Bijten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:50

ts, je bespaard heel veel gedoe als je nu even een paar keer duidelijk bent.
Ik heb een keer een shetlander-hengst gekocht die totaal niet opgevoed was, die sprong op je, beet, trapte. omdat de baas het zielig vondt om te straffen.. toen heeft ze hem te koop gezet omdat ze hem niet meer aankon. toen hij bij mij was heeft hij een flinke trap gehad en toen was het over. het is nu een harstikke leuk beest.

Maureen_M

Re: Bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:51

Trouwens...

Voor slaan heb ik een ander woord...

Opvoeden ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 22:52

Het is en blijft een hengst en die moet je kort houden en altijd op je hoede zijn en vooral duidelijk zijn dat er iets niet mag en dat jij de baas bent.

En geloof me dan gaat hij je juist leuker vinden omdat jij de baas bent en dan heb je heel veel plezier van ipv dat je bang wordt voor hem omdat hij gevaarlijk wordt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:27

Rider1 schreef:
Het is echt een superlief beest, hij heeft alleen zijn kuren. En ik denk toch wel dat ik beslis welke paarden ik koop en welke niet @Sonja. Dit is het enige probleem bij hem, hij durft soms eens happen ( wat nog nooit inme was ) bij vrijheidsdressuur ( achteren gaan op commando en knielen) en soms eens bij poetsen bij z'n buik. Dus het is absoluut geen onhandelbaar beest.
Kan het kloppen dat jullie dachten ( denken? ) dat hij écht doorbijt, en steeds opnieuw. Want aan jullie reacties te zien lijkt dit wel.
Als hij dit volgende keer doet, zal ik hem een lap geven. En wat als dit niet werkt?

Als het niet werkt heb je iets fout gedaan, timing is erg belangrijk. Gelijk een reactie en niet 20 seconden denken en dan een tik nee direct.
Mocht hij het toch nog en keer proberen doe je hetzelfde consequent zijn. Als je paard het dan nog blijft doen dan denk ik dat je paard jouw niet erg serieus neemt en je manier van corrigeren ook niet maar dan zul je na verloop van tijd meer problemen gaan krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 09:13

Rider1 schreef:
Het is echt een superlief beest, hij heeft alleen zijn kuren. En ik denk toch wel dat ik beslis welke paarden ik koop en welke niet @Sonja.

Meid, 't maakt mij niet uit, doe wat je wilt. En mocht er over een jaartje een kaartjestuuractie zijn, doe ik gewoon mee als altijd :)

Je paard pijn veroorzaken met je blote handen zal trouwens niet makkelijk lukken hoor, het gaat mer om het geluidseffect en de schrikreactie.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:01

Opvoeden, opvoeden, opvoeden...

Ik ga mee met de reacties hierboven en verdiep je eens in hoe paarden zich gedragen onderling en hoe rangorders zijn geregeld. Maar vooral ook hoe en waarom het ene paard leiderschap verkrijgt en waarom het andere paard juist weer onderaan de rangorde staat.

Zolang jij over je heen laat lopen en met lieve woordjes blijft werken gaat jou paard boven jou staan op een gegevemoment en dan ben je de klos. Hoe langer jij over je heen laat lopen en hoe lager jij jezelf plaatst t.o.v. het paard hoe lastiger het gaat worden voor jou om die leiderschap terug te gaan krijgen, kijk maar eens wat er gebeurd wanneer er een ander paard in de groep die leiderschap over wil nemen. Gaat niet zacht zinnig en het paard wat bovenaan staat laat niet gemakkelijk en snel zijn plek innemen. Zodra dit bij jou gaat gebeuren ben je echt de klos en inderdaad zou het maar zo kunnen dat je in het ziekenhuis beland, trap van een paard of een beet komt hard aan.

