

eenitraM schreef:
miamivice schreef:
Betaald? Je maakt een grapje zeker.

Hier krijgen ze er voor betaald. Uitlopend van 15 tot aan 50 euro voor een halve dag :j Leeftijd/klasse/ervaring

Leeftijd/Klasse/Ervaring staan er geheel los van... Iedereen (ongeacht niveau/leeftijd) krijgt 20 euro dagvergoeding...
Dan hebben we het over per 4 uur... dat is een onkostenvergoeding at most... geen salaris.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 12:36

@winnie4ever, ja, dat zegt ze ook, een kleine vergoeding. Ik geloof nog steeds rond de €12,- per dagdeel, dat is dan €4,- per uur.
Voor veel juryleden is jureren liefhebberij, want voor het geld hoef je het niet te doen.

Verschil in punten vind ik ook vrij logisch, de ene jureert met lagere punten dan een ander, er is verschil in wat men graag wil zien en dan heb je ook nog verschil in zicht op de ring.

Ik ben het er wel mee eens dat er meer duidelijkheid zou moeten komen over de punten, zoals iemand hier al zei. Uitgaan van een 10 en dan punten aftrekken voor elke imperfectie. Al denk ik dat er dan wel met cijfers achter de komma gewerkt moet gaan worden, omdat er veel meer dan 10 punten te beoordelen zijn aan een combinatie die een oefening rijd, en de ene fout verdient meer punten aftrek dan de andere. Ik denk ook dat dat dan weer bijna niet haalbaar is, omdat het dan een heel gereken is en de combinatie dan alweer bij de volgende oefening is.
Naar een puntensysteem op die manier ontwikkelen en de juryleden daarin beter scholen zou niet gek zijn.

Al zullen er dan nog steeds mensen zijn die niet goed genoeg rijden, daarom nooit vooraan rijden en dan dus nog steeds de jury, ouders, omstanders, accomodatie, bodem, vogeltje, blaadje op de grond, bloemetje langs de kant, schaduw, etc. daarvan de schuld geven.
Laatst bijgewerkt door Schoentje op 23-01-13 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:36

Mooi verwoord schoentje! Zelf reflectie is het allermoeilijkste in de paardensport. Vaak stap ik na een een proef naar de ruiter toe om te vragen wat ze van hun proef vonden, en om ze een top en een tip te geven. Meestal na aanleiding van een wat mindere proef. Dit omdat ik uit ervaring weet dat ruiters vrijwel nooit naar mij toe zullen komen, en wel teleurgesteld zullen zijn over hun mindere punten, en dan gaan mopperen. Best jammer, want je leert meer van een praatje met de jury, dan van gemopper op de jury. En ik weet niet of alle ruiters dit weten, maar tot een half uur na het einde van de rubriek, is de jury aanwezig om vragen van de ruiters te beantwoorden. Maak daar gebruik van!!!

Soms is het moeilijk om bij lage punten commentaar op te schrijven, als in de basis nog héél veel te verbeteren valt. Daar maak ik vaak een algemeen regeltje van, anders blijf je hetzelfde herhalen en dat is ook niet erg motiverend. En inderdaad is een koudbloed in zijn nadeel in een groep waarin ook dressuur gefokte paarden zitten. Zelfs goed gereden zal de middendraf van een Fjord nooit beter zijn dan de middendraf van een goed gereden dressuurpaard. Maar goed gereden zal echt wel beter scoren ten opzichte van de minder goed gereden dressuurpaarden!

Ik moet stiekem altijd wel een beetje lachen als iemand bij een uitslagenlijst staat en uitroept "Jeetje wat laag gejureerd!" Hoeveel mensen zullen net als de jury alle proeven van punt 1 tot punt 30 hebben bekeken? Waarom de conclusie laag gejureerd? Waarom niet "slecht gereden" of "het was niet zo'n sterke groep." Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

Eén vereniging heeft mij midden in de kantine de volle laag gegeven over het feit dat ik veel te laag jureerde. Alle klanten liepen hierdoor weg, en dat was mijn schuld. Op dat moment was ik volledig flabbergasted en kon niet reageren. Daar baal ik achteraf enorm van. Uiteraard kan een jury een keer een fout maken, wij zijn ook mensen, maar als je denkt dat dat het geval is, ga daar op een respectvolle, volwassen manier mee om. Dat is andersom ook mijn insteek als ik aan het jureren ben.

