Cap vervangen na val?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amirah_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 22:54

Ik ben al vaak gevallen en mijn cap is nog nooit japot geweest...
Heb decathlon-merk :p :Y)

margoclinton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:01

Je kunt proberen als je bult van je hoofd weg is, of de cap nog goed is door hem op je hoofd te zetten. Als hij namelijk stuk is, zal hij niet goed meer passen. Waarschijnlijk voel je hem dan drukken, wat je eerst niet voelde. Als je geen verschil voelt, zou ik hem niet vervangen. Je kunt natuurlijk tijdens de val ook je paard geraakt hebben met je hoofd.

unihorses

Re: Cap vervangen na val?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 23:05

heb dit ooit in een ruiterzaak gevraagd aangezien jonge ponylief me nogal eens lanseerde. valt alleemaal best mee.

indielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:06

ik ben er ook al heel vaak vanaf gedonderd op mijn hoofd en altijd eerst laten nakijken voordat ik hem ging vervangen en ik heb hem in totaal maar 2 keer hoeven te vervangen vanwegen kapot zijn

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:51

Ik heb mijn eerste cap varvangen nadat ik heel hard met mijn cap tegen een muur ben gevallen.
Mijn tweede cap heb ik vervangen omdat er een naad losliet en hij doormidden ging.
Ik houd voor me zelf altijd aan dat als ik er een keer goed mee ben gevallen, dus als de cap de grootste klap opvangt. Ik hem vervang.

TheNovelist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:00

Ik zou na het vallen nooit mijn cap vervangen. hij doet het nog best :)

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:15

Poosje terug heeft iemand anders mijn cap een keer opgehad.. En er vol mee op haar hoofd gevallen. Heb nu wel een andere maar heb deze ook nog wel eens op

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 00:28

Hoe weet je eigenlijk dat je je cap moet vervangen? Ik ben 1 jaar geleden heel stevig gevallen (op rug, maar had wel hoofdpijn achteraf, weet niet of ik hoofd geraakt heb dus) maar gebruik die cap nog steeds omdat deze niet kapot is .. Zou ik hem best vervangen?

AdmiralChaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:58

FjordHorse schreef:
Hoe weet je eigenlijk dat je je cap moet vervangen? Ik ben 1 jaar geleden heel stevig gevallen (op rug, maar had wel hoofdpijn achteraf, weet niet of ik hoofd geraakt heb dus) maar gebruik die cap nog steeds omdat deze niet kapot is .. Zou ik hem best vervangen?

Ik denk als er scheuren oid aan de binnenkant zijn of andere mankementen dat je hem dan het beste kan vervangen.

jorindez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:03

Ik vervang hem niet gelijk als ik val.
Zeker als je niet op je hoofd valt is dit denk niet nodig.
Als hij kapot is zie je het denk wel.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 17:05

ik zou idd voor de zekerheid gewoon cap vervangen

Lin1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:45

Ja eerst nalaten kijken,is de cap nog heel dan niet nodig,zit er n scheur in of ergens gebroken,zou ik n nieuwe aanschaffen..er zijn hele mooi voor weinig geld...

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 22:49

Als je een bult op je hoofd heb dan zou ik hem toch echt vervangen, een scheurtje kunnen de mensen in een ruitersport winkel ook niet zien/voelen.
Bij mij gaat veiligheid toch voor

SoSoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 17:46

ik zou mijn cap na een val heel goed controleren en enevtueel vervangen

rosa_louise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:08

Ik ben in de 10 jaar dat ik rij nog nooit gevallen +:)+ , maar ik zou mn cap wel vervangen.. Nu ben je niet hard (?) er op gevallen en dan is de schade misschien nog beperkt, maar wat als je de volgende keer wel hard op je hoofd valt, dan heb je toch echt wel minder bescherming! Met je hoofd moet je geen risico's nemen :)
Edit: je schreef dat je behoorlijk hard bent gevallen en ook veel last hebt van je hoofd; dan is er vind ik geen twijfel over nodig haha ;)

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:15

Je ziet het niet altijd als het beschermende gedeelte van je cap beschadigd is; maar het betekent wel dat hij een evt volgende val minder goed kan opvangen. Ik ben onlangs ook met mijn cap hard tegen een muur geklapt. Ik hoorde mijn cap kraken. Toen was de buitenkant beschadigd maar van binnen zag ik niets. (En mijn hoofd voelde NIETS) De cap, gelukkig een Samshield, is terug geweest naar de fabriek en daar van binnen en van buiten helemaal hersteld.

Erinna92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:22

Ik zou dan toch vervangen, als je last van je hoofd hebt heb je waarschijnlijk toch de grond geraakt, zo niet zou ik het zelf niet doen, maar eigen veiligheid gaat voor toch! :)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:27

Ik had mijn cap ook nooit vervangen voor een val, maar toen ik van mijn nieuwe paard de bakrand van heel dichtbij moest bekijken toch maar een nieuwe gekocht :=. Lag ook een maand op bed met een zware hersenschudding.

Sandrita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 16:23

ik dacht dat als je flinke smak hebt gemaakt en op je cap terecht gekomen bent een nieuwe moest kopen..? misschien onzichtbare breuklijnen ?

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-13 23:08

Ik zou hem voor de zekerheid wel vervangen, je weet maar nooit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 14:46

Bedankt voor alle reacties. Aan de cap zelf is niets te zien maar heb er tot gisteren niet meer meegereden. (heb nog een andere cap liggen) Gisteren per ongeluk deze meegenomen op concours en eenmaal op zat die nérgens naar helemaal ontzet. Dus die gaat niet meer gebruikt worden!

MissHoran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:35

Misschien is je cap kapot gegaan bij de val. Dus ik zou het even controleren, als hij kapot is kun je hem beter vervangen :)

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:38

Of een cap kapot is of niet kun je zelf niet beslissen na een harde val. In de cap kunnen ook haarscheurtjes zitten die de cap als nog erg onveilig kunnen maken.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 16:45

IEdereen heeft het hier over scheuren maar waarom je bij een harde val (op je hoofd) je cap moet vervangen is omdat het schuim (wat in de cap zit) dan hoogstwaarschijnlijk zoveel druk heeft gehad dat het ingedrukt is (dus een deuk wat je niet goed kan zien). Hierdoor heb je op die plek nog weinig bescherming als je weer valt (schuim is dunner geworden).

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:09

je kan na een val je cap laten testen bij de winkel waar je hem gekocht hebt, tenminste dat hebben ze mij verteld :)