Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
fiona1 schreef:Ik denk ook aan een oorontsteking / Of oormijt of iets in deze richting.
Wat betreft de hengst; ik zie dit gedrag vaker, maar eigenlijk alleen bij dieren die alleen gehuisvest zijn. Komt jou pony ook wel een fors aantal uren per dag los op de wei met soortgenoten?
nynke55 schreef:Probeer je pony bij je weg te houden, zodra je merkt dat hij naar je toe komt, wijs met je zweep naar zijn schouder. laat hem niet achter je aan lopen, maar loop achter hem aan.
nynke55 schreef:succes!
Nee, niet gaan slaan, heeft geen zin. Als hij wel naar je toe blijft komen, ga dan even gek doen, springen en met je armen in de lucht zwaaien, zo gek dat hij wel van je wegloopt, dan pak je de zweep weer en drijft hem weer op.
Zorg er wel voor dat je met je lichaam en zweep achter hem blijft.
nynke55 schreef:Als echt niks anders lukt mag je hem best een flinke tik geven hoor. Maar niet steeds kleine tikjes dat heeft geen zin. even een flinke tik om hem te laten zien dat het je menens is. Het is een shetlander, toch? Zit hij dik in zijn vacht? Dan komt een tik toch al niet zo hard aan.
Locanda schreef:Denk dat als je hem steeds een snoepje gaat geven, hij zeker weten naar je toe komt...
TS, mooi dat het gelukt is. Nu consequent blijven, om dit te bevestigen.
nynke55 schreef:succes!
Nee, niet gaan slaan, heeft geen zin. Als hij wel naar je toe blijft komen, ga dan even gek doen, springen en met je armen in de lucht zwaaien, zo gek dat hij wel van je wegloopt, dan pak je de zweep weer en drijft hem weer op.
Zorg er wel voor dat je met je lichaam en zweep achter hem blijft.
maar een tik/schop heeft geen zin. Vertel dat de paarden zelf ook even; ooit gezien hoe ze het in de rangorde oplossen indien de lagere geplaatste toch het leiderschap van de hogere in rang in twijfel trekt? Door daar ongevraagd in de persoonlijke ruimte binnen te dringen of een teken te negeren?Maartje347 schreef:Ik heb heb hem net laten rennen, ik begon eerst met me stem te verheffen en met me houding van me af proberen te krijgen dit werkte niet. Dus gaf ik hem een hardere tik die ik normaal gaf, ook dit werkte niet dus nog een tik na 3 goede tikken liep hij eindelijk. En deed hij alles wat ik vroeg van hem. Nog 2 x probeerde hij naar me toe te gaan, maar toen ik met me stem en lichaam liet merken dat dat niet mocht ging hij weer de hoefslag op. Zelfs links om wat hij normaal geen leuke kant vind, deed hij voor het eerst zonder problemen.
heb dus niet te lang gedaan. En hem goed de hemel in beloond! Zelf nog even een sprongetje neer gezet. Waar meneer heeeel blij van werd.
Filoetje schreef:Je zou oranje kegeltjes in een cirkel kunnen zetten, (geen te grote cirkel natuurlijk) zodat hij achter de kegeltjes blijft. Zo heb ik mijn veulentjes geleerd en het werkt prima bij hun, dus waarom niet bij een shetje. Geef hem wel om de 5 minuten een snoepje, en praat constant tegen hem. Ik verzeker je dat het lukt.
Succes!
Citaat:nee, niet slaan, heeft geen zin.