Rijden met zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Re: Rijden met zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 18:06

Nee in de bak eigenlijk niet, paard heeft een hekel aan de zweep, en reageert ook niet goed op een tikje. Maar wel goed op een spoortje, vandaar dat ik niet met zweep rijd maar wel met sporen. Buiten heb ik hem trouwens wel vaak bij me voor, zoals al genoemd werd, honden op afstand te houden, en ook voor auto's die evt te dichtbij zouden komen.

joeluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 19:10

Misschien kun je eens oefenen om naast je paard in de bak met de zweep hem overal (zachtjes) aan te raken, kriebelen en aaien. En als dat goed gaat dan kun je hem ook op je paard gebruiken in de bak. Gewoon doen, ik denk dat die daar vanzelf aan went. Succes!

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 20:42

Een vriendin van mij rijd nooit met zweep, heeft ze gewoonweg niet nodig.
Maar mag ik vragen waarom je je veiliger voelt met zweep?

So3zie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:43

ik rijd zonder zweep, maar ik heb westernteugels dus een soort vervanging.
ik gebruik ze eigenlijk nooit daarvoor.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:52

Ik rij met zweep :j
Als mijn pony niet snel genoeg reageert op mijn been geef ik een tikje bij.
Verder gebruik ik hem amper tot niet, en als je mij vraagt om mijn zweep weg te doen (en mijn paard loopt goed) dan vind ik dit prima.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 15:53

Ik heb hem altijd vast en gebruik hem alleen als het nodig is.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 16:03

Ik rijd ook met zweep. Ik heb nog best wel korte benen om mn pony voorwaats genoeg te kunnen laten lopen. Ik heb hem gewoon altijd in mijn handen maar gebruik hem tijdens het rijden meestal niet. Hij weet al genoeg als ik hem in mn handen heb. :o

Ik zou hem er gewoon bij houden. Misschien als je bijna klaar bent met rijden de zweep wegleggen (?).

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:29

rij ook altijd met zweep, vind t gewoon fijner! zelf gebruik ik hem wel, mn VP heeft nogal moeite met draven in t begin :P

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 19:32

ik rijd sinds mijn pony geblesseerd is niet meer met zweep, eerst mochten we toch alleen maar stappen, en later dacht ik dat het eigenlijk wel handig is zo zonder zweep! Hij is actief zat, als hij bokt drijf ik hem gewoon naar voren.
Ik wil eigenlijk zonder zweep blijven rijden, vind het wel lekker dat ik geen zweep over hoef te pakken, moet uitkijken dat ik geen toeschouwers hun ogen uitsteek en gewoon mn teugels prettig vast kan houden :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:53

Met zweep!
Ik gebruik hem bv als haar achterhand naar binnenvalt (op een volte bv) en ik haar met mijn been niet naar buiten krijg. Dan tik ik bij achter mijn been.
Ook op buitenrit zou ik hem meenemen. Ik heb m liever onnodig mee, dan dat ik hem nodig heb en niet bij me heb....

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:16

Ik rijd bij.de.meeste paarden wel met zweep, maar de meeste.paarden gaan.al.sneller.open als je een zweep vast hebt dus hoef e er niks mee te doen ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:20

Ik rijd altijd met zweep; gewoon omdat het ik fijn vind dat ik het bij mij heb als ik het nodig heb :)
Of het nou voor het paard is om een tik te geven of om die vervelende vlieg weg te krijgen :D

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 18:48

Ik rijd altijd met zweep, maar gebruik hem bijna nooit.
De paarden zijn er meer met hun aandacht bij als ik een zweepje vasthoud, ik hoef er niets mee te doen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:04

Ik heb ook altijd mijn zweep bij. Als ik in het begin een keer kan bijtikken als ik weinig reactie krijg, spaart me dat een hoop werk tijdens de rest van de training.. Ook als de aandacht tussendoor wat verslapt vind ik het wel handig om bij te hebben. Ik sla nooit hard, maar even wakker schudden heeft mijn paard echt wel nodig.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:06

