Wie oh wie heeft er tip voor mij.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Re: Wie oh wie heeft er tip voor mij.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 03:15

Heeft hij niet af en toe (of chronische) oorontsteking? wij hebben wel honden gehad die regelmatig oorontsteking hadden (beetje inherent aan het ras dan ook) en daar hadden we speciale druppels en gel voor die in het oor moest, een kuur die je een paar dagen tot een week moest doorzetten en dan was het weer goed.

Paracetamol aan honden................... is idd giftig. Aspirine mag dan wel weer, maar ook maar een hele kleine dosis. En als je al dat soort 'fratsen' uithaalt, éérst overleggen met je DA, nooit zomaar medicijnen in een hond stoppen. Je gaat toch zelf ook geen medicijnen slikken terwijl je bij god niet weet of het eigenlijk wel goed is voor je?!

@ Polly: niet zonder overleg met DA nee.
Wij hebben wel een hond gehad die altijd reisziek was in de auto en dat was alleen maar kotsen. Op aanraden van DA kreeg ze 2 uur van te voren geen eten en drinken meer, maar wel een heel klein stukje kaas/worst met een pilletje. En dat waren pillen voor mensen tegen reisziekte; werkt bij honden ook heel goed.
Maargoed, dat was op aanraden van DA.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:06

Ik denk ook aan een oorontsteking / Of oormijt of iets in deze richting.

Wat betreft de hengst; ik zie dit gedrag vaker, maar eigenlijk alleen bij dieren die alleen gehuisvest zijn. Komt jou pony ook wel een fors aantal uren per dag los op de wei met soortgenoten?

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 12:59

Polly schreef:
paracetamol?!?!?!?! aan een HOND? Hoeveel als ik vragen mag en hoeveel weegt je hond?
Ik neem aan dat je je goed hebt ingelezen, paracetamol is giftig voor dieren...
Geef nooit mensenmedicijnen aan dieren..

halve op advies van de dierenarts ;) ik heb een grote rotweiler.

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 13:00

fiona1 schreef:
Ik denk ook aan een oorontsteking / Of oormijt of iets in deze richting.

Wat betreft de hengst; ik zie dit gedrag vaker, maar eigenlijk alleen bij dieren die alleen gehuisvest zijn. Komt jou pony ook wel een fors aantal uren per dag los op de wei met soortgenoten?

hij staat altijd met doorgenoten op het land, nooit vast op stal

xChelsey_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:05

je kan hem toch ook longeren

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 14:20

xChelsey_x schreef:
je kan hem toch ook longeren

Ja heb het toch ook over? longeren en vrij laten lopen. longeren gaat helemaal niet.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:06

Probeer je pony bij je weg te houden, zodra je merkt dat hij naar je toe komt, wijs met je zweep naar zijn schouder. laat hem niet achter je aan lopen, maar loop achter hem aan.

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:09

nynke55 schreef:
Probeer je pony bij je weg te houden, zodra je merkt dat hij naar je toe komt, wijs met je zweep naar zijn schouder. laat hem niet achter je aan lopen, maar loop achter hem aan.

ja ik ga me best doen straks. hij heeft net half uur geleden zijn musli op dus wacht nog even half uur tot zijn eten goed gezakt is. dan ga ik even poesten en ga ik jullie tips proberen!!

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:10

Maar tocvh blijft mijn vraag als het niet lukt moet ik hem dan echt een goede harde tik met me zweep geven?

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:13

succes!

Nee, niet gaan slaan, heeft geen zin. Als hij wel naar je toe blijft komen, ga dan even gek doen, springen en met je armen in de lucht zwaaien, zo gek dat hij wel van je wegloopt, dan pak je de zweep weer en drijft hem weer op.
Zorg er wel voor dat je met je lichaam en zweep achter hem blijft.

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:14

nynke55 schreef:
succes!

Nee, niet gaan slaan, heeft geen zin. Als hij wel naar je toe blijft komen, ga dan even gek doen, springen en met je armen in de lucht zwaaien, zo gek dat hij wel van je wegloopt, dan pak je de zweep weer en drijft hem weer op.

dat heeft echt geen zin gek doen met me arme zwaaien. Dat probeer ik al steeds haha .vorige pagina zei iemand dat ik dus wel moest slaan. maar ik wil dat helemaal niet...

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:18

Als echt niks anders lukt mag je hem best een flinke tik geven hoor. Maar niet steeds kleine tikjes dat heeft geen zin. even een flinke tik om hem te laten zien dat het je menens is. Het is een shetlander, toch? Zit hij dik in zijn vacht? Dan komt een tik toch al niet zo hard aan.

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:19

nynke55 schreef:
Als echt niks anders lukt mag je hem best een flinke tik geven hoor. Maar niet steeds kleine tikjes dat heeft geen zin. even een flinke tik om hem te laten zien dat het je menens is. Het is een shetlander, toch? Zit hij dik in zijn vacht? Dan komt een tik toch al niet zo hard aan.

oke dank je wel. Ik ga even kijken hoe het straks gaat.
ik ga nu naar hem toe. ( gelukkig staan ze lekker aan huis )

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:53

Ik heb heb hem net laten rennen, ik begon eerst met me stem te verheffen en met me houding van me af proberen te krijgen dit werkte niet. Dus gaf ik hem een hardere tik die ik normaal gaf, ook dit werkte niet dus nog een tik na 3 goede tikken liep hij eindelijk. En deed hij alles wat ik vroeg van hem. Nog 2 x probeerde hij naar me toe te gaan, maar toen ik met me stem en lichaam liet merken dat dat niet mocht ging hij weer de hoefslag op. Zelfs links om wat hij normaal geen leuke kant vind, deed hij voor het eerst zonder problemen.
heb dus niet te lang gedaan. En hem goed de hemel in beloond! Zelf nog even een sprongetje neer gezet. Waar meneer heeeel blij van werd.

Filoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 15:56

Je zou oranje kegeltjes in een cirkel kunnen zetten, (geen te grote cirkel natuurlijk) zodat hij achter de kegeltjes blijft. Zo heb ik mijn veulentjes geleerd en het werkt prima bij hun, dus waarom niet bij een shetje. Geef hem wel om de 5 minuten een snoepje, en praat constant tegen hem. Ik verzeker je dat het lukt.
Succes!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 19:16

Mooi dat het nu wel lukte, goed opgelost!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:25

Denk dat als je hem steeds een snoepje gaat geven, hij zeker weten naar je toe komt...

TS, mooi dat het gelukt is. Nu consequent blijven, om dit te bevestigen. :)

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:37

Locanda schreef:
Denk dat als je hem steeds een snoepje gaat geven, hij zeker weten naar je toe komt...

TS, mooi dat het gelukt is. Nu consequent blijven, om dit te bevestigen. :)

ja dank je en nee ik geef hem nooit iets uit de hand. word hij niet bepaalt liever op, en bedeld dan vreselijk. me stem en een aai is al genoeg bij hem. zijn eten krijgt ie lekker uit zijn voerbak.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 05:48

SMP-->OPG

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 11:53

dank je voor het goed zetten van dit topic

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:54

nynke55 schreef:
succes!

:')
Als er hier eentje echt op mij af komt of maar blijft plakken, of zelfs 'agressief'/dominant gedrag zou vertonen, dan moet je maar eens zien hoeveel zin het heeft om eens een flinke tik of zelfs schop uit te delen.

Wat is dat toch tegenwoordig. Je moet maar raar gaan staan huppelen en zwaaien? :+ maar een tik/schop heeft geen zin. Vertel dat de paarden zelf ook even; ooit gezien hoe ze het in de rangorde oplossen indien de lagere geplaatste toch het leiderschap van de hogere in rang in twijfel trekt? Door daar ongevraagd in de persoonlijke ruimte binnen te dringen of een teken te negeren?

Maartje347 schreef:
Ik heb heb hem net laten rennen, ik begon eerst met me stem te verheffen en met me houding van me af proberen te krijgen dit werkte niet. Dus gaf ik hem een hardere tik die ik normaal gaf, ook dit werkte niet dus nog een tik na 3 goede tikken liep hij eindelijk. En deed hij alles wat ik vroeg van hem. Nog 2 x probeerde hij naar me toe te gaan, maar toen ik met me stem en lichaam liet merken dat dat niet mocht ging hij weer de hoefslag op. Zelfs links om wat hij normaal geen leuke kant vind, deed hij voor het eerst zonder problemen.
heb dus niet te lang gedaan. En hem goed de hemel in beloond! Zelf nog even een sprongetje neer gezet. Waar meneer heeeel blij van werd.

+:)+ Goedzo TS!
Dus: duidelijk en consequent zijn. En hem niet behandelen als een cavia! Zie je wel dat het dan lukt??? Volg deze aanpak consequent, dus doe het de volgende keer precies hetzelfde. Gebruik je stemverheffing + lichaamshouding als 'waarschuwing' om hem van je af te krijgen. Negeert hij waarschuwing of neemt hij deze niet helemaal serieus? Meteen goed doorpakken.

Filoetje schreef:
Je zou oranje kegeltjes in een cirkel kunnen zetten, (geen te grote cirkel natuurlijk) zodat hij achter de kegeltjes blijft. Zo heb ik mijn veulentjes geleerd en het werkt prima bij hun, dus waarom niet bij een shetje. Geef hem wel om de 5 minuten een snoepje, en praat constant tegen hem. Ik verzeker je dat het lukt.
Succes!

Waarom vinden tegenwoordig bijna alle kids van deze leeftijd dat je je pony maar zoveel mogelijk moet belonen met snoepjes etc.?
En constant tegen hem praten......... hoe maak je een paard 'doof' op de stem....

TS hoop dat je bovenstaand niet zal gebruiken. Krijg je je pony alleen nog maar plakkeriger, dominanter en happeriger van.

Maartje347

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 15:04

nee had al gezegt dat ik zoiezo noooit met snoepjes beloon. dank je wel voor je reactie!!! heb ik wat aan.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:02

Joy Cie, als je even verder leest, dan zie je ook dat ik haar ook aanraad om een flinke tik te geven. maar elke situatie is anders dus om even eerst te proberen met je houding te sturen, desnoods door gek te doen, hoeft niet verkeerd te zijn. Maar Maartje gaf aan dat dat ook niet lukte, dus vandaar een strengere aanpak.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:40

Maar uit haar eerdere posts hier blijkt toch dat de verhouding tussen TS en haar pony al niet al te best is? En dat de pony aardig dominant reageert, terwijl TS juist niet consequent en duidelijk genoeg is? Dat ze wel 'tikjes' geeft en pony probeert weg te sturen, maar dat pony daar gewoon niet op reageert?

En jij begint je post met:
Citaat:
nee, niet slaan, heeft geen zin.

1x een flinke mep heeft wél zin lijkt mij, in dit geval. En is ook nog eens een stuk duidelijker dan een beetje op- en neer springen en zwaaien, en/of steeds kleine tikjes geven.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:58

Wat ik lees is dat ze hard met de zweep zwiept en zelf wegrent. Maar maakt niet uit, het is nu opgelost.