Wat betreft de vergoeding, dat kan oplopen tot €50 door de kilometervergoeding. Voor een dagdeel is de vergoeding €20, en per kilometer krijg je een vergoeding omdat je diesel/benzine gebruikt om op de vereniging van de wedstrijd te komen. Dat is dus niet betaling, maar al gemaakte kosten ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:42

tja.. mensen blijven klagen.. dat is nu eenmaal helaas zo. en de jury is een makkelijk doelwit van alle frustraties.

ik ben dan weer wel zo eerlijk om in te zien dat mijn pony nooit een dressuurtalent zal worden het zit er gewoon niet in, en ik *(en mijn dochter) kunnen het er ondanks les ook niet in krijgen. misschien moeten we dan ook maar stoppen met dressuur en sparen voor een duur paard waar het misschien wel mee lukt.
want daar denk ik dat voor veel mensen ook wel een pijnpuntje/frustratiepuntje zit.. met een gewoon doorsnee paardje/pony is het lastig tegen de bloeddressuurpaardjes op te boksen. Geld speelt ook een rol vrees ik.
voorlopig geven we nog niet op en hopen we toch ooit op dat ene winstpuntje in de B, zodat we kunnen gaan springen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:43

Sansje schreef:
eenitraM schreef:

Hier krijgen ze er voor betaald. Uitlopend van 15 tot aan 50 euro voor een halve dag :j Leeftijd/klasse/ervaring

Leeftijd/Klasse/Ervaring staan er geheel los van... Iedereen (ongeacht niveau/leeftijd) krijgt 20 euro dagvergoeding...
Dan hebben we het over per 4 uur... dat is een onkostenvergoeding at most... geen salaris.

Eeh, ik heb vaak zak juryleden uit moeten betalen met ons concours. :? Dus om mijn bericht in twijfel te trekken vind ik enorm onterecht. Juryleden melden zich na afloop van de proeven bij het secretariaat, geven een handtekening, vragen wij naar de gejureerde klasse en vragen wat zij willen hebben als vergoeding. Hoge juryleden, die langer in het vak zitten vragen en krijgen meer. Kan der niets aan doen dat jij in de verkeerde regio zit :+

Springjury, die 3 hele dagen in de springring heb ik wel eens met 150 euro weg zien lopen. Meneer komt overigens hier uit de regio.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:46

Helaas is het gewoon niet correct, daarom weerleg ik het. Niet te aangebrand zeg...
Alle juryleden krijgen dezelfde dagvergoeding, dat is vastgelegd bij de KNHS. Tenzij je het echt over de nationale top en subtop rubrieken hebt.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:51

Sansje schreef:
Helaas is het gewoon niet correct, daarom weerleg ik het. Niet te aangebrand. Alle juryleden krijgen dezelfde dagvergoeding, dat is vastgelegd bij de KNHS. Tenzij je het echt over de nationale top en subtop rubrieken hebt.

Hoe verklaar jij dan dat de juryleden die na het ochtenprogramma zich melden (Ochtendprogramma van half 9 tot half 1 - VOLLE ringen) de ene 15 euro vraagt, de ander 25, weer eentje 30 en weer een 35. Sommige geven aan 40 euro te willen waarna ze zeggen; maak er maar 35 van. Bij ons worden de postcodes echt niet naast elkaar gelegd, van concoursterrein tot woonadres jury.

Maakt ook niets uit :D Ik hoef het niet te betalen, alleen uit te betalen. Zal wel aan de regio liggen :=
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 23-01-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:52

Ik denk dat dit altijd wel een discussie blijft. Paardrijden is gewoon een jurysport en over smaak valt niet te twisten.
Zelf ben ik het vaak wel eens met mijn punten, soms vind ik ze wat te hoog, soms net wat te laag.

Ik heb tot nu toe met mijn Fries maar één keer gehad dat ik een jury had die ik wel achter het behang kon plakken :Y)
Die zei nog voor ik mijn proef reed 'Friezen, daar moet je achter gaan zitten, niet op.'
Tsja, zie dan nog maar eens een winstpunt te rijden..

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:56

De dagvergoeding is gewoon vast... voorgeschreven door de KNHS en daar heb je als jurylid niet vanaf te wijken. Differentiaties ontstaan uitsluitend door kilometervergoeding. regio maakt ook niet uit, want ik heb ook al regelmatig aan de andere kant van het land gezeten. Als jullie vereniging meer wil betalen, moeten ze dat doen (hebben ze binnenkort een wachtlijst met juryleden die graag willen komen jureren denk ik :x)... Ik hoef dat niet te verklaren. Zo zijn nou eenmaal de regels. Maar goed... off topic. Heeft eigenlijk ook niks met de vraag van de TS te maken.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 12:57

@Juval, ook een goedkoop paard kun je imo goed opleiden en leuk vooraan plaatsen tm het Z. Het kost alleen wat meer energie en je zal nog perfecter moeten rijden dan ruiters op een goed paard. Met doorzettingsvermogen en kritisch zijn op jezelf komen jullie er ook!

