schuilstal perse nodig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:02

wisje72 schreef:
Mijn vader slaakte een zucht van verlichting toen we onze schuilstal klaar hadden.
Was iemand hier in Gelderland op de bon gegaan omdat zijn shetlanders geen schuilstal hadden!

Wij hebben hem zelf gemaakt. Aan drie kanten dicht met gratis pallethout, metalen golfplaten (gekregen van een bedrijf wat aan het verbouwen was) als dak.
Ze staan er nu alleen in met eten, verder in de wei, maar als het regent staan ze er heerlijk onder...
Heb daar ook de hooibak en waterbak staan.

Ja precies, het kan echt goedkoop hoor! Vriendin van mij heeft het ook gedaan met een paar goeie palen, planken ertussen schroeven en golfplaten erop, veel goedkoper dan de sites die hierboven genoemd staan. En een container kan inderdaad ook goed.
Mijn paard staat in de winter veel buiten, gaat liefst met haar kont tegen de regen staan ipv binnen. Maar in het donker staat ze toch vaak wel in de schuilstal en in de zomer zowiezo bijna de hele dag.

Edit; Er ligt ook een dikke laag witzand in waar ze lekker in kunnen rollen. En wat betreft schaduw, in de stal is het koeler dan buiten.

Otti1977

Re: schuilstal perse nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:12

tja dat het goedkoop kan weet ik , maar ja dan moet het wel mogen!!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 17:28

bedankt voor de reacties, Nu ik hoor dat je er zelfs boetes voor kunt krijgen ben ik overtuigd om een schuilstal aan te leggen! Ik dacht dat het alleen in België verplicht is..
Ik denk dat ik maar zelf aan het bouwen ga, lijkt een stuk goedkoper volgens mij. en we hebben ook nog wel wat planken en golfplaten liggen!
Een vriendin heeft ook schuilstallen, maar haar paarden staan er nooit in. Dus vandaar ook een beetje mijn twijfels.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:34

ik vraag me alleen af wie die boetes geeft? IK woon in gelderland, heb van de zomer de dierenpolitie in mijn wei gehad door klachten door buurtbewoners. de klachten sloegen nergens op en waren niet waar. dierenpolitie vond ze er super bijstaan en ik moest doorgaan zo met ze. heb meteen vermeld dat ze in de winter ook zo staan en dat buurtbewoners daar ook problemen mee hebben. zegt ze lekker laten staan, je bent gewoon goed bezig! dus wie geeft dan boetes voor geen schuilstal?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:36

Succes met bouwen.

zou inderdaad mijn keuze ook niet zijn om helemaal geen schuilstal te hebben.

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:38

Schuilstal was eerst niet verplicht maar ik meende dat vanaf 2012 ieder paard een schuilstal moest hebben.
Daarbij moet je ook nog denken aan bouwvergunningen, zo'n schuilstal die TS poste mag dan wel maar als je een echt hok gaat bouwen mag dat niet als je geen vergunning hebt.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 17:41

in mijn wei mag niets, zelfs geen verplaatsbare stal

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 17:44

lifeofmarit schreef:
Schuilstal was eerst niet verplicht maar ik meende dat vanaf 2012 ieder paard een schuilstal moest hebben.
Daarbij moet je ook nog denken aan bouwvergunningen, zo'n schuilstal die TS poste mag dan wel maar als je een echt hok gaat bouwen mag dat niet als je geen vergunning hebt.

dat moet ik dus ook even uitzoeken.
als zelf bouwen een stuk goedkoper is doe ik dat liever.
bij ons nog nooit een dierenpolitie gehad, bij de buren wel regelmatig..

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 18:51

kom zonet golfplaten en een frame van een schuilstal tegen, stond nog bij ons in de schuur dus :D
Nu alleen nog planken en dan kan ik aan de slag!
Weet iemand misschien nog een winkel/site waar je goedkoop planken kan kopen voor een schuilhok?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:36

Ik vind met name de mogelijkheid om droog te kunnen liggen heel belangrijk voor paarden.
Zonder schuilstal is dat bijna altijd onmogelijk, of je moet een heel dicht bos op je weiland erbij hebben.

Vandaar dat ik een schuilstal eigenlijk wel een absolute must vindt, zodra het aanhoudend regent of er sneeuw ligt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:44

volgens mij is er iets van als er GEEN deur in zit dan mag het zonder vergunning... zoiets.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:14

unihorses schreef:
volgens mij is er iets van als er GEEN deur in zit dan mag het zonder vergunning... zoiets.

helaas werkt dat in onze gemeente niet zo.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:14

unihorses schreef:

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:44

Atent schreef:
unihorses schreef:

ow , mischien hier ook wel niet hoor...
heb het gehoord en er 2 gebouwd en er nog nooit gezeur over gehad.

en als het gebouw dan op wielen staat ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 21:54

Is ook geen garantie dat het mag.
Hangt echt van de plaatselijke ruimtelijke verordening af.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 23:14

nee op wielen ook niet toegestaan.heb een iniminischuur voor mijn zadels ed.dat mag zelfs officieel niet.dus neem geen gok met schuilstal want dan moet strax mijn schuurtje ook weg.dat risico neem ik niet.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 23:19

Atent schreef:
nee op wielen ook niet toegestaan.heb een iniminischuur voor mijn zadels ed.dat mag zelfs officieel niet.dus neem geen gok met schuilstal want dan moet strax mijn schuurtje ook weg.dat risico neem ik niet.

kun je geen grote trailer in de weide zetten? een vriendin heeft ook geen vergunning en heeft een koeienkar met zeil erover in de wei gezet. dit mocht wel..