Ik heb wel eens een potloodventer van mij af geslagen met mijn rijzweep.
Sindsdien neem ik hem ook standaard mee als ik buiten ga rijden :j

Zou eigenlijk iedereen wel aan willen raden als je door de natuur rijdt in je eentje om een zweep mee te nemen..
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 21-01-13 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:06

Ik heb inderdaad ook vooral als ik buiten ga rijden een zweep bij.
In de bak maar heel af en toe, m'n houding is altijd wat minder met zweep...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 15:09

In de bak of buiten, ik rij eigenlijk ook altijd met zweep.
Niet dat ik hem overmatig gebruik, maar soms is een tikje wel nodig bij paardlief om even wakker te schudden hihi.. Meestal is het zien van de zweep al genoeg voor 'm.
En buiten heb ik hem bij me voor toch een stukje veiligheid voor mezelf ook. Je hoeft maar een hond tegen te komen wat hartstikke gevaarlijk is naar paardlief en door de eigenaar niet onder controle te houden is, dan heb ik toch graag een zweep in handen om mijn paardje te kunnen verdedigen (deze verhalen hoor je immers vaak genoeg).
Ik gebruik 'm ook om eventueel dazen ofso van mijn paard te halen die wat zich helemaal vastzuigen. Niet dat ze na 10seconden niet meer terugkomen, maar merk dat mijn paard dat wel fijn vindt als ik ze weg kan halen tussendoor :)
Daarentegen vind ik het wel een hartstikke vervelend ding wat wel in de weg zit tijdens het rijden hahaha..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:45

Ik rijd altijd met zweep. Mijn huurpaard is van origine een manegepaard met een mentaliteit "liever morgen dan vandaag", dus die heeft zo nu en dan wel een "motiverend tikje" nodig. Volledig afslachten doe ik hem niet, meestal weet hij al genoeg als ik even zwiep met de zweep. Heel af en toe heeft hij wel een corrigende tik nodig, hij heeft er namelijk nogal een handje van om andere paarden aan te vliegen als iets hem niet zint.

manouk113

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:48

Ik rijd ook altijd met zweep en gebruik hem eigenlijk nauwelijks. Ik heb het laatst een aantal keer geprobeerd zonder zweep, maar mevrouw heeft het gauw door als er geen zweep in de buurt is en reageert dan gewoon helemaal niet meer op de hulpen. Gelukkig is meestal het zien van de zweep al genoeg :)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:49

Ik rij ook altijd met zweepje. Vooral omdat ze soms vergeet wat je been betekent en ze soms gerust midden opstaat gaat lopen. Klein tikje en ze weet weer wat ik bedoel en dan loopt ze netjes aan de zijkant.

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:53

Ik geef ook wel eens een tik achter mijn kuit als hij niet wil wijken travers schouderbinnenwaarts etc.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:56

Ik rij ook altijd met zweep 1. Mij paard heeft af en toe de neiging om ineens stil te gaan staan en 2, enge mensen en honden op afstand houden :D

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:59

ik rijd meestal wel met zweepje, op buitenritten sowieso handig om de pony recht op het pad te houden en natuurlijk gewoon als aanwijzing met bijsturen. in de rijbak gebruik ik hem alleen zonder zadel omdat hij dan de neiging heeft om te gaan stappen of heel sloom te gaan draven.

...Helaas reageert hij op een iets steviger tikje zo dat ik eerst een meter de lucht in ga voordat hij erover dadenkt of hij een gallopje wil doen of niet.. >;) :')

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 19:02

Op de ene zonder (die vindt de zweep maar niks, kan hem wel meenemen maar ik heb hem in de verste verte niet nodig dus ik ga zonder), met de andere rijd ik wel met zweep.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:40

Hier met.
Liever een kriebeltje of desnoods miniem tikje met zweep als een flinke hak erin, wat mij betreft.

Als ik zonder hoofdstel rijd gebruik ik het als extra stuurhulp tegen schouder als dat nodig is.

En ook voor vervelende honden, knopjes indrukken bij stoplicht en eventueel afschrikken van wild (nooit nodig gehad, maar och)