kou: meer ruwvoer of deken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 23:02

Hoi Margrietje,

Ik denk dat jouw probleem toch iets anders is dan dat van mij, want bij jou lijkt het me inderdaad mogelijk dat de pony vanwege haar leeftijd en gebit slecht eet. Een tandarts kan je misschien helpen beoordelen of ze nog goed genoeg kan kauwen? Als je haar op onbeperkt hooi niet dikker krijgt zou ik zeker seniores proberen en een deken overwegen. 1kg ineens lijkt me veel, dus je kunt het denk ik beter opbouwen.

mss heb je ook wat aan http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=856214&view=unread#unread en http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=783750&view=unread#unread

Verschil met mijn paard is dat hij volgens mij nog best meer ruwvoer zou lusten als ik de stalhouder kan overhalen dit te voeren. Ik ga ervan uit dat hij dan moet aankomen en dat er anders iets anders mis is (wormen oid). Hij krijgt in mijn ogen dus te weinig hooi om aan te komen, of dat nou van de kou is of gewoon omdat hij een hoog metabolisme heeft oid doet er niet toe. Eerst was de hoeveelheid voldoende om op gewicht te blijven, sinds de herfst denk ik eerder dat hij wat af is gevallen. Sinds ik er over begonnen ben dat ik hem te dun vond heb ik al het advies gekregen om brokken bij te voeren en er een deken op te leggen. Maar ik vind dat hij eigenlijk éérst voldoende hooi moet krijgen, en als dat niet werkt, dan de andere opties pas. Heb dit geprobeerd uit te leggen aan de stalhouder, hoop dat hij begrijpt wat ik bedoel.

Princesj

Re: kou: meer ruwvoer of deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:40

Voldoende hooi betekend in dit geval dat er nog wat moet liggen bij de volgende voerbeurt.

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:39

Gwahir, inderdaad is/lijkt jou probleem anders dan de mijne maar zou het ook kunnen zijn dat je pony meer moeite moet doen om zichzelf warm te houden dus dat hij meer voeding/brandstof nodig heeft om de motor te laten draaien? En is het zo dat, zoals princesj zegt, er nog hooi blijft liggen? Misschien zou je hem dan als verzadiging iets van pulp kunnen geven (snellere opname van ruwvoer om het tekort aan hooi te compenseren) maar als blijkt dat het een tekort aan brandstof is meer krachtvoer te geven?

kortom, ik ben van mening dat meer ruwvoer wel degelijk kan helpen. En als hij genoeg ruwvoer krijgt, dus het laat staan, dan zou ik een deken overwegen.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 18:23

Ja daar heb je natuurlijk gelijk in, maar er blijft volgens mij nooit ruwvoer over, sterker nog, soms is het s avonds al op als ik kom rijden, dus in mijn ogen kan er beter eerst meer hooi in voor die een deken op krijgt oid. maar ik ben bezig van stalling te veranderen, zodat hij 24/7 buiten komt met onbeperkt ruwvoer en schuilstallen.
Hoe gaat het nu met jouw pony? Heb je het idee dat ze de seniores goed eet? Wat betreft bietenpulp, dat móet je echt lang laten weken, anders krijgen ze er koliek van. Ik weet ook niet zeker of het gehalte van pulp hoger is dan dat van seniores of bijv slobbermash, anders heeft het denk ik weinig meerwaarde (tenminste, ik wil geen snelle energie zoals suikers en koolhydraten er in stoppen maar juist langzame energie).

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:22

Eerst meer voer erin. Mocht dat niet voldoende zijn, dan eventueel een deken op.
Mijn shetlander krijgt met deze kou ook meer voer om de motor aan te houden, ze houdt zich daar wel goed warm mee.
Mijn grote krijgt beiden; extra deken, maar ook extra voer (maar die staat al onder dekens)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:30

Gwahir schreef:
Hij staat op een pensionstal, dus op het aantal voerbeurten heb ik geen invloed, helaas. Het hooi is idd gewoon op stal, ik heb het nooit gewogen dus weet niet precies hoeveel het is. Ik heb het gevoel dat mijn wens om meer ruwvoer te geven zo snel wordt afgewimpeld omdat alle andere paarden al sinds oktober in de dekens staan. Of zit ik er helemaal naast en helpt meer ruwvoer echt niet?

Ruwvoer is juist onmisbaar voor een paard wil hij het niet koud krijgen! Het zijn de actieve bacterien in de darmen die voor de verwarming van het paard zorgen!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:40

wij hebben er hier geen 1 onder een deken en ze krijgen 2 x daags echt een beste bult, zeker tot de helft van de deur hoogte aan ruwvoer.
Ruwvoer is erg belangrijk om zich zelf warm te houden..

Voque48

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:47

Als het mogelijk is eerst meer ruwvoer geven. Hier krijgen ze zo'n beetje onbeperkt, ze hoeven dan ook geen deken op.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:22

Ruwvoer wakkert het innerlijke kacheltje aan, dus als je niet per se een deken wilt zou ik dat er proberen door te krijgen.
Ik vind het ook nog moeilijk om een juiste portie te bepalen, de paarden hier eten alles zo snel op dat je kunt blijven voeren. Dat zou natuurlijk wel ideaal zijn onbeperkt ruwvoer, maar helaas lang niet altijd haalbaar.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:26

Zorgen voor genoeg ruwvoer want dan kunnen ze zichzelf prima warm houden :D

Timon56

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:31

wat voor tips hebben jullie om paardje op wei zonder binnen bak te vermaken???? staat ook op stal hoor maar nu er weer sneeuw komt kan hij niet rijden graag tips..........

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:38

onbeperkt ( goeie kwaliteit ) ruwvoer en dan ben je al een heeeeel eind en is een deken in principe niet nodig...maar ach dit was al div keren gezegt

Timon56

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 20:16

onze oudere pony krijgt dagelijks slobber (met wat meer water)ipv krachtvoer krijgt hij ook vocht binnen! En 2x ochtend en avond 1,5 kruiwagen kuilgras hij is lekker vol niet te dik en heeft een super mooie vacht. deken is wat andere al zeggen moet je allerlei dekens aanschaffen een dunnere een dikke en een voor buiten die water dicht is van ruwvoer blijft hij warm. ik heb het na gevraagd bij onze dierenarts en zo kan het prima gaf ze aan. slobber ook omdat hij niet zoveel drinkt nu en dan ook vocht binnen krijgt. succes.