Een voorbeeld dat ik in een ander topic genoemd heb: Als ik met m'n dikke billen en stijve lijf ballet wedstrijden wil gaan doen, zal ik ook laag beoordeeld worden. Misschien oneerlijk, want de jury discrimineert minder slanke meiden met stijve lichamen, daar zou ik uren over kunnen zeuren. Ik zou ook keu hard kunnen werken om leniger en slanker te worden en daarmee zorgen dat ik gewoon beter word dan de van nature slanke en lenige meiden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:04

In mijn ogen kan elk gezond paard tot de Z komen.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:10

kohtje schreef:

Eens :j
Maar niet elke combinatie..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 13:12

Dat klopt...

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:20

Ik vind het soms ook moeilijk te reflecteren, maar ik ben zeker niet de beste ruiter en met mijn koudbloedje gaat het dan toch wat moeilijker een perfecte proef te rijden waarbij ze niet over de buitenhand wegloopt, goed nagevelijk blijft en de middengangen goed doet. Om maar niet over het wijken te spreken natuurlijk :+
Meestal ben ik het er wel mee eens alleen vind ik het wel erg jammer dat er vaak weinig commentaar op staat waar ik wat aan heb.. Als ik bv een 5 krijg dat er niet bij staat waarom of wat er was, ik kan namelijk niet altijd ver genoeg terugdenken om te weten wat er dan niet goed ging :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:21

kohtje schreef:

klinkt goed! maar dan moet er toch ook wel een will to please zijn vanuit het paard denk ik.. :+
en vreselijk veel talent van de ruiter.
voorlopig hopen we nog steeds op dat eerste puntje in de B... we zijn nu 6 jaar met deze pony bezig.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:23

Maar wat je noemt heeft niets met een koudbloed te maken ,dat is nog niet goed aan de hulpen.heidiLOVER

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:25

kohtje schreef:
Maar wat je noemt heeft niets met een koudbloed te maken ,dat is nog niet goed aan de hulpen.heidiLOVER

Het staat er misschien niet op de goede manier dan, maar dat bedoel ik er totaal niet mee.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:27

juval dan zou ik het na 6 jaar toch gaan zoeken in ander les oid. Ik bedoel iedereen moet toch een punt in de b kunnen halen? Zie in je profiel geen verkeerd paard.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:32

kohtje schreef:
juval dan zou ik het na 6 jaar toch gaan zoeken in ander les oid. Ik bedoel iedereen moet toch een punt in de b kunnen halen? Zie in je profiel geen verkeerd paard.

ja, hebben we ook al geprobeerd, ik heb niet de mogelijkheid voor dure privelessen, dus ze zal het met de clublessen op de vereniging moeten doen. Het gaat dus overigens over mijn dochter met de pony,. ik heb met hangen en wurgen wel een aantal puntjes gehaald, maar het blijft vechten met deze pony.... maar goed, daar gaat dit topic niet over.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:40

ach ja, dat dresuur-miep-gepiep... daar zakt inderdaad je broek soms vanaf

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:47

eenitraM schreef:
miamivice schreef:
Betaald? Je maakt een grapje zeker.

15€ vind ik niet echt betaald krijgen hoor, dat is voor een halve dag nog geen 4€ p/u. Dan zit er echt wel een deel liefdewerk- oud papier bij.

Ik krijg als eventing jury 20€, ik vind het leuk om te doen, maar het is niet zo dat je er nu flink aan verdient.

Eritreea, als een spring jury voor 3 hele dagen 150€ krijgt is dat 50€ p/d. Dat is 6.25 per uur. Daar komt half werkeloos Nederland niet eens zijn bed voor uit.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:53

Ik ben het met TS eens, ik start met mijn fries zowel op gewone wedstrijden als op friezen wedstrijden. Ik merk nooit verschil tussen de punten (trouwens er zitten op de friezen wedstrijden gewoon normale juryleden)

Ik ben ook van mening, als je een goede proef rijdt, kunnen ze er niet om heen! Ik heb met mijn fries in het M2 ooit eens 71,33% gekregen voor een hele goede proef. Helaas zie je, vaak dat de goede basis wordt over geslagen, en deze combinatie's worden dan (terecht in mijn ogen) niet hoog gepunt. En dan gaan mensen klagen, ja ik heb een koudbloed....

Ik heb in al die jaren dat ik met mijn fries start, nooit het idee gehad, dat ik onder ben gewaardeerd. :)