Trailer laden, hoe dit aan te pakken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ariebren

Re: Trailer laden, hoe dit aan te pakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:13

Zet het paard maar op de trailer en kom naar mij toe.

Dan leren we je @ewan, hoe je een paard moet laden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:47

Thea, ik lees toch wat anders uit je post, maar goed ieder zijn mening :) Ik laad al jaren op die manier en nog nooit een paard gehad die eerst ervaring moest hebben met die methode voordat je aan de slag kunt.

Ariebren, grapjas ben je.... :D

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:49

Ariebren, kom jij ook deze kant op (Lelytown)?????????????????????????????????

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 14:15

Misty12 schreef:
Mijn paard besloot ook zo van de een op de andere dag dat ze niet meer de trailer in wilde. Zij is meer het type van rustige aanpak, vooral niet boos worden, mopperen, of dwang gebruiken. Ik heb thuis hulp gehad. Heel rustig ging dat. De eerste keer (na ruim een uur) kregen we haar zo ver dat ze op de klep stond zonder stress. Een aantal keer zelf geoefend en toen nog een keer hulp in geroepen. Bij mij wilde ze eerst niet, dus mijn hulp geprobeerd, Toen lukte het wel. Daarna lukte het mij ook. En sindsdien loopt ze er zo in. Vaak twijfelt ze even 1x en dan doen we het nog een keer en dan loopt ze er zo in. Maar onderweg breekt ze de trailer af, dus van mij hoeft ze niet meer mee.

Mij is het op een NH-manier geleerd. Paard kreeg touwhalster om, lange leadrope eraan. En dan naast de klep staan en met behulp van een stick je paard erop sturen. Die stick is het verlengde van je arm. Ik sta naast de klep en met de stick krijgt mijn paard wat klapjes op haar billen en dan loopt ze de klep op. Ze blijft netjes staan in de trailer, iemand vangt haar voor op, wij doen dan de stang erachter. Appeltje, eitje :D

Ja. zo doen wij het nu ook! Het is de beste manier om het ook langere tijd goed te houden, omdat het paard dan ongedwongen kan opstappen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:44

hertogaj schreef:
ik heb echt uren bij een friez gestaan met een hoop tijd en appels geprobeerd tot ik het egt zat was .nl laat ik maar zeggen heb toen een manier van een bekende van de manege overgenomen en die klinkt hart maar is het niet.
wat heb je nodig 1 een touw dik en scherp
2 een tweede persoon egt niet in je 1 tje doen

sla het touw in een lus om de schoft uiteinde door het halster en om de voor balk in de trailer daar draai je hem twee keer om heen en dan laat je het paart komen komt ze trek je het touw aan en op het punt dat ze weer weg wil hou je het vast. ze trekt nu het touw zelf aan en dat doet zeer dus loop ze weer de trailer in. weet het klinkt hart maar bij sommige is het egt de enige manier als je meer uitleg wil of hulp stuur een pb

gr arie

Echt niet doen!! Niet doen!!
Oud boertje waar toen mijn paard nog stond wilde dat ook proberen met een paard van hem.
Resultaar: steigerende paard dat omklapte en met zijn rug vol op het beton terecht kwam en de man schouder uit de kom.

Paarden moet je opvoeden, geen krachtspelletjes mee spelen.

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 22:40

Ariebren schreef:
Zet het paard maar op de trailer en kom naar mij toe.

Dan leren we je @ewan, hoe je een paard moet laden.

Hihi goeie grap! Aan de andere heen stond hij met 5 min... Alleen terug wilde hij niet. Haha

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 22:43

Gini schreef:
hertogaj schreef:
ik heb echt uren bij een friez gestaan met een hoop tijd en appels geprobeerd tot ik het egt zat was .nl laat ik maar zeggen heb toen een manier van een bekende van de manege overgenomen en die klinkt hart maar is het niet.
wat heb je nodig 1 een touw dik en scherp
2 een tweede persoon egt niet in je 1 tje doen

sla het touw in een lus om de schoft uiteinde door het halster en om de voor balk in de trailer daar draai je hem twee keer om heen en dan laat je het paart komen komt ze trek je het touw aan en op het punt dat ze weer weg wil hou je het vast. ze trekt nu het touw zelf aan en dat doet zeer dus loop ze weer de trailer in. weet het klinkt hart maar bij sommige is het egt de enige manier als je meer uitleg wil of hulp stuur een pb

gr arie

Echt niet doen!! Niet doen!!
Oud boertje waar toen mijn paard nog stond wilde dat ook proberen met een paard van hem.
Resultaar: steigerende paard dat omklapte en met zijn rug vol op het beton terecht kwam en de man schouder uit de kom.

Paarden moet je opvoeden, geen krachtspelletjes mee spelen.

