Onze ruin valt andere ruin in kudde aan

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:23

Yinnar schreef:
In jouw geval zou ik ook de ruin die gepest wordt uit de kudde halen voordat er wat naars gebeurt.

Ik zou juist de pestende ruin eruit halen. Of elke ruin een eigen groepje merries geven. Zoals jij het nu opschrijft maak je van het gedrag van een niet zo heel sociaal paard het probleem van een ander paard wat er ook niks aan kan doen dat hij toevallig bij dezelfde stal staat.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:34

sommige ruinen gaan goed, maar ik zie ook vak genoeg dat het niet goed gaat.

Onze eigen lopen gewoon apart. merries apart van ruinen. de ruinen lopen bij de (jonge) hengsten.

splitsen is het beste.

deel van de pensionpaarden word al in 3 groepjes en opgedeeld door het zelfde probleem.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:18

Koper schreef:
Yinnar schreef:
In jouw geval zou ik ook de ruin die gepest wordt uit de kudde halen voordat er wat naars gebeurt.

Ik zou juist de pestende ruin eruit halen. Of elke ruin een eigen groepje merries geven. Zoals jij het nu opschrijft maak je van het gedrag van een niet zo heel sociaal paard het probleem van een ander paard wat er ook niks aan kan doen dat hij toevallig bij dezelfde stal staat.

Tja bij mij heeft het zijn vruchten afgeworpen zoals in mijn bericht staat vermeld maar hetgeen je niet hebt gequote. Ik heb destijds eerst de pester eruit gehaald maar die heeft uren alleen maar heen en weer lopen rennen omdat hij zijn merries "kwijt" was. Ging zowat door het hek heen. De optie om de gepeste uit de kudde te halen werkte perfect met als resultaat dat ze nu weer bij elkaar staan.

Anoniem

Re: Onze ruin valt andere ruin in kudde aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 08:50

Pestende ruin met zijn merries laten staan, dus voldoen aan natuurlijk gedrag, nl kudde vormen en hengst speen om merries te beschermen....waarom dit dier frustreren?

Dan gepeste ruin bij andere paarden zetten, anders eennmerrie, waar hij het beste mee is, samen zetten, dus 2 aparte koppels.

Of beide ruinen samen, merries samen en dubbele tussendraad zodat er niet geneust kan worden. Kans dat ruinen gaan spelen en merries samen klitten...als de ruinen geen fysiek kontakt kunnen maken met de merries, kan er een hecht ruinenkoppel ontstaan...

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 12:59

Je hebt verschillende opties denk ik. Voor de 1 werkt het 1 beter, voor de ander het ander. Ligt ook aan het gedrag van je paarden. Ikzelf heb ook liever natuurlijke kuddes. Wij hebben zo 2 veulens opgevoed, en denk dat zij een hele goede en natuurlijke jeugd hebben gehad.
De jongste van 2 jaar nu heeft natuurlijk een half jaar (als jong spring in het veld) de status van mamma gehad, en die is ze nu beetje bij beetje aan het verliezen. Alle merries staan nu boven de jongste, behalve de 2 ruinen _O- . Je ziet nog wel dat ze het vaak probeert als 'onschuldig' veulentje, maar steeds vaker komt ze er niet meer mee weg haha. Leuk om te zien.

We hebben onze ruin apart staan met een merrie naar onze keuze. Dit gaat allemaal goed, behalve als hij met die ruin staat. Dit doen we dus niet meer. We hebben 4 merries, dus vaak gaan ze in groepen van 3 naar buiten.