Leentje75 schreef:Oké dat wist ik niet. Ja ik ben bang dat als ik zeg ik ga weg en dat hij over een tijdje denkt ik wil Nick terug. Dat ik hem dan "gestolen" heb. Dat is het enige waar ik bang voor ben.
Amaris heeft helemaal gelijk. Ieder paard moet een paspoort hebben, maar dit is géén eigendomsbewijs. Een paspoort wordt bij een ras over het algemeen aangevraagd bij het desbetreffende stamboek, maar kun je ook bij een willekeurige paspoortuitgevende instantie aanvragen. Als je dus een paard zonder paspoort hebt (vorige eigenaar geeft het niet, het is kwijt, of wat dan ook), dan kun je een nieuw paspoort aanvragen. Officieel zou dat een duplicaat paspoort moeten zijn, bij dezelfde instantie die het oorspronkelijke paspoort heeft uitgegeven. Op die manier wordt er namelijk ook geregistreerd dat het oorspronkelijke paspoort ongeldig wordt verklaard. Nadeel is dat duplicaten vaak duurder zijn (ivm fraudebestrijding) en dat je dus wel aan de oorspronkelijke paspoortuitgevende instantie vastzit.
Los van het hele paspoortverhaal heb je een eigendomsbewijs nodig, aangezien een paspoort dat dus niet is! Zeker omdat je bang bent dat hij later Nick terug zou willen, is dit echt wel belangrijk. Dat kan inderdaad zo simpel zijn als "oude eigenaar verklaart dat hij paard met naam Nick en chipnummer ... schenkt / verkoopt a ... euro aan "nieuwe eigenaar". Datum, ALLEBEI ondertekenen, klaar.
Als je dat niet regelt, dan kun je alleen maar hopen dat hij zijn paard nooit terugvraagt, want in dat geval krijg je een heleboel gedoe. Zelfs als je in je recht staat. Betalingen zoals je nu doet bijvoorbeeld: prima, maar dat kan ook een leasebedrag zijn tenslotte - het kost echt moeite en geld om een rechtbank te overtuigen van je gelijk. Moet je niet willen