Dit ben ik met je eens, 600 kg trek je er niet in als hij echt niet wil. En tevens ben ik ook van zachtere aanpak... hij moet wel luisteren maar het gaat uiteindelijk naar mijn mening om gehoorzaamheid... maar hoe dwing je dat af ;) ?

Dan nog een andere vraag, met grondwerken en NH kan je een paard dan ook socialer maken met andere paarden?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:46

Het freestyle systeem kent ene hele fijne manier voor het laden van de paarden. Dit gebeurd met 2 lange lijnen(en niet(!!) om die te kruisen en het paard erop te hijsen, maar totaal anders).
De lijnen zitten vast aan de trailer en liggen in het verlengde van de klep, zo hebben ze altijd een richtlijn om te lopen. Paarden zoeken altijd steun ergens en soms kan die lijn net even helpen. Als de paarden hebben leren wijken voor druk, gaan we ze leren om op het rustig optillen van de lijnen naar voren te lopen.
Als ze dit snappen, kun je ze op een heel rustige manier door vragen een de voorkant en indien nodig de lijnen op te tillen vragen om een stap naar voren te gaan. En op moment dat er intentie tot voorwaarts is gaan de lijnen weer plat.

Uiteraard komt er meer bij kijken(meerdere tussenstappen), maar dit is even globaal. Onwijs fijn en als je na een tijdje gewoon weer zonder lijnen laad, is dit iets waar je altijd op terug kunt vallen.

Je mag altijd pb sturen als je meer wil weten.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:48

Wij hebben een schrikparcours gebouwd in de bak,met de trailer er ook bij. De trailer was niet het hoofdevenement, maar het voer station. op t laatst ruzie om er op te komen. terwijl de eerste x 2/2.5u heeft geduurd.

Nu laadt ik in mijn eentje, longeerlijn over de stang. ik sta zelf buiten,in de trailer hangt een bak met een handje muesli,en dan geduld hebben. duurt het te lang.even beetje duwen.
Maar hij gaat wel, de ene keer direct, de andere x in 5min.
Zolang jij rustig en geduldig bent,en elke stap naar voor beloont, en naar achter negeert(en loslaat, nooit hangen) kun je een hoop oefenen.

En wil je het echt voor elkaar krijgen, dan zou ik als ik jou was cissy erbij halen, ze is echt een topper :j

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:06

Hallo,

Mijn paard had twee weken geleden nog trailerangst. Hij heeft als jong paard een ongeval gehad met de trailer en ik dacht sindsdien dat hij bang was. We duwden hem er steeds op met longeerlijnen, mensen erachter,.. Met als gevolg: Een paard dat minder en minder graag op de trailer wou. Toen heb ik professionele hiulp ingeschakeld omdat ik zelf geen raad meer wist.

Deze man, die volgens de 'parelli methode' (weet niet of het zo heet), heeft mij geleerd dat mijn paard erg dominant was en mij niet als leider zag, dus totaal geen angst had. Als ik hem zei op de trailer te gaan hield hij het voor bekeken. Na een sessie van twee uur moest ik enkel wijzen naar de van en mijn paard liep er vrijwillig op (zonder dat ik zelf moest meelopen). De sessie bestond uit basis grondwerk en respect voor mij. Als ik zei achteruit moest hij dat doen, als ik links zei moest hij dat doen. Zo werkte we rond de trailer. Telkens als hij in de juiste richting van de trailer stond kreeg hij rust (lange lijn, belonen). Telkens weer een stapje verder. Wanneer hij afweek van de trailer moest hij werken! Links en rechts sturen, achteruit enzoverder! Na een tijdje snapte hij dat hij enkel rust kreeg richting te trailer. Hij begon dit als een vertrouwde plaats te zien waar hij met rust gelaten werd! Ik geloofde mijn eigen ogen niet toen hij na het gewoonweg duidelijk vragen, zelf op de trailer liep. Ohja er hing ook een hooinet zodat hij rustig kon eten al hij er op stond!

Ik oefen het nu zelf en het gaat perfect. Ik was eerder geen voorstander van natural horsemanship, ik ben zelf een klassieke dressuur/springruiter die volgens de klassieke engelse manier met paarden omging, maar deze sessie heeft mijn ogen geopend. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Ik doe er nog een filmpje bij zodat de methode wat duidelijker wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=vfg58vPF0Rw

Natuurlijk zullen er nog andere manieren zijn, maar ik ben er van overtuigd dat deze methode bij elk paard werkt

Groetjes

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:13

Hoihoi!

Ik kom je graag helpen om het probleem voor je op te lossen! Zie mijn website voor meer info of pb me even!
Groetjes, Flo

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:16

Niet alleen gaan trailerladen als het moet, maar ook gewoon zomaar.. :) En neem de tijd!