Juist door direct v.a. het begin duidelijk te zijn en NIET over je heen te laten lopen zorg je er voor dat jou paard jou blijft respecteren en jou als leider blijft zien. Maar dat moet je ook weer verdienen door eerlijk te zijn en correct te corrigeren. In de groep zijn ze elkaar ook niet continu aan het straffen, alle andere paarden mogen doen wat ze willen maar als ze 1 keer te ver gaan word dat wel direct op z'n plaats gezet (direct en duidelijk). Hengsten hebben wel het gedrag dat ze vaak de grens op blijven zoeken en helemaal zodra de hormonen wat op komen te spelen willen ze nog wel eens testen of ze niet een stukje verder mogen gaan. Dit moet je direct dus corrigeren, tot hier en niet verder, klaar punt.

Zoals nu met dat bijten, direct corrigeren (goeie tik + harde brul), als die wanneer dan ook maar te ver gaat ook direct op z'n plaats zetten. Ik vraag me bv. nu ook af hoe jij in de algemene omgang met hem bent, als je met hem loopt waar loopt hij dan t.o.v. jou? Staat hij bv. ook direct stil wanneer jij stil staat? Als je in de stal staat, ga jij dan voor hem opzij of gaat hij voor jou opzij (en moet je daar veel moeite voor doen of niet?), heeft ie nog wel eens de neiging om jou wat aan de kant te drukken / voorbij te lopen?

Ik ken ook wel wat paarden die zijn super lief hoor niks mis mee, maar oh opvoeding hebben ze maar bar weinig gehad. Die doen vaak wel netjes wat ze gevraagd word en wat als 'normaal' beschouwd word maar zien hun baasje / ruiter / verzorger niet als hun leider en zo gauw het ze niet zint laten ze dat weten ook. Vaak door dreigen (happen, half trappen (been op tillen bv), ga je dan verder dan bijten ze ineens wel echt of trappen ze ineens gericht. Heeft alles te maken met de rangorde, dat baasje / ruiter / verzorger staat onder het paard i.p.v. het paard onder hun.

Meid echt waar, verdiep je eens in paardengedrag en in het opvoeden van (jonge) paarden. Waarom reageren ze zoals ze reageren? Waarom ontstaan er dingen als happen, bijten, trappen, aan de kant duwen, je voorbij lopen etc. ?

Heb ook met hengsten gewerkt en de gouden regel is echt heb respect voor het paard maar het paard moet ook TEN ALLE TIJDE respect voor jou hebben, toont het in welke situatie dan ook of wat voor manier dan ook dat respect niet voor jou moet je dat echt direct corrigeren.. Geef ze 1 vingen en ze nemen je hele hand hoor, echt waar. Consequent zijn en wees ajb niet te soft, paarden onderling denken ook niet oh ik trap niet want dat is zielig voor dat andere paardje! En zo'n trap komt harder aan als een tikje van een mens hoor.. ;)

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:14

er zit ook nog iets tussen slaan en niks doen. ik sla mijn paard nooit op haar hoofd! daar worden ze wantrouwig van. bovendien reageert het ene paard heel anders dan het andere en zal zeker niet elk paard goed reageren op slaan. ik heb mijn paard nog nooit hoeven slaan (op een zet tegen haar borst na), en daar ben ik trots op. ook zij heeft wel haar streken gehad. maar als ik even flink haar kant op kom met eventueel een bewegend touw en met mn stem laat weten wat ik ervan vind, doet zij het niet weer hoor! dus denk zelf na wat goed voelt voor jou. een klap geven is zeker niet de enige oplossing! er zijn ook brave hengsten ;) wat wel zeker is.. laat het niet zomaar gebeuren, dan gaan ze verder!

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:36

Laat emoties zoals boosheid (bij jou) en zielig (voor je paard) los en bekijk het eens zo: je geeft hem die tik om oorzaak-gevolg vast te leggen. Als een paard het schrikdraad aanraakt krijgt hij een (soms flinke) schok. De feedback is zeer direct en daardoor voor vrijwel ieder paard meteen duidelijk. Het schrikdraad is niet kwaad of geïrriteerd, het een kwestie van als... dan... Als hij jou bijt, krijgt hij een tik op zijn neus, want zo reageer jij daarop, dat is jouw grens. De tik moet hard genoeg zijn om indruk te maken en snel genoeg zijn om meteen de link te leggen. Paard zal je er echt niet op aankijken of je niet meer aardig vinden, maar respecteren dat bijten niet mag (en je vraagt niks onredelijks!).

We houden paarden achter stroomdraad omdat er anders onverantwoord gevaarlijke situaties optreden. Hetzelfde geldt voor bijten.

PS mooi paardjes hoor! :)

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 11:12

_Marinke_ schreef:
Opvoeden, opvoeden, opvoeden...

Ik ga mee met de reacties hierboven en verdiep je eens in hoe paarden zich gedragen onderling en hoe rangorders zijn geregeld. Maar vooral ook hoe en waarom het ene paard leiderschap verkrijgt en waarom het andere paard juist weer onderaan de rangorde staat.

Zolang jij over je heen laat lopen en met lieve woordjes blijft werken gaat jou paard boven jou staan op een gegevemoment en dan ben je de klos. Hoe langer jij over je heen laat lopen en hoe lager jij jezelf plaatst t.o.v. het paard hoe lastiger het gaat worden voor jou om die leiderschap terug te gaan krijgen, kijk maar eens wat er gebeurd wanneer er een ander paard in de groep die leiderschap over wil nemen. Gaat niet zacht zinnig en het paard wat bovenaan staat laat niet gemakkelijk en snel zijn plek innemen. Zodra dit bij jou gaat gebeuren ben je echt de klos en inderdaad zou het maar zo kunnen dat je in het ziekenhuis beland, trap van een paard of een beet komt hard aan.

Juist door direct v.a. het begin duidelijk te zijn en NIET over je heen te laten lopen zorg je er voor dat jou paard jou blijft respecteren en jou als leider blijft zien. Maar dat moet je ook weer verdienen door eerlijk te zijn en correct te corrigeren. In de groep zijn ze elkaar ook niet continu aan het straffen, alle andere paarden mogen doen wat ze willen maar als ze 1 keer te ver gaan word dat wel direct op z'n plaats gezet (direct en duidelijk). Hengsten hebben wel het gedrag dat ze vaak de grens op blijven zoeken en helemaal zodra de hormonen wat op komen te spelen willen ze nog wel eens testen of ze niet een stukje verder mogen gaan. Dit moet je direct dus corrigeren, tot hier en niet verder, klaar punt.

Zoals nu met dat bijten, direct corrigeren (goeie tik + harde brul), als die wanneer dan ook maar te ver gaat ook direct op z'n plaats zetten. Ik vraag me bv. nu ook af hoe jij in de algemene omgang met hem bent, als je met hem loopt waar loopt hij dan t.o.v. jou? Staat hij bv. ook direct stil wanneer jij stil staat? Als je in de stal staat, ga jij dan voor hem opzij of gaat hij voor jou opzij (en moet je daar veel moeite voor doen of niet?), heeft ie nog wel eens de neiging om jou wat aan de kant te drukken / voorbij te lopen?

Ik ken ook wel wat paarden die zijn super lief hoor niks mis mee, maar oh opvoeding hebben ze maar bar weinig gehad. Die doen vaak wel netjes wat ze gevraagd word en wat als 'normaal' beschouwd word maar zien hun baasje / ruiter / verzorger niet als hun leider en zo gauw het ze niet zint laten ze dat weten ook. Vaak door dreigen (happen, half trappen (been op tillen bv), ga je dan verder dan bijten ze ineens wel echt of trappen ze ineens gericht. Heeft alles te maken met de rangorde, dat baasje / ruiter / verzorger staat onder het paard i.p.v. het paard onder hun.

Meid echt waar, verdiep je eens in paardengedrag en in het opvoeden van (jonge) paarden. Waarom reageren ze zoals ze reageren? Waarom ontstaan er dingen als happen, bijten, trappen, aan de kant duwen, je voorbij lopen etc. ?

Heb ook met hengsten gewerkt en de gouden regel is echt heb respect voor het paard maar het paard moet ook TEN ALLE TIJDE respect voor jou hebben, toont het in welke situatie dan ook of wat voor manier dan ook dat respect niet voor jou moet je dat echt direct corrigeren.. Geef ze 1 vingen en ze nemen je hele hand hoor, echt waar. Consequent zijn en wees ajb niet te soft, paarden onderling denken ook niet oh ik trap niet want dat is zielig voor dat andere paardje! En zo'n trap komt harder aan als een tikje van een mens hoor.. ;)

Als ik met hem loop, loopt hij achter mij ( ongeveer net achter mijn schouder, hij stopt wanneer ik stop ( dit was niet in het begin, maar toen ik met vrijheidsdressuur begon, betere band begon te krijgen met hem, wel, dit was vrij snel, hij heeft echt in een heel korte tijd heel veel aangeleerd én afgeleerd! Helemaal in het begin, toen ik hem wou poetsen, was hij bij zijn achterhand héél zuur enzo, dit heeft hij volledig afgeleerd! Ik ga nu wel niet achter hem staan te dansen enzo, ik let nogsteeds op, maar ik weet dat hij niets meer zal doen, alleja, dit kan altijd maar expres gaat dit toch niet meer gebeuren. In de stal gaat hij voor mij opzij, dit was in het begin dus al wel. Hij kan de basis van vrijheidsdresuur, dus stoppen op commando, 'back' , draaien, ... Hij kan kusje geven, voer weigeren, rond staan, 'voetje' , we zijn nu bezig met de jambette en daarna het flemen ) Ik ga me vanavond eens verdiepen in hun gedrag. Oja, over dat aan de kant drukken doet hij dus ook niet meer, hij heeft dit 1 keer gedaan maar ik denk niet echt dat hij er aankon doen, omdat voor hun stallen ( ze staan op een wei ) was echt veel modder door de regen enzo, en nu is dit bevrozen, en hij schoof uit en dan duwde hij me weg, maar dat is niet echt wegduwen he, dus dat telt niet :)

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 11:15

marisseudine schreef:
er zit ook nog iets tussen slaan en niks doen. ik sla mijn paard nooit op haar hoofd! daar worden ze wantrouwig van. bovendien reageert het ene paard heel anders dan het andere en zal zeker niet elk paard goed reageren op slaan. ik heb mijn paard nog nooit hoeven slaan (op een zet tegen haar borst na), en daar ben ik trots op. ook zij heeft wel haar streken gehad. maar als ik even flink haar kant op kom met eventueel een bewegend touw en met mn stem laat weten wat ik ervan vind, doet zij het niet weer hoor! dus denk zelf na wat goed voelt voor jou. een klap geven is zeker niet de enige oplossing! er zijn ook brave hengsten ;) wat wel zeker is.. laat het niet zomaar gebeuren, dan gaan ze verder!

Ik ben ook geen voorstander van slaan op het hoofd, en tik op hun nek, schouder, borst, ja dat kan ermee door :)
Voor mijn vraag hier op bokt, deed ik het dus met een snok aan het halstertouw ( ze hebben een touwhalster om, dus de druk is harder ) en riep ik echt heel hard, toen stond hij op zijn plek... dacht ik, een dag later inde avond deed hij het weer. Dus volgende keer zal ik hem eens een lap geven...

Rider1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 11:17

Gwahir schreef:
Laat emoties zoals boosheid (bij jou) en zielig (voor je paard) los en bekijk het eens zo: je geeft hem die tik om oorzaak-gevolg vast te leggen. Als een paard het schrikdraad aanraakt krijgt hij een (soms flinke) schok. De feedback is zeer direct en daardoor voor vrijwel ieder paard meteen duidelijk. Het schrikdraad is niet kwaad of geïrriteerd, het een kwestie van als... dan... Als hij jou bijt, krijgt hij een tik op zijn neus, want zo reageer jij daarop, dat is jouw grens. De tik moet hard genoeg zijn om indruk te maken en snel genoeg zijn om meteen de link te leggen. Paard zal je er echt niet op aankijken of je niet meer aardig vinden, maar respecteren dat bijten niet mag (en je vraagt niks onredelijks!).

We houden paarden achter stroomdraad omdat er anders onverantwoord gevaarlijke situaties optreden. Hetzelfde geldt voor bijten.

PS mooi paardjes hoor! :)

Zo heb ik het eigenlijk nog nooit bekeken... Bedankt voor je reactie! :)

doemaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:25

Ik ben ook niet van het slaan hoor... Sommige slaan al als het paard het gewoon niet begrijpt dat vind ik wel zielig ja... Zo zag ik iemand bij mij op stal waar ik stond dat een paard wou trappen naar de eigenaar toen ze wilde opstappen... Dat paard kreeg een dreun en een trap... Okey dit kan even een schrikreactie zijn dat je dat doet... Maar ik zou wel realiseren van heyy waarom doet ze dat opeens..? Heeft ze pijn aan haar rug misschien? Een paard trap niet zo maar hoor.. Maar nee voor haar was het gewoon fout gedrag.. Terwijl dat paard overduidelijk liet zien dat het pijn heeft.. Je zag dit al bij opzadelen vreselijke singelnijd... Borstelen op een plek op de rug dan begon ze ook al rare hoofden te trekken en van die dingen..

Maar goed ontdeugt zoals bijten moet afgestraft worden met een goede tik is mijn mening :) paarden trappen en bijten elkaar ook als ze het zat zijn en dat doet meer pijn dan een tik van ons :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 14:55

Tsja, als een paard mij bijt, krijgt hij ook een lel. Ongeacht wat de reden is. Doet hij het vaker, ja dan ga je natuurlijk wel nadenken waarom hij bijt ;)
Ik ben laatst ook hard gebeten door mijn verzorgpaard, hij werd in zijn billen gegrepen door een ander paard en ik stond in de weg. Dat heeft hij gevoeld ook :=

Zeker met jonge hengsten moet je gewoon streng en duidelijk zijn.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:39

RT-P >> OPG

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:07

Marjoow schreef:
Tsja, als een paard mij bijt, krijgt hij ook een lel. Ongeacht wat de reden is. Doet hij het vaker, ja dan ga je natuurlijk wel nadenken waarom hij bijt ;)
Ik ben laatst ook hard gebeten door mijn verzorgpaard, hij werd in zijn billen gegrepen door een ander paard en ik stond in de weg. Dat heeft hij gevoeld ook :=

Zeker met jonge hengsten moet je gewoon streng en duidelijk zijn.

helemaal mee eens.

ookal heeft een paard ergens pijn, hij mag nooit bijten.
als mijn paard me bijt om iets duidelijk te maken geef ik hem een klap en denk ik daarna, waarom deed hij dat. dan probeer ik hetgene wat hij vervelend/pijnlijk vindt op te lossen.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:17

Hoe hard het ook klinkt, gelijk een flinke lel verkopen! Daarna even kijken of hij beet met een reden. Als jou paard een ander paard bijt/hapt (die een hogere rangorde heeft) , word dat hem ook zeker niet in dank afgenomen en krijgt hij een lel die toch wel 4x zo hard is als die van jou. Want al heeft je paard er een reden voor, bijten mag gewoon niet, dan heeft het dier ook geen respect voor je. Meestal hoeft dat maar 1x. Duidelijkheid is erg belangrijk, en daar word je paard ook blijer van. Succes!

En met een lel bedoel ik niet een tikje, maar een flinke mep!
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 19-01-13 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:21

Een echt ferme tik tegen de neus aan dan is het zo afgelopen niks zielig prima als je verder gaat met die rukjes maar daar schiet je niks mee op weetje wat pas zielig is als hij een onhandelbaar ding is geworden en naar de slager moet!

Nobodyshere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:38

als kinderen iets doen wat echt niet mag of gevaarlijk is dan word je ook een keer boos en dan doen ze het ook niet meer dat werkt bij paarden ook zo (denk nu niet dat ik kinderen afsla ofzo :D)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:45

De jonge hengsten en ruinen krijgen hier direct een soejang voor hun kano als ze ook maar één keer bijten, is het gelijk over. Een heel enkele keer probeert er eentje het een tweede keer, maar met zo'n zelfde (of zelfs een nóg hardere) soejang is het direct over. Krijg je echt hele lieve paarden van hoor, mits je ze verder natuurlijk eerlijk behandelt. Hoe denk je dat een paard op zijn plaats gezet wordt in een kudde? Dan komen onze dreunen over als aaien hoor! Ik vond vroeger (toen ik nog een Penny-meisje was :o ) een mep verkopen ook zielig, maar daar werden de paarden alleen maar vervelend(er) van. Inmiddels heb ik die knop omgedraaid en laat ik niet met me sollen. Scheelt me ook heel veel blauwe plekken bij mijzelf! #)

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:54

hengstje van ons beet me net ook nog in mn schouder zonder reden... die heeft ook een flinke klapper tegen zn knau gehad hoor... daarna was het meteen over! nee, bij hengsten werkt het niet om te zeggen ''foei, dat mag je nooit meer doen'' nee hup, aanpakken die handel

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:59

Shenavallie schreef:
De jonge hengsten en ruinen krijgen hier direct een soejang voor hun kano als ze ook maar één keer bijten, is het gelijk over. Een heel enkele keer probeert er eentje het een tweede keer, maar met zo'n zelfde (of zelfs een nóg hardere) soejang is het direct over. Krijg je echt hele lieve paarden van hoor, mits je ze verder natuurlijk eerlijk behandelt. Hoe denk je dat een paard op zijn plaats gezet wordt in een kudde? Dan komen onze dreunen over als aaien hoor! Ik vond vroeger (toen ik nog een Penny-meisje was :o ) een mep verkopen ook zielig, maar daar werden de paarden alleen maar vervelend(er) van. Inmiddels heb ik die knop omgedraaid en laat ik niet met me sollen. Scheelt me ook heel veel blauwe plekken bij mijzelf! #)

Een soejang voor hun kano? _O- Sorry daar moest ik echt even om lachen xD

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:26

Een kennis van mij, die had een vriendin met een hengst, altijd oh zo lief echt zo lief en toch heeft hij haar flink te pakken genomen bijten en steigeren, met als gevolg een verbrijzelde oogkas en oog beschadigd, zo erg dat ie eruit moest en toen moest ze met een ooglap gaan leren leven en later kreeg ze een glazen oog.

Dat is weer iets van 25 jaar geleden hoor, maar ik ben het nooit vergeten.

Dus altijd duidelijk zijn en altijd op je hoede zijn, hengsten blijven proberen om te kijken tot hoe ver hij kan gaan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:27

Om het kort samen te vatten na een aantal jaartjes. Paarden zijn een beetje masochistisch, hoe strenger je bent hoe liever ze bij je zijn. :oo

Een welgemeende correctie op het juiste moment geeft voor een paard veel duidelijkheid, en duidelijkheid = veiligheid voor een paard. Niks zielig aan een goed getimde! correctie dus.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:45

wij hebben hier ook een welsh hengst (inmiddels geruind overigens) die was ook altijd heel erg braaf... tot hij bij iemand met hoeven krabben op der rug sprong.. nou dan werkt het echt niet meer om te zeggen denk deraan.... die heeft ook zon harde schup gehad, dat ie het nooit meer heeft gedaan..

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:00

zelfs mijn hengst veulen van 8 maand krijgt een tik op z'n neus als ie hapt..en tuurlijk zullen er mensen zijn die dat zielig vinden maar ik wil straks geen gedonder hebben als hij ouder is.beter gelijk afleren dan maar afwachten totdat het echt een keer fout gaat.

een aantal jaar geleden stond er een ruin op de pensionstal waar ik toen met m'n pony stond..die beet ook altijd.Hij beet gewoon z'n bazin in haar hoofd!Ik heb hem een tijdje voor haar gereden en pff wat een rotzak..Zo kwam ik een keer z'n stal in en beet hij me in m'n schouder(gelukkig had ik een dikke jas aan en voelde ik er niks van,maar de keer erop ben ik met een zweepje z'n stal ingelopen en hij flikte het weer..gelijk een lel met de zweep gegeven..en meneer heeft het nooit meer gedaan.
Het klinkt heel hard maar ik wens niet gebeten,getrapt o.i.d te worden.En tja bij hem hielp een pets met de hand niet meer...(te vaak z'n zin gehad)