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 00:16

Atent schreef:
in mijn wei mag niets, zelfs geen verplaatsbare stal

Echt niet? Ik heb altijd gehoord dat verplaatsbare wel mogen, maar voor 'vaste' een bouwvergunning nodig hebt.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:27

werd mij verteld door de gemeente!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 10:34

Bouwen mag alleen als er een zgn bouwblok op het land zit. Een op het kadaster aangegeven aantal vierkante meters waarop gebouwd mag worden. Er mag niets (ook niet verplaatsbaar) gezet worden op land dat alleen maar bestemming (agrarisch) grasland heeft. Verplaatsbaar kan soms wel zonder meldplicht of vergunning worden neergezet áls er een bouwblok is. Maar zonder bouwblok = zonder gebouwen/trailers/wat dan ook. Zelfs geen hoge schuttingen.

Schuilstallen zijn in NL niet verplicht.

Wat niet wil zeggen dat je geen boetes kunt krijgen voor je paarden zonder beschutting buiten laten lopen. Dat betekent niet dat je dan dús daar een schuilstal mag bouwen, nee, dat betekent dat je je paarden ergens waar wél een stal gebouwd mag worden moet neerzetten.

En om de vraag te beantwoorden: ja, ik vind wel dat je bij 24/7 buiten een schuilstal moeten hebben. En dus je paarden ergens moet hebben staan waar een bouwblok op het land of aangrenzend aan het land is.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 11:37

Ibbel schreef:
Bouwen mag alleen als er een zgn bouwblok op het land zit. Een op het kadaster aangegeven aantal vierkante meters waarop gebouwd mag worden. Er mag niets (ook niet verplaatsbaar) gezet worden op land dat alleen maar bestemming (agrarisch) grasland heeft. Verplaatsbaar kan soms wel zonder meldplicht of vergunning worden neergezet áls er een bouwblok is. Maar zonder bouwblok = zonder gebouwen/trailers/wat dan ook. Zelfs geen hoge schuttingen.

Wat niet wil zeggen dat je geen boetes kunt krijgen voor je paarden zonder beschutting buiten laten lopen. Dat betekent niet dat je dan dús daar een schuilstal mag bouwen, nee, dat betekent dat je je paarden ergens waar wél een stal gebouwd mag worden moet neerzetten.

En om de vraag te beantwoorden: ja, ik vind wel dat je bij 24/7 buiten een schuilstal moeten hebben. En dus je paarden ergens moet hebben staan waar een bouwblok op het land of aangrenzend aan het land is.

geloof dat wij het niet hellemaal legaal doen dan :o

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:29

Ibbel schreef:

Hier sluit ik me bij aan. Het is belgie waar ze schuilstallen verplicht willen stellen, niet Nederland.
In Nederland zijn nog erg veel gemeentes waar het juist niet mag.

TS ik heb hetzelfde dillemma als jij. Mijn paarden staan in een hele fijne wei met veel beschutting van bomen en een wand van gestapelde pakken kuilgras.
Ze vinden het er fijn. Ik zet ze wel eens op stal, maar dat vinden ze echt niet leuk..
Maar ik mis ook een dak voor ze. Helaas ben ik niet handig en mijn vriend ook niet. Ik overweeg een stal te huren bij www.schuilstal.com

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 19:54

reiziger, dat heb ik ook. ze kunnen ook zonder, zo staan ze al een aantal jaar. maar ik denk gewoon dat het nog beter is als ze in de regen droog kunnen staan. ik had die stallen van het linkje van jou ook al tegengekomen, lijken me wel praktische stallen. maar ik ga er toch een zelf bouwen van schaaldelen. dat scheelt een hoop geld en ik vindt het ook mooier! nu nog even uitzoeken waar ik het goedkoopst uit ben ;)

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:51

Bij mij op stal ook geen schuilmogelijkheden in het land.
Ze hebben het ooit eens nagevraagd bij de gemeente. Maar mochten absoluut niets op het land wegzetten.
Nu hebben de staleigenaren dit land al 21 jaar en doen al die jaren al zonder schuilmogelijkheid.

yinneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:04

Als het niet mag van de gemeente houd t op natuurlijk ik persoonlijk vind het wel nodig dat er een schuilmogelijkheid is