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:44

JUSTXME1993 schreef:
Hallo,

Mijn paard had twee weken geleden nog trailerangst. Hij heeft als jong paard een ongeval gehad met de trailer en ik dacht sindsdien dat hij bang was. We duwden hem er steeds op met longeerlijnen, mensen erachter,.. Met als gevolg: Een paard dat minder en minder graag op de trailer wou. Toen heb ik professionele hiulp ingeschakeld omdat ik zelf geen raad meer wist.

Deze man, die volgens de 'parelli methode' (weet niet of het zo heet), heeft mij geleerd dat mijn paard erg dominant was en mij niet als leider zag, dus totaal geen angst had. Als ik hem zei op de trailer te gaan hield hij het voor bekeken. Na een sessie van twee uur moest ik enkel wijzen naar de van en mijn paard liep er vrijwillig op (zonder dat ik zelf moest meelopen). De sessie bestond uit basis grondwerk en respect voor mij. Als ik zei achteruit moest hij dat doen, als ik links zei moest hij dat doen. Zo werkte we rond de trailer. Telkens als hij in de juiste richting van de trailer stond kreeg hij rust (lange lijn, belonen). Telkens weer een stapje verder. Wanneer hij afweek van de trailer moest hij werken! Links en rechts sturen, achteruit enzoverder! Na een tijdje snapte hij dat hij enkel rust kreeg richting te trailer. Hij begon dit als een vertrouwde plaats te zien waar hij met rust gelaten werd! Ik geloofde mijn eigen ogen niet toen hij na het gewoonweg duidelijk vragen, zelf op de trailer liep. Ohja er hing ook een hooinet zodat hij rustig kon eten al hij er op stond!

Ik oefen het nu zelf en het gaat perfect. Ik was eerder geen voorstander van natural horsemanship, ik ben zelf een klassieke dressuur/springruiter die volgens de klassieke engelse manier met paarden omging, maar deze sessie heeft mijn ogen geopend. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Natuurlijk zullen er nog andere manieren zijn, maar ik ben er van overtuigd dat deze methode bij elk paard werkt

Groetjes

Thanks voor je uitleg! Wie heb jij als hulp ingeschakeld? Heb je een naam of site?

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:46

Flo123 schreef:
Hoihoi!

Ik kom je graag helpen om het probleem voor je op te lossen! Zie mijn website voor meer info of pb me even!
Groetjes, Flo

Hoi, bedankt voor je reactie! Kan je me even PBen met tarieven? Alvast bedankt!

Ewan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 17:47

Maritje1991 schreef:
Niet alleen gaan trailerladen als het moet, maar ook gewoon zomaar.. :) En neem de tijd!

Hahaha, dit heb ik ook gedaan ;) maar dan staat hij met 5 min a een kwartiertje :) (dit was wel voor de keer dat het 3 kwartier duurde).

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:52

Ik heb precies hetzelfde gehad. Heb daarna 1,5 jaar geoefend op de manier van Eddy Modde. Dat ging prima thuis. Maar op een andere locatie weer drama! Het was echt klier gedrag! Nu laad ik haar met hengstenketting. 1x gecorrigeerd en nu loopt ze er altijd op. Heel relaxe. Heb de ketting alleen nog om voor nood. Zodra ik die eraf doe weigerd ze weer...dan blijft ze gewoon relaxe op de klep staan.

Aestrith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:58

Min of meer dezelfde methode van JUSTXME1993 heb ik ook met succes toegepast, in combinatie met clicker. Zet de trailer achter de auto, neem alle tijd, genoeg ruimte bij de trailer, beloning en je paard aan een leadrope. Alsof het de normaalste zaak van de wereld is gewoon het paard gaan laden, een stap op de klep is goed, alle druk van het halster af, belonen en gewoon met rust laten. Op jouw teken weer achteruit eraf, stukje lopen en opnieuw op de klep, maar wel een stukje verder dan daarvoor. Lukt dat, dan dezelfde beloning als eerst. Weigert je paard, loopt hij achteruit of moet je eraan trekken, dan laat je hem lopen, ik liet hem rondjes om me heen draven, en dan opnieuw proberen.

En zet jezelf doelen, het hoeft echt niet in 1 dag te lukken. Bijvoorbeeld dag 1 is zonder problemen de voorbenen op de klep, dan een paar dagen later ga je opnieuw oefenen en dan wil je alle 4 op de klep, of de voorbenen al in de trailer.

Na 3 sessies zo oefenen kreeg ik hem telkens zonder druk direct in de trailer in mn eentje. Alle tijd om zelf de stang er achter te doen terwijl hij rustig blijft staan. En zo ook met het eraf halen, hij bijft rustig staan wachten tot ik hem vraag eraf te komen ookal staat hij los en is de stang al weg.

JUSTXME1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:55

Ewan schreef:
JUSTXME1993 schreef:
Hallo,

Groetjes

Thanks voor je uitleg! Wie heb jij als hulp ingeschakeld? Heb je een naam of site?

Ik kom uit België dus voor jou zal het te ver/duur zijn om deze persoon in te schakelen. Maar ik denk dat er tal van personen in Nederland deze manier toepassen. Ik denk sowieso alle parelli instructeurs! Veel succes ermee.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:04

Ik zit ook met een soortgelijk probleem.
Alleen bij mij is het: Overdag (met licht) heb ik haar met 5min zo op de trailer staan. Ze is dan redelijk ontspannen (ze heeft lichte trailerangst en die is bijna weg... overdag).
Ik laat haar rustig er zelf inlopen, heb een zweepje in mijn hand als ARMVERLENGER, niet om mee te slaan. En raak haar zachtjes op de kont aan met de zweep en dan loopt ze zo erin.

Maar als het donker word, wat momenteel snel is. En ik heb 'savonds rijles, dan loopt ze op de stal er nog redelijk makkelijk in, iets meer moeite dan overdag, maar dan ben ik 10/15min bezig. Maar als ik terug naar huis wil na de les, met geen mogelijkheid.
Nu hebben we al 2x haar erop moeten 'duwen en trekken' met meerdere personen. En dan staat ze weer rustig in de trailer.
En ga ik de volgende dag, trailer er weer achter en ze loopt er zo weer in.
Ik moet dus 'savonds gaan trainen, maar heb dan niet altijd de trailer er staan (trailer van de eigenaar waar ik paard heb staan, dus die is niet altijd aanwezig).

Maar ik blijf het apart vinden, dat overdag ze er redelijk zonder angst inloopt maar 'savonds niet wil...

De lamp in trailer is aan, dus ze loopt een verlichte ruimte in... maar ze gaat niet...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:07

JE laatste zin, is misschien juist het probleem..

Paarden hebben wat meer moeite met overgang van licht naar donker en andersom dan mensen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 13:22

Als je mijn website bekijkt dan zie je dat ik ook op deze manier werk. :-)
Ewan schreef:
JUSTXME1993 schreef:
Hallo,

Groetjes

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 23:14

tS, ik kan Florence (flo123) ten zeerste aanbevelen! Ik heb onlangs trailertraining van haar gehad en kan nu probleemloos en vol zelfvertrouwen mijn paard alleen laden. Overal en zonder lokken met voer, longeerlijnen, getrek en geduw.....

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:29

De mijne is een tijd stronteienwijs geweest, wilde ook met een mogelijkheid op de trailer. Terwijl ik daarvoor nooit problemen had.
Was het voer op dan gingen we snel weer naar achteren.
Ook met een lane lijn kreeg ik d'r er niet in.
Ik had toen standaard een loneerzweep in de trailer en daar een paar keer een flinke pets mee gegeven.
Daarna als ze niet wilde, hoefde ik maar te bukken om de zweep te pakken en ze vloog erin.

Nu nergens meer last van....

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 14:32

annastasia schreef:
De mijne is een tijd stronteienwijs geweest, wilde ook met een mogelijkheid op de trailer. Terwijl ik daarvoor nooit problemen had.
Was het voer op dan gingen we snel weer naar achteren.
Ook met een lane lijn kreeg ik d'r er niet in.
Ik had toen standaard een loneerzweep in de trailer en daar een paar keer een flinke pets mee gegeven.
Daarna als ze niet wilde, hoefde ik maar te bukken om de zweep te pakken en ze vloog erin.

Nu nergens meer last van....

Tsja dat lijkt me angst met angst bestrijden.... Niet echt de meest handige manier om iets op te lossen. En als het echt puur leiderschap was geweest, had je dit eerst zonder trailer op moeten lossen en niet dmv flinke meppen met de zweep.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 18:47

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. :7

De zweep één keer goed gebruikt en nu alleen maar de zweep oppakken.

Heb dat ook een paar keer gezien met de longeer lijn bij een moeilijk laad paard.

De longeer lijn werd gepakt, nog opgerolt en al en het paard vloog de trailer in.

Daarrnaast worden de verkopers van het Monthy Roberts halster rijk.
Weet de naam niet meer, maar er zit een losse neusriem in.

Ik pak de hengsten ketting en haal die door het halster heen, onder de kin door.

Heel veel trailer laad systemen zijn gebaseerd op onveilig en vervelend naast de trailer.
Met rust is in de trailer.
En dan het liefst nog van die hekken erbij.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 22-01